Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du EQ för rummet

Ja, enklare tonkontroller
5
6%
Ja, mer avancerad EQ (mer än två parametrar typ)
59
69%
Nej, men borde göra det
9
11%
Nej, gillar inte EQ
5
6%
Nej, det behövs inte
7
8%

Antal röster : 85

Användarvisningsbild
goat76

Re: Använder du EQ för att kompensera för problem i rummet?

Inläggav goat76 » 2023-01-10 09:07

Thomas_A skrev:Och för att svara på om jag använder EQ för problem i rummet. Svar ja. Jag började använda parametrisk EQ för cirka 20 år sedan i form av Behringer 1100P. Sedan var det en period där jag minimerade systemet och saknade EQ, men nu används Audyssey för att jämna ut lite under cirka 250 Hz, framför allt är det en topp runt 47 Hz som plattas till lite.

Det hade varit spännande att höra ditt ljudsystem med dina hemmasnickrade högtalare, och för den delen många andra faktianers ljudanläggningar för den delen. Jag umgås faktiskt inte privat med några ljudnördar alls, därav säkerställer jag att mitt ljudsystem garanterat låter bättre än alla andras. :D

Doofus

Inläggav Doofus » 2023-01-10 09:54

Jag använder EQ för kompensation i alla system som lyssnas på hemma hos mig.

- JBL 4435 står i vardagsrummet, har en miniDSP flex med dirac. Dels för att jag ville testa men också för att vardagsrummet inte skulle ha massa akustikfix.

- I biorummet i det stora delade systemet, körs köpevarianten av audyssey xt32 där man kan kan påverka målkurvor och göra egna justeringar.

- I datarummet/kontoret används equalizer APO för korrigering av hörlurar, ett par hd 650 med en holographic ear two.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 12:23

Behövs inte där jag bor nu, men kan behövas i nästa boende. Sedan är frågan om man har råd då de där trolleri lådorna inte är billiga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-10 13:17

Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-01-10 13:53

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Och för att svara på om jag använder EQ för problem i rummet. Svar ja. Jag började använda parametrisk EQ för cirka 20 år sedan i form av Behringer 1100P. Sedan var det en period där jag minimerade systemet och saknade EQ, men nu används Audyssey för att jämna ut lite under cirka 250 Hz, framför allt är det en topp runt 47 Hz som plattas till lite.

Det hade varit spännande att höra ditt ljudsystem med dina hemmasnickrade högtalare, och för den delen många andra faktianers ljudanläggningar för den delen. Jag umgås faktiskt inte privat med några ljudnördar alls, därav säkerställer jag att mitt ljudsystem garanterat låter bättre än alla andras. :D

Mitt system är nog inte något särskilt bland övriga på faktiskt men det duger för det lilla vardagsrummet och att jag själv gillar den ganska stora ljudbilden där högtalarna ”försvinner”. Andra kan nog tycka att det är lite för klent och därmed begränsat dynamiskt och att ljudbilden blir för stor och diffus. Frugan tycker dock att dynamiken är lite för hög vid filmtittande men jag brukar säga att det måste vara lite känsla i upplevelsen. Dessutom kan man ju inte sitta och vrida volymen upp och ner hela tiden för att både höra dialogen och ”explosionerna”. Men av vad jag minns från andra större system jag lyssnat på och gillat så låter det ganska likt med reservation för begränsade ljudtryck.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 14:10

I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.

Om du visste hur dåliga jag är på sådant här och med datorer, men blir man tvungen så får man väl lära sig. :oops: Nu har jag ju hört vad man kan göra och har man ett rum med problem så blir man tvungen. För jag vill inte sluta lyssna på musik på ett vettigt sätt och det går inte om man har problem med rummet.....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 15:04

FBK skrev:Om du visste hur dåliga jag är på sådant här och med datorer, men blir man tvungen så får man väl lära sig.

Om jag kunde fixa det, borde du väl också klara det?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-10 15:40

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Om du visste hur dåliga jag är på sådant här och med datorer, men blir man tvungen så får man väl lära sig.

Om jag kunde fixa det, borde du väl också klara det?

Jag har extremt svårt att lära mig sådant som jag egentligen
inte är intresserad av och sedan har jag fått ett mycket sämre minne efter jag gick in i väggen. Är en massa saker som folk påpekar, minns du inte det ? Nej, det gör jag inte blir svaret.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-10 15:43

juanth skrev:
E skrev:När jag berättade att jag tänker skaffa mig en bättre EQ blev min sambo
mycket glad.

Tidigare har det varit hon som använt sin EQ för att kompensera för
problem i rummet.

Den var bra… :D

Var köper man bättre EQ…eller IQ för den delen? :wink:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emotionel ... ligenskvot

Wikipedia skrev:Mätbarhet
Flera problem kan uppstå när EQ skall mätas. Till exempel är det svårt
att förhindra att personer ljuger i tester för att uppnå en högre EQ.[källa behövs]

Mm, det största problemet i rummet sitter nog ofta i sötpunkten. :oops:
Om än inte tillräckligt ofta för att lägga allt fokus där.

Finns det bra "trollerilådor" på något woke-universitet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-10 15:45

I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.

Jag valde mellan dator i form av Intel NUC och miniDSP Flex och det blev Flex till slut, delvis pga att det råkade vara rea på den vid rätt tillfälle. En dator är förstås både kraftfullare och mer mångsidig men Flex fyller mina behov nästan fullt ut. Flex är en lättanvänd och knäpptyst apparat som givetvis har fjärrkontroll. För den som behöver väldigt många band är inte Flex det bästa valet, sedan måste jag ändå använda dator för att ställa in banden eftersom jag saknar miniDSP Wi-DG W. Tidigare använde jag Equalizer APO på jobbdatorn men nu har min arbetsgivare begränsat admin rättigheterna i våra datorer, vilket ställer till det. Jag gillar det enkla gränssnittet i Equalizer APO och att det är ett gratisprogram är extra trevligt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 10:57

Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
En typ NUC skulle väl gå an men skulle passa mig för en Win eller Apple och det skulle bli komplicerat om man har flera signalkällor och det skulle bli trassligt om man behöver flera kanaler och volymkontroll efter dac. I så fall är det typ en Trinnov, Wavelet, eller något liknande som jag skulle kunna tänka mig att använda. Har man dessutom familj och vill kunna spela på flera platser så blir det komplicerat. Kör Linn DSM idag och är så glad över att slippa hembioreciever också.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-11 11:06

Harryup skrev:Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
[...]
I så fall är det typ en Trinnov, Wavelet, eller något liknande som jag skulle kunna tänka mig att använda.

En Trinnov är en mini-ITX dator.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 11:45

pLudio skrev:
Harryup skrev:Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
[...]
I så fall är det typ en Trinnov, Wavelet, eller något liknande som jag skulle kunna tänka mig att använda.

Absolut, men ingen win eller mac.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-11 12:44

Harryup skrev:
pLudio skrev:
[...]

Absolut, men ingen win eller mac.

Vilka operativsystem kvalificerar för ekvalisering enligt dig? Och varför spelar operativsystemet någon roll när ekvaliseringen inte sker där? Om ett operativsystem inte kvalificerar för ekvalisering, kan det ändå kvalificera för uppspelning?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 12:57

Datorer är inga statiska saker, någon pushad uppdateringer gör att windos plöstligt bytt till en äldre drivrutin etc. I många fall rätt risiga nätdelar och skärmar som stör.
Så klart är alla dsp styrda av någon form av program men köper man t.ex. en Wavelet så får man kanske en möjligen 2 uppdateringar om året. Och man vet när dom kommer. Inga virusproblem etc. Dessutom så är ju gränssnittet rätt värdelöst om man inte bor ensam och bara streamar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 13:00

OS och programvaror spelar absolut roll för hur det låter. Ett enkelt exempel är när jag rippar vinyler. Adobe Audition CS6 är ett mycket kompetent redigeringsprogram för ljudfiler men i min bärbara dator helt omöjligt att använda för inspelning. Jag får korta avbrott (ngn tiondels sekund) i ljudströmmen med typ 20 sekunders mellanrum. Det får jag däremot inte med Audacity. Detta program är dock skittrist att använda för redigering. Så jag använder Audacity för inspelning/rip och CS6 för redigering.

/ B

PS Om någon har en lösning hur man (jag) får ordning på problemet med CS6 aå är det välkommet.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-11 13:03

Linn DSM och Wavelet ligger i en för många oöverkomlig prisklass.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-01-11 13:32

Bill50x skrev:OS och programvaror spelar absolut roll för hur det låter. Ett enkelt exempel är när jag rippar vinyler. Adobe Audition CS6 är ett mycket kompetent redigeringsprogram för ljudfiler men i min bärbara dator helt omöjligt att använda för inspelning. Jag får korta avbrott (ngn tiondels sekund) i ljudströmmen med typ 20 sekunders mellanrum. Det får jag däremot inte med Audacity. Detta program är dock skittrist att använda för redigering. Så jag använder Audacity för inspelning/rip och CS6 för redigering.

/ B

PS Om någon har en lösning hur man (jag) får ordning på problemet med CS6 aå är det välkommet.

CS6 kom ju för mer än 10 år sedan så rådet är väl att uppgradera till något fräschare. Adobe har ju helt gått över till prenumerationsmodellen så om man inte vill hoppa på det tåget så finns ju en uppsjö andra program tex från Magix - SOUND FORGE AUDIO STUDIO för 40 € eller Pro-versionen för 150€ (notera att Magix aldrig säljer något program till ordinarie pris - det är alltid någon form av extrapris och ibland är det mer förmånligt ibland lite mindre men aldrig listpriset)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 14:38

idea skrev:...så om man inte vill hoppa på det tåget så finns ju en uppsjö andra program tex från Magix - SOUND FORGE AUDIO STUDIO för 40 € eller Pro-versionen för 150€ (notera att Magix aldrig säljer något program till ordinarie pris - det är alltid någon form av extrapris och ibland är det mer förmånligt ibland lite mindre men aldrig listpriset)

Ska kolla upp dessa. Fast när Audacity fungerar för rip och dessutom är gratis ska det mycket till att betala för ett nytt program som man dessutom ska lära sig....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-11 14:56

idea skrev:CS6 kom ju för mer än 10 år sedan så rådet är väl att uppgradera till något fräschare. Adobe har ju helt gått över till prenumerationsmodellen så om man inte vill hoppa på det tåget så finns ju en uppsjö andra program tex från Magix - SOUND FORGE AUDIO STUDIO för 40 € eller Pro-versionen för 150€ (notera att Magix aldrig säljer något program till ordinarie pris - det är alltid någon form av extrapris och ibland är det mer förmånligt ibland lite mindre men aldrig listpriset)

Jag gillade Sony Sound Forge när det begav sig. Har inte använt de senare versionerna från Magix.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-11 15:11

RogerGustavsson skrev:Linn DSM och Wavelet ligger i en för många oöverkomlig prisklass.

Ja, fast lägger man på vad en hemmabioreceiver kostar och en dedikerad dator och lite annat så kommer man upp en bra bit i pengar ganska raskt.
Så krånglet börjar ju när man vill ha en förstegsfunktion men flera HDMI'er in och moderna codecar och någon form av uppspelningsmöjlighet som är förståelig för familj. Och oavsett programkälla så vill man ha rumskorrektion etc. Fel ljud till bild eller ingen bild men ljud har en väldigt kort användningsperiod.
Har man dock en anläggning med bara en streaming källa till en 2-kanalig förstärkare så är ju problemet väsentligt mindre. Men för många programvaror så vill dom ju som t.ex. Roon koppla upp sig via internet även om man bara skall spela en lokal fil på inbyggd hårddisk och då är man inne på uppgraderingar igen osv osv.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-01-14 07:03

Zappa skrev:

Jag valde mellan dator i form av Intel NUC och miniDSP Flex och det blev Flex till slut, delvis pga att det råkade vara rea på den vid rätt tillfälle. En dator är förstås både kraftfullare och mer mångsidig men Flex fyller mina behov nästan fullt ut. Flex är en lättanvänd och knäpptyst apparat som givetvis har fjärrkontroll. För den som behöver väldigt många band är inte Flex det bästa valet, sedan måste jag ändå använda dator för att ställa in banden eftersom jag saknar miniDSP Wi-DG W. Tidigare använde jag Equalizer APO på jobbdatorn men nu har min arbetsgivare begränsat admin rättigheterna i våra datorer, vilket ställer till det. Jag gillar det enkla gränssnittet i Equalizer APO och att det är ett gratisprogram är extra trevligt.

Otroligt smidig produkt. Bästa köpet jag har gjort faktiskt. Men visst 15 band, så hade den varit perfekt om man vill pilla till döddagar... :wink:

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-01-14 11:48

eljulio skrev:
Zappa skrev:

Otroligt smidig produkt. Bästa köpet jag har gjort faktiskt. Men visst 15 band, så hade den varit perfekt om man vill pilla till döddagar... :wink:

Jag håller med, det finns 10 band på input och 10 band på output. Antagligen kommer jag att pilla till döddagar. :mrgreen:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-01-14 17:38

Ja
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi