petersteindl skrev:aisopos skrev:Jag har lyssnat på stereo i ekofritt rum. ...
<klipp>
Här finns det massor att skriva och kommentera. Jag nöjer mig så länge med en fråga. Vad var det för apparatur och demo-grej?
Jag har nästan ingen aning.
Vanliga svarta stereoprylar som är ungefär 44cm breda.
Pioneer, osv.
Högtalarna var något hemgjort på institutionen, antagligen av Anders Åberg själv, som jag tror är den drivande kraften i sånt.
Dom såg inte speciellt speciella ut, och jag kan bara anta att dom även skulle låtit hyggligt bra och normalt även utanför det ekofria rummet.
Demogrejen vet jag inte heller riktigt på rak arm vad det var, men jag har en liten misstanke om att det var en demoCD över vad man kan göra med en Roland RSS-10
http://www.rolandus.com/products/details/411
Jo, en kommentar. Jag ser att det är dags att definiera de olika betydelserna för rumslig/rumslighet/rumslig information. Vad är rumslig information? Finns det rumslig information som är gjord i ett ekofritt rum? Om man med rumslig menar att saker och ting d v s ljudkällor är utplacerade tredimensionellt så är det en helt annan sak än om man hör inspelningslokalen där dessa saker och ting d v s ljudkällor är utplacerade i. Rumslig information bör således definieras innan man använder ordet i två skilda betydelser annars kan det lätt skapas missförstånd.
En inspelning av en musikgrupp kan i ett döddämpat rum få mycket mer exakt rumslig information än om inspelningen vore gjord i ett rum, exempelvis i konserthuset. Beroende på definition kan man också säga att en inspelning av en musikgrupp kan inte i ett döddämpat rum få mycket mer exakt rumslig information än om inspelningen vore gjord i ett rum, exempelvis i konserthuset eftersom det inte finns något rum i det döddämpade rummet.
Ja all den där terminologin är jag alltför obekant med för att mitt inlägg på det minsta sätt ska gå att läsa strikt terminologiskt, om jag säger så.
Jag använder helt enkelt simpla lekmannatermer.
Ta t.ex. detta...så kunde man med nästan cm-precision peka ut var killen sitter, var på dörren pappan bankar, var han öppnar kasset-asken, hur många cm åt sidan och i höjd kassetdecket är på...
Vilken rumslig information åsytas här som det finns gott om?
Jag tippar att du med rumslig information i detta fall inte menar inspelningslokalens rumslighet utan snarast ljudkällornas placering i ett 3-dimensionellt diagram.
Japp du tippar helt rätt.
Det var dock så låga odds på det, att det blir ingen vinstutdelning här.
Det är två helt skilda saker som i och för sig blir sammanflätade då man sätter väggar golv och tak runtomkring ljudkällorna men de kan gå stick i stäv med varandra.
mvh
Peter