Dyrfi...Nått att ha eller överdrift?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 09:20

Är inos dyraste för 2-300000 eller vad de nu kostar "bättree" mer "lokiskt" bättre än pIP.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 09:24

Det beror på vad man skall ha dom till, men generellt JA!

Men det är ju samma tillverkare så det är inte så konstigt.

Jag har iofs inte hört de där för 200-300000 kr, men pi60 är redan den avsevärt bättre än piP, förutom att den är större och klumpigare förstås.

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-06-18 09:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 09:30

Men det är ologiskt att Dynaudios flaggskepp för 600000 skulle vara bättre än pI60. :? Att sen Dynausio kanske är 300000 fördyr är väl en anna sak och har med statur och namna osv att göra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 09:35

meanmachine skrev:Men det är ologiskt att Dynaudios flaggskepp för 600000 skulle vara bättre än pI60. :? Att sen Dynausio kanske är 300000 fördyr är väl en anna sak och har med statur och namna osv att göra.

Logik har inte med saken att göra*, jag vet inte hur Dynaudios 600 000 kronors högtalare presterar, men det förefaller mig inte omöjligt att den skulle kunna vara sämre än pi60, fast jag vet inte, jag har ju varken hört på den eller sett mätdata.

Frekvensomfång?

Frekvenslinjäritet?

Distorsion?

Max ljudstyrka?

Spridningsmönster?

Ja, vad mer kan jag hitta på? :D

*Eller jo, det är klart att logik har med saken att göra för det har det ju alltid, men inte på det sättet att något automatiskt blir bättre för att man sätter ett högre pris. :)

Senast redigerad av BACH 2007-06-18 10:51, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-18 09:48

Dynaudio Evidence Från Stereophile.

Wilson Maxx2
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 10:06

Dynaudio Evidence...Frequency response: 27Hz-26kHz, ±3dB står det.

pi60...Tonkurva -3dB/typ. linjäritet: 25 - 22 000 Hz / ±1 dB

Tja, recensionen var ju positiv, så jag vet inte, de kan ju vara lika bra också den möjligheten finns ju... :wink:

Men då är Dynaudio fasansfullt mycket dyrare. :?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 10:37

Sen får man ju tänka på att rummet spelar stor roll också!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-18 10:45

meanmachine skrev:Men det är ologiskt att Dynaudios flaggskepp för 600000 skulle vara bättre än pI60. :? Att sen Dynausio kanske är 300000 fördyr är väl en anna sak och har med statur och namna osv att göra.

Priset är inte en faktor som påverkar hur det låter, utan en funktion av helt andra saker.
Hur det låter avgörs av högtalarens fysisk uppförande.

Dynaudios flaggskepp kostar väldigt mycket på grund av faktorer som INTE påverkar ljudkvalietetn alls.
Hade man använt en låda utan dyr ytbehandling och köpt den vid frabriskdörren utan påslag (dvs i princip tillverkningskostanden) så kan du räkna med att priset blivit ett helt annat. Priset 600k är med vins för fabriken (räkna med att man lägger på minst 50% på PK, troligen mera), visnt för ditrubitör och handlare. + moms, transporter och skatter i alla dom 3 leden. PK ligger antagligen inte högre än 50000kr. Mest sannolikt lägre än så. Jämför det med pi60, moterad och klar med fint faner, så är skilnaden i pris inte så stor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-18 10:55

BACH skrev:Dynaudio Evidence...Frequency response: 27Hz-26kHz, ±3dB står det.

pi60...Tonkurva -3dB/typ. linjäritet: 25 - 22 000 Hz / ±1 dB

Tja, recensionen var ju positiv, så jag vet inte, de kan ju vara lika bra också den möjligheten finns ju... :wink:

Men då är Dynaudio fasansfullt mycket dyrare. :?

Nej, det där beror helt på hur man räknar. Ingvar driver sin firma precis hur han vill så det är ingen kritik mot honom, men;
Dynaudio har lagerhållning (iaf på vanliga modeller)
Dynaudio har distributörer.
Dynaudios distributörer har återförsäljare.
Dynaudio har en säljorganisation och en teknikorganisation förutom tillverkningsorganisationen.
Dynaudioshögtalare kostar nog ungefär lika inom hela EU och är rimligt lokalt köpbara i dom flesta europeiska länder.
Så om man skall jämföra butikspris ifrån en "vanlig" leverantör med direktförsäljande enmansfirma så går det inte rakt av.
Jag skulle kunna tänka mig att du kan multiplicera IÖ's pris med kanske en faktor runt 3 eller 4 för att det skall bli jämförbart.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 10:56

IÖ ägnar väl sig inte åt välgörenhet heller. :) Det vore tragiskt om det var fallet.
Men det är intepriset som är intressant det. Frågan är vad som är bäst. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 11:04

Sen förövrigt skiter jag i rummet i detta hypotetiska fall förutsätter jag att båda lirar under optimala betingelser.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 11:07

meanmachine skrev:IÖ ägnar väl sig inte åt välgörenhet heller. :) Det vore tragiskt om det var fallet.

Jag tror nog att man kan säga att han gör det, och jag kan hålla med om att för hans egen ekonomi så vore det bra att höja priserna.

Men om hans högtalare skulle kosta som motsvarande från andra tillverkare så skulle det inte finnas någon chans att exempelvis jag skulle ha kunnat köpa dom, så det är ju väldigt trevligt av honom att inte ta så fruktansvärt betalt som andra gör. :P

Men det är intepriset som är intressant det. Frågan är vad som är bäst. :)

Ja precis! :)

Förutom då om man inte har enormt mycket pengar för då är priset rätt intressant också! 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 11:10

meanmachine skrev:Är inos dyraste för 2-300000 eller vad de nu kostar "bättree" mer "lokiskt" bättre än pIP.
Ja, men där är det utomordentligt lätt att jämföra eftersom konstruktören exakt specar vad det är som skiljer.

meanmachine skrev:Men det är ologiskt att Dynaudios flaggskepp för 600000 skulle vara bättre än pI60.
Vem har sagt det? Alla använder inte ordet "logiskt" lika vårdslöst som du. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-18 11:13

Dynaudio Evidence måste vara bättre än pi60 pga priset? :lol: :lol:

Hur vore det att ta och lyssna på dem istället? Jag är 80% säker på att du hade valt piP före Evidence på rent ljud/musikmässiga meriter... i alla fall jag vart inte alls imponerad över dem på något sätt - utöver att de ser maffiga ut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 11:19

Det är säkert möjligt att jag skulle göra. Dock är jag intresserad av att få fram vad som i så fall skulle göra den bättre. Tror som Hurry up att Ino säkert vid ett genombrott skulle blir betydligt dyrare men som sagt priset är ej intressant här.

Sen ni J¤#&a idioter som skriver här och gör mig nyfiken som bara den på Ino och hur den låter också finns det inte nått att tillgå för lyssning. 8O

Nåja.
Jag har tom funderat på att avyttra nått skit i samligen fäör att köpa ett par beggade med vi får väl se. 8) Vill ju inte köpa grisen i säcken.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 11:23

Det är inte logiskt att pi60 är bättre än något annat. det är inte logiskt att en annan högtalare är bättre bara för att den kostar mer.

Det är öht svårt att jämföra Ino´s produkter prismässigt eftersom dom görs hantverksmässigt i små upplagor och enligt uppgift från IÖ utan lönsamhet.

Men att jämföra högtalare är väl egentligen rätt enkelt, det är väl bara att lyssna? Allt annat är bara spekulationer.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 11:24

Nattlorden skrev:Dynaudio Evidence måste vara bättre än pi60 pga priset? :lol: :lol:

Hur vore det att ta och lyssna på dem istället? Jag är 80% säker på att du hade valt piP före Evidence på rent ljud/musikmässiga meriter... i alla fall jag vart inte alls imponerad över dem på något sätt - utöver att de ser maffiga ut.
Jag hade valt Dynaudio ;)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 11:25

meanmachine skrev:
Sen ni J¤#&a idioter som skriver här och gör mig nyfiken som bara den på Ino och hur den låter också finns det inte nått att tillgå för lyssning. 8O

:lol:

Jag skulle beskriva dom som...avslöjande :wink:

Fast det är ju sånt där skitsnack som man alltid hör så det säger kanske inte så mycket. 8)

Olika inspelningar låter väldigt olika kan man säga.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-18 11:26

Kaffekoppen skrev:
Nattlorden skrev:Dynaudio Evidence måste vara bättre än pi60 pga priset? :lol: :lol:

Jag också, för att sedan omedelbart sälja dom, eller hur! :lol: 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-18 11:55

Kaffekoppen skrev:

jag är chockad, herr Magnus. Trodde du valde Ino alla dagar i veckan utom helgdagarna 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-18 11:57

BACH skrev:
Kaffekoppen skrev:

Jag också, för att sedan omedelbart sälja dom, eller hur! :lol: 8)

aha, där fick jag svaret. Tänkte väl det :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 11:59

meanmachine skrev:Sen ni J¤#&a idioter som skriver här och gör mig nyfiken som bara den på Ino och hur den låter också finns det inte nått att tillgå för lyssning. 8O

:D Hör av dig om du är i Göteborg i sommar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-06-18 12:01

meanmachine skrev:Steveo här är en till som

meanmachine skrev:Jag fortsätter lite inser att min post var lite haltande. Någonstans måste ju den där 4.4kWa trafon göra nytta. Lika som det perfekt matschade komponenterna, Eller det 4st kaffekopparna till e-lyter på tillsammans 120000uF. Det effektstarka trissorna som dessutom är DYRA men helt stabila. Jag ni förstår. Allt detta kostar ju skjortan om man köpter det själv. Mitt slutstegsbyggen slutade för trafo var dyrare äm min dåvarande förstärkare. E-lyer likadant. det där billiga krafset kan ju logiskt sätt inte vara bättre.

Den moderna logikens fader mr Boole. har myntade ju begreppet att utröna rätt med att se vad som inte är fel. Alltså alltid ställa sig frågan är detta rätt eller fel. T.ex. då är en stor trafo bättre än en liten. Är en kraftigt välmätande bank bättre än en snål. Är stabila TO3.or bättre än billig andra sortering. osv. Efter detta mått är en dyr med logik bättre oavsett värdet.

Om jag haltar vill jag bli ifrågasatt eftersom jag inte är ute efter att försvara min teorier utan att nå lite längre.

Vad är det som inte förstås.???

Vad logik har att göra med ditt påstående. Jag ser fortfarande inte en anledning varför produkt A skulle vara bättre än produkt B endast baserat på priset. Ge mig 10000000SEK så ska jag bygga en högtalare som låter sämre än en Sonab.

Tydligen verkar jag inte heller vara ensam om denna undran så jag föreslår att du helt sonika undviker ner att besvara mitt mail och i gengäld så slutar jag att fråga.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 12:14

Almen skrev: Hör av dig om du är i Göteborg i sommar.

Det tar jag som en Inbjudan. :) Om jag nu kommer i dessa trakter så hör jag av mig.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 12:54

mats skrev:jag är chockad, herr Magnus. Trodde du valde Ino alla dagar i veckan utom helgdagarna 8O
Vad grundar du det på?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 12:56

Jag tippade på Dynaudio eftersom dy ju bygger med deras element. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 13:04

steveo1234 skrev:Ge mig 10000000SEK så ska jag bygga en högtalare som låter sämre än en Sonab.

Det fixar jag lätt för tiondelen av summan, att bygga något sämre än Carlsson/Sonab kan inte vara svårt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 13:05

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Ge mig 10000000SEK så ska jag bygga en högtalare som låter sämre än en Sonab.

Det fixar jag lätt för tiondelen av summan, att bygga något sämre än Carlsson/Sonab kan inte vara svårt
Nä, men det är lättare att sälja den dyrare. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 13:06

meanmachine skrev:Jag tippade på Dynaudio eftersom dy ju bygger med deras element. :)
Precis.. jag är lite Dynaudiofrälst :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-18 14:00

Jag med :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi