Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-26 11:10

Tänkte summera lite intryck. Nu hade jag den lite för kort tid, och dessutom lyckades jag slarva bort fjärrkontrollen under några dagar :oops: så jag hann inte gå igenom den som jag tänkt.

Jag körde den iaf både mot fullrangehögtalare och delat system, och den hade inga som helst problem med det. Faktum är att den är otroligt bra att ha att göra med. Inutitivt och lättanvänt. Bara att koppla in micken, följa anvisningarna på skärmen - klart. Sen är det lätt att justera basnivån där man vill ha den med EQ eller "House Curve-reglaget.

Bild

Jag hade den som försteg större delen av tiden för att jag tyckte det funkade så bra. I och med att man har tillgång till EQ över hela registret på den här burken, plus att man kan lagra olika profiler, så kan man lätt optimera olika högtalare eller för olika skivor/musikstilar.

Bild

Hur låter det då?
Jotack, jäkligt bra låter det. Dspeakers har bra koll på vad de gör och resultatet är bra mycket bättre än exempelvis någon Audysseymätning, detta är en helt annan division. Den gör på några minuter vad man själv [i]kanske[/] fixar med egen mätmikrofon, ljudkort, lämplig programvara, en Behringer DCX2496, gott om tid och vana som även den tar tid att skaffa sig. Å andra sidan är det kul jobb om man är lagd åt det hållet. ;)
Jag är imponerad av att den korrigerade ner till 10 Hz, men även att den kan gå så högt som 500Hz. Nu när jag tagit bort den inser jag att jag måste lägga några timmar på justering av utrustningen jag har på plats.
Allt vad Antimoden gör, kan jag också göra med DCX2496. Men jag tror inte jag gör det lika bra. Känns lite som att jaga med pil och båge, eller kanske slunga och sten. :x

Rumsåtgärder i alla ära men de flesta av oss har ingen möjlighet att bygga sig ut problem med basen. Detta blir inte helt perfekt, men ganska nära. Bra mycket bättre än innan blir det iaf, helt klart.

Den här burken kostar över 8000 kronor. Finns faktiskt risk för att den är värd det, tror jag. Om den ersätter försteg med fjärr, dac, eq, mick, ljudkort (eller en XTZ RA) så är man en bra bit på väg. Sen, som jag sa tidigare så är den väldigt läcker. Precis lagom stor, en liten men tydlig display - man har inga problem att läsa ingång eller volym från soffan - och gedigen kvalitetskänsla. Smidigt att ha allt i samma enhet också.

Märkte inga buggar i programvaran på de operationer jag gjorde.

Det negativa då? Ja, jag har ett par punkter som jag mailade dspeakers om igår. Dels att det inte tycks fixa hirez-material, och dels att de inte tagit vara på möjligheten att använda alla in-och utgångar för att göra det möjligt att använda den som aktivt delningsfilter.

Bild

Eller också är det jag som inte fattar hur man gör, fick inte riktigt tid att utforska det där. I min värld skulle jag vilja kunna använda RCA-utgångarna till topparna, och XLR-utgångarna till bas eller vice versa.

Jag återkommer när jag fått svar. Under tiden ska jag utröna om jag klara mig utan den eller inte... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-05-26 13:52

Tack för intressant info. Kanske blir man ytterligare fattigare snart, för denna produkt kan vara till stor hjälp även hemma hos mig som inte har så mkt möjligheter att "labba" med rummet...

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-05-26 14:32

Tack för recensionen. Tror jag måste försöka låna en och prova hur jag upplever den själv, i mitt rum.

Har en Behringer PEQ sen förut men har inte riktigt orkat eller tagit mej tiden att ställa in den riktigt. Tror att det här är en produkt för sånna som mej som inte riktigt orkar/kan/vill sätta sej in i hur mätningar ska tolkas och pilla på peq inställningar i veckor och sen mäta igen och sen börja finjustera igen och aldrig riktigt känna sej säker på att systemet spelar optimalt. Och nej, det är inte alltid att bara "lyssna" sej till dom perfekta inställningarna för alla oss amatörer som trots allt är intresserade att få det att låta bra i små trånga betongrum som många av oss är begränsade till. Jag tror "vi" är i (ofta tyst) majoritet även här på faktiskt.se även om många medlemmar är verkligt otroligt kunniga inom sina områden och många framstår som dom föddes med en mätmikrofon i näven.

Den här produkten är nog riktad mot just sånna som mej..

Mvh Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-28 08:00

Verkar vara en fin-fin pryl det där, tack för recensionen Kalle.
Problemet är väl priset. Även om den ersätter många andra burkar som tillsammans kostar mer så känns det enklare att köpa till lite i taget än att damma på direkt.
Även om man vid det här laget borde lärt sig att det blir billigare i längden :lol:

DuST skrev:Jag tror "vi" är i (ofta tyst) majoritet även här på faktiskt.se även om många medlemmar är verkligt otroligt kunniga inom sina områden och många framstår som dom föddes med en mätmikrofon i näven.

Jag är en av dom som INTE är född med en mätmikrofon i handen.
Men i takt med intresse och jakten på mitt ljudideal så är mätningar en inte så tokig väg att gå.
Men det är en krokig och snårig väg.

Sen tycker jag det är lite kul när man upptäcker hur man ska tolka kurvorna och vad man kan göra åt problemen. Om man orkar med att lära sig hur man gör så får man en annan förståelse för problemen genom egna försök.
Men ibland önskar även jag att bara ha en knapp att trycka på som heter "Gör det bästa av situationen". :lol:

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-28 08:57

jag håller med ang det här om mätningar men på något sätt var det betydligt enklare innan jag sjäv var medveten om rummets betydelse. Det var liksom enjklare när man köpte en högtalare med en viss spec, ställde in den på måfå i sitt obehandlade rum där hemma och tyckte det lät helt fantastiskt. Det skulle vara oerhört kul att få gå tillbaka och lyssna på detta idag för jag kommer så väl ihåg hur bra jag tyckte det lät då men nostalgi är väldigt lömskt.

När man väl gett sig in i mät/akustik/rumskalibreringsträsket anser jag i alla fall att man blir medveten på en helt annan nivå och det kanske inte alltid är av godo. Efter ett otal simuleringar och svep ser jag praktiskt taket noder och ljudvåg på diverse ställen i huset när jag lyssnar på musik. Jag vet på förhand om en låts djupbas kommer låta mycket eller inget alls på diverse ställen i huset.

Det känns som att jag tagit hobbyn så långt ifrån vad normala oinsatta kan förstå och acceptera. jag förstår att kompisar skakar på huvudet efter att jag spenderat en fredagkväll med att optimera min PEQ ännu en gång istället för att göra något mer avslappnande. Dock tycker jag faktiskt att jag lär mig massor och det driver mig framåt med kunskap inom det område som jag anser är min hobby så varför inte. Det tråkigaste för mig är att apparaternas betydelse för varje dag minskar. Från att ha varit allt till att nu bara ge mig en bra grundförutsättning att få till bra ljud.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-28 14:04

har apparaten tjock alufront eller är det plast?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-28 14:42

DuST skrev:Tack för recensionen. Tror jag måste försöka låna en och prova hur jag upplever den själv, i mitt rum.

Har en Behringer PEQ sen förut men har inte riktigt orkat eller tagit mej tiden att ställa in den riktigt. Tror att det här är en produkt för sånna som mej som inte riktigt orkar/kan/vill sätta sej in i hur mätningar ska tolkas och pilla på peq inställningar i veckor och sen mäta igen och sen börja finjustera igen och aldrig riktigt känna sej säker på att systemet spelar optimalt. Och nej, det är inte alltid att bara "lyssna" sej till dom perfekta inställningarna för alla oss amatörer som trots allt är intresserade att få det att låta bra i små trånga betongrum som många av oss är begränsade till. Jag tror "vi" är i (ofta tyst) majoritet även här på faktiskt.se även om många medlemmar är verkligt otroligt kunniga inom sina områden och många framstår som dom föddes med en mätmikrofon i näven.

Den här produkten är nog riktad mot just sånna som mej..

Mvh Pär.

Har du inget behov av allt lulllull på denna så finns ju 8033Cinema för vettigare pengar om du vill ha en tryck-svep-tryck-klart apparat.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-05-28 14:58

Niklas F skrev :
Har du inget behov av allt lulllull på denna så finns ju 8033Cinema för vettigare pengar om du vill ha en tryck-svep-tryck-klart apparat.

Ska kolla den, men jag har inget delat system utan tänkte använda den "fullrange" med mina Ino Audio piP.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-30 00:18

Trevlig firma att ha att göra med. Hade några frågor och fick så bra svar så jag lägger ut konversationen. Har ni några följdfrågor?

........................................................................................

Hi,

I was the first out in Sweden to test drive the 2.0 Dual Core.

First - I am very happy with the product. I think you have done a
thoroughly good job when it come s to functionality, performance and
user friendliness!
I'm impressed over not running into any software bugs. :)

Thanks for the feedback.

There are two things I would like to run by you:

1. I tried to play some Hi Rez material, 88kHz and 96kHz, on it with
poor success. Is this going to be fixed later on or are you just
shooting for standard 44kHz sample rate material?

We are working on a firmware update that allows the DAC to play 96/24.
Also note that we already support also 48kHz 24-bit with de-jittering.

2. In my home, I have several audio setups. I tried the 2.0 DC with a
fullrange speaker setup, no problems there, but also with a split
system with a dedicated bass amplifer/speakers. When testing I
connected the Dual Core as a preamplifer directly to the electronic
crossover, a Behringer DCX2496. This worked fine but it felt somewhat
unnecessary to have two filters on top of each other.
Is it possible, or will it be possible, to do the crossover in the
Dual Core? I could not really figure that part out.
A dream scenario would be to have a selectable crossover frequency,
using both RCA and XLR outputs for "hi and lo".

We currently have the option to implement custom high-passes and lowpasses with it, but the RCA and XLR outputs are unfortunately not independent signals. There is a small possibility that we can allow 2.1 cross-over with S/PDIF output as the 2.0 and analog output as the subwoofer channel, with fully adjustable cross-over. Also there is plans to allow using two Anti Mode 2.0 Dual Core as a 2.2 system by connecting them with the DSPeaker link to allow them to operate as intended with a single remote controller.

---------------------------------------------------------------------------------

Thanks for quick reply!

Great to hear about the 96 kHz possibility!

I didn't quite follow you on the crossover part. If you run the subwoofer on the analog output and the s/pdif for 2.0, it would basically cripple the preamplifier/DAC functionality and leave an active crossover with bass management...have I got it right?

True, thats why it is better to wait for the true "2.2" mode using DSPeaker link. It still requires two Anti-Mode 2.0s though. As you already have the Behringer, you can use it for the cross-over as it is quite OK for that job. Just use Anti-Mode 2.0 for the room correction, tone controls DAC and pre-amp.

------------------------------------------------------------------------------------

OK, I follow you now.

Damn, I was hoping this could be a one-box solution. Guess that will
be in the 3.0? ;)

Personally I (and many with me, i've gathered from forums) think 2 Dual Core will be a bit too expensive. Wouldn't a drone box be something to consider? A box in the same format connected by DSPekaer link, but with no display and stripped from stuff not pertinent for the 2.2 functionality to say, half the price of a full feature box?

BTW, is it OK to quote you on hifi-forums here?

In fact, the Anti-Mode 2.0 project started as "2.2" which would have been exatly that 2+2 system cross-over/DAC/Pre-amp/room correction/Analyzer

We left the "0.2" out of the integral part, as only a certain minority would need the 4-ch outputs, but everyone would have needed to pay the higher price. So now it's considered something that can be added separately. Perhaps what you suggested, a Bass-module without the LCD screen and only a pair of RCA/XLR outputs on the back which would be connected to the 2.0 using DSPeaker link, would be something to consider. But it's hard to promise any new hardware that could extend the AM2.0DC, as there is so much we can and will upgrade it with software in the near future.

And yes FWIW, you can quote me ;)

-Toni

--
Toni Liitola (MSc Eng)
Lead Designer (Acoustics & DSP)
DSPeaker / VLSI Solution Oy

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-30 00:55

Dryg jävel . . . ? :evil:

Typ . . . :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-30 05:38

Du hade kunnat skriva på svenska till dom för Toni har bott i Sverige.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-10 00:14

Nu har jag en sån här hemma igen, kommer att ha den att leka med hela juli. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-07-10 05:38

KarlXII skrev:Nu har jag en sån här hemma igen, kommer att ha den att leka med hela juli. :)

Kul! Fortsätt att skriva om intrycken.

Mvh

:)

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2012-07-10 11:03

eljulio skrev :
Kul! Fortsätt att skriva om intrycken.

+1

Är rejält nyfiken att prova den här produkten men har inte lyckats låna ett ex. än. Har varit lite för snål att köpa den än dessutom, då den känns aningen dyr.

Mvh Pär.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-07-13 11:00

KarlXII skrev:Nu har jag en sån här hemma igen, kommer att ha den att leka med hela juli. :)

Hur går det med lekandet ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-22 14:27

Nu har även jag provat den och den lilla rackaren är svår att tycka illa om.
Den verkar helt enkelt göra rätt.
Gediget bygge (förutom fjärrkontrollen som ser ut att komma från någon leksak)

Jag gjorde bara en snabbtest av den på två olika anläggningar.
I den ena anläggningen fick den jobba tillsammans med DCX2496 och i den andra utan sånt.
I anläggning 1 så har jag pillat så pass mycket med kurvorna i DCX:en att det rimligen inte borde finna så mycket mer att göra och mycket riktigt, där gjorde den varken till eller från.
Annat var det i den andra anläggningen. :D Jisses... (sneglar i plånboken)
Där blev basen uppstamad markant från att ha varit lite... rund :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-05 18:43

Var ett tag sedan den här tråden var aktiv. Fler som köpt? Nya intryck?

Om man inte har ett delat system så det väl den här versionen av Dspeaker som gäller, korrekt?

Jag börjar smått inse att det får nog bli någon gång i framtiden när man bor större som jag kan släpa in akustikmaterial som dämpar ner mot en 30hz. Mina högtalare och absorbenter dominerar redan nu det gemensamma boendet, kan inte riktigt med att släpa in balar med glas ull, dessutom är vår lilla tvåa för liten för att sno ännu mer utrymme med så stor akustikfix i vardagsrummet. Har börjat fundera på om en sådan här makapär kan vara svaret kanske? Den är rätt dyr iofs, är den värd pengarna?

Får väl sätta den mellan min receiver (försteg) och slutsteget som driver frontarna antar jag? Hur gör man då vid 5.1? Kan man koppla förbi Dspeakern på något sätt? Eller så får jag väl utvärdera och se om den gör ett bättre jobb som försteg/dac än min cd spelare och receiver i två kanal.

Synpunkter? :-)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-09-05 23:28

Jag har delat system och kör en 8033C. Fast nu körs den bara på basarna, inte topparna (det kan den inte).

Skall du korrigera hela registret, så är det dual som gäller.

Jag är otroligt nöjd med den, gjorde underverk i mitt rum.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-09-06 09:30

StefanL skrev:Jag har delat system och kör en 8033C. Fast nu körs den bara på basarna, inte topparna (det kan den inte).

Jag vet inte vilken jag har, men den är lite svart och hård och bara för bas-delen. Jag älskar den. På riktigt. Iblnd brukar jag koppla ur den för att känna på skillnaden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-09-06 10:18

_Fredrik_ skrev:
StefanL skrev:Jag har delat system och kör en 8033C. Fast nu körs den bara på basarna, inte topparna (det kan den inte).

Jag vet inte vilken jag har, men den är lite svart och hård och bara för bas-delen. Jag älskar den. På riktigt. Iblnd brukar jag koppla ur den för att känna på skillnaden.

Jag försökte ta min frus vigselring och sätta den på RCA-kabeln, men hon blev sur. Så jag satte en Ground-Hanger istället.

Än så länge har jag bara mätt upp lyssningsplats, vilket gör att det låter sämre när jag inte sitter i soffan. Så dansar vi loss, blir det lite resonant och vill sitta igen.

Här kan du se vilken du har; http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-09-06 12:07

Stefan, jag skulle vilja bo med dig.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-06 12:30

Synd att Dualcoren är så sabla dyr bara, 8lök är en del.
Jag har dock bara en gammal Dalisub som jag kör till film, tycker inte alls att den hänger med frontarna till stereo. Egentligen skulle jag vilja ha 2 bra subar så kunde jag köra delat, men de tar också mycket plats i anspråk, och eftersom det inte finns plats till bas dämpning finns det heller inte plats för två stora subbar rätt placerade här hemma. Skulle vara om man på något sätt byggde in dem i tvbänken kanske? Fast det blir inte så stora subar, och därför blir de väl inte så bra heller antar jag.

Urk, dessa val. Längtar tills jag kan få ett dedikerat lyssningsrum.

Men bra nu vet jag i alla fall att det är dualcore som gäller för fullrange. Någon i Göteborgsområdet som har en sådan? Hade varit kul att lyssna lite innan man slängde iväg 8 laxar. Eller någon som vill sälja sin? :-)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-09-06 12:53

Körs det bara musik/film genom datoruppspelning så kanske Dirac är en väl så fungerande lösning?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-06 13:15

Emanuelgbg skrev:Körs det bara musik/film genom datoruppspelning så kanske Dirac är en väl så fungerande lösning?

Har sett den.

Tyvärr så kör jag uteslutande cd skivor från min cd spelare för musik. Och film ifrån en tvix. Tack för idén dock!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-09-06 17:26

genstruktur skrev:

Jag har dock bara en gammal Dalisub som jag kör till film, tycker inte alls att den hänger med frontarna till stereo. Egentligen skulle jag vilja ha 2 bra subar så kunde jag köra delat, men de tar också mycket plats i anspråk, och eftersom det inte finns plats till bas dämpning finns det heller inte plats för två stora subbar rätt placerade här hemma. Skulle vara om man på något sätt byggde in dem i tvbänken kanske? Fast det blir inte så stora subar, och därför blir de väl inte så bra heller antar jag.

Men bra nu vet jag i alla fall att det är dualcore som gäller för fullrange. Någon i Göteborgsområdet som har en sådan? Hade varit kul att lyssna lite innan man slängde iväg 8 laxar. Eller någon som vill sälja sin? :-)

Kolla in Bomellbergs lösning angående inbyggd sub i tvbänk. Bosses lösning låter mycket bra.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-09-06 17:29

_Fredrik_ skrev:Stefan, jag skulle vilja bo med dig.

Ju fler dansare, desto bättre dansgolv har jag hört :oops:
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-06 19:27

StefanL skrev:
genstruktur skrev:

Kolla in Bomellbergs lösning angående inbyggd sub i tvbänk. Bosses lösning låter mycket bra.

En bra grej med sådana här funderingar är att jag ofta får tankar kring, har jag verkligen försökt tillräckligt?

När jag kom hem idag och satte i skivan Ticon-Ilove you, who are you? så tänkte jag. Kan jag förbättra basen än mer med placering?

(Det är oftast elektronisk musik som har några basgångar och baskaggar som gör att jag få lite elaka förstärkningar i basen).

När jag släpade in mina Vienna så tyckte honan i huset att de fick räcka att de stod den bit ut i rummet som jag ställde dem på efter några månader, annars så tyckte hon de stod för långt ut. Men nu tänkte jag till lite :). Märker hon verkligen om jag tar ut dem en bit?

Jag började med 3 cm på vardera högtalare, blev lite bättre, 2cm till, ännu bättre! Nu står de allt som allt 5 cm längre ut från väggen och det låter bättre i de områden i basen som annars får ett boomigt ljud. Dock tyckte jag att ljudbilden krympte lite. Kan det bero på att när högtalarna kommer längre ut från väggen så blandas direktljudet inte ihop med det reflekterande ljudet lika mycket, och att denna effekt upplevs som en falsk förstoring av ljudbilden? Hur som helst så tyckte jag att det blev bättre av att vinkla ut högtalarna cirka en centimeter vardera. Det var nog ändå bra, för eftersom avståndet mellan dem nu minskade(när jag drog ut dem från väggen med bibehållen vinkling) , så blev utvinklingen en faktor som gjorde jag fick ett bättre värde i 1.18-formeln.

Känns som basen blivit bättre men den där antimode kunde ju göra det än bättre :lol: .

Skall kolla in subbaslösningen i tvbänken, har han ett galleri?

OBS! Det är lite fredagssvammel i detta inlägg, ett par whisky har inmundigats 8)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-09-06 21:59

Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-06 22:04

StefanL skrev:Bomellbergs byggtråd: [url]http://www.faktiskt.se/modules.php?

Jag hittade den själv, ursäkta min lathet :). Nu är jag inte så händig så känns sådär att bygga en egen.

Men har surfat runt lite efter subar som kan rymmas i en tvbänk.

http://www.lsound.eu/speakers/subwoofer ... black.html

http://www.lsound.eu/speakers/subwoofer ... black.html

2 st av någon av dessa skulle rymmas i en moddad tvbänk. Blir dessutom nästan samma pris som en antimode :).

Undras hur bra de är och om de matchar frontarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-09-06 23:04

Kan meddela att sambon kom hem precis, la inte märke till att frontarna smugit sig framåt lite :lol:.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi