Har du mjuka fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-12 23:28

Dr_Tinnitus skrev:Nu kanske jag är dum, men det du säger känns inte rätt i min gamla teknikspäckade hjärna, jag får det inte att gå ihop riktigt....

Du menar alltså att om högtalaren står på spikes så vill kabinettet lättare tendera att börja röra sig uppåt och ned i fallet med just mina högtalare som har två st motkopplade 10" basar sittandes vertikalt i push-pull konfiguration och spelandes i varsin kavitet med "bakkroppen".

Det känns inte rätt faktiskt, men jag kanske har fel, att spikes skulle göra det lättare för kabinettet att börja röra sig upp och ned, än med mjuka fötter.

Dr Tinnitus

Inte lättare - lika lätt. Båda är lika mjuka (de är ju dominerade av massatrögheten från lådan) över resonansfrekvensen, som brukar ligga på någon eller några Hz med SD, och drygt 20 Hz med spikar. Reaktionsrörelsen blir alltså ungefär lika stor.

Låt mig dock påpeka att isolationen med både SD och spikar är effektivare när reaktionskrafterna är i horisontalledd, som de flesta högtalare. Av ditt senaste inlägg ser jag att du skriver "ned och upp", så jag inser att de två basarna inte har membranrörelser som slänger ut varandra mekaniskt (men förstärker akustiskt förstås!). I vertikalledd är ofta spikfotsresonansen näsan uppe i lägre delen av röstområdet! (100 Hz) Då är risk att det är riktigt illa.

I det fortsatta resonemanget utgår jag ifrån en normal högtalare med baselementet monterat på fronten. Så att det blir relevant för så många som möjligt.

Skillnaden mellan SD och spik är, att står högtalarna på spikar så blir reaktionen en nära odämpad (stor amplitud många cykler) resonansrörelse i basområdet. Står de på SD emellertid tar de sig tillbaka till ursprungläget samtidigt som membranet gör det! Reaktionskrafterna är ju symmetriska när membranaccelerationen är det.

Den lilla acceleration som SD-fötterna hunnit utsätta högtalarna för när den kortvarigt var "ur position" (en tusendels millimeter kanske om membranen rörde sig en mm?) ger förvisso en störning i rörelsemönstret, men på grund av att resonansfrekvensen för högtalaren på SD-fötter är så extremt lågfrekvent kan man nästan betrakta högtalaren som "frisvävande".

Efter transienten är alltså störningen med spikfötter en lång resonanston, med en amplitud praktiskt taget lika stor som högtalarrubbningen var initialt efter transienten. Med SD-fötter är motsvarande störning närmast ickeexisterande.

Högtalarlådan beskriver med SD en nära nog perfekt spegelrörelse av membranet, men säg tusen gånger mindre (beror på viktförhållandena mellan membran och kabinett i aktuell högtalare). Denna spegelrörelse brukar inte vara mycket att bry sig om, det är ingen audiofrekvent resonant rörelse.

Med spikfötter emellertid, är spegelrörelsen ständigt ackompagnerad av eftersläpande hög Q-iga spikresonanser. Inget roligt!

Om man inte gillar dem subjektivit förstås. Mig stör dom bara.

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu orkar jag, trots dr Tinnitus fina inlägg, inte skriva mer på Faktiskt. Kanske återkommer om en vecka. Mors!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-12 23:41

IngOehman>

Nu trillade kronan ner halvvägs, och jag förstår lite bättre hur du menar. Men några frågetecken återstår, och ett par saker gissar jag kanske inte kan tas vara så konsekvent i alla lägen bara för att det är spikar med i bilden. Jag skall suga lite på detta och se om jag trakasserar dig/er lite om några dagar i detta ämne igen. Inte för att såga någons fötter eller så, utan för att förstå mer i saken.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-13 01:16

Dr_Tinnitus skrev:Jag skall suga lite på detta och se om jag trakasserar dig/er lite om några dagar i detta ämne igen. Inte för att såga någons fötter eller så, utan för att förstå mer i saken.

Om jag begripit saken rätt skall (helst) lådan stå still och elementen röra på sig. Vad händer om du ställer ett glas vatten på högtalaren och observerar vattenytan? Byt till originalfötter eller något annat mjukt och observera vattnet igen. Känn på kabinettet när du spelar musik med och utan spikar. Hur känns det?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-13 08:56

Hur funkar häftmassa (rent tekniskt) då? Vore kul att veta då det
är de mest praktiska och därför använda fötterna till mina burkar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 10:23

Hotspur skrev:Hur funkar häftmassa (rent tekniskt) då? Vore kul att veta då det
är de mest praktiska och därför använda fötterna till mina burkar.

För flera år sedan testade jag olika underlag under mina högtalare (bla a häftmassa, radergummin och möbeltassar). Jag använde just ett glas vatten ovanpå högtalaren.

Häftmassan fungerade inget vidare. Det var bättre först, men blev sedan snabbt sämre och sämre (möbeltassarna blev också sämre och sämre).

Min hypotes till detta är att såväl häftmassa som möbeltassar ändrar form (=plattas till).

Det som fungerade bäst av det jag testade, var de till högtalarna medföljande små transparenta gummiplupparna. Jag testade varken spikes eller typ SD.

//Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-13 10:47

MG: Hörde du ngn skillnad oxå?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 11:43

Hotspur skrev:MG: Hörde du ngn skillnad oxå?

Jag tyckte mig höra skillnad! De sämsta underlagen (=där vattenytan vibrerade mest) lät något mer "kompakt" i högbasområdet. Men med hänvisning till diskussioner om placeboeffekten i andra trådar, så finns möjligheten att jag kan ha hört det jag tyckte att jag borde höra, i stället för det jag verkligen hörde. :wink:

Mvh, Michael

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-13 15:27

Nu har jag gjort några fler praktiska tester efter några rekommendationer jag fick här ovan.

Jag beskrev ju ovan hur högtalaren är konstruerad, samt hur jag gjorde praktiska prover med en vancerad accelerometer. Denna är dock inte avsedd för just högtalartester skall nämnas, om det sen skulle göra den absolut odugligt för dessa tester är jag väl lite tveksam till, men den kanske inte är optimal.

Testet med accelerometer verkade visa att det trots de enligt uppgift dåliga spiksen, ändå är väldigt stilla och dött i kabinettet vad gäller rörelser över huvud taget.

Testade nyss med ett smalt tunt vinglas ståendes på toppen av högtalaren glasskiva och spelade på mycket hög volym och basrik musik, ingen som helst synbar påverkan av vattnet kunde överhuvud taget ses. Vattenytan var absolut blickstilla, i alla fall för mina ögon, och jag har inte vit käpp.... :wink: Faktum är att jag även testade med ett glas som inte stod absolut jämt på glasskivan, det kunde ricka lite, men inte ens då kunde man se några rörelser alls i vattenytan.

Det enda sättet att få "Jurassic Park" i vattenytan var att stampa hårt i golvet nära högtalaren, då kunde små darrningar ses i vattenytan.

Känner man på kabinnettet eller toppglaset så känner man att det spelas musik i högtalaren, men det är bara små små vibrationer, och sådana har jag känt på alla högtalare jag fingarat på, oavsett pris.

Allt testat med spikes rätt ner i betonggolvet utan valuta el dyl mellan.

Vad säger det er mer erfarna ljudnissar??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-13 15:29

Mina fötter är rätt hårda,

Skulle behöva en fotfil.

Användarvisningsbild
austinpowers

Inläggav austinpowers » 2004-01-13 19:38

Hm..har följt debatten med intresse...

Intressant är då att notera i senaste high fidelity där det står angående SA7K att den var utomordentligt känslig för korrekt avkoppling till underlaget. "Därför- av med (gummi)fötterna och på med spikes,så föll basnivån på plats."

samt om quad esl:"I motsats till gamla ESL-63 kan de nya modellerna i övrigt monteras med spikes,vilket kan få högtalarna att stå bättre fast."

skulle önska att spikes lät bättre under mina högtalare, sd fötterna som passade var tyvärr grisrosa...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-13 19:46

austinpowers skrev:
skulle önska att spikes lät bättre under mina högtalare, sd fötterna som passade var tyvärr grisrosa...
Du får väl måla dem? :D

Jag har SD-fötter under mina 804:or och de fungerar, i mina öron, bättre än spikes. Med kuddarna lugnade ljudet ner sig.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
austinpowers

Inläggav austinpowers » 2004-01-13 19:48

ska be ngn motivlacka dom :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-13 19:49

He he :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-13 20:26

Hej igen.

Jag kanske riskerar att bli tjatig, men känner ändå att jag än en gång vill betona att jag inte med mina primitiva försök vill påstå vad som låter bäst av spikes, mjuka fötter eller vad som helst. Ej heller har jag för avsikt att påstå att någon har fel i spikes och mjuka fötters funktion mm.

Jag bara förmedlar vad jag personligen upplever i de test jag nu genomfrört, samt vad jag har för personliga tankar om hur spikes eller mjuka fötter avleder eller isolerar ev resonanser eller rörelser mm.

Bara för att jag tycks ha en uppfattning som inte helt (hittills) överensstämmer med den Ing Ö gav tidigare i tråden, så är inte avsikten att påstå att någon har fel eller rätt.

Det enda jag tror jag vågar påstå, är att mina högtalare verkar stå väldigt stumt och orörliga trots att de för stunden står på spikes vilket inte anses vara bra!?

Nu tror jag att jag skall ta en tur i skivsamlingen och dämpa min Robben Ford-abstinens...... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 03:37

Vad jag tycker är fullständigt åt h*vete med marknadsföringen från vissa spikeförsäljare är att de ska "reducera störande ljud hos grannarna" osv. Som jag ser det är snarare spikes bra på att injicera vibrationerna rakt ner i byggnadsstommen, och på så sätt öka störningen av grannarna. Att så mycket prylar inom HiFi får marknadsföras som det gör är bra märkligt, man tycks få påstå precis vad som helst utan att det räknas som falsk marknadsföring.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-06 10:25

Här hittade jag en förresten en test på olika spikes och inverkan på kastlängden på högtalarmembranet..

klicka

nej.. fan, det var ju fiskespötest såg jag nu när tittade efter mer noggrannt ;)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-07-06 12:21

http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Där finns ochså mätningar :)

Dr Tinnitus: Har du G-techat/Ap22:at högtalarna? :D :wink:

Mvh

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-11-10 19:49

IngOehman skrev:1. En handduk är inte en SD-fot.

VA?? Det förklarar saken. Bäst jag tar med mig handduken till badet nästa gång, då.

Nåväl, man skall inte låta sig nedslås! :wink:

Ej heller nedlåta sig till att slåss.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Har du mjuka fötter?

Inläggav genstruktur » 2014-12-25 21:42

Hur är det med mjukfoten, sd-foten, om högtalaren som står på fötterna samtidigt är i kontakt med väggen?
Alltså om man har en högtalare inknödd mot väggen så till den milda grad, att den inte kan röra sig och står i ständigt kontakt med väggen? Försämras effekten av mjukfoten/sd-foten då?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-26 00:09

genstruktur skrev:Hur är det med mjukfoten, sd-foten, om högtalaren som står på fötterna samtidigt är i kontakt med väggen?
Alltså om man har en högtalare inknödd mot väggen så till den milda grad, att den inte kan röra sig och står i ständigt kontakt med väggen? Försämras effekten av mjukfoten/sd-foten då?

Ja

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-26 01:47

Jo det borde väl göra det, för poängen är väl att högtalaren skall kunna röra sig något? Upptäckte nämligen att jag skjutit in ena bc60 så till den milda grad att den stod kloss an golvlisten här hemma. När jag drog ut den en bitt tyckte jag det lät lite bättre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-26 01:57

genstruktur skrev:Hur är det med mjukfoten, sd-foten, om högtalaren som står på fötterna samtidigt är i kontakt med väggen?

Ja, poängen är ju bla att frikoppla högtalaren från underlaget så att inte högtalarlådans vibrationer ska fortplanta sig ner i det. Detta för att inte golvet ska stråla ljud. Man har ju väldigt lite koll på hur golvet beter sig som strålare. Om kopplingen till i detta fall väggen är en svag anliggning, så är det möjligt att det uppstår olinjäriteter i kontakten mellan vägg och låda (att kontakten släpper i delar av oscillationens cykler) och det är nog snäppet värre än en fast koppling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-12-26 02:00

Jag har filtfötter från Ö&B, funkar perfekt, kostar ingenting och gör att högtalarna glider runt lätt på golvet om man vill flytta dom

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-26 03:05

Lite förenklat kan man säga att vad det handlar om är att hindra systemet (högtalare och uppställning) från att lagra energi i en resonanskrets.

En sådan resonanskrets byggs upp när man kombinerar en massa och en fjäder. Om förhållandet mellan massan och fjädern är sådant att resonansen vill hamna i ett frekvensområde där den kommer att exiteras av musiksignaler så är det dåligt. Om den dessutom är i ett register där både lådan och golvet inte är väldigt mycket mindre än våglängden, så är det dubbelt dåligt.

Om en högtalare står på SD-fötter så kommer resonansfrekvensen att hamna mycket långt ned i frekvens, så lågt att resonansen inte exiteras av några normala musiksignalen, och så djupt att våglängden är väldigt mycket längre än högtalaren, och för de flesta rum även avsevärt mycket längre än hela rummets största dimension. Om t ex den värsta resonansfrekvensen (den horisontella) hamnar vid 1,15 Hz så blir våglängden runt 300 meter lång. Då blir det svårt för att inte säga omöjligt för en sådan rörelse från högtalaren, att skapa ljud av betydelse. Akustisk kortslutning tar hand om det problemet. ;)

Men utöver det så kommer ju inte resonansen att exiteras alls, eftersom musik som regel har mycket lite energi så långt ned - men dessutom så tas ju reaktionskrafterna från konens rörelser om han av upphängningen, så även av detta skäl så kommer några krafter av betydelse att skickas ut och exitera tröghetsröresler.

- - -

Så vad händer då om man har en sådan trevlig SD-uppställd situation, men högtalaren lutar sig mot väggen? Det som händer bli att väggens puttaifrånkraft riskerar att flytta upp resonansfrevensen in i audioområdet, men dessutom skulle jag inte utesluta risken för att kontakten med väggen blir olinjär, det vill säga att det uppstår distorsion. Missförstå mig inte, högtalare med kontakt med väggen behöver inte vara ett problem, men om det sker bara genom att den står så nära att den kan råka stå emot, så kanske kontrollen på kraften emellan blir rätt dålig, och risken för missljud alldeles i onödan finns där? Det verkar onödigt. Bättre om kontakten är rejälare i så fall.

Men varför vill du att en golvstående högtalare skall luta sig mot väggen? Två hundradels millimeter räcker för att slippa alla problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-26 10:44

3 stycken 30 mm x 30 mm gummifötter (dörrstoppar)
2 i framhörnen och en mitt i bakkanten.
3 fötter söker jämnt golv, och isolerar från återkoppling mellan vinylspelare och högtalare
Gör även så att högtalaren kommer upp 30 mm från golvet vilket förhindrar att högtalaren "knackar" i golvet
Senast redigerad av Perfector 2014-12-26 10:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-26 10:50

Tog bort mina SD-fötter härom veckan. Kör med Magneplanarfötterna direkt mot heltäckningsmattan nu. Upplever ingen förändring. Eller snarare - med mitt sätt att lyssna - inget tillskott på musiklyssningsdistraherande faktorer i ljudet.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-26 11:59

Svante skrev:

Ja, poängen är ju bla att frikoppla högtalaren från underlaget så att inte högtalarlådans vibrationer ska fortplanta sig ner i det. Detta för att inte golvet ska stråla ljud. Man har ju väldigt lite koll på hur golvet beter sig som strålare. Om kopplingen till i detta fall väggen är en svag anliggning, så är det möjligt att det uppstår olinjäriteter i kontakten mellan vägg och låda (att kontakten släpper i delar av oscillationens cykler) och det är nog snäppet värre än en fast koppling.

Jo det var dessutom bara ena sidan av högtalarlådan som stod emot golvisten.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-26 12:19

IngOehman skrev:
Så vad händer då om man har en sådan trevlig SD-uppställd situation, men högtalaren lutar sig mot väggen? Det som händer bli att väggens puttaifrånkraft riskerar att flytta upp resonansfrevensen in i audioområdet, men dessutom skulle jag inte utesluta risken för att kontakten med väggen blir olinjär, det vill säga att det uppstår distorsion. Missförstå mig inte, högtalare med kontakt med väggen behöver inte vara ett problem, men om det sker bara genom att den står så nära att den kan råka stå emot, så kanske kontrollen på kraften emellan blir rätt dålig, och risken för missljud alldeles i onödan finns där? Det verkar onödigt. Bättre om kontakten är rejälare i så fall.

Men varför vill du att en golvstående högtalare skall luta sig mot väggen? Två hundradels millimeter räcker för att slippa alla problem.

Vh, iö

Jo det är helt onödigt att högtalare står emot väggen, det håller jag med om. Det blev så här hemma utan att jag egentligen menade det.
Jag hade bc60 en bit längre fram förut, men tyckte då att jag hörde röster ifrån dem. Jag sköt sedermera in dem längre mot väggen, så att de skulle hamna akustiskt bakom pi60. Det var då jag lyckades skjuta in den ena bc60 så långt att den stod kloss an golvlisten, så det var inget medveten val.

När jag upptäckte det så tänkte jag att det inte borde vara optimalt ur ljudsynpunkt, eller för grannsämjan så jag ändrade om. Tyckte mig då höra en viss skillnad i "renhet" eller vad man skall säga i basområdet. Men det kanske bara var inbillning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-26 19:17

IngOehman skrev:

Vh, iö

Okej, så det är inte mer som behövs. Även för en bs60?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-26 19:32

genstruktur skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Okej, så det är inte mer som behövs. Även för en bs60?

En högtalare rör sig inte så mycket och jag gissar att det är denna lilla svängnings amplitud som Ingvar syftar på. Kanske bör man ha lite mer utrymme som marginal, speciellt om man dammsuger ibland.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi