Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav BORIS » 2015-05-04 21:05

nissling skrev:Mangenot: Provade länkade spår och tyckte inte att produktionen var så pjåkig men jag lyssnade med mina datorhörlurar också. :P Har hört bättre, och helt klart mycket sämre.

Dock bör man ta citatet du hänvisade till med en nypa salt. Troligtvis går pengarna i första hand till producenten som i sin tur delar upp summan enligt avtal. Vad det avtalet nu säger skiljer sig förstås mellan olika producenter, skivbolag och definitivt artister. Men artisten i fråga lär inte få merparten av summan skulle jag vilja hävda.

Nej, pengarna går inte i första hand till producenten och hen har absolut inte befogenhet att dela inte upp några pengar. En producent får antingen betalt via royalties eller en rak summa. Får hen royalties är det inte ovanligt att det rör det sig om 3-4% medan artisten får 15%. Hur mkt producenten får beror på om hen är medskribent till någon av låtarna, gör arrangemang, producerar beats eller skriver text t.ex. men det rör sig inte om samma summer som artisten får. Förutom några få stora producenter har de flesta inte så mkt inflytande och är inte välbetalda heller

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-04 23:28

Bild

Cred till Nattlorden. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-05 08:24

Varför valde vi inte den finska stavningen "hän" som ju har samma betydelse? Det hade varit en fin gest mot våra bröder i öst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-05 09:25

Bill50x skrev:Varför valde vi inte den finska stavningen "hän" som ju har samma betydelse? Det hade varit en fin gest mot våra bröder i öst.

/ B

Vi kan inte ta ord från ett folk som inte är politiskt korrekta och lika genusfixerade som vi själv.
Nej, hedningar är vad dom är och sådana vill vi inte efterlikna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-05 10:11

ante_77 skrev:
Bill50x skrev:Varför valde vi inte den finska stavningen "hän" som ju har samma betydelse? Det hade varit en fin gest mot våra bröder i öst.
Vi kan inte ta ord från ett folk som inte är politiskt korrekta och lika genusfixerade som vi själv.
Nej, hedningar är vad dom är och sådana vill vi inte efterlikna.

Ah

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-05 10:23

Trodde att både de som har stort behov av hävda sin intellektuella status genom att trotsigt motsätta sig det mesta och de mest insnöade lantisarna hade slutat ojja sig över "hen" vid det här laget

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-05 11:06

BORIS skrev:Trodde att både de som har stort behov av hävda sin intellektuella status genom att trotsigt motsätta sig det mesta och de mest insnöade lantisarna hade slutat ojja sig över "hen" vid det här laget

Då tar du fel.
Hen är bara en konstruktion för att vi har skapat ett problem som inte finns.
Men det är klart, när man har slut på riktiga problem och inte klarar av de problem som man eventuellt har kvar, då konstruerar man ett problem som man kan lösa.
Och vipps, så har man varit flinka.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-05-07 06:46

ante_77 skrev:Då tar du fel.
Hen är bara en konstruktion för att vi har skapat ett problem som inte finns.
Men det är klart, när man har slut på riktiga problem och inte klarar av de problem som man eventuellt har kvar, då konstruerar man ett problem som man kan lösa.
Och vipps, så har man varit flinka.

Med risk att förlänga en OT-diskussion... :) Jag tycker att "hen" är ett praktiskt sätt att formulera sig på när könet är okänt. Tidigare skrev jag "han/hon" eller liknande och det var ju inget jätteproblem. Men allt som förenklar tillvaron är trevligt tycker jag och "hen" förenklar tillvaron. Att det sedan finns personer som av känslomässiga skäl associerar ordet "hen" till något de ogillar (typ feminister) är ju inte konstigare än att det finns massor av människor som har orationella problem med allt möjligt. Men det är ju inte ett skäl till att sluta utveckla språket. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-07 07:47

Som trådskapare vill jag påminna att vi är på faktiskt.
Efter 6 sidor så är det OT att hålla sig till ämnet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-07 10:57

Harryup skrev:Som trådskapare vill jag påminna att vi är på faktiskt.
Efter 6 sidor så är det OT att hålla sig till ämnet.

mvh/Harryup

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-07 11:22

:mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-07 16:06

BORIS skrev:Trodde att både de som har stort behov av hävda sin intellektuella status genom att trotsigt motsätta sig det mesta och de mest insnöade lantisarna hade slutat ojja sig över "hen" vid det här laget

+10
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-07 16:16

Javisst, är lantisar och åsiktsmotståndare dumma i huvudet och klarar inte att tänka själv. Därför ska stadsbor och de som anslutit sig till den enda rätta läran bestämma hur det ska vara. Det är riktig demokrati.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 16:27

RogerJoensson skrev:Javisst, är lantisar och åsiktsmotståndare dumma i huvudet och klarar inte att tänka själv. Därför ska stadsbor och de som anslutit sig till den enda rätta läran bestämma hur det ska vara. Det är riktig demokrati.

Ahhh, äntligen har du förstått hur det hänger ihop... :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-08 09:26

RogerJoensson skrev:Javisst, är lantisar och åsiktsmotståndare dumma i huvudet och klarar inte att tänka själv. Därför ska stadsbor och de som anslutit sig till den enda rätta läran bestämma hur det ska vara. Det är riktig demokrati.

Antingen tar du bort kommat eller så får du flytta "är". Nu ser det bara ut som om en lantis som inte kan tänka själv försökt något hen inte klarar av

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 10:09

BORIS skrev:Antingen tar du bort kommat eller så får du flytta "är". Nu ser det bara ut som om en lantis som inte kan tänka själv försökt något hen inte klarar av

Språkpolisen rycker ut i brist på argument i sak. -Tut, tut. Lite mobbing känns väl fint så här på förmiddagen, kan jag tänka.
Språkpolisen själv skulle kanske kunnat avsluta den sista meningen med punkt och lagt in ett komma för att göra den sista meningen lite mer läslig...

Kommat som du anmärker på sattes dit för att illustrera hur jag skulle uttryckt det muntligt, med vikt på det första ordet genom att göra en fördröjning till efterkommande ord. Jag kunde kanske använt ett halvfyrkantsminus* eller tre punkter istället, men nu gjorde jag inte det.

*"Halvfyrkantsminus" är ett helt fantastiskt lustigt ord som jag lärde mig förra veckan.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-08 10:57

RogerJoensson skrev:
BORIS skrev: (halvt onödig språkpolisiär verksamhet)
...
Kommat som du anmärker på sattes dit för att illustrera hur jag skulle uttryckt det muntligt, med vikt på det första ordet genom att göra en fördröjning till efterkommande ord. Jag kunde kanske använt ett halvfyrkantsminus* eller tre punkter istället, men nu gjorde jag inte det.

*"Halvfyrkantsminus" är ett helt fantastiskt lustigt ord som jag lärde mig förra veckan.

Jag håller med dig om att språkpolisiär verksamhet är ett lite för vanligt förekommande beteende i diskussioner på internet, men att försvara sig när man har fel är också fel. Förlåt men nej, du skulle inte gjort en paus mellan javisst och är – inte ens i slarvigt talspråk, i alla fall inte om du har svenska som förstaspråk. Du kunde inte heller använt tankstreck eller tre punkter eftersom det också innebär en liten paus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V2-ordf%C3%B6ljd

I och för sig skulle det kunna ha blivit en paus om du råkat hicka precis innan du skulle säga är.

När tror ni skrivbordsversionen av tidal kommer, och finns där då någon "spotify connect-liknande" funktion?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 11:20

Det du säger är att jag inte får uttrycka mig som jag vill eftersom det är fel?

Jag brukar göra liknande rytmiska skruvningar när jag pratar, eftersom jag tycker det är både kul och effektfullt. Det är en del av _mitt_ språk. Jag vet att jag inte är den enda som finner det meningsfullt att vara lite kreativ. Det finns inga bergfasta språkregler för hur man får uttrycka sig. Inte ens i skrift, åtminstone inte när det rör sig om nerskrivet talspråk. På ett diskussionforum är det vad vi gör, talar till varandra och det är inget ovanligt att det nerskrivna språket blir en aning därefter, eftersom det fyller en funktion. De flesta accepterar det och jag tror att många uppskattar det också.
Att kommatering används för att beskriva bl a en kort paus, trodde jag var vedertaget sedan länge.

Det är tydligen inte bara den rätta läran som gäller, man får tydligen inte avvika från någon perfekt mall vad gäller språket heller.
Det är diskriminerande, men det verkar ni ju gilla...

Hur ni tänker kring hur språket används inom poesi, teater, konst o s v, kan man inte låta bli att fundera över.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-08 11:41

RogerJoensson skrev:
BORIS skrev:Antingen tar du bort kommat eller så får du flytta "är". Nu ser det bara ut som om en lantis som inte kan tänka själv försökt något hen inte klarar av

Språkpolisen rycker ut i brist på argument i sak. -Tut, tut. Lite mobbing känns väl fint så här på förmiddagen, kan jag tänka.
Språkpolisen själv skulle kanske kunnat avsluta den sista meningen med punkt och lagt in ett komma för att göra den sista meningen lite mer läslig...

Om du flyttar fokus till den andra delen av mitt inlägg så ser du också poängen med detsamma. Den första delen kan mest ses som en retorisk uppbyggnad inför den andra som anspelar på det väsentliga , nämligen ditt ständiga intagande av någon slags offerkofta

Ditt försök till rättfärdigande av ditt språkbruk var iaf roligt

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 11:47

Du är bara för mycket. :roll:

Du förstod vad jag menade, men valde ändå att angripa mitt sätt att uttrycka mig. I vilket syfte?
Jag tänker fortsätta att prata som jag gör, tills någon forumauktoritet meddelar att jag bryter mot någon regel (ny eller gammal).
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-05-08 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-08 11:56

Alltså, det är inte det att du inte får göra pauser var du vill. Det är det att folk inte gör det när meningen kan få en annan betydelse än den tänkta - som i ditt fall*. Ingen som lärt sig svenska som barn gör det, utom kanske medvetet för att jävlas med mottagaren.

* Om du gör en paus mellan javisst och är tolkas det första som en egen sats och är som början på en ny. Satsen som börja med är får då samma ordföljd som en fråga, och vips skapas det förvirring om intonationen inte är som en frågas. Hade ordet som du flyttade till fundamentet inte varit ett ord som kan tolkas som en egen sats hade du kunnat göra en paus utan risk för förvirring hos mottagaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 12:23

Tarzan skrev:Alltså, det är inte det att du inte får göra pauser var du vill. Det är det att folk inte gör det när meningen kan få en annan betydelse än den tänkta - som i ditt fall*. Ingen som lärt sig svenska som barn gör det, utom kanske medvetet för att jävlas med mottagaren.

Det är och var en poäng att göra som jag gjorde. Precis som när jag gör så när jag talar. Nej, jag gör det inte för att jävlas, möjligen för att lägga lite krydda till språket. Jag vet faktiskt inte, det bara blir så. Ja, jag har lärt mig svenska (nåja, skånska), som barn i Sverige. Skånska är mitt modersmål. Det kanske kan diskuteras om jag är riktigt svensk, men det är en annan diskussion.

* Om du gör en paus mellan javisst och är tolkas det första som en egen sats och är som början på en ny. Satsen som börja med är får då samma ordföljd som en fråga, och vips skapas det förvirring om intonationen inte är som en frågas. Hade ordet som du flyttade till fundamentet inte varit ett ord som kan tolkas som en egen sats hade du kunnat göra en paus utan risk för förvirring hos mottagaren.

Grammatisk kommatering har väl sedan 60-talet mer och mer ersatts av tydlighetskommatering och det senare är vad som språkrådet anser bör användas idag, vad jag förstår.

Kanske använder jag ibland pauseringar lite väl kreativt när jag talar, men det är så jag uttrycker mig. Detta är ett snackeforum och då tycker jag att jag kan få uttrycka mig på mitt sätt även här, så länge det är begripligt. Om ni anser vara dåligt eller om jag råkar ha (vad ni tycker) problem med att uttrycka mig i skrift så behöver man inte anmärka på detta bara för sakens skull, som svar på mitt inlägg där ni inte ens bemöter innehållet (som ni, vad jag förstår, inte hade något som helst problem att förstå).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 12:28

Harryup skrev:Är det någon som jämfört ljudkvalité och kanske även kvalité på inspelningarna på respektive tjänst?

/Harryup

Det vore intressant om någon som har bägge tjänsterna kunde spela in ett par korta klipp från samma mastringar och lägga ut dessa, så att man kunde jämföra själv och se vad man tycker. Gärna från inspelningar där skillnaderna anses höras så tydligt som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-08 12:52

Wimp finns det jämförelser gjorda mot samma CD och det finns ingen skillnad. Tidal är väl Wimp med ett annat utseende? Vilka utgåvor det är av olika CD är det nog ingen som kan ge direkt besked om. Hela tiden görs också en viss utrensning hos de olika tjänsterna och helt plötsligt kan man inte spela en del favoriter. Ibland är det buggar mjukvaran som stoppar åtkomst men det går i regel att ta kringvägar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 13:48

Om Wimp=Tidal är helt identiska med cd, så borde man alltså lika gärna kunna jämföra Spotify mot cd, om man hittar samma utgåva?
Så rätt mycket av ev skillnader kommer att handla om utgåvor, kan man gissa? -Förutsatt att Spotify i bästa läget inte är ett problem?

Jag visste inte riktigt var jag skulle ska sätta frågetecknen så det blev punkter, som jag sedan ändrade till frågetecken. :roll: Hoppas det blev bra, så att inte språkpolisen kommer och tar mig..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-08 16:52

Nja, man får räkna in uppspelningssättet i jämförelsen också. Till Tidal har det inte funnits någon desktop app men det finns till Wimp.
Sen finns det ju en massa andra sätt att spela Tidal på via diverse streaming apparater med inbyggda appar och via paddor.
Kanske inte helt lätt att hitta det bästa sättet att avnjuta Tidal om det nu finns ett bästa sätt. Men det kan det ju göra om de olika streamarna låter olika och de i sin tur låter bättre än att spela direkt via webben. SÅ att bara jämföra en inspelning som är likadan på både Wimp och Tidal är kanske inte rätt sätt om man vill ha en optimerad återgivning från respektive service.

/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 17:06

För att kunna spela in signalen utan apparatpåverkan krävs att man kan spela upp den i datorn. Kan man det så går det att spela in den digitala signalen utan extra hårdvarufärgning, annars blir det svårare naturligtvis. Sen kan man inte till 100% veta om appar och annat påverkar. -Men. -Om det visar sig att det låter lika på en och samma apparat så är det i alla fall något.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-08 17:14

Fast jag misstänker personligen att en dator är inte det optimalaste på jorden att välja som referens då det är mycket olika beteenden ifrån datorer, särskilt över tiden. Så det intressanta är väl att hitta den mest ofärgade återgivningen oavsett apparat. Tycker jag. Är en Aurender bättre än en MacMini eller pc kanske, eller kanske Linns DSM är bäst? Det verkar inte finnas så särskilt mycket Wimp appar så Tidal kanske har ett försprång där. Sen kan det ju vara trist att köpa en dyr nätverksspelare bl.a. för möjligheten att spela Tidal när man inte får någon bild med när det t.ex. är livekonserter eller videosar.

/Harryup

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-05-08 21:42

RogerJoensson skrev:Om Wimp=Tidal är helt identiska med cd, så borde man alltså lika gärna kunna jämföra Spotify mot cd, om man hittar samma utgåva?
Så rätt mycket av ev skillnader kommer att handla om utgåvor, kan man gissa? -Förutsatt att Spotify i bästa läget inte är ett problem?

Det vore intressant att jämföra Spotify med Wimp/Tidal men det är naturligtivs viktigt att det är samma master annars är det meningslöst. Jag skapade tidigare filer för att göra en sådan jämförelse mej jag hade inte möjlighet att ladda upp filerna så det blev inget av det.
RogerJoensson skrev:För att kunna spela in signalen utan apparatpåverkan krävs att man kan spela upp den i datorn. Kan man det så går det att spela in den digitala signalen utan extra hårdvarufärgning, annars blir det svårare naturligtvis. Sen kan man inte till 100% veta om appar och annat påverkar. -Men. -Om det visar sig att det låter lika på en och samma apparat så är det i alla fall något.

Jag har tidigare gjort en "null-test" mellan wimp och cd. Jag kontrollerade att det var samma master så långt som jag kunde, men när jag gjorde testen genom att spela in signalen från datorn så fanns det skillnader. Jag spelade sedan in signalen via en Sonos spelare och då blev det inga skillnader i null-testen. Jag fick aldrig tid att gå djupare in på varför det blev skillnader då jag jämförde med inspelad signal från datorn. Någon gång i framtiden får jag undersöka saken närmare 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-08 22:49

arkman skrev:Jag har tidigare gjort en "null-test" mellan wimp och cd. Jag kontrollerade att det var samma master så långt som jag kunde, men när jag gjorde testen genom att spela in signalen från datorn så fanns det skillnader. Jag spelade sedan in signalen via en Sonos spelare och då blev det inga skillnader i null-testen. Jag fick aldrig tid att gå djupare in på varför det blev skillnader då jag jämförde med inspelad signal från datorn. Någon gång i framtiden får jag undersöka saken närmare 8O

Ungefär som jag skulle gissat. Ju mer man testar ju mer märker man att man kan hitta saker som kanske ändrar sig över tiden. Nya firmware och kanske skillnader är borta igen, eller kanske har uppstått.

/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi