Behövs HIFI-poliser?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-08-07 23:23

Koffe skrev:
markih skrev:Att det sedan tjatas om placebo är delvis en annan fråga, har mer att göra med personers sätt att skriva och läsa.

Gav du mej på nöten?

Hej Koffe!

Det tror jag inte, -efter vad jag minns var det menat som en generell synpunkt utifrån hur det historiskt har sett ut på diskussionsforum.

Mvh
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-08 13:25

dimitri skrev:Dahlqvist, ett citat nästan på måfå:
Dahlqvist skrev:Detta är en klassisk ordlek för att undergräva fundamenten för objektiva metoder. Alla val som utförs av människor är ju subjektiva per definition: beslutet tas av ett "subjekt". Men oavsett valsituationen så innebär normalt sett en objektiv metod att resultaten inte varierar med testledaren. Man kan alltså tänka sig ett fullständigt subjektivt val (t.o.m godtyckligt) av metod och ändå ha en metod som är objektiv. Däremot är valet av undersökningsfrågor och forskningsintresse ett föremål för subjektiva val som har stor betydelse för kunskapsbildningen: vilka frågor är viktiga att besvara? Även här kan man ju beskriva skälen till sina val, med det är ändå socialt bestämt.

Det är ett nöje* att läsa dina inlägg.
Dimitri
*jag drar mig för att använda så stora ord som njutning.

Håller med D(i)! Lite försiktigt. Huvudet på spiken D(a)!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-08 14:32

Koffe skrev:Varför är ideen med färgande elektronik så svår? Signalbehandlig görs hela tiden. Ta ett RIAA-filter. Massivs att påverkan.

Idén är inte ett dugg svår, bara motbjudande (för dem som vill ta del av ett fritt och oskadat musicerande). :wink:

Det handlar ju om att respekten för musiken väger tyngre än respekten för friheten att skada musiken.

Ett RIAA-steg är inte en färgning, det är en "av-färgning". En standard för hur kedjan på lämpligt sätt görs partiellt deriverande före gravering, för att integreras tillbaka under avspelning på ett exakt motsvarande sätt.

Koffe skrev:Går och vrider upp basen i ren protest. Vad bra det låter!

Bra!

Du gör som du vill - liksom de som vill höra musiken som den skapats, fritt och underbart, bör få göra som de vill också - alltså ha rätt att försöka undslippa färgningar som lägger sig i vägen för musiken. Eller hur? :wink:

Men är du säker på att du tycker det låter bra när du vrider upp basen på grund av att du färgar? Hur vet du att det inte är motsatsen som sker - alltså att du kompenserar bort en färgning på grund av högtalare eller rum eller kombinationen mellan dem eller något?

Obs: Jag vet ingenting om vad du spelar med för högtalare eller hur ditt rum ser ut, det var bara ett exempel. Ett förtydligande om att det inte är säkert att din åtgärd ökar förvrängningen. Den kan minska den, och det kan vara det som gör att du gillar det du hör! Eller hur?

Lyckligtvis finns det ingen absolut norm för hur mycket muskott man skall ha i Janssonsfrestelse. Eller hur inredningen i en restaurang skall se ut. Här accepterar vi kundens smak som instrumentet med det slutgiltiga avgörandet. Eller vin eller målad konst. Eller val av bil. Självklart kan inte kunden göra fel. Men i Hifi - då finns det rätt och fel och metoder som skall förföljas.

Jag tror du blandar ihop begreppen lite nu... HiFi betyder faktiskt hög fidelitet. Att tycka att hög fidelitet är hur som helst är en kontradiktion, det iser du väl?

Dessutom tror jag nästan att du ser hifi som en konstform, när det i själva verket är en metod för BEVARANDET av en anna konstform - musik.

Varför tror man sig kunna upprätta normer här. Rimligtvis måste upplevelsen av klangen i rummet vara det som avgör.

Det där påminner mig om en annan tråd som jag startade för något år sedan - där man fick redovisa hur man såg på musikåtergiving. Man kunde berätta om man "ville veta" hur musiken defacto lät, eller om man snarare ville "maximera sin upplevelse". Både är förstås helt ok, varje person gör som den vill, men HiFi betyder trots allt hög fidelitet, så viss försiktighet med anändande av detta uttryck kan vara på sin plats när man argumentetar att fideliteten INTE är intressant. Då bör man avstå från att kalla det hifi.

Undrar hur man gör för att hitta den där tråden...

Det tyckts mej som att "upplevelsen" underordnas det "korrekta".

Okej... Om man har den prioriteringen, tycker du att man gör fel då?

Anser du att alla har rätt till sin syn på anläggningen, eller SKALL alla göra som du?

Jag har en from förhoppning att vi aldrig får normer för mat, vin och konst... eller god Hifi. Känn, tyck, lukta och smaka. Se. Och hör!

Jag håller med, så länge vi talar om musiken. Återgivning av musiken kräver dock kvalitet för att själva musiken skall få ha kvar sin normfrihet! Återgivningen är ju ingen konstform, utan att tekniskt uppdrag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-09 01:27

Koffe skrev:Nä, kära HiFi-konstruktörer, med fler - Ni är som bäst springpojkar i det stora kulturköket. Ett kännande eller tyckande slår ett vetande i dessa domäner.

Jasså du, grabben... Du säger det. :wink:

Men ändå är det just detta du på sätt och vis argumenterar emot. :o
Det är ju du som tycks vilja ignorera musikens originalitet, och göra den till något som är föremål för modifikantioner gjorda på helt subjektiv grund.

Du vill inte ha några normer för mat säger du, men vill du ha en restaurang med kypare som häller 3 dl ketchup på all mat du beställer, var se sig du vill eller inte, och detta inklusive på glassen?

Jag föredrar en kypare som ger fan i att modda min mat(!), för jag vill veta hur kocken har tänkt maten, och om jag skall addera något kompensation (krydda exempelvis) som vill jag göra det medvetet och efter att ha konstaterat att maten behöver kompenseras. Från fall till fall alltså.

Koffe skrev:Tänk er ett folk med vetenskap men ingen kultur - En styggelse!

Eftersom vetenskapen är en av de högsta kulturformerna är det svårt att inse hur du får ihop det där påståendet. :lol:

Koffe skrev:Tänk er ett folk med kultur men ingen vetenskap - dit skulle jag gärna åka på semester. :-) Konstruktörens metoder känns som ganska kraftlösa besvärjelser brevid ett kännande.

Ja, så kan man tro. Uppenbart.

I övrigt hänger jag gärna med på resan. :P Skulle vara spännande att se ett folk vars kultur inte innehåller någon vetenskap. 8O
Troligtvis existerar inga sådana samhällen dock, eftersom just vetenskapen är det som gör att människor överlever, och så har det gissningsvis varit i några hundra tusen år, även om vetenskapen har gjort rätt signifikanta framsteg den senaste tusentalen år.

Djuren klarar sig däremot bättre utan från tidigare generationer inlärda kunskaper än vi gör, i varje fall vissa djur (krokodiler, bakterier och en del fiskar exempelvis).

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-09 19:19

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-09 23:26

Gör inte detta till en kabeltråd! Snälla.
Mitt mål med starten av tråden var att folk skulle ta sig en funderare om dom tyckte dom i alla lägen var trevliga.
Att börja avslöja illasinnade tillverkare är inte det externa polisarbete som jag menade, jag menade snarare att vi inte borde behöva interna hifipoliser som såg till att det var skulle vara en rimlig stämning här.

edit stavfel
Senast redigerad av Harryup 2006-08-10 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 00:08

Ja, det mesta har väl sagts i detta inlägg, jag tycker att jag nog kan hålla med alla på alla punkter.. :)

Visst är det är kul läsning med alla åsikter som ges!?

Men är det inte så att alla har något att komma med, allt är inte rätt och allt är inte fel. Slår man samman detta så får man trevlig läsning som gör att hjärtat slår lite mer eller tvärt om.

Usch vad tråkigt om alla sa.. Hurra, vad bra!! Om ditt inlägg! Hur skall man då utvecklas?

Verkligheten är alltid bäst, först då förstår man allt jobb bakom det man hör i sin stereoapparat.
(En liten truddelutt av Bach på violin live framför dig slår allt.)

Men det är ju bara vad jag tycker.

//Michael

Ps. Man får fälla en tår till vacker musik..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi