Vilken jefla mastodonttråd.
Jag har bara skummat, framför allt första delen. Av det jag har sett instämmer jag i Ingvars kommentarer, och vill lyfta fram DQ-20s inlägg som dessvärre fick alldeles för lite respons.
Sen gör det vanliga tjafset tråden ganska svårläst.
...och om jag börjar skriva här så är jag rädd att det inte skulle bli bättre...
Men jag kan förstås inte avhålla mig ändå

:
Jag instämmer helt i att högtalaren bör frikopplas mekaniskt från allt som högtalarkonstruktören inte har kontroll över. Hur ska han annars kunna göra en högtalare som fungerar som avsett?
Placebo har inte (särskilt mycket) i den här debatten att göra, det lär inte vara svårt att sätta ihop ett dubbelblint experiment med ett parkettgolv där skillnaden hörs. Frågan handlar inte om skillnaden finns, utan om den är bra. I det enskilda fallet kan säkert en medsvängande parkett uppfattas positivt av någon, men med återgivningsidealet i ryggen lär det inte bli så.
Man kan ganska enkelt ställa upp mekano-elektriska analogier för hur vibrationen överförs från konen till underlaget. Detta kombinerat med önskan att inte överföra rörelse till golvet ger ganska enkelt följande kravlista:
Mjuk fjädring mellan låda och golv.
Tungt golv.
Tung låda.
Lätt kon.
Den sista är dock en väsentligare del av konstruktionen av högtalaren och det finns där skäl att göra den tung i stället. Men ser man bara till förhållandet mellan vibration i kon och golv, så ska konen vara lätt.
Dessutom ska det till lämplig dos dämpning i fjädringen också.
Analogin med en tonarm är ganska långt ifrån 100-procentig. I högtalarfallet ska resonansen ner så lågt som det är praktiskt, men i tonarmsfallet blir det inte bra eftersom man har en störfrekvens motsvarande 33 varv/minut som man vill filtrera bort. De mekano-elektriska analogierna blir heller inte särskilt lika varandra.
Så det får räcka, tror jag.
Jo, en sista sak:
Som så mycket annat i hifisvängen får ofta fel saker fokus. Det här är en av dem. Fötter eller inte fötter är en sekundär fråga som är helt underordnad övriga kvaliteter som en anläggning har. Man måste få proportion på saker och ting. Det vore roligare faktiskt om alla de här sidorna hade ägnats åt högtalarens egenskaper.
Fast det har vi kanske gjort, också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.