Hur många har hört en fiol live?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Hur många har hört en fiol live?

Inläggav Kronkan » 2014-05-24 11:43

RogerJoensson skrev:Kanske kommer någon och spelar fiol live också?

Liveuppträdandet kommer att bestå av en fågelforskare som forskat på riktningshörsel. Han kommer kanske härma fåglars olika läten för att demonstrera hur riktninsbestämningen kan underlättas och försvåras av ett ljuds design. Jag kommer att träna på hur unga ugglor gör för att exakt kunna riktningsbestämma skogsmusen :wink: . Så denna gång blir liveframträdandet föga musikaliskt.

Kan dock be Popsnöret sjunga Balalajka med hennes egen text där hon smädar en ljudnörd hon känner. Smärtsamt men sant :cry: . Detta skedde när jag fyllde 60 år.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-24 13:44

Kronkan skrev:

Liveuppträdandet kommer att bestå av en fågelforskare som forskat på riktningshörsel. Han kommer kanske härma fåglars olika läten för att demonstrera hur riktninsbestämningen kan underlättas och försvåras av ett ljuds design. Jag kommer att träna på hur unga ugglor gör för att exakt kunna riktningsbestämma skogsmusen :wink: . Så denna gång blir liveframträdandet föga musikaliskt.

Kan dock be Popsnöret sjunga Balalajka med hennes egen text där hon smädar en ljudnörd hon känner. Smärtsamt men sant :cry: . Detta skedde när jag fyllde 60 år.

Själv-kännedom är en fin egenskap, men ibland kan man bli förvånad över sig själv också. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-24 23:26

Kronkan skrev:Klart att jag kommer och hämtar dem någon vecka innan. Och lyssnar lite.

Det värsta är inte bara att du har en rar liten samling av monoblock. Alla olika typer av KT 88 -rör. Jag blir så ledsen när jag tänker på detta. Kunna tubrulla KT88:or. Det är inte många som kan detta. Inte jag i alla fall :(

Det blir en liten utställning med gamla monoskivor. Lite jazz utgiven av Blue Note. Kanske något klassiskt. ELVIS, Beatles, Cash och någon easy. Segovia finns ju också. Startpunkten blir nog 1956 då det kunde låta så här

https://www.youtube.com/watch?v=AvdUwiBSuKY

Ca. kl.15
Ledsen tycker jag inte att du ska vara, möjligen lite avis. :oops:
Jag tycker dock att det är tragiskt att Svetlana lagt ner produktionen av sina winged-C KT88 och jag hade ju en gnutta flax i och med att de fabriksmonterade KT88 i mina MC75 som bara var spelade en timma ÄR winged-C. :D De kommer jag att vara rädd om och företrädesvis spela på den kvartett jag har sedan tidigare.

Ca. kl.23
Hann inte skicka innan det var dags för genrep och tämligen välbesökt konsert i Hagakyrkan med Mikaeli Sångare och jazz-trio samt middag på lokal.

Till höstens lyssningsträff med avstamp 1956 tar jag gärna med "The Cole Porter Songbook" med Ella producerad av Norman Granz och inspelad just 1956, lysande!
Det blir en svår uppgift att välja ut någon enstaka låt. :?
Antagligen hade jag tänkt skriva något mer, men det kommer jag väl på i morgon.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-25 00:20

Jojjomensan, ja har faktister hört ena "fiol live", så dä så . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-25 10:44

lennartj skrev:
Kronkan skrev:Klart att jag kommer och hämtar dem någon vecka innan. Och lyssnar lite.

Det värsta är inte bara att du har en rar liten samling av monoblock. Alla olika typer av KT 88 -rör. Jag blir så ledsen när jag tänker på detta. Kunna tubrulla KT88:or. Det är inte många som kan detta. Inte jag i alla fall :(

Det blir en liten utställning med gamla monoskivor. Lite jazz utgiven av Blue Note. Kanske något klassiskt. ELVIS, Beatles, Cash och någon easy. Segovia finns ju också. Startpunkten blir nog 1956 då det kunde låta så här

https://www.youtube.com/watch?v=AvdUwiBSuKY

Ca. kl.15
Ledsen tycker jag inte att du ska vara, möjligen lite avis. :oops:
Jag tycker dock att det är tragiskt att Svetlana lagt ner produktionen av sina winged-C KT88 och jag hade ju en gnutta flax i och med att de fabriksmonterade KT88 i mina MC75 som bara var spelade en timma ÄR winged-C. :D De kommer jag att vara rädd om och företrädesvis spela på den kvartett jag har sedan tidigare.

Ca. kl.23
Hann inte skicka innan det var dags för genrep och tämligen välbesökt konsert i Hagakyrkan med Mikaeli Sångare och jazz-trio samt middag på lokal.

Till höstens lyssningsträff med avstamp 1956 tar jag gärna med "The Cole Porter Songbook" med Ella producerad av Norman Granz och inspelad just 1956, lysande!
Det blir en svår uppgift att välja ut någon enstaka låt. :?
Antagligen hade jag tänkt skriva något mer, men det kommer jag väl på i morgon.

Mikaelisångare!
http://mikaeli.collet.se/illustra/2009- ... kyrkan.jpg

Lennart står längst bak något höger om mitten i grön kavaj, tror jag.
Har en liten samling av Ella dock inte The Songbook. Ledsen nu också :cry:. Många av mina egna Ella sena återutgivningar och annat skrammel :oops: . Men Ella på Verve kan aldrig bli fel :D . Rätt stämning att ha under en del av lyssningen. Bra design på omslaget också. Världsklass :!:
https://www.youtube.com/watch?v=z6M--07fGwU

Ursäkta här kommer omslaget!
https://www.youtube.com/watch?v=txBnEh-SpGg
Just nu kom jag att tänka på att liften inte heller har full funktionalitet på min arm som sitter på den tänkta monospelaren. Suck.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-05-25 11:10

Hade ju turen att sitta på en av de 130 platserna på årets folkmusikfestival i Tobo.

Bild

http://www.esitobo.org/index.php?option ... Itemid=147

Det enda som behövde el i lokalen var väl belysningen.

Några namn som hördes spela fiol live i går var Sonia Sahlström, Liz Carroll och
Sérgio Crisóstomo.

Stockholm Lisboa Project var läskigt bra! (Så bra att jag övervann min vid det laget
mycket svåra sömnbrist.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-25 12:33

sprudel skrev:
Kronkan skrev:

Själv-kännedom är en fin egenskap, men ibland kan man bli förvånad över sig själv också. :D

Jo precis. Popsnöret pekar ofta på saker och ting och säger ”självkritik”. Jag säger alltid ”Jag kommer att bättre mig tills nästa gång jag gör fel”. Idag svarade jag dock att ”Det är organiserat så”. Hon skrattade länge och gott. Längst in är hon nog snäll :) .

Elvis och Nashvillesoundet går ju inte helt att slippa när man skall spela 50 talet. Elvis spelade 1956 in: (Vilken jag inte har på vinyl men säkerligen på cd)
https://www.youtube.com/watch?v=YUWMSVDPdGQ
Framgången påverkade soundet framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=XypbUOWg0VA
Det var nog en bit från det verkliga bettet från en fiol.

En gång till:
https://www.youtube.com/watch?v=gFxgNNP-3pg
Och världen var ändrad

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-25 18:56

@Kronkan: Angående den tidigare refererade bilden på mig i Mikaeli Sångare, där står jag ungefär mitt i skocken med en senapsgul skjorta.
Gunhild som står framför mig har en grön sjal över ena axeln. Då är det nog lättare att identifiera mig längst till vänster på den här bilden Bild

Vad jag glömde säga igår var nog snarare en undran om slutrör, jag har trott att du åtminstone har både en uppsättning JJ KT88 och en uppsättning kinesiska KT88. Komplettera med en uppsättning Electro-Harmonix KT88 om du vill ha ett annat prisvärt alternativ.
http://www.thetubestore.com/Tubes/KT88-Tube-Types
Den som letar både länge och väl hittar säkert rören till lägre pris inklusive frakt, tull och moms, men jag tycker prisnivån är ok.

Jag är ingen fanatisk samlare som söker förstautgåvor till svindlande pris och har inte koll på när mitt Ella/Cole Porter-album gavs ut, men gissar på 70-talet. Köpt i Vinyl-Kjellarn för 60 kr medan jag väntade på att Helmer skulle komma.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-25 23:12

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-26 07:21

lennartj skrev:@Kronkan: Angående den tidigare refererade bilden på mig i Mikaeli Sångare, där står jag ungefär mitt i skocken med en senapsgul skjorta.
Gunhild som står framför mig har en grön sjal över ena axeln. Då är det nog lättare att identifiera mig längst till vänster på den här bilden Bild

Vad jag glömde säga igår var nog snarare en undran om slutrör, jag har trott att du åtminstone har både en uppsättning JJ KT88 och en uppsättning kinesiska KT88. Komplettera med en uppsättning Electro-Harmonix KT88 om du vill ha ett annat prisvärt alternativ.
http://www.thetubestore.com/Tubes/KT88-Tube-Types
Den som letar både länge och väl hittar säkert rören till lägre pris inklusive frakt, tull och moms, men jag tycker prisnivån är ok.

Jag är ingen fanatisk samlare som söker förstautgåvor till svindlande pris och har inte koll på när mitt Ella/Cole Porter-album gavs ut, men gissar på 70-talet. Köpt i Vinyl-Kjellarn för 60 kr medan jag väntade på att Helmer skulle komma.

Snygg bild! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-16 12:16

Hej Sprudel m fl
Sara K hjälper mig just att justera mitt rum och rör m m. Musik med låg bas och kvinnlig röst som avslöjar brister i rummets/anläggningen förmåga att återge diskantområdet oförstört. Bra inspelat också. Vinylen har också mycket hög kvalité.
https://www.youtube.com/watch?v=pRa8lfi ... kq_zpOfITD

När jag var och lyssnade på violinspelet hos Sprudel både tänkte och sa jag att detta går inte att återge som det var. Alltså att stereo har en begränsning som gör att steget mot upplevd verklighet blir en dröm.
Efter denna lyssning så blev jag motbevisad. Lyssnade hos Akkelis på en anläggning i hans stora rum bestående av en rörförstärkare spelande på några hornhögtalare. Det var den mest transparanta stereoerfarenhet hittlills. Allt upplevt så rent att det bara återstår instrument som spelar i rummet.
Rummet som anläggningen står är ett rum som är mera diffuserat än absorberat. Svanåvingar lite överallt. Relativt stort också.
Sedan hem igen och de svagheter som ens egen anläggning hörs ju som vanligt. Lite hård i toppen och för varm i lågbasen med tendens till att bli lite entonig i detta låga register.
Så vad göra? Bär hem 2,2 m2 svanåvingar i förhoppningen att de inte skall märkas så mycket. Hoppas kan man ju. De upptäcktes gradvis. Själv lossas jag som inget speciellt har hänt. Nog bästa strategin.
De hjälper i basområden även om något finns att förbättra i lågbasen fortfarande. Där något för varmt.
Sedan tar jag och dödar reflexen helt bakom lyssningspositionen med att fylla några hyllor i bokhyllan. Den är 40 cm djup. Ca 40 cm i höjd och 80 cm i bredd fylldes helt bakom sweetspot. Sara K sjunger nu bättre vilket är för mig en viktig förbättring. Tidigare problem med speciellt kvinnliga röster som sjunger högt är nu mindre. Röster överhuvudtaget förbättrade tycker jag. Det lite hårda i diskantområdet har minskat. Så kvinnliga röster, trumpeter och saxofoner blir nu mera naturliga.
Men inte är jag helt där violinerna var hemma hos Sprudel. Sökandet efter den heliga graalen fortsätter om jag får behålla vingarna m m.

Här en länk som jag snott från ett inlägg som Adhoc tidigare gjort i annat forum. Berör bakre och tidiga reflexen för att lite mera naturligt ljud.
http://www.resonatorstockholm.com/Optif ... Manual.pdf

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2014-06-16 14:48

Intressant tråd. Spelade själv i åtta år. Önskar att få uppleva min violinidol Itzhak Perlman live någon gång :)
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-16 15:30

Kronkan, här kommer en liten varning: Sitt bara inte alltför nära, om du har satt upp en absorbent bakom lyssningsplats. Absorbent bakom lyssningsplats tenderar till att det låter reflexfritt i en halvsfär bakom dig, vilket är en onaturlig upplevelse då ditt sinne VET att du sitter i ett rum. Den vanligaste åtgärden bakom lyssningsplats brukar vara att diffusera. Jag anser att förslaget som ges i länken är mycket ovanligt och rent av märkligt. I övrigt är dock pappret ganska intressant. Är dock absorbenten bara en liten rymdvinkel av lyssningen bakom dig, tror jag inte att försämringen är till jättestor nackdel. Hur långt har du från lyssningsplats till nuvarande absorbent bakom lyssningsplats?

Förslaget som ditt; att placera absorbent bakom lyssningsplats brukar dyka upp regelbundet, någon gång per år kanske. Det kan vara så att skillnaden mellan före och efter åtgärd är så stor, att de som provat det är i början överväldigade av att det var en så pass stor skillnad, snarare än att de har upplever större musikalisk realism. Emellertid anser jag att man bör sansa sig och ställa sig en funderare: - Är det en skillnad man vill uppleva, eller är det egentligen en mer naturtrogen musikupplevelse man önskar sig? Vad jag kan minnas brukar de som provat ha sansat sig efter ett tag när de provat fram och tillbaka.

Ovanstående är dock ett experiment jag tycker man kan prova, för att undersöka vad som händer, för att sedan återgå till antingen rent reflektiv bakomvarande vägg, eller en diffuserande bakomvarande vägg.

- Inte helt fel är en vanlig bokhylla med en massa böcker, som kan ge en kombination av halvhyfsad diffusering och halvhyfsad absorption. Det blir i varje fall nästan aldrig "fel". Ett annat sådant exempel är lyssningsrum som är helt fyllda med bokyllor runt väggarna men i övrigt helt utan tanke på akustikreglering, faktiskt är ganska trevliga rum att spela högtalarmusik i.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-16 17:00

Hej Johan! JAg hinner inte just nu ge dig ett större inlägg. Lyssningsplatsen är ca 2,25 meter ut från den bakre väggen. Den bakre väggen är helt täckt av en djup bokhylla. Där är det böcker som är mycket slarvigt uppställda. Alltså mycket slarvigt men de är trots detta inte riktigt motsvarande en professionell absorbent. Bakom böckerna är det 12 cm absorberande material från Bullerbekämparen. Bokhyllan är ca 170 hög. Ovanför dem finns det 2,40 x 0,60 meter diffuserande vingar från Svanå. Bredvid bohyllan och vingaran är det en större hel öppning mot hallen.

Den yta där jag tagit bort reflexen helt är 0,75 x 0,37 meter. Inget större ingrepp. Troligtvis inte mätbart i strikt mening men påtagligt hörbart. Som jag skrev innan så förbättras kvinnliga röster, saxofoner och trumpeter påtagligt enligt min enkla uppfattning. När de kryper upp i registret har tonen hårdnat. Inte alls som jag vill ha det. Har inte upplevts helt naturligt.

Nu låter röster och de instrument med höga övertoner bättre. Personligen kan jag fortfarande tycka att det finns en mindre förbättringspotential. Men ljudbilden helt levbar. Ok enligt egen bedömning. Men som sagt var så kan man alltid skruva på saker och ting.

Någon risk att bakväggen upplevs som dödämpad finns inte. Prövat med att klappa händer och prata högt mot dem.

Rummet har fortfarande en RT 60 på över 0,40. Men inte mätt just nu. Nu hör jag in åtgärderna istället.

Har sedan tidigare jämfört olika sätt att behandla denna lilla yta med första reflex. Min egen slutsats är som ovan.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-17 15:46

stefanolo skrev:Intressant tråd. Spelade själv i åtta år. Önskar att få uppleva min violinidol Itzhak Perlman live någon gång :)

:)
Den fiol jag mest lyssnad på är nog Svend Asmussen eftersom jag då och då lyssnar på när han spelar "Jazz på Ungerska" tillsammans med Jan Johansson. En LP som inte är korrekt centrerad och som dessutom varpar men ändå spelar helt njutbar musik :D . Såsom jag tycker. Enligt baksidestexten är det en oktavfiol som spelas.

https://www.youtube.com/watch?v=23FhZXKPQYQ

Här spelar Itzhak Perlman med partner Bartok
https://www.youtube.com/watch?v=dkbsj44soBo

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-17 16:00

Kronkan skrev:Hej Johan! JAg hinner inte just nu ge dig ett större inlägg. Lyssningsplatsen är ca 2,25 meter ut från den bakre väggen. Den bakre väggen är helt täckt av en djup bokhylla. Där är det böcker som är mycket slarvigt uppställda. Alltså mycket slarvigt men de är trots detta inte riktigt motsvarande en professionell absorbent. Bakom böckerna är det 12 cm absorberande material från Bullerbekämparen. Bokhyllan är ca 170 hög. Ovanför dem finns det 2,40 x 0,60 meter diffuserande vingar från Svanå. Bredvid bohyllan och vingaran är det en större hel öppning mot hallen.

Den yta där jag tagit bort reflexen helt är 0,75 x 0,37 meter. Inget större ingrepp. Troligtvis inte mätbart i strikt mening men påtagligt hörbart. Som jag skrev innan så förbättras kvinnliga röster, saxofoner och trumpeter påtagligt enligt min enkla uppfattning. När de kryper upp i registret har tonen hårdnat. Inte alls som jag vill ha det. Har inte upplevts helt naturligt.

Nu låter röster och de instrument med höga övertoner bättre. Personligen kan jag fortfarande tycka att det finns en mindre förbättringspotential. Men ljudbilden helt levbar. Ok enligt egen bedömning. Men som sagt var så kan man alltid skruva på saker och ting.

Någon risk att bakväggen upplevs som dödämpad finns inte. Prövat med att klappa händer och prata högt mot dem.

Rummet har fortfarande en RT 60 på över 0,40. Men inte mätt just nu. Nu hör jag in åtgärderna istället.

Har sedan tidigare jämfört olika sätt att behandla denna lilla yta med första reflex. Min egen slutsats är som ovan.

Ah, ok. Då sitter du långt från väggen bakom dig. Då har nog inte den lilla väggsnutten du har absorberat någon särskilt katastrofal verkan.

Sådan som kan vara störande i ditt fall är den stora öppningen mot annat rum. Det kan skapa så kallad bruten efterklangstidskurva. Man kan se det som att efterklangskurvan har en viss (brantare) lutning i begynnelsen efter att ljudkällan stängts av, som sedan övergår i en längre avklingningstid på slutet, alltså innan bakgrundsbruset nåtts. - Det man kan göra i dylika fall är att sätta upp ett enkelt tjockt draperi i öppningen om man inte vill göra några byggnadsåtgärder.

Du har även en efterklangstid på ca 0,4 sekunder vilket är ganska långt i mitt tycke, för bäst möjliga förutsättningar för lyssning på högtalarmusik. Nu hjälper möjligen dina linjekälledipoler dig en smula på vägen. Kanske skulle du fundera på att minska efterklangstiden mer. Fast jag antar att du vill behålla ljusinsläppet som jag sett på några bilder från ditt lyssningsrum. Gardiner som du kan dra för vid behov, skulle det fungera för dig inredningsmässigt?

Bakom högtalarna vill jag minnas att du satt upp lite grann grejsimojs. Hur ställer du dig inför tanken att göra något mer där?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-06-17 21:19

Min dotter började spela fiol i höstas...
Jag vet hur en fiol låter live! Fast på det inte så önskvärda sättet :mrgreen:

Som tur är har hon snabbt blivit mycket bättre :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2014-06-18 15:13

Visst har jag hört fiol live! Jag tycker bättre om basfiol. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-18 20:47

Rosita-8523 skrev:Visst har jag hört fiol live! Jag tycker bättre om basfiol. :)

Ja!!! :D

Det är också gött, i en bra lokal.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-19 10:57

"Basfiol" är ett intressant ord. Intressant eftersom det är missvisande då det ju antyder att det är en sorts
fiol, vilket det ju inte är.

Utgår man istället ifrån violin-namnet så heter instrumenten som är nära besläktade (samma familj) violin,
viola och violoncell. Men basen (som inte är i samma familj) heter kontrabas eller bara kontra. Det kan man
tycka är riktigare. Double bass, string bass, contrabass eller upright bass säger man på engelska, det sista
blir ju ståbas på svenska, vilket ju också används.

Sammanfattning:

Basen är ett äldre instrument som inte tillhör violinfamiljen. Så frågan är om det verkligen är rätt att man
kallar den för basfiol (om man anser att violinen heter fiol)? Nu säger man ju fiol främst i folkmusiksamman-
hang där inte basfiolen används så mycket eftersom den är så svår att gå omkring med och spela på, men
ändå.

Hursomhelst: Kontrabas är fint.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-19 12:46

Johan_Lindroos skrev:Kronkan, här kommer en liten varning: Sitt bara inte alltför nära, om du har satt upp en absorbent bakom lyssningsplats. Absorbent bakom lyssningsplats tenderar till att det låter reflexfritt i en halvsfär bakom dig, vilket är en onaturlig upplevelse då ditt sinne VET att du sitter i ett rum. Den vanligaste åtgärden bakom lyssningsplats brukar vara att diffusera. Jag anser att förslaget som ges i länken är mycket ovanligt och rent av märkligt. I övrigt är dock pappret ganska intressant. Är dock absorbenten bara en liten rymdvinkel av lyssningen bakom dig, tror jag inte att försämringen är till jättestor nackdel. Hur långt har du från lyssningsplats till nuvarande absorbent bakom lyssningsplats?

Förslaget som ditt; att placera absorbent bakom lyssningsplats brukar dyka upp regelbundet, någon gång per år kanske. Det kan vara så att skillnaden mellan före och efter åtgärd är så stor, att de som provat det är i början överväldigade av att det var en så pass stor skillnad, snarare än att de har upplever större musikalisk realism. Emellertid anser jag att man bör sansa sig och ställa sig en funderare: - Är det en skillnad man vill uppleva, eller är det egentligen en mer naturtrogen musikupplevelse man önskar sig? Vad jag kan minnas brukar de som provat ha sansat sig efter ett tag när de provat fram och tillbaka.

Ovanstående är dock ett experiment jag tycker man kan prova, för att undersöka vad som händer, för att sedan återgå till antingen rent reflektiv bakomvarande vägg, eller en diffuserande bakomvarande vägg.

- Inte helt fel är en vanlig bokhylla med en massa böcker, som kan ge en kombination av halvhyfsad diffusering och halvhyfsad absorption. Det blir i varje fall nästan aldrig "fel". Ett annat sådant exempel är lyssningsrum som är helt fyllda med bokyllor runt väggarna men i övrigt helt utan tanke på akustikreglering, faktiskt är ganska trevliga rum att spela högtalarmusik i.

Johan! Tack för intresse och synpunkter! Ursäkta dröjsmålet med svaret.

Gardiner, draperier och mera mattor är utanför det tänkbara. Min livskamrat har där inlagt ett riktigt tydligt veto. Möjligt att en klok justering med något kortare efterklang skulle vara till nytta. Men RT 60 återspeglar ju upplevt välljud inte med hög noggranhet. Finns så mycket annat som påverkar. Har hört rum med både kortare och längre efterklang som låter bra. Det bästa rummet som jag hört har faktiskt haft längre efterklang än mitt eget. Men då mera diffuserat och något större.
Köpte ett paket med begagnade Svanåvingar för att ställa två ovanför bokhyllan bakom lyssningspostionerna, vilket nu är gjort. I paketet ingick också två mindre vingar med måtten 60x60 cm. Om jag nu ställer dessa mindre vingar på väggen bakom högtalarna får jag en förbättrad ljudbild. Men som sagt var inte heller något som jag just nu tar upp med min hustru.
Eventuella vikningar vad gäller efterklangen så minskas ju dessa av elektrostaternas något mindre spridning. De sprider men mindre.
Hela nedre delen av väggen bakom högtalarna är täckta av absorbenter men på delar av dem är det upphängda diffusorer. Dessa betyder en del för att skapa en naturlig ljudbild. Men de sitter inte riktigt dikt an mot väven utan en mindre distans skall öka basens förmåga att tränga in i absorbenten bakom. Men även dessa diffusorer absorberar (0,3) säkert också tv:n. Olika material absorberar olika. Men jag bedömer att det kan vara klokt att få ner nivån på de närmaste reflexerna och om de går att diffusera så är det ingen nackdel.
Rummet har tre öppningar med en total bred på ca 4,5 meter. När vi flyttade in så blev ljudet inget bra. Då tog jag hjälp av Stefan hos Akkelis och mätte rummet. RT60 var 0,58 och vissa områden inom basen låg 15 dB över vad de borde göra. Långt från förutsättningar för ett naturligt ljud. Plugga basporten sänkte problemen med 3 dB.
Har pragmatiskt använt mig av både absorption och diffusion. Basen är diffuserad med hjälp av soffan som är idag en helt sluten konstruktion mot golvet. Detta innebar en sänkning av de besvärligaste noderna med 3 dB. Men energin i basen kom att spridas mera ut till rummets öppningar. Där startade andra noder att låta. Därför spelar anläggningen ner till minst 20 Hz utan subar. Nivån kanske fortfarande för hög under 40 Hz.
Min vision är naturligt ljud utan lyssningströtthet. Men att nå ditt i ett vardagsrum är en annan sak.
Personligen är den mest naturliga återgivning som jag hört ett mindre rörförstärkare som spelat på en hornkonstruktion med hög känslighet fast med vanliga element i basen med separat förstärkning
http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/a ... 796860.jpg
Det var förvånansvärt dynamiskt och rent. Rummet är diffuserat.
En del av det naturliga ljudet är ju att en massa toner från instrumentet sys ihop på rätt sätt. Detta blir ju tydligt i basområdet. Testar att spela violinsten Cecilia Zilliicaus högt hemma. Når nog nivån som vi hade hemma hos Sprudel men tycker inte att det då längre hänger ihop. De höga tonerna tar över. Det här både rena och sammansatta uteblir delvis hos mig.
https://www.youtube.com/watch?v=6YXT2Y0f6qg

Men kommer nog att pröva att koppla in en rumskorrigerare i höst om det går. För nyfikenhetens skull. Provat att lyssna på en sådan. Mina fördomar mot sådant fick sig en liten törn. Åtminstone tillräckligt för att bli nyfiken. Speciellt mycket mera akustiska insatser är nog inte tänkbara. Byta utrustning och partner är inte heller en aktuell frågeställning.

Men trevlig midsommar

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-06-20 13:30

Vad är det din fru har för underlig passion som krockar så hårt med ditt musik-
intresse? Eller är hon bara oförmögen att förstå/respektera din passion (förmodar
jag) för musik? (Alltså, jag förutsätter att du har varit tydlig med att det är din
passion.) Eller tror hon kanske att ett högklassigt musiklyssningsrum måste se ut
på ett sätt som hon inte kan acceptera?

En annan fråga om ett begrepp som jag ofta har svårt att förstå vad folk menar
med: Blir du nästan ALDRIG lyssningstrött av levande ljud/musik (och är det
detta du vill UPPNÅ framför högtalarna), eller blir du SNABBT lyssningstrött av
levande ljud/musik (och är det detta du vill SLIPPA framför högtalarna)?

Trevlig midsommar!
E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-21 12:11

Hoppas att midsommaren var trevlig!
Hustrun, även kallad Popsnöret spelar mycket musik och kan mycket om just popmusik. Under vintern åker vi alltid på lördagarna och tittar i lite skivbackar. Hon kan definitivt även följa med på en lyssning. Åtminstone förr. I sin ungdom stog hon i tidningen Hifi och musiks monter under mässor i Göteborg. Så jag klagar definitivt inte. På sätt och vis har vi ett gemensamt intresse men med lite olika perspektiv, engagemang och sådant. Om man säger så att hon är inte lika engagerad i absorbenter och diffusorer men har ju accepterat en del. Men hon blev mycket glad när hon fick en skivspelare av mig i våras.
Vi har lite olika utgångspunkter som tur är. Olikheten driver ju processen. Skulle man vara lika i allt så blir det ju lätt ”död i gemensam sjukdom”.
Gardiner och sånt förekommer dock inte i vårt hem.
Svårt att svara på frågan om lyssningströtthet när man lyssnar på levande musik. Det är ju något helt annat att vara på konsert. Om man exempelvis jämför Kraftwerk live med hur det spelas hemma så är det ju inte samma sak. Du har en rent fysisk och påtaglig kroppslig upplevelse av basen. Du har en publik kring dig som dansar. 3D bilder projiceras så hustrun blir rädd när rymdskepp glider mot dig. Allt är upplagt att hålla dig i ett gastkramande grepp. En gång på en litet jubileumsfirande bland goda vänner så spelades det lite äldre musik med hjälp av gitarr och röst. Hur kul som helst. Så bestämde jag mig för att lyssna på ljudet. Det var ju inte speciellt bra alls. Men kul och engagerande ändå.
Mina referenser är ju inte så enkelt som att det är verkligheten som är referensen. Själv är ju andra anläggningar och rum också en viktig referens. Typ – detta går att åstadkomma. Men hos mig finns det nog också uppfattningar om hur instrument låter.
Du kan ha rätt i att lyssningströtthet handlar åtminstone delvis handlar om förväntningar d v s om referenser.
Men jag lyssnade på den bästa anläggning/rum jag hört tillsammans med en helt främmande person. Upplevelsen var så direkt att här kan man sitta hur länge som helst. Upplevelsen var att det som hördes var absolut rent. Varseblivningen sände ett budskap om att man lyssnade på något verkligt. Fanns inget som störde. Transparent upplevelse så det går inte att runda. Kom direkt. Inget tänkande kring hur det lät var ens möjlig. Det lät bara rätt.
Men mellan min hustru och mig så finns det en dramatisk skillnad på hur vi lyssnar. Jag föredrar ofta tystnad eller frånvaro av musik. Så exempelvis här på Skåpesund vid odlingarna. Popsnöret knäpper alltid på transistorn och så högt som möjligt. I bilen samma sak. Ensam ofta P1 när hon är med så är det dock ofta ös i bilen.
När jag lyssnar på musik är det mest på stora anläggningen.
Just nu går hon förbi och säger att man får ”ta det goda med det onda” syftandes på absorbenterna och mig och så sjunger hon om detta på melodin Kalinka och så skrattar hon. Så man får se det som en process att få upp de två mindre Svanåvingarna på väggen ovanför tv:n. Men hon måste dock involveras på rätt sätt.
……………………………………………………………………………………..
Innan vi åkte till torpet så provlyssnade jag på fioler spelat över olika kopplingar, ultralinjärt och triod. Låter bättre med triod. Tar bort en del av hårdheten. Men då bara 25 watt att tillgå och anläggningen klipper om man försöker skruva på högt.
Även att öka graden av diffusion bedömer jag som positiv. Har inga extra absorbenter att pröva med.
……………………………………………………………………….
Men hur tänker du själv kring lyssningströtthet?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
En del av frågeställningarna kring att leva ihop är väldigt praktiskt men samtidigt upplevelsebaserat. För att lösa friktionerna som kan uppstå i det praktiska har vi en mycket strikt arbetsfördelning som inte är bestämd riktigt av könsroller. Jag lagar exempelvis mera mat eftersom vi båda trivs med denna mat. Hon städar alltid så slipper hon bli irriterad på vad hon tycker brister i utförandet. Vi har ju 22 skivbackar varav de flesta på golvet monterade på hjul. Mängder av kabel. Två monoblock också på golvet. Absorbenter under soffan gör nog att hennes rutiner störs om hur det skall vara när hon städar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-21 20:26

Jag vågar mig på att påstå att damerna är lite mera trendkänsliga... Idag ska det vara ljust (ofta vitt), fräscht och sparsamt möblerat. Helst ska ingen audio- eller videoutrustning synas. Håller själv på och tömmer två rum inför totalrenovering och ju mer man bär ut desto obehagligare klang blir det i rummen. Känns nästan obehagligt hur ljudet "piskar runt". Inte nog med att det ska vara sparsamt möblerat, gärna öppen planlösning som tvingar alla att delta i lyssnandet. Det är ju inte tvingande att köra med avancerad akustikreglering, har man tur räcker rejäl möblering en bra bit. Uppbrytning av stora plana ytor, stoppmöbler och mycket grejor framplockat gör mycket och det blir ju ofta mysigare dessutom!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-22 00:57

Jo Roger, det är mycket rätt i det du säger! Men det finns ett men. Många lever i hus med väggar som gör att en del av ljudet försvinner ut ur rummet. En form av absorption kan man säga. Men vi har lämnat denna period i livet och sålt hus och flyttat till lägenhet men har också ett litet lantligt ställe.

I vår lägenhet är alla inre väggar, tak och golv av den absolut hårdaste betong jag träffat på. Går knappt att fästa en betongkrok i väggen. Stiften böjer sig. Konstruktionen av huset är mjuka ytterväggar och den bärande konstruktionen är tunga och stabila inre väggar. Det är en konstruktion med garage längst ner i källaren.

Det är ju bra för ljud mellan lägenheterna som knappast tar sig igenom sådana väggar. Och vi kan spela musik. Nackdelen är att energin återvänder in i lägenheten och gör ljudet hårt samt bygger upp stabila resonanta vågor. Så det var inte alls roligt trots att grannarna slapp höra eländet. Fast vi fick klagomål vid ett tillfälle. Det var då jag klistrade fast mjuka fötter på högtalarna. Om det hjälpte vet jag inte men vi har inte sedan dess fått något klagomål.

Tror säkert att lägenheten skulle varit bra för en enkel tv och lite enklare apparater men in kommer fullskaliga högtalare som villigt sprider energi och välljud under rätt förhållanden. Så väggarnas konstruktion är nog viktigare än min hustrus synpunkter.

Den öppna planlösningen kom att bli en fördel när jag förstod att använda det flexibla rumsstödet i basområdet som uppstod. Som hustrun idag citerar en dansk serie så får man ta det goda med det onda. Eller vända ont till gott.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi