Johan_Lindroos skrev:Kronkan, här kommer en liten varning: Sitt bara inte alltför nära, om du har satt upp en absorbent bakom lyssningsplats. Absorbent bakom lyssningsplats tenderar till att det låter reflexfritt i en halvsfär bakom dig, vilket är en onaturlig upplevelse då ditt sinne VET att du sitter i ett rum. Den vanligaste åtgärden bakom lyssningsplats brukar vara att diffusera. Jag anser att förslaget som ges i länken är mycket ovanligt och rent av märkligt. I övrigt är dock pappret ganska intressant. Är dock absorbenten bara en liten rymdvinkel av lyssningen bakom dig, tror jag inte att försämringen är till jättestor nackdel. Hur långt har du från lyssningsplats till nuvarande absorbent bakom lyssningsplats?
Förslaget som ditt; att placera absorbent bakom lyssningsplats brukar dyka upp regelbundet, någon gång per år kanske. Det kan vara så att skillnaden mellan före och efter åtgärd är så stor, att de som provat det är i början överväldigade av att det var en så pass stor skillnad, snarare än att de har upplever större musikalisk realism. Emellertid anser jag att man bör sansa sig och ställa sig en funderare: - Är det en skillnad man vill uppleva, eller är det egentligen en mer naturtrogen musikupplevelse man önskar sig? Vad jag kan minnas brukar de som provat ha sansat sig efter ett tag när de provat fram och tillbaka.
Ovanstående är dock ett experiment jag tycker man kan prova, för att undersöka vad som händer, för att sedan återgå till antingen rent reflektiv bakomvarande vägg, eller en diffuserande bakomvarande vägg.
- Inte helt fel är en vanlig bokhylla med en massa böcker, som kan ge en kombination av halvhyfsad diffusering och halvhyfsad absorption. Det blir i varje fall nästan aldrig "fel". Ett annat sådant exempel är lyssningsrum som är helt fyllda med bokyllor runt väggarna men i övrigt helt utan tanke på akustikreglering, faktiskt är ganska trevliga rum att spela högtalarmusik i.
Johan! Tack för intresse och synpunkter! Ursäkta dröjsmålet med svaret.
Gardiner, draperier och mera mattor är utanför det tänkbara. Min livskamrat har där inlagt ett riktigt tydligt veto. Möjligt att en klok justering med något kortare efterklang skulle vara till nytta. Men RT 60 återspeglar ju upplevt välljud inte med hög noggranhet. Finns så mycket annat som påverkar. Har hört rum med både kortare och längre efterklang som låter bra. Det bästa rummet som jag hört har faktiskt haft längre efterklang än mitt eget. Men då mera diffuserat och något större.
Köpte ett paket med begagnade Svanåvingar för att ställa två ovanför bokhyllan bakom lyssningspostionerna, vilket nu är gjort. I paketet ingick också två mindre vingar med måtten 60x60 cm. Om jag nu ställer dessa mindre vingar på väggen bakom högtalarna får jag en förbättrad ljudbild. Men som sagt var inte heller något som jag just nu tar upp med min hustru.
Eventuella vikningar vad gäller efterklangen så minskas ju dessa av elektrostaternas något mindre spridning. De sprider men mindre.
Hela nedre delen av väggen bakom högtalarna är täckta av absorbenter men på delar av dem är det upphängda diffusorer. Dessa betyder en del för att skapa en naturlig ljudbild. Men de sitter inte riktigt dikt an mot väven utan en mindre distans skall öka basens förmåga att tränga in i absorbenten bakom. Men även dessa diffusorer absorberar (0,3) säkert också tv:n. Olika material absorberar olika. Men jag bedömer att det kan vara klokt att få ner nivån på de närmaste reflexerna och om de går att diffusera så är det ingen nackdel.
Rummet har tre öppningar med en total bred på ca 4,5 meter. När vi flyttade in så blev ljudet inget bra. Då tog jag hjälp av Stefan hos Akkelis och mätte rummet. RT60 var 0,58 och vissa områden inom basen låg 15 dB över vad de borde göra. Långt från förutsättningar för ett naturligt ljud. Plugga basporten sänkte problemen med 3 dB.
Har pragmatiskt använt mig av både absorption och diffusion. Basen är diffuserad med hjälp av soffan som är idag en helt sluten konstruktion mot golvet. Detta innebar en sänkning av de besvärligaste noderna med 3 dB. Men energin i basen kom att spridas mera ut till rummets öppningar. Där startade andra noder att låta. Därför spelar anläggningen ner till minst 20 Hz utan subar. Nivån kanske fortfarande för hög under 40 Hz.
Min vision är naturligt ljud utan lyssningströtthet. Men att nå ditt i ett vardagsrum är en annan sak.
Personligen är den mest naturliga återgivning som jag hört ett mindre rörförstärkare som spelat på en hornkonstruktion med hög känslighet fast med vanliga element i basen med separat förstärkning
http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/a ... 796860.jpgDet var förvånansvärt dynamiskt och rent. Rummet är diffuserat.
En del av det naturliga ljudet är ju att en massa toner från instrumentet sys ihop på rätt sätt. Detta blir ju tydligt i basområdet. Testar att spela violinsten Cecilia Zilliicaus högt hemma. Når nog nivån som vi hade hemma hos Sprudel men tycker inte att det då längre hänger ihop. De höga tonerna tar över. Det här både rena och sammansatta uteblir delvis hos mig.
https://www.youtube.com/watch?v=6YXT2Y0f6qgMen kommer nog att pröva att koppla in en rumskorrigerare i höst om det går. För nyfikenhetens skull. Provat att lyssna på en sådan. Mina fördomar mot sådant fick sig en liten törn. Åtminstone tillräckligt för att bli nyfiken. Speciellt mycket mera akustiska insatser är nog inte tänkbara. Byta utrustning och partner är inte heller en aktuell frågeställning.
Men trevlig midsommar