EnTillBjorn skrev:Kronkan skrev:Själv lyssnar jag mig fram vid akustikregleringar. Men har samtidigt en teoretisk förståelse vad som borde hända. Men självklart ändå mätt upp mittlyssningsrum i början. Bättra att mäta ofta att somdu gör. Men enligt min uppfattning kan jag se att du mätt med plasten på. Det ser ut som du mätt en basabsorbent av något slag till skillnad mot en allmän absortion. Exempelvis påverkardu enbart vid vissa frekvenser och de ligger matematiskt korrelerade till varandra. Troligtvis multiplicerad med två.
Jag skulle ta av plasten från en och prova. Då borde du se en annan påverkan.
Det verkar vara som plasten genom trycket innifrån blir lika styvt som ett papprör.
Observera att jag kommentarer mätningen med en rulle.
Kan självklart ha fel och då får man lära sig något på det.
Sen är ju det även så glasullen är hårt packad innanför plasten, ca 61kg/m3 tror jag att jag kom fram till. Skulle jag ta av den kommer glasullen att expandera en hel del och bli svårare att hantera. Hmm undrar hur jag skall göra...
Ett experiment skullee kunna vara att skapa på prov en absorbent av befitintligt material som redan finns hemma.
börja med att bära ut rör och glasfiber ur lyssningsrummet. Detta har du redan mätt upp. Vi vet hur rummet mäter utan dämpning i hörnet. Vi vet hur rummet mäter med plastad glasfiber. Men har du någon madrass eventuellt en bäddmadrass. Rulla ihop den och ställ detta i hörnet. Mät och presentera mätningen. Så kan vi se och fundera över detta resultat. Blir självklart inte exakt som om du skulle ta bort plasten. Men det går ändå att resonera kring en sådan mätning.