Morello skrev:Vad menas med det?
Att man slipper en full fungerande, konventionell, praktisk lösning och kan gå över till en okonventionell, fullt fungerande om än väldigt opraktisk lösning som känns mycket mer esoterisk?

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Validerade upplevelsen vid kraftbyte genom att mäta distorsion etcetera?
jonasp skrev:Morello skrev:Vad menas med det?
Att man slipper en full fungerande, konventionell, praktisk lösning och kan gå över till en okonventionell, fullt fungerande om än väldigt opraktisk lösning som känns mycket mer esoterisk?
sprudel skrev:Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.
Morello skrev:sprudel skrev:Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.
Jag tror det är som så att den pyramidala mängd pseudovetenskap som kommit att känneteckna audiobranschen avskräcker riktigt kompetenta människor för att verka i densamma.
Conan skrev:
sprudel skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Vad menas med det?
Vad vill du säga med det inlägget? Hur mycket har du på fötterna när du påstår att original nätdel är optimal och inte går att förbättra alls?
Upplever ditt inlägg mer som trakasseri av en medlems försök till experimenterande för att nå ett bättre ljud. Du ger uttryck för illaluktande bias där generella inställningen är att det jag inte förstår finns inte och proklamera detta med en förträfflig säkerhet att så är fallet.
sprudel skrev:Om det nu är så att du med tvärsäkerhet har full kontroll på alla variabler i en återgivningskedja och kombinationseffekterna av dem samt hur de påverkar ljudet kanske en mer ödmjuk och förlåtande attityd varit på sin plats istället för att nedvärderande. Speciellt eftersom du också har en roll som moderator.
sprudel skrev:Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.
jonasp skrev:Sprudel.
Om du har vägarna förbi bjuder jag på en kopp kaffe eller en pilsner, beroende tiden på dygnet. Vi som är intresserade av välljud bör förena oss, inte träta. Om man kör med nätdelsrenare, rör, batterier, vinyl, cd, tidal, trissor eller vad skit som helst är irrelevant så länge nya inspelningar tokkomprimeras och mastras sönder.
jonasp skrev:Sprudel.
Om du har vägarna förbi bjuder jag på en kopp kaffe eller en pilsner, beroende tiden på dygnet. Vi som är intresserade av välljud bör förena oss, inte träta. Om man kör med nätdelsrenare, rör, batterier, vinyl, cd, tidal, trissor eller vad skit som helst är irrelevant så länge nya inspelningar tokkomprimeras och mastras sönder.
Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?
Man måste väl rimligtvis först identifiera ett problem innan man, efter någon typ av analys, kan sätta in relevant åtgärd.
Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?
Man måste väl rimligtvis först identifiera ett problem innan man, efter någon typ av analys, kan sätta in relevant åtgärd.
I-or skrev:Om man experimenterar utan vetenskaplig metod kan man t.o.m. få slagrutor att hitta vatten.
sprudel skrev:Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?
Vi har tagit detta förut.
Svårt att förnimma/erfara något som problem innan man observerat något som gör uppgiften bättre.
Gången är ju den att man observerar, ställer hypotes, experimenterar, får ett resultat och drar ev slutsatser.
Har man dock bestämt sig för att allt är perfekt behöver man inte bekymra sig.
sprudel skrev:Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?
Svårt att förnimma/erfara något som problem innan man observerat något som gör uppgiften bättre.
Gången är ju den att man observerar, ställer hypotes, experimenterar, får ett resultat och drar ev slutsatser.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?
För mig är det helt främmande att försöka förbättra ett system (hifi eller ej) med hjälp av att slumpmässigt byta ut ut delar i systemet och/eller komplettera systemet. Visst kan man ha tur att råka pricka rätt, men sannolikheten för det är inte långt från noll.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], VintageHiFi och 35 gäster