nissling skrev:Mangenot: Provade länkade spår och tyckte inte att produktionen var så pjåkig men jag lyssnade med mina datorhörlurar också.Har hört bättre, och helt klart mycket sämre.
Dock bör man ta citatet du hänvisade till med en nypa salt. Troligtvis går pengarna i första hand till producenten som i sin tur delar upp summan enligt avtal. Vad det avtalet nu säger skiljer sig förstås mellan olika producenter, skivbolag och definitivt artister. Men artisten i fråga lär inte få merparten av summan skulle jag vilja hävda.
Nej, pengarna går inte i första hand till producenten och hen har absolut inte befogenhet att dela inte upp några pengar. En producent får antingen betalt via royalties eller en rak summa. Får hen royalties är det inte ovanligt att det rör det sig om 3-4% medan artisten får 15%. Hur mkt producenten får beror på om hen är medskribent till någon av låtarna, gör arrangemang, producerar beats eller skriver text t.ex. men det rör sig inte om samma summer som artisten får. Förutom några få stora producenter har de flesta inte så mkt inflytande och är inte välbetalda heller