Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Verklighetens mörka ljud eller ska hemmaljudets gälla...

Inläggav prolinn » 2010-12-03 22:36

Richard skrev:Jag har nämnda inspelning till min nätverkspelare.

Menar du Harnoncourts Beethoven tolkning eller någon av de inspelningar från Linn som jag nämnde?

Harnoncourts inspelning tänkte jag kolla. Var det Teldec varianten?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 23:14

prolinn skrev:

Menar du Harnoncourts Beethoven tolkning eller någon av de inspelningar från Linn som jag nämnde?

Jag menade Harnoncourts, som är från skivbolaget Teldec och orkestern är "the chamber orchestra of europe".
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-03 23:15

Richard skrev:
prolinn skrev:

Jag menade Harnoncourts, som är från skivbolaget Teldec och orkestern är "the chamber orchestra of europe".

Så du har inte hört de högupplösta inspelningarna jag nämnde!?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 23:18

Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.

torig

Inläggav torig » 2010-12-03 23:26

Richard skrev:Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.

Hmmm.... Vad menar du med "musikalisk tolkning"?? Är det detsamma som en "högupplöst inspelning"?

/mvh

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-03 23:32

Richard skrev:Nej, Linns högupplösta inspelningar låter säkerligen väldigt, väldigt bra inspelningsmässigt men jag tvivlar på att de bräcker Harnoncourts musikaliska tolkning.

Om nu det musikaliska innehållet i de inspelningar vi spelar upp kan vara off topic, så var det ju inte vilken tolkning av vilket verk som var bäst som avhandlades i den här tråden, även om jag också ref. till att bl.a. de omnämna inspelningarna är bra både musikaliskt och i det perspektiv som trådskaparen diskuterar.

(Tack för dina tips dock!)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 23:33

torig skrev:

Hmmm.... Vad menar du med "musikalisk tolkning"?? Är det detsamma som en "högupplöst inspelning"?

/mvh

Nej, nej. :wink:

Skilj på musikalisk tolkning av musikverket, och inspelningskvaliteten.
Den stora grejen med klassisk musik är ju själva tolkningen av verket musikaliskt, dvs hur musikerna framför musiken. Det är ju helt olika beroende på orkester och dirigent.

Jag får mera ut av musiken om jag lyssnar till en kanon-orkester som spelats in dåligt, än på en kommunala musikskolan-orkester som spelats in på ett superbt sätt.

Ibland sammanfaller en otrolig tolkning med en lika otrolig inspelningskvalitet.

I fallet Harnoncourts tolkning av Beethovens 9 symfonier på Teldec tycker jag det. :)

Och det är ju trevligt med en klassisk cd-skiva som låter bättre än samma inspelning på vinyl avspelat med Lp-12. :wink:
( Trots att det ju bara är 16 bitar och 44,1 khz sampling. )

Minimal cd-kompression alltså.

torig

Inläggav torig » 2010-12-03 23:39

Bra! Då är jag med :wink:

Richard skrev:Och det är ju trevligt med en klassisk cd-skiva som låter bättre än samma inspelning på vinyl avspelat med Lp-12

Men finns dessa?? 8)

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-03 23:41

torig skrev:Bra! Då är jag med :wink:

Richard skrev:Och det är ju trevligt med en klassisk cd-skiva som låter bättre än samma inspelning på vinyl avspelat med Lp-12

Men finns dessa?? 8)

/mvh

...att få tag på, menar du ? Megastore eller nätet....
Vinylen blir nog svår 18 år senare...

torig

Inläggav torig » 2010-12-03 23:45

Richard skrev:
torig skrev:Bra! Då är jag med :wink:

Men finns dessa?? 8)

/mvh

...att få tag på, menar du ? Megastore eller nätet....
Vinylen blir nog svår 18 år senare...

Tänk hårdare!! :)

/mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-04 04:59

Rätt enkelt att få en CD skiva att låta bättre (=närmare mastern) än en vinylskiva.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-04 11:26

subjektivisten skrev:Rätt enkelt att få en CD skiva att låta bättre (=närmare mastern) än en vinylskiva.

Ja, du verkar ju ha koll på hur bra det kan bli :roll:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 09:04

Harryup skrev:Jag skulle för att testa...

Tack för tipsen, det ska gås igenom i mellandagarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 09:54

prolinn skrev:
subjektivisten skrev:Rätt enkelt att få en CD skiva att låta bättre (=närmare mastern) än en vinylskiva.

Ja, du verkar ju ha koll på hur bra det kan bli :roll:

Det är rätt många som har koll på det. Blanda inte ihop kapacitet med hur mycket av den som brukar utnyttjas - det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 10:04

Nattlorden skrev:<snip>- det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.

Det är det som gör att format med ännu större möjligheter känns ganska ointresant idag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 10:16

2-ch skrev:
Nattlorden skrev:<snip>- det är högst sällan någon stoppar in musikdata som nyttjar hela CD-formatets kapacitet.

Det är det som gör att format med ännu större möjligheter känns ganska ointresant idag.

Inte nödvändigtvis... de nya formaten behöver ju någon form av dragkraft för att ha någon som helst framgång... gör man det genom att stoppa in mindre komprimerade mastringar så blir de ju intressanta... inte för formatets kapacitet, men väl för innehållets kvalité.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 10:33

Nattlorden skrev:
2-ch skrev:

Inte nödvändigtvis... de nya formaten behöver ju någon form av dragkraft för att ha någon som helst framgång... gör man det genom att stoppa in mindre komprimerade mastringar så blir de ju intressanta... inte för formatets kapacitet, men väl för innehållets kvalité.

Det har du helt rätt i. Jag känner mig bara lite lurad av branchen efter att ha köpt samma utgåva i flera olika format bara. Visst, jag får skylla mig själv. Men att det nu skulle släppas mindre komprimerad musik är inte så troligt.
Jag gissar på samma skåpmat som jag redan har :evil:
Det jag ville poäntera var det du skrev om att CD-formatets gräns inte på långa vägar är nådd än.
Så behöver vi verkligen nya musikformat?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 10:38

2-ch skrev:Det jag ville poäntera var det du skrev om att CD-formatets gräns inte på långa vägar är nådd än.
Så behöver vi verkligen nya musikformat?

Nja... den går att nå... och visst kan det finnas liten anledning att gå upp - jag skulle säga samplingsfrekvensen före bitdjupet - men framförallt för att slippa nedkonvertering - studion bör ligga på 24/96 internt, kanske t.o.n. 24/192.

För nya musikformat är nog framöver mer intressant att lämna stereo för flerkanal däremot.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-06 10:49

Nattlorden skrev:För nya musikformat är nog framöver mer intressant att lämna stereo för flerkanal däremot.

Sådärja, då är det intressant igen.
Men dagens problem ligger inte i begränsningen av mediet, utom teoretiskt då möjligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 10:53

2-ch skrev:Men dagens problem ligger inte i begränsningen av mediet, utom teoretiskt då möjligen.

Korrekt, den mängden CD:ar som utgivits som man skulle kunna säga att de slagit i begränsningarna hos formatet är försvinnande litet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-06 13:53

prolinn skrev:
subjektivisten skrev:
Piotr skrev:
sprudel skrev:Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).

Vill nog påstå att problemen ligger mer i uppspelning.

Problemen består i dynamisk och termisk kompression hos högtalarna, brist på effekt från slutsteg samt det typiska lyssningsrummets akustik.

/Peter

Är det inte ofta så att trummor är dynamiskt komprimerade på inspelningar? Även mer "hifi" betonande inspelningar.

Tror också att mycket av bristerna kan härledas till brister i anläggningen, dock absolut inte bara förstärkare och högtalare utan även till signalkällorna. Föga förvånande för att komma från en prolinnist :-) ... För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Menar du att en väldesignad CD-spelare skulle ha problem med dynamik från trummor?

Jag hävdar som tidigare att problemen ligger i förstärkare, högtalare samt rum.

Distortion blir typiskt lägre (åtminstone i stor del av registret) från högtalare om de drivs passivt dvs. med en hög impedans.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-06 15:22

Det här med verklighetens mörka ljud. Var igår på en konsert i en av stadens kyrkor. Det var sångsolister, kör, stråkorkester med blåsare, harpa och orgel. Satt på andra bänk, långt framme med andra ord. Tycker inte om att sitta långt ifrån då kyrkorummet har så lång efterklang. Det började bra med stora orgeln och kören på orgelläktaren, Bereden väg för Herran i en annorlunda dalatolkning. Klart trevligt trots att det sjöngs från läktaren en bra bit bakom mig. Sedan fick orkestern spela själv. Då infann sig den där mörka, diskantfattiga klangen! Nästan som när man har en trasig diskant i högtalarna hemma.... Samtidigt är det påfallande vilken upplösning det är i ljudbilden. Ingen falsk tydligt via diskantlyft med andra ord. Harpan fick ett solonummer, Debussy's Arabesque. Makalöst stilla i kyrkan! Där hade man snudd kunnat höra en knappnål falla. Trots att harponissan blev hängdes på någon sträng vid ett tillfälle, gåshud. Efter några nummer var det så dags för solisterna att agere i Saint-Saëns Juloratorium. På bänken framför mig satt de. Blev väldigt förvånad när de helt enkelt bara reste sig upp och vände sig om och sjöng. Har aldrig tidigare suttit 1½ meter från en operasångare som tar ton. Blev lite hukande för mig och makan. I vilket fall låter det inte speciellt trevligt på det avståndet... Som sagt, verklighetens ljud är ofta mörkare än det som serveras på "konserverna" i form av CD, DVD eller vad det nu är. Jag använder gärna samlingsbegreppet fonogram som tycks reta gallfeber på en del.... Har några Telarc- och Denon-inspelningar som har den där lite mörka klangen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 15:23

Kan du inte masvis:a någon sådan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-06 15:56

Har inte bekantat mig med det programmet ännu. Är det lättanvänt? Har svårt med Svantes Tombstone...

Kan tillägga att jag tycker även egna liveinspelningar låter lite diskantfattiga eller åtminstone tycks sakna en del i toppen. Antagligen är vi så vana av att allt ska låta lite övertydligt nu för tiden. Har man ingen vettig referens till verklighetens ljud blir det säkert en svårt att känna igen det på inspelningar....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-06 19:38

Prolinn skrev:

För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Aktiv drivning ger ofta högre distorsion och högre förvrängning i diskant och mellantonsområdet, jämfört med en välkonstruerad passiv högtalare. Endast i basområdet är det ofta fördelaktigt med aktiv delning.

Det låter som att du inte hört några riktigt bra passiva högtalare- som det verkar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 21:14

RogerGustavsson skrev:Har inte bekantat mig med det programmet ännu. Är det lättanvänt? Har svårt med Svantes Tombstone...

Det var i alla fall det på min maskin. Först får man dock konvertera skivan till wav-filer, men sen är det bara att släpa in dem och trycka på en knapp.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-08 21:12

Richard skrev:Prolinn skrev:

För att komma nära verkligheten krävs både bra inspelning, förstklassig elektronik och enl. min erfarenhet aktiv drivning av högtaleriet - för maximal förmåga att spela högt utan hörbar dist.

Aktiv drivning ger ofta högre distorsion och högre förvrängning i diskant och mellantonsområdet, jämfört med en välkonstruerad passiv högtalare. Endast i basområdet är det ofta fördelaktigt med aktiv delning.

Det låter som att du inte hört några riktigt bra passiva högtalare- som det verkar.

Kan du förklara närmare? Min erfarenhet är den motsatta, men jag har nästan bara lyssnat på aktivt resp. passivt drivna högtalare. Mina mäterfarenheter är mycket mer begränsade än lyssningserfarenheterna. Jag vill nog påstå att jag hört tillräckligt med högtalare för att kunna yttra något på temat, men inte lika tvärsäkert som du.

Utan att ha provat skulle jag gissa att man kan vinna något med passiv filtrering i stationärtillstånd medan aktivt ger klara fördelar när det gäller dynamiska förlopp. Enkom effekten av att blanda signaler inom begränsade delar av spektrum gör ju att man vinner fördelar m.a.p. intermodulationsdistorsion med aktiv delning även då respektive delregister har motsvarande distorderingsegenskaper.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-08 21:20

prolinn skrev:
Utan att ha provat skulle jag gissa att man kan vinna något med passiv filtrering i stationärtillstånd medan aktivt ger klara fördelar när det gäller dynamiska förlopp. Enkom effekten av att blanda signaler inom begränsade delar av spektrum gör ju att man vinner fördelar m.a.p. intermodulationsdistorsion med aktiv delning även då respektive delregister har motsvarande distorderingsegenskaper.

Passiva filter delar ju också in elementen i snävare områden och minskar därmed IMD. Den skillnaden du beskriver utifrån din magkänsla ang. dynamiskt och statiskt finns inte.

Den linjäriserande effekten av högimpediv drivning (i de områden det är effektivt) resulterar i lägre HD såväl som IMD.

Använder man mediokra slutsteg kan man ju få minskad hörbar dist genom att bi/triampa men det bör kunna bli ännu bättre med passiva filter ändå efter de multipla slutstegen.

/Peter

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-09 00:26

Piotr skrev:
prolinn skrev:

Passiva filter delar ju också in elementen i snävare områden och minskar därmed IMD. Den skillnaden du beskriver utifrån din magkänsla ang. dynamiskt och statiskt finns inte.

Den linjäriserande effekten av högimpediv drivning (i de områden det är effektivt) resulterar i lägre HD såväl som IMD.

Använder man mediokra slutsteg kan man ju få minskad hörbar dist genom att bi/triampa men det bör kunna bli ännu bättre med passiva filter ändå efter de multipla slutstegen.

Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre.. Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-09 12:14

prolinn skrev:Prova att koppla in en enkel serieresistans mellan slutsteg och högtalarelement och mät tvåtons-IMD d.v.s. med sinussignaler. Med dynamiska signaler blir det givetvis bara värre..

Innan jag kan bemöta påståendet om att det är givet måste jag fråga hur du definierar dynamik och vilka signaler du pratar om?

Menar du att IMD ökar med en serieresistans även fast HD minskar?

Man mäter nästan undantagslöst distorsion med stationära signaler och kunskapen tycks mycket begränsad när det gäller hur olinjära system beter sig under dynamiska förhållanden.

Kan du utveckla?

Det är väl allmänt förstått att en stark signal (på tal om dynamik) typiskt orsakar mer distortion ur en olinjär länk än en motsvarande svag signal.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi