Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-22 21:14

Frodrak skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Vee-Eight skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
housemicke skrev:är:
göran
sportis

alla samma person?

Dumheter! :roll:
Det ser du väl på språket att jag är jag ENDAST.
Gör en ära i att undvika påhopp, samt se bådas sidor i en diskussion.
Många har dessutom träffat mig irl.

Vill bara inflika att vi har rätt bra koll i dessa frågor. :)

Vad menar du? (ärlig fråga men man kan tolka dig på fler sätt)

V-8 menar nog att admin har hygglig koll på vem som är vem, även om man nu skulle försöka ha flera "nick".

Helt riktigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-22 21:17

IP-nummer
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-06-22 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-06-22 21:17

Naqref, din retorik är klockren. En fröjd att läsa :)

/krille

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-22 21:20

Flint skrev:Naqref™. Respekt.

+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-22 21:34

Naqref - retoriken har andra tagit upp... jag skulle vilja ge en eloge för innehållet snarare, det var mycket intressant och i mitt tycke bör inlägget in i "Best of Faktiskt", det var mycket tankvärt och säkerligen till delar nyheter för de flesta. Skulle vilja, men kan inte, påstå att jag hade koll på samtliga sedan innan. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-22 22:04

Jag har fixat testfiler till abx mono tester. Jag kan inte göra testet förens på fredag men om det är någon som känner sig peppade så är det bara att skicka ett PM.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 22:06

Naqref™ skrev:<snip>

Ska jag behöva påpeka IGEN att vi snackade om spikes? Hur det är på andra områden har INGET med det att göra. Man kan ju fråga hur det står till med dig faktiskt. Eller, du menar kanske att spikes ger resonanser som är medräknade? 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 22:16

Goran_Rudling skrev:<B> Lustiga mätningar, del 12 </b>
Ni ska inte tro att ni har monopol på lustiga mätningar. Jag har också gjort några. Men har inte berättat om det förrän nu. Men jag är inte ännu säker på hur jag ska tolka resultaten.

Spelar ibland pingis. Är inte så bra på det. Är bättre på att snacka. Men jag har noterat vissa fenomen när det gäller pingisbord och studs beroende på underlaget.

Ett bord ska vara ”styvt” så att bollen studsar bra. Ett pingisbord kan man ställa in höjden på, oftast med skruvfötter. Fötterna är i metall. Det finns inga mjukfötter på pingisbord.

Om man spelar på ett bra uppsatt bord, på ett hårt trägolv, studsar bollen bra. Studsar på ett visst sätt. Om man nu lägger in en heltäckningsmatta med gummibaksida (har inte provat SDfötter) under benen på bordet så studsar bollen sämre. Bordet ”svarar” inte lika bra. (Har jag aldrig lagt in mjukfötter mellan skivan och stativet men det borde rimligen innebära att bollen studsar ännu sämre.)

En pingisboll väger 2,7 gram. Ett bordtennisbord ca 120 kg. En 9 tums högtalarkon med spole väger runt 38 gram. Så en högtalare med ett 9 tums baselement borde med samma massrelation väga 1,69 ton. Ett par nästan 3,4 ton. Så kallad tung hi-fi.

En högtalare med ett 9 tums element väger 50 kg. Om det var samma massrelation mellan pingisbollen och pingisbordet som mellan konen och högtalaren skulle bordet väga 3,55 kg. Vad är bäst för studsen på ett 3,55 kg tungt pingisbord? Spikfötter eller mjukfötter?

Och, vad betyder detta för debatten om mjukfötter och spikfötter?
Måste väl betyda att en pingisboll studsar sämre på en högtalare med mjukfötter.

Och vad betyder det?

Ja- vad betyder det ? Kan du utveckla detta så alla förstår ?
Vad har pingisbollar med återgivning att göra ?

Förklara bättre!
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-22 22:21

Goran_Rudling skrev:Måste väl betyda att en pingisboll studsar sämre på en högtalare med mjukfötter.

Och vad betyder det?

För mig betyder de bara att det där med fysik inte är din grej.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-22 22:21

Vilken jefla mastodonttråd.

Jag har bara skummat, framför allt första delen. Av det jag har sett instämmer jag i Ingvars kommentarer, och vill lyfta fram DQ-20s inlägg som dessvärre fick alldeles för lite respons.

Sen gör det vanliga tjafset tråden ganska svårläst.

...och om jag börjar skriva här så är jag rädd att det inte skulle bli bättre...

Men jag kan förstås inte avhålla mig ändå :D :

Jag instämmer helt i att högtalaren bör frikopplas mekaniskt från allt som högtalarkonstruktören inte har kontroll över. Hur ska han annars kunna göra en högtalare som fungerar som avsett?

Placebo har inte (särskilt mycket) i den här debatten att göra, det lär inte vara svårt att sätta ihop ett dubbelblint experiment med ett parkettgolv där skillnaden hörs. Frågan handlar inte om skillnaden finns, utan om den är bra. I det enskilda fallet kan säkert en medsvängande parkett uppfattas positivt av någon, men med återgivningsidealet i ryggen lär det inte bli så.

Man kan ganska enkelt ställa upp mekano-elektriska analogier för hur vibrationen överförs från konen till underlaget. Detta kombinerat med önskan att inte överföra rörelse till golvet ger ganska enkelt följande kravlista:

Mjuk fjädring mellan låda och golv.
Tungt golv.
Tung låda.
Lätt kon.

Den sista är dock en väsentligare del av konstruktionen av högtalaren och det finns där skäl att göra den tung i stället. Men ser man bara till förhållandet mellan vibration i kon och golv, så ska konen vara lätt.

Dessutom ska det till lämplig dos dämpning i fjädringen också.

Analogin med en tonarm är ganska långt ifrån 100-procentig. I högtalarfallet ska resonansen ner så lågt som det är praktiskt, men i tonarmsfallet blir det inte bra eftersom man har en störfrekvens motsvarande 33 varv/minut som man vill filtrera bort. De mekano-elektriska analogierna blir heller inte särskilt lika varandra.

Så det får räcka, tror jag.

Jo, en sista sak:
Som så mycket annat i hifisvängen får ofta fel saker fokus. Det här är en av dem. Fötter eller inte fötter är en sekundär fråga som är helt underordnad övriga kvaliteter som en anläggning har. Man måste få proportion på saker och ting. Det vore roligare faktiskt om alla de här sidorna hade ägnats åt högtalarens egenskaper.

Fast det har vi kanske gjort, också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-22 22:24

Pingisbordsexemplet belyser ju även varför olika underlag (hyllplan) påverkar elektroniken. Studsa en pingisboll på en glasskiva och en ekskiva med samma volym. Energin bevaras bättre i pingisbollen då den studsar högre på glasskivan. Notera dock att studsen på ekskivan från pingisbollen låter mindre diskantrik, har mer jordnära mellanregister och får mer bas. Men den studsar inte lika högt. Tänk gärna på detta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 22:25

Mycket bra inlägg Svante.
Ja, nog lika bra att lämna tråden, lär inte bli så mycket bättre. 8O
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-22 22:26

Pudelns kärna i den sagan är väl att man skall tro på att vad bordtennisbordet står på skulle ha någon som helst påverkan på studsen.

Däremot kan det säkert påverka uppfattningen av studsen genom att heltäckningsmattan påverkar ljudet hos studsen genom att absorbera mer ljud! Speciellt om man är lättpåverkad av placebo, och där tror jag Göran är en ypperlig försökskanin.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-22 22:26

Objektivisten skrev:Pingisbordsexemplet belyser ju även varför olika underlag (hyllplan) påverkar elektroniken. Studsa en pingisboll på en glasskiva och en ekskiva med samma volym. Energin bevaras bättre i pingisbollen då den studsar högre på glasskivan. Notera dock att studsen på ekskivan från pingisbollen låter mindre diskantrik, har mer jordnära mellanregister och får mer bas. Men den studsar inte lika högt. Tänk gärna på detta.

Jag ska tänka på detta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-22 22:27

Objektivisten skrev:Pingisbordsexemplet belyser ju även varför olika underlag (hyllplan) påverkar elektroniken. Studsa en pingisboll på en glasskiva och en ekskiva med samma volym. Energin bevaras bättre i pingisbollen då den studsar högre på glasskivan. Notera dock att studsen på ekskivan från pingisbollen låter mindre diskantrik, har mer jordnära mellanregister och får mer bas. Men den studsar inte lika högt. Tänk gärna på detta.

Nej och den studsar mindre från en vattenyta vid plusgrader än vid minusgrader, så temperaturen måste ha stor betydelse för hifi också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 22:29

petersteindl skrev:

Jag ska tänka på detta.

Tänk hårt och länge ! 8O :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-22 22:31

Svante: Innebär inte total mekanisk avkoppling av högtalaren från rummet just ökad rörlighet för högtalaren? Vi antar möjligheten av en frisvävande högtalare i ett rum. Sen drar vi igång en fräck låt med mycket skrammel och bank på denna. Kommer inte högtalaren att röra sig då? Åter igen, försöker bara förstå båda sidor av myntet.
Senast redigerad av Ranefjord 2009-06-22 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-22 22:32

Richard skrev:
petersteindl skrev:

Jag ska tänka på detta.

Tänk hårt och länge ! 8O :D

8O Varför inte mjukt och länge? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-22 22:33

Nattlorden skrev:

Nej och den studsar mindre från en vattenyta vid plusgrader än vid minusgrader, så temperaturen måste ha stor betydelse för hifi också.

Ja, det är rimligt. Densiteten ändras ju. Det är därför det låter annorlunda ur stereon beroende på årstiden.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 22:47

Ranefjord skrev:Svante: Innebär inte total mekanisk avkoppling av högtalaren från rummet just ökad rörlighet för högtalaren? Vi antar möjligheten av en frisvävande högtalare i ett rum. Sen drar vi igång en fräck låt med mycket skrammel och bank på denna. Kommer inte högtalaren att röra sig då? Åter igen, försöker bara förstå båda sidor av myntet.

Du frågar svante- men du får ett subjektivt svar av mig.

Det finns nog inget att förstå här- inte något som ivartfall är revolutionerande och häpnadsväckande. "Source first"," Viskaleken"- teoremet och "stämda instrument" vid utvärdering av hifiapparater, samt spikfötternas ev. förmåga att bibehålla stämningen är irrbloss som om man kritiskt granskar dem, enligt min mening- är felaktiga. Ställer man dessutom frågor som mera preciserar och frågar om de olika liknelserna som Göran påstår, så får man inget svar.

Det jag lärt mig av denna tråd är istället en förklaring till varför allting "alltid" skall vara så lätt och styvt som möjligt- i linnlägret. *

Ikeas lackbord, tex, lät ju "bäst" ( annorlunda ) om man sågade ur bottnen och ställde lp 12 endast på den tunna plywoodskivan som blev kvar. Bottenplattan "trampolin" var likaledes lätt och ganska styv.
Man vill hålla resonanserna inom det hörbara området, inte under det.
Intressant är det- men troligen inte av betydelse för en god återgivning.

Införandet av switchade nätdelar i linnapparaterna gjordes kanske främst för att flytta upp 50 hz- brummet till en högre frekvens- så att instrumenten skulle låta mera stämda. Eller ?

Nu tre frågor till Göran:

Varför är hårt åtskruvandet av diskantelementet av högsta betydelse för en god återgivning, tom viktigare än baselementet, enligt linn?

Varför används ku-stonepaneler inuti högtalarna, precis bakom baselementet- detta borde ju tvärtom sänka resonansfrekvensen och försämra linnljudet ?

Varför används kustone ( tung marmorsten) som högtalarfot till högtalarna? Sänker inte detta resonansfrekvensen ?

Får jag något svar på detta- eller struntar du, än en gång, i mitt inlägg ?

* Åtminstone under 90-talet.
Senast redigerad av Richard 2009-06-22 23:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-22 22:55

Richard, om du byter ut högtalaren i exemplet ovan mot, låt säga ett gevär. Nu vill vi att geväret ska vara stilla när vi skjuter av skottet. Hur stilla kommer geväret att vara om det är frisvävande när du skjuter?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-22 23:01

Ranefjord skrev:Richard, om du byter ut högtalaren i exemplet ovan mot, låt säga ett gevär. Nu vill vi att geväret ska vara stilla när vi skjuter av skottet. Hur stilla kommer geväret att vara om det är frisvävande när du skjuter?

beror på gevärets vikt och ammunitionens hastighet+massa +krutets massa och hastighet.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 23:02

Ranefjord skrev:Men Richard, om du byter ut högtalaren i exemplet ovan mot, låt säga ett gevär. Nu vill vi att geväret ska vara stilla när vi skjuter av skottet. Hur stilla kommer geväret att vara om det är frisvävande när du skjuter?

En högtalare är inget gevär.

Men, om vi på skojs skull använder din analogi, så:

Hur tror du geväret beter sig ur resonant hänseende om du ställer det på golvet, på 4 vassa spikar- stumt kopplat till geväret, då du avlossar skottet ?

Jo- resultatet blir en jävla massa resonanser och övertoner...

Problemet med Görans förklaringsmodell är att modulation under det hörbara området inte kan påverka tonernas "stämdhet" i det hörbara området. I fantasin kanske - men inte i verkligheten.

Därmed inte sagt att man kan föredra "spikesfärgningen". Jag gör det.
Senast redigerad av Richard 2009-06-22 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 23:06

Ranefjord skrev:Richard, om du byter ut högtalaren i exemplet ovan mot, låt säga ett gevär. Nu vill vi att geväret ska vara stilla när vi skjuter av skottet. Hur stilla kommer geväret att vara om det är frisvävande när du skjuter?

Bra jämförelse där. En följdfråga, kanske lite OT. Hur mycket förlorar kulan i kraft av att geväret fritt kan röra sig bakåt vid smällen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-22 23:09

Flint skrev:

Bra jämförelse där. En följdfråga, kanske lite OT. Hur mycket förlorar kulan i kraft av att geväret fritt kan röra sig bakåt vid smällen.

Inte för att du frågade mig men:
Det beror på hur mycket kulan väger i förhållande till geväret.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-06-22 23:09

Ranefjord skrev:Svante: Innebär inte total mekanisk avkoppling av högtalaren från rummet just ökad rörlighet för högtalaren? Vi antar möjligheten av en frisvävande högtalare i ett rum. Sen drar vi igång en fräck låt med mycket skrammel och bank på denna. Kommer inte högtalaren att röra sig då? Åter igen, försöker bara förstå båda sidor av myntet.

Högtalarlådan flyttar sig bakåt när konen går frammåt och frammåt när konen rör sig bakåt, men eftersom konen går lika mycket bakåt som frammåt så kommer högtalaren stå kvar på samma plats.

Ändrat: fel citat.
Senast redigerad av Stenberg 2009-06-22 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-22 23:09

Dålig jämförelse.... hur många kulor återvänder till geväret hundra eller tusentals ggr i sekunden?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 23:11

kodapa skrev:
Flint skrev:

Inte för att du frågade mig men:
Det beror på hur mycket kulan väger i förhållande till geväret.

Det var vad jag själv trodde.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-22 23:15

Nattlorden skrev:Dålig jämförelse.... hur många kulor återvänder till geväret hundra eller tusentals ggr i sekunden?

Högtalare fungerar ju annorlunda än gevär.

Med sd-fötter hamnar energin omkring 7 hz. Eftersom vi ju lyssnar ovanför detta område och frekvensmodulation inte existerar på annat sätt än i fantasin, så slipper man ju med sd-foten den grava spiksfotsfärgningen*- som ju dessutom färgar musiken mer och mer ju högre det spelas.

*Somliga kan dock föredra den. Jag gör det.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-22 23:17

Flint skrev:

varför är den så bra? det är väl inte kraften ur högtalarelementen det diskuteras utan de ljud som skapas om högtalaren är kopplad till golvet, jag är ganska säker på att ett gevär som hålls mot tex ett stort plåtkärl kommer att låta mycket mer en ett frikopplat gevär dvs ett egenljud som inte är eftersträvansvär om man är gevärskottsaudiofil :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi