Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Klart de apparater, allt enligt gängse definitioner.
.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Laila skrev:Hur är det med s.k. aktiva ditosar, . . . äro de de
apparajter heller, så säg . .![]()
?
![]()
Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Men en trummaskin är väl en maskin?
MichaelG skrev:
Ps. Det är faktiskt ett jävla otyg att påstå att man är ointresserad av apparater och sedan tycka att det är kul att lyssna på olika högtalare. Det känns verkligen tryggt att vän av ordning reagerar kraftfullt på detta beteende! . .
Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Max_Headroom skrev:Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Nej, det är en apparat.
Almen skrev:Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.
I mitt vardagliga tal, alltså.
Rydberg skrev:Almen skrev:Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.
I mitt vardagliga tal, alltså.
Då är ditt vardagliga tal fel helt enkeltMisströsta inte, nu vet du ju!
MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting. I så fall skulle ju exempelvis en trumma vara en maskin. Den omvandlar ju typ rörelseenergi till ljudvågor via ett membran (=trumskinnet). Och en trumma är ju ingen maskin.
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
UnholyRishna skrev:En bil gör heller inget egentligen. Den omvandlar bara kemisk energi till rörelse och värme. Alltså ingen maskin..
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...
Jovisst - typ som trumskinnet omvandlar rörelseenergi till ljudvågor. Men om du tycker att en trumma är en maskin, kan jag väl gå med på att en högtalare är det. Inte annars.(Fast egentligen går jag inte med på det ändå. Det är bara som jag säger för att få tyst på dig. Men jag är rädd att jag inte har särskilt stora utsikter att lyckas med det...
)
andyman_se skrev:I en aktiv högtalare sitter ett slutsteg, slutsteget är apparaten inte resten av bygget. I en bil sitter en motor, motorn är maskinen, inte ratten eller chassiet eller någon annan passiv del. I en trummaskin sitter det elektriska komponenter, dessa är apparater och jag tror dom flesta kan förstå vart jag vill komma med det här....
Även om du matar en högtalare med ström för att få konutslag så är det inte högtalaren som är apparaten utan slutsteget... apparaten är alltså "givaren" inte "mottagaren". Således är en högtalare för "passiv" för att kvala in som apparat.
Spännande disskution förresten
MichaelG skrev:Äntligen en klok människa!(Läs och lär Nattlorden...)
MichaelG skrev:Laila skrev:"Du får prata hur mycket skit du vill både om maaj o andra,
men mina högisar ger du blanka fasiken i . ."![]()
![]()
![]()
Och jag håller med dig igen, Laila!![]()
Ibland känns vi som tvillingsjälar!
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster