av Thomas_A » 2023-01-10 13:53
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Och för att svara på om jag använder EQ för problem i rummet. Svar ja. Jag började använda parametrisk EQ för cirka 20 år sedan i form av Behringer 1100P. Sedan var det en period där jag minimerade systemet och saknade EQ, men nu används Audyssey för att jämna ut lite under cirka 250 Hz, framför allt är det en topp runt 47 Hz som plattas till lite.
Det hade varit spännande att höra ditt ljudsystem med dina hemmasnickrade högtalare, och för den delen många andra faktianers ljudanläggningar för den delen. Jag umgås faktiskt inte privat med några ljudnördar alls, därav säkerställer jag att mitt ljudsystem garanterat låter bättre än alla andras.

Mitt system är nog inte något särskilt bland övriga på faktiskt men det duger för det lilla vardagsrummet och att jag själv gillar den ganska stora ljudbilden där högtalarna ”försvinner”. Andra kan nog tycka att det är lite för klent och därmed begränsat dynamiskt och att ljudbilden blir för stor och diffus. Frugan tycker dock att dynamiken är lite för hög vid filmtittande men jag brukar säga att det måste vara lite känsla i upplevelsen. Dessutom kan man ju inte sitta och vrida volymen upp och ner hela tiden för att både höra dialogen och ”explosionerna”. Men av vad jag minns från andra större system jag lyssnat på och gillat så låter det ganska likt med reservation för begränsade ljudtryck.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.