Moderator: Redaktörer
U1 skrev:Kanon Tack! Ingen som har måtten på dessa högtalarna?
Komorok skrev:I6: b23*h30*d18
iP: b16,4*h22*d12,8
Edit. Varför ens försöka vara snabbare än Cyberwizard med refresh-script som uppdaterar var femte sekund.
U1 skrev:Tack, tack! Blir det väldigt fel om stativet är 5cm lägre?
Nattlorden skrev:U1 skrev:Tack, tack! Blir det väldigt fel om stativet är 5cm lägre?
Inte väldigt. Men du kommer aldrig att sluta undra om huruvida du hade hört skillnaden...![]()
phloam skrev:Kunde det inte vara läge för en sån där speciell långsmal "ljudlimpa" men många små element som skapar surroundljud på annat sätt än satelliter? Yamaha har väl sådana t.ex.?
Läste om ett annat likanande system i Metro i dag men minns inte namnet. Lite dyrt var det, 6000 med sub men skulle sprida stereoljudet jämnt.
U1 skrev:DVD-ai: Tack för infon. Jag har tidigare ägt pP-4, köpte dem för att testa. Jag var dock aldrig nöjd med att de inte spelade så djupt som jag ville, saknade det absolut sista som jag visste fanns på skivorna. Däremot var ljudtrycket låååångt över vad jag tror mig behöva. Därav min tanke att gå på infra direkt.
Min främsta prio är att de går lågt (under 20hz med full nivå), SPL spelar inte så stor roll även om det är kul ibland. Om prof-x2 kan spela ner till 13hz så skulle dessa vara mer än gott nog, kanske tar dessa istället, då klarar jag mig också med delningen i hembioförstärkaren så länge och slipper 5kkr på delningsfiltret.
Detta känns som ett bra val
När jag ändå är igång kanske jag ska be IÖ komma ner och ta en titt på vad man kan göra i rummet istället för att gissa själv. Vad jag har hört så är det inte så jättedyrt med konsulthjälpen.
schmutziger skrev:På 10kvm så borde väl i ärlighetens namn infrax2 räcka rätt långt.
Kommer ihåg när jag o mike34 satt i Amits Ino husvagn o spelade battlefield.
Husvagnen var utrustad med ip pp4 el pp2 & 4st a1.
Fy satan vilket tryck det var!
då hade vi ändå +10dB på basarna för att vi skulle få massage!
den var väl iofs ca 4-5kvm, men ändån.
Själv sitter jag på 4st 10"slutna på 30kvm och det är väl eg i de mest basiga partierna jag sitter lite oroligt.
mitt tips till u1 är bygg 4st 8"basreflex basar avstämda rätt lågt i 20Hz trakten.
el bara rippa panurge från v8.
det blir mer potent än infrax4 från 45hz ner till 18Hz skulle jag tro.
schmutziger skrev:Det är grannarna i huset som är min stora begränsning.
Det är bla därför jag har lånat ut 4 basar till en annan
Och jag tipsar om basreflexlådor, är det mitt lilla slutna system du tycker är onödigt?
Minidsp är inte ett bra val om man ska köra eq till suboktaverna, fråga bomell.
U1 skrev:DVD-ai: Tack för infon. Jag har tidigare ägt pP-4, köpte dem för att testa. Jag var dock aldrig nöjd med att de inte spelade så djupt som jag ville, saknade det absolut sista som jag visste fanns på skivorna. Däremot var ljudtrycket låååångt över vad jag tror mig behöva. Därav min tanke att gå på infra direkt.
Min främsta prio är att de går lågt (under 20hz med full nivå), SPL spelar inte så stor roll även om det är kul ibland. Om prof-x2 kan spela ner till 13hz så skulle dessa vara mer än gott nog, kanske tar dessa istället, då klarar jag mig också med delningen i hembioförstärkaren så länge och slipper 5kkr på delningsfiltret.
Detta känns som ett bra val
När jag ändå är igång kanske jag ska be IÖ komma ner och ta en titt på vad man kan göra i rummet istället för att gissa själv. Vad jag har hört så är det inte så jättedyrt med konsulthjälpen.
AndreasArvidsson skrev:schmutziger skrev:Det är grannarna i huset som är min stora begränsning.
Det är bla därför jag har lånat ut 4 basar till en annan
Och jag tipsar om basreflexlådor, är det mitt lilla slutna system du tycker är onödigt?
Minidsp är inte ett bra val om man ska köra eq till suboktaverna, fråga bomell.
Jo det är ett problem för många. Jag har själv fått ta bort en del av min infraboost för att inte störa grannarna.
Jag syftade på att du skrev: "På 10kvm så borde väl i ärlighetens namn infrax2 räcka rätt långt."
infraX är slutna.
Ditt system har jag inga åsikter om, men jag tycker över lag att man behöver ett system av hyffsad storlek för att kunna dra nytta av den ökade bandbredden som slutna system ger.
Observera också att jag aldrig skrev "onödigt". Jag skrev att jag tycker att det finns bättre lösningar.
MiniDSP fungerar bra som infraboost. Jag kör så själv just nu.
schmutziger skrev:du han visst citera innan jag ändrade
problemet med minidsp är 0.9v ut vilket inte alltid räcker när man poppar på. Hur berörd man blir beror ju oxå på hur mycket man kompenserar och ingångskänsligheten på slutstegen bla.
sebatlh skrev:Angående baskapacitet så beror det ju mer på väggarna än på om rummet är 10 kvadrat eller inte. Rajt?
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Angående baskapacitet så beror det ju mer på väggarna än på om rummet är 10 kvadrat eller inte. Rajt?
Det beror på ;)
Ett litet rum kan ju vara svårare att trycksätta än ett större beroende på dess konstruktionen/täthet, men givet två rum med liknande täthet så är det mindre rummet(rummet med mindre volym) lättare att trycksätta.
sebatlh skrev:Det var egentligen inte en fråga
sebatlh skrev:Men det är väl å andra sidan det minsta problemet. Räcker inte basarna till så köper man bara fler
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Angående baskapacitet så beror det ju mer på väggarna än på om rummet är 10 kvadrat eller inte. Rajt?
Det beror på
Ett litet rum kan ju vara svårare att trycksätta än ett större beroende på dess konstruktionen/täthet, men givet två rum med liknande täthet så är det mindre rummet(rummet med mindre volym) lättare att trycksätta.
LeifB skrev:är det inte lite overkill detta med rum med måtten 4,20 x 2,40
högtalare för 6000kr räcker gott
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 33 gäster