Jag körde den iaf både mot fullrangehögtalare och delat system, och den hade inga som helst problem med det. Faktum är att den är otroligt bra att ha att göra med. Inutitivt och lättanvänt. Bara att koppla in micken, följa anvisningarna på skärmen - klart. Sen är det lätt att justera basnivån där man vill ha den med EQ eller "House Curve-reglaget.

Jag hade den som försteg större delen av tiden för att jag tyckte det funkade så bra. I och med att man har tillgång till EQ över hela registret på den här burken, plus att man kan lagra olika profiler, så kan man lätt optimera olika högtalare eller för olika skivor/musikstilar.

Hur låter det då?
Jotack, jäkligt bra låter det. Dspeakers har bra koll på vad de gör och resultatet är bra mycket bättre än exempelvis någon Audysseymätning, detta är en helt annan division. Den gör på några minuter vad man själv [i]kanske[/] fixar med egen mätmikrofon, ljudkort, lämplig programvara, en Behringer DCX2496, gott om tid och vana som även den tar tid att skaffa sig. Å andra sidan är det kul jobb om man är lagd åt det hållet.

Jag är imponerad av att den korrigerade ner till 10 Hz, men även att den kan gå så högt som 500Hz. Nu när jag tagit bort den inser jag att jag måste lägga några timmar på justering av utrustningen jag har på plats.
Allt vad Antimoden gör, kan jag också göra med DCX2496. Men jag tror inte jag gör det lika bra. Känns lite som att jaga med pil och båge, eller kanske slunga och sten.

Rumsåtgärder i alla ära men de flesta av oss har ingen möjlighet att bygga sig ut problem med basen. Detta blir inte helt perfekt, men ganska nära. Bra mycket bättre än innan blir det iaf, helt klart.
Den här burken kostar över 8000 kronor. Finns faktiskt risk för att den är värd det, tror jag. Om den ersätter försteg med fjärr, dac, eq, mick, ljudkort (eller en XTZ RA) så är man en bra bit på väg. Sen, som jag sa tidigare så är den väldigt läcker. Precis lagom stor, en liten men tydlig display - man har inga problem att läsa ingång eller volym från soffan - och gedigen kvalitetskänsla. Smidigt att ha allt i samma enhet också.
Märkte inga buggar i programvaran på de operationer jag gjorde.
Det negativa då? Ja, jag har ett par punkter som jag mailade dspeakers om igår. Dels att det inte tycks fixa hirez-material, och dels att de inte tagit vara på möjligheten att använda alla in-och utgångar för att göra det möjligt att använda den som aktivt delningsfilter.

Eller också är det jag som inte fattar hur man gör, fick inte riktigt tid att utforska det där. I min värld skulle jag vilja kunna använda RCA-utgångarna till topparna, och XLR-utgångarna till bas eller vice versa.
Jag återkommer när jag fått svar. Under tiden ska jag utröna om jag klara mig utan den eller inte...