Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:40

Morello skrev:16:1 låter som ett konstigt bildformat.

Det är en variabel. :P

Nu är den 19:1, om jag förstod Dimman rätt... :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-22 18:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 18:41

Aha, bildremsan blir smalare och smalare således. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:43

Nä, bredare, men inte bildremsan, utan hyllningskören. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 18:49

IngOehman skrev:Nä, bredare, men inte bildremsan, utan hyllningskören. :wink:

Dra på trissan :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 19:11

Det finns många olika bildformat, just nu är det 25:2 som är mest gångbart
Dimitri

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-22 20:31

25:2 låter mer som signal-brusförhållandet i denna tråd :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-22 20:40

OT:

Om man har en springsteenplatta, är det signal/bruce man skall mäta då?

(ja jag vet att jag inte gör som jag lär, men procentuellt sett så utgjorde inte detta OT-inlägg så värst mkt. :wink: )
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-22 22:21

IngOehman skrev:PS. rhenriks: Det är dock häpnadsväckande hur du undervärderar faktiskts deltagare. Tror du verkligen att alla har glömt vad du skrivit? Du har nog tyvärr bränt dina möjligheter att bli tagen på allvar framöver.

Ja du Ingvar, man skall inte kasta sten.... Själv har du ju verkligen
gjort dig känd som en god pedagog, utan någon Von-Oben attityd
mot de som ev. inte sympatiserar med dina och LTS ideal, eller? Bild

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 23:20

Hotspur,
Ja, det har han. (pedagog, typ)
Hade det varit barn, hade de förstått.
Men här är det "vuxna".
Ska man ge upp?
Uppenbarligen gör han inte det.
mvh
D

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-23 00:10

Det är mycket USA i den här tråden... (mycket skjutande men ingen vill tala om sanningen eftersom den brukar omöjliggöra att tjäna pengar...)

Kanske är en del mitt fel eftersom jag refererade till ett personligt uttalande av en redaktör på CarlssonPlanet som hade DiAna som referens.

Iallafall har väl det blivit tydligt att vissa gillar 668 mer än andra ;)

Steget till att därefter börja ogilla PERSONERNA bakom dessa åsikter borde vara LITE längre tycker jag... det är ju bara Lyxkonsumtion/gadgets det handlar om, glöm inte det.

Man TYCKER olika (Efter en konsert tycker musikerna ofta HELT olika om hur det var) beroende på en stor mängd faktorer.

Räkna iallafall mig till de som inte gillar 668 (757) som CD, se'n vill jag samtidigt berätta att, hmmm hur ska man uttrycka det här... man kan inte spela in tillräckligt bra för att ha en så här dramatisk diskussion.

Miken färgar.
Sladden färgar.
Rummet färgar.
Mixerbordet färgar.
Teknikern har personliga åsikter.
Lagrandet av ljudet har numera tydliga brister.
Mastringen brukar suga Elefant...
CD är ett medium med BEGRÄNSNINGAR. (jag gillar visserrligen LP disten men fatta ändå?)

Det enda som jag vet att man kan göra för att bli lycklig lyssnare är att balansera rum/grejor så att det passar en själv så bra det går och HÄR blir det i varje fall olika i VARJE fall.

Kan man fixa till ett totalt mätbart ljud och sedan spela in det perfekt, få det på en CD och spela upp det i ett perfekt rum är det säkert möjligt att 668 kan göra ett bra jobb, att inte kunna föreställa sig att en annan maskin kan göra samma sak bättre är bara dumt/inskränkt.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-23 00:21

CD är ett medium med BEGRÄNSNINGAR

Det är nog det minsta problemet om vi snackar ljudkvalitet på inspelningen. Cd-mediets kapacitet räcker väldigt långt, de flesta utgivningarna utnyttar inte cd-mediets fulla kapacitet på långa vägar, särskilt inte dagens söndermastrade pop/rock... :x

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-23 00:35

jockewe skrev:Kan man fixa till ett totalt mätbart ljud och sedan spela in det perfekt, få det på en CD och spela upp det i ett perfekt rum är det säkert möjligt att 668 kan göra ett bra jobb, att inte kunna föreställa sig att en annan maskin kan göra samma sak bättre är bara dumt/inskränkt.

Det handlar inte om huruvida man kan föreställa sig det, det handlar om huruvida det har hänt, i VERKLIGHETEN.

Jag kan föreställa mig att 668 är en grön elefant eller en gummisnodd, men när jag har undersökt den har jag funnit att så var inte fallet. Föreställnings-/spekulationsförmågan är långt mindre intresant, tycker jag, än vad man kan undersöka i verkligheten, och komma fram till.

Husomhelst är det ingen nyhet att alla har rätt till sin inställning.

Den som tror att verkligheten ser ut som du jockewe skissar (och i vissa delar har du tveklöst helt rätt) kan uppenbart dra de slutsatser du drar.

De slutsatser jag drar har jag dragit baserat på de studier av 668's beteende jag gjort. Inte på spekulation.

Många har funnit precis samma sak som jag (den förkrossande majoriteten uppenbart, se annan tråd), men ändå är den slutsatsen om 668 kvaliteter, inte alls accepterad av en liten minoritet.

I själva verket är den så föraktad att trådar startas bara för att berätta (inte utreda) att apparaten är dålig. Dessa trådars effektivitet var så förrödande att en person mer än 40 sidor in på tråden trodde att det bara fanns en enda person som tyckte att 668 var en bra apparat som CD-spelare!!! Inte det största snillet på faktiskt kanske, men ändå...

Uppenbart är, att mina uppfattningar (och dom som håller med mig eller LTS, eller som har oturen att tycka samma sak utan att det finns något samband) av vissa (som ofta kallar sig subjektivister) betraktas som uppfattningar som inte behöver respekteras, men f-n ta den som inte håller med om deras uppfattningar!

Jo, jo...

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-23 07:10

Uppenbart är, att mina uppfattningar (och dom som håller med mig eller LTS, eller som har oturen att tycka samma sak utan att det finns något samband) av vissa (som ofta kallar sig subjektivister) betraktas som uppfattningar som inte behöver respekteras, men f-n ta den som inte håller med om deras uppfattningar!

Fin självdistans, Ingvar! Du ägnar dig gärna åt aggressiva personangrepp, du leder dessutom en skock
av lärjungar på detta forum: en skock som näsrmast förföljer oliktänkande och som är i skyhög majoritet
(6 av 7 säger din egen undersökning just nu). Trots det ser du dig själv som ett offer, det är så att man
mår illa! Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-23 07:22

Stefan, du anser alltså att man är en förföljare av oliktänkande bara för att man anser att 668 är en bra musikåtergivare? En lärjunge till IÖ? Skulle han vara någon form av hifijesus?

Jag förstår faktiskt inte, förklara gärna :)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-23 07:55

Skulle han vara någon form av hifijesus?

Han gör ju allt för att upphöja sig själv till det (och till andra saker
han nog inte förstår), jag skulle nog snarare säga LTS-Jesus... Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-23 08:09

Svara gärna på resten av det jag skrev också.

Misskrediteringar av Ingvar finns det faktiskt så det räcker.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-23 08:22

Hotspur,

detta har varit på tapeten förr från min sida. Varför anser du att oliktänkande är bra men bara under de premisser att de tänker som dig?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-23 08:54

Hotspur skrev:Fin självdistans, Ingvar! Du ägnar dig gärna åt aggressiva personangrepp, du leder dessutom en skock
av lärjungar på detta forum: en skock som näsrmast förföljer oliktänkande och som är i skyhög majoritet
(6 av 7 säger din egen undersökning just nu). Trots det ser du dig själv som ett offer, det är så att man mår illa!

Som jag ser det så är du inte bättre själv, du har förföljt Ingvar i lika hög grad.

Jag hyser stor respekt för Ingvar och hans kunskap. Detta innebär inte att jag är någon slags jasägande lärjunge, jag tänker själv. Ingvar har dock hittills inte sagt något jag inte håller med om.

Som jag skrivit innan, detta är ett krig utan vinnare.

Jag respekterar subjektivisterna för deras sökande efter sina egna ljudideal men de måste förstå att deras åsikter saknar saklig grund. Det är inget fel med det. Men när vissa subjektivister inte förstår detta (eller till och med vägrar förstå för att det hotar deras världsbild) fortsätter att osakligt argumentera mot själva vetenskapen ad nauseum blir det bara tröttsamt och mottagarna av denna svada blir då självklart offer.

Det är inte fel att ifrågasätta en annans kunskaper så länge det sker på vänliga grunder. Gör man det på ett provocerande sätt så får man svar på tal. Som man bäddar får man ligga. Det är ett antal i denna tråd som provocerar, jag hoppas verkligen att ni vet vilka ni är.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-23 09:16

Hotspur....

Att ägna sig åt agresiva personangrepp och helt enkelt hitta små saker i texter för att bråka om och vägra fatta vad folk säger till dig trodde jag var din specialitet ??? Vad jag tycker om dig och ditt sätt behöver jag kanske inte ens skriva, det kan du kanske förstå sjävl...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-23 09:22

Vad jag tycker om dig och ditt sätt

...skiter jag fulkomligt i! Bild

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-23 09:36

Hotspur skrev:
Vad jag tycker om dig och ditt sätt

...skiter jag fulkomligt i!

Du respekterar alltså inte andra?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-23 09:42

Jax skrev:Detta innebär inte att jag är någon slags jasägande lärjunge

Vore rätt ballt iofs om vi flög runt i Viggenkärror som det LTS på och bombade dyrkabelfabriker 8)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-23 09:45

Klart han inte gör, han vill ju bara bråka. Bråka kan du får göra hur mycket som helst med mig. Med tanke på att herr hotspur byter saker en gång i veckan och har någon form av filosofi att allt han äger är det bästa och allt alla andra har är dåligt så förstår man ju att han bara är ute efter att just bråka. Kunskapen verkar då inte heller vara direkt hög även om jag då själv kanske inte hänger med alltid så verkar han ju i princip aldrig förstå vad andra skriver.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-23 09:47

Ok, nu finns det flera olika saker att göra:

1. Jag låser tråden, då den för länge sedan tappat sitt syfte och har återigen spårat ur eller är på väg dithän igen. Resultat: Jag uppfattas som en begränsare av diskussionsutrymmet och som åsiktspolis.

2. Jag låter den vara ett tag till och all diskussion tar ett varv till på samma arena, om precis samma saker. Resultat: Noll. Skulle förvåna mig att ngt intressant plötsligt skulle dyka upp efter 1340 postningar.

3. Alla läger skärper sig. Inser ni att läget vara hopplöst att försöka föra en diskussion och att samtidigt uppehålla ett trevligt klimat, så låt för tusan bli att posta! Detta forum kan leva gott utan alla onödiga gliringar och dumförklaringar. Och det finns ingen dold regel om att man måste bevisas veta bäst och att ha sista ordet. Resultat: Det bästa tänkbara.

Jag vill att ni funderar allvarligt på dessa tre alternativ.

Tack.

m.v.h.

Daniel Roth
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-23 09:49

Några som vaknat på fel sida 8) .

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-23 09:50

Den här tråden var körd från början. En medioker cdspelare tycker Stefan.

Det är ju ett direkt hån mot Ingvar och de övriga på testsektionen på LTS. Inte konstigt att tråden urartar. Det konstiga är att det präntas 45 sidor om det hela.

Jag trodde att det för länge sedan var avklarat att 668 var en bra ljudåtergivare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-23 09:57

Moahahaha... men vad vore faktiskt.se utan trådar som denna ? :D

Både Hotspur och IÖ har ju helt rätt, fast ur två diametralt helt olika ståndpunkter att nalkas sitt käraste intresse.

A: Att med hopp om att finna sin egen ultimata musikanläggning, för att kunna sitta riktigt nöjd.

B: Att ständigt kunna utvärdera sin musikanläggning, i varje enskild signalväg och deltaga i att föra tillverkningsutvecklingen framåt.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-23 10:15

Det enda jag tycker att hotspur kan tänkas ha rätt i, i denna tråd är att han själv inte gillar pioneer668.

Och nej, jag är inte med i LTS. Inte heller äger jag en pionee668.

//jonas

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-23 10:19

Väldigt bra poäng Ragnwald. Jag förstår dock inte varför Hotspur är tvungen att gång på gång misskreditera LTS. Hjälper det honom i sin jakt på välljud? Dessutom tycker jag att hans testförfarande i jämförelse verkar en aning omständigt.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-23 10:20

häng på låset :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi