Koffe skrev:Varför är ideen med färgande elektronik så svår? Signalbehandlig görs hela tiden. Ta ett RIAA-filter. Massivs att påverkan.
Idén är inte ett dugg svår, bara motbjudande (för dem som vill ta del av ett fritt och oskadat musicerande).
Det handlar ju om att respekten för musiken väger tyngre än respekten för friheten att skada musiken.
Ett RIAA-steg är inte en färgning, det är en "av-färgning". En standard för hur kedjan på lämpligt sätt görs partiellt deriverande före gravering, för att integreras tillbaka under avspelning på ett exakt motsvarande sätt.
Koffe skrev:Går och vrider upp basen i ren protest. Vad bra det låter!
Bra!
Du gör som du vill - liksom de som vill höra musiken som den skapats, fritt och underbart, bör få göra som de vill också - alltså ha rätt att försöka undslippa färgningar som lägger sig i vägen för musiken. Eller hur?
Men är du säker på att du tycker det låter bra när du vrider upp basen på grund av att du färgar? Hur vet du att det inte är motsatsen som sker - alltså att du kompenserar bort en färgning på grund av högtalare eller rum eller kombinationen mellan dem eller något?
Obs: Jag vet ingenting om vad du spelar med för högtalare eller hur ditt rum ser ut, det var bara ett exempel. Ett förtydligande om att det inte är säkert att din åtgärd ökar förvrängningen. Den kan minska den, och det kan vara det som gör att du gillar det du hör! Eller hur?
Lyckligtvis finns det ingen absolut norm för hur mycket muskott man skall ha i Janssonsfrestelse. Eller hur inredningen i en restaurang skall se ut. Här accepterar vi kundens smak som instrumentet med det slutgiltiga avgörandet. Eller vin eller målad konst. Eller val av bil. Självklart kan inte kunden göra fel. Men i Hifi - då finns det rätt och fel och metoder som skall förföljas.
Jag tror du blandar ihop begreppen lite nu... HiFi betyder faktiskt hög fidelitet. Att tycka att hög fidelitet är hur som helst är en kontradiktion, det iser du väl?
Dessutom tror jag nästan att du ser hifi som en konstform, när det i själva verket är en metod för BEVARANDET av en anna konstform - musik.
Varför tror man sig kunna upprätta normer här. Rimligtvis måste upplevelsen av klangen i rummet vara det som avgör.
Det där påminner mig om en annan tråd som jag startade för något år sedan - där man fick redovisa hur man såg på musikåtergiving. Man kunde berätta om man "ville veta" hur musiken defacto lät, eller om man snarare ville "maximera sin upplevelse". Både är förstås helt ok, varje person gör som den vill, men HiFi betyder trots allt hög fidelitet, så viss försiktighet med anändande av detta uttryck kan vara på sin plats när man argumentetar att fideliteten INTE är intressant. Då bör man avstå från att kalla det hifi.
Undrar hur man gör för att hitta den där tråden...
Det tyckts mej som att "upplevelsen" underordnas det "korrekta".
Okej... Om man har den prioriteringen, tycker du att man gör fel då?
Anser du att alla har rätt till sin syn på anläggningen, eller SKALL alla göra som du?
Jag har en from förhoppning att vi aldrig får normer för mat, vin och konst... eller god Hifi. Känn, tyck, lukta och smaka. Se. Och hör!
Jag håller med, så länge vi talar om musiken.
Återgivning av musiken kräver dock kvalitet för att själva musiken skall få ha kvar sin normfrihet! Återgivningen är ju ingen konstform, utan att tekniskt uppdrag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).