Hifimiddag "High-end-mys" på Mooncake den 16:e feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 18:17

Alexi och Morello - kör på till imorgon och leta alternativ!

Sen tycker jag att vi stänger dörren och sonderar vad vi har att leka med :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-01-23 19:08

Alexi skrev:
Morello skrev:Elverket på Linnegatan kanske?
funderade på de själv. De kan ju ta uppåt 200 gäster säger de. Dock har jag hört att servicen där är helt usel när man är större sällskap.

Lunchen där idag var mycket god :)
Jag kan höra med dom imorn.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-23 19:56

De här är deras fasta meny för större sällskap:
http://www.brasserieelverket.se/wp-content/uploads/vara-tre-ratters-menyer-host-2012.pdf
Notera att hela sällskapet måste samsas kring en meny!
// för sällskap fler än tio personer tillkommer en serviceavgift på 5%
// vid fakturabetalning debiteras 100kr // avbokningar senare än 24h före ankomst debiteras maten 100%

Fördelen med Magnus alternativ brukar vara att man får välja mellan lite olika alternativ, även om jag önskat att maten skulle varit aningen bättre...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-01-23 22:10

Alexi skrev:De här är deras fasta meny för större sällskap:
http://www.brasserieelverket.se/wp-content/uploads/vara-tre-ratters-menyer-host-2012.pdf
// vid fakturabetalning debiteras 100kr // avbokningar senare än 24h före ankomst debiteras maten 100%

Fördelen med Magnus alternativ brukar vara att man får välja mellan lite olika alternativ, även om jag önskat att maten skulle varit aningen bättre...

skall de ha mer betalt för att få fler gäster???
det var de dummaste jag hört
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-23 22:20

Tack vare diskussionen om Eriks, råkade jag se:
fem kockar från det Svenska Kocklandslaget tar över vårt kök på Eriks Gondolen. Ni kommer att få ta del av Kocklandslagets vinnarmeny som gjorde att de tog guld i Matlagnings-OS 2012.
Den har jag velat provat allt sedan de vann och i morgon bär de av. En OS vinnande meny borde ju vara det godaste som går att äta!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-23 22:26

OlA-68 skrev:

Ja, det lät väldigt konstigt...? :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-23 22:42

OlA-68 skrev:

Varför då? De tjänar ju mer pengar, det är väl inte så dumt 8)

En ruta på bilen kostar tvåtusen spänn, två rutor kostar fyra lakan , tre rutor kostar 8 lakan och 4 rutor kostar 20 lakan. Det är väl bra utväxling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-24 01:55

Alexi skrev:Tack vare diskussionen om Eriks, råkade jag se:
fem kockar från det Svenska Kocklandslaget tar över vårt kök på Eriks Gondolen. Ni kommer att få ta del av Kocklandslagets vinnarmeny som gjorde att de tog guld i Matlagnings-OS 2012.
Den har jag velat provat allt sedan de vann och i morgon bär de av. En OS vinnande meny borde ju vara det godaste som går att äta!

Jag är nästan säker, med tanke på priset att jag hellre hade ätit ingredienserna de hade vid finalen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-24 09:33

Det finns en risk att jag inte kan delta på middagen. Jag ställer min plats till förfogande.

/ B

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-01-26 15:35

Bli re nå käk elle 8O
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-26 20:42

Just nu står hoppet till Magnus och Da Mario.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-26 22:00

Alexi skrev:Just nu står hoppet till Magnus och Da Mario.

Så har det alltid varit. Hoppet står till Magnus :) Snacka om positiv egenskap :)

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2013-01-27 19:34

Hej,

Har dörren stängts? Hoppas inte, för jag vill gärna vara med. Trevligt initiativ!

/N

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-27 20:00

Nils in, Bill ut, noterat.

Magnus?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 20:42

Är sådär halvsugen att ordna något, delvis med tanke på dina kommentarer Alexi.

Dessutom så fortsätter ni leta alternativ så jag har sett mitt alternativ som stendött.

Är det Elverket som gäller? Det blir väl du eller Morello som får hålla i pucken nu. Jag har min efterfest att leka med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 21:32

Om jag blir kvar i stan så ansluter jag till grottmännens pubkväll istället (se tråden om sweetspot). Det verkar enkelt och mindre pretentiöst. Ha en god middag alla glada och skriv sedan recensioner så jag ångrar mitt beslut. Jag avbokar mig från den gemensamma middagen och hoppas vi ses ändå på mässan/mässorna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-27 21:50

MagnusÖstberg skrev:Är sådär halvsugen att ordna något, delvis med tanke på dina kommentarer Alexi.

Dessutom så fortsätter ni leta alternativ så jag har sett mitt alternativ som stendött.

Är det Elverket som gäller? Det blir väl du eller Morello som får hålla i pucken nu. Jag har min efterfest att leka med.
Mina komentarer? 8O

Jag skrev till dig i onsdags:
Jag tycker vi ska köra på ditt alternativ, eftersom de är mest flexibla. Många hittar dit, finns utrymme även för eftersläntrare.
Såg på hemsidan att de hade 5-rätters avsmakningsmeny, något sånt vore kul.

Tycker det var rätt tydligt även att Elverket inte var något bra alternativ...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 02:14

Alexi skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är sådär halvsugen att ordna något, delvis med tanke på dina kommentarer Alexi.

Mina komentarer? 8O

Jag skrev till dig i onsdags:
Jag tycker vi ska köra på ditt alternativ, eftersom de är mest flexibla. Många hittar dit, finns utrymme även för eftersläntrare.
Såg på hemsidan att de hade 5-rätters avsmakningsmeny, något sånt vore kul.

Tycker det var rätt tydligt även att Elverket inte var något bra alternativ...

Det var det här:

Alexi skrev:Fördelen med Magnus alternativ brukar vara att man får välja mellan lite olika alternativ, även om jag önskat att maten skulle varit aningen bättre...

Kan hålla med om att det blev inte fullt så bra som jag hoppades förra gången. Visst kan jag lösa det här, jag är ju mest med för sällskapet. Men jag vill inte höra något gnäll efteråt.

Det får bli delat ledarskap.

- Jag kan fixa avtal med restaurangen
- Någon får se till att få bekräftelse på att de anmälda kommer, förslagsvis med en anmälningspeng.

Eftersom restaurangen vill ha in minst 12 loppor för att öppna dörren för bara oss, föreslår jag en generell rabatt, lite specialpriser i baren och att vi beroende på hur många vi blir var och en får en miniminota som är 12000/antalet anmälda. Är vi 30 pers blir det 400 och är vi 40 pers blir det 300 pix per skalle. Det kan fördelas hur som helst på mat och dryck.

Kanske kan vi leva med att maten inte kommer samlat, då kan kanske gå på hela menyn. Annars får vi nog göra som vanligt och ta fram ett par alternativ. Jag skulle föredra det förstnämda för det är jäkligt mycket mindre jobb. Dessutom verkar några vilja äta dyrt och andra kanske hellre drar en lätt pasta och hinkar rödvin för 150 spänn flaskan (ett pris vi haft ök om).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-28 09:47

Tycker att det låter helt suveränt Magnus.
Jag tycker egentligen att maten är lite ointressant. Gå och äta riktigt bra, och förmodligen ganska dyr mat kan man ju göra när som helst.
I det här fallet tycker jag att fokus ligger på sällskapet, och med ditt sista alternativ så behöver ingen känna att dom måste avböja för att dom inte har råd att äta en trerätters för 5-600.

Jag älskar god mat, men i ett sånt här fall skulle en pizza och en flaska rödtjut fungera precis lika bra. Även om jag inte tackar nej till en skaplig trerätters... :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-28 11:33

MagnusÖstberg skrev:Det får bli delat ledarskap.

- Jag kan fixa avtal med restaurangen
- Någon får se till att få bekräftelse på att de anmälda kommer, förslagsvis med en anmälningspeng.

Eftersom restaurangen vill ha in minst 12 loppor för att öppna dörren för bara oss, föreslår jag en generell rabatt, lite specialpriser i baren och att vi beroende på hur många vi blir var och en får en miniminota som är 12000/antalet anmälda. Är vi 30 pers blir det 400 och är vi 40 pers blir det 300 pix per skalle. Det kan fördelas hur som helst på mat och dryck.

Kanske kan vi leva med att maten inte kommer samlat, då kan kanske gå på hela menyn. Annars får vi nog göra som vanligt och ta fram ett par alternativ. Jag skulle föredra det förstnämda för det är jäkligt mycket mindre jobb. Dessutom verkar några vilja äta dyrt och andra kanske hellre drar en lätt pasta och hinkar rödvin för 150 spänn flaskan (ett pris vi haft ök om).
Tråkigt att du tog den meningen så hårt. :(
Jag har ju erbjudit mig att sköta det administrativa, precis som jag nu sköter anmälningslistan, så kan jag även ta in betalningar, det gjorde jag även sist jag ordnade.

Vi ser inte ut att bli mer än 30 denna gång? Hur hanterar vi eventuellt underskott, om de inte drar in 12'000kr?

Jag kan ju ta in 400kr i förskott från alla som deltar. Spenderar man över det så får man betala bara överskjutande del i kassan. Spenderar man under det får man inget tillbaks.

Jäkligt struligt blir det oavsett hur vi gör...

Jag tycker nästan det är bättre när maten inte kommer samlat, för då behöver inte alla komma prick samtidigt. Vissa har dock ibland när det är fråga om större sällskap svårt att komma ihåg vad de beställt, många gånger har det blivit saker på notan som ingen betalt för, rätter som kommer ut som ingen går med på att de beställt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 11:36

Kör på det!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 11:48

Alexi skrev:Jäkligt struligt blir det oavsett hur vi gör...

Förslag.
Stäng dörren och lås anmälningarna för att få klämm på antalet.
Därefter en förskottsbetalning utan ångerrätt.

Då har alla tex. 400 att att dra av från sin nota. Resterande belopp betalas på plats.
Det borde väl inte blir för jobbigt för restaurangen att ha koll på.
Eller missar jag nåt nu?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 11:56

Det är den minst struliga vägen som Alexi föreslår.

Det var också därför jag skrev kör.

Nu gäller det bara att få restaurangen att köpa konceptet och alla er andra att finna er i att vi kanske inte får in maten helt samlat.

Personligen tycker jag att det inte gör så mycket, så stor spridning blir det inte iallafall på 30 pers och dessutom har vi lokalen hela kvällen.

Tar detta ikväll och återkommer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 12:00

ok :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-28 12:10

En viktig fråga är väll vad ni 27-28 som redan anmält er tycker?

Är ni beredda att betala in 400kr i förskott, som ni inte får tillbaks.

Av-anmälan efter man betalt in vet jag inte riktigt hur det ska fungera...

Och om vi inte får in pengarna i god tid innan så vi ser att vi fått ihop de 12kkr som krävs, så antar jag att hela grejen hänger löst...

Här är länk igen till restaurangen: http://damario.se/?page_id=9

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 12:15

Alexi skrev:Är ni beredda att betala in 400kr i förskott, som ni inte får tillbaks.

Ja

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2013-01-28 14:40

Jag betalar, det verkar inte svårt att sätta sprätt på 400:- på det där stället :D . Italienskt är gott. Grappa har jag smakat en gång, det var inte gott. Men här har dom ju massor med sorter, så det finns säkert något som passar min smak.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 14:42

Kan vi inte göra en flashmob på något ställe?
Inom 60 sekunder väller det in runt 50 hifinördar som endast iklädda kalsonger, strumpor, nätbrynjor och cd-paljetter kräver att få MAT!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-28 14:45

hassez skrev:Jag betalar, det verkar inte svårt att sätta sprätt på 400:- på det där stället :D . Italienskt är gott. Grappa har jag smakat en gång, det var inte gott. Men här har dom ju massor med sorter, så det finns säkert något som passar min smak.

Förra gången vi var där så tog Ola och jag och körde lite grappaprovning och har man svårt för den drycken normalt så är det ett bra sätt att göra sig med bekant med den och inse att det finns grappa och det finns Grappa! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2013-01-28 15:10

2-ch skrev:
Alexi skrev:Är ni beredda att betala in 400kr i förskott, som ni inte får tillbaks.

Ja

Ja. Solklart.

/N

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi