En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: En strömtilllsnyggare från Accuphase, nu under avlyssnin

Inläggav jonasp » 2020-10-18 20:50

Morello skrev:Vad menas med det?

Att man slipper en full fungerande, konventionell, praktisk lösning och kan gå över till en okonventionell, fullt fungerande om än väldigt opraktisk lösning som känns mycket mer esoterisk? :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 21:04

Hur menar du? Det var frihet från konventionellt, reglerat kraftaggregat som jag ville undersöka. Det var huvudpunkten i mitt lilla experiment. Jag ville utröna ljudkvalitet som funktion av tid från det att man slog på slutstegen.

Jag hade valt mosar från Supertex. Minns inte vilken. Det primära var 2 saker, dels att få en Transfer characteristic som var konstant med temperatur. Då fanns en Mos där kurvorna korsade varandra vid 2-2,5 A, d v s en helt temperaturstabil arbetspunkt kunde ställas in. Jag kopplade upp ett slutsteg med dessa Mosar och drog denna ström genom Mosarna och mycket riktigt, arbetspunkten var helt konstant från igångsättande till max temperatur uppnåddes. Det varierade mindre än någon mA för given Vgs. Värdet på Fluken gick direkt upp och var därefter helt stabil.

Det fiffiga var att transkonduktansen GFS i denna Mos var konstant från 0,5 till 4 A. Det var en parameter som jag också ville utröna.

Jag hade kopplat upp ett sådant steg med konventionellt kraftaggregat och i sedvanlig ordning så lät det betydligt bättre efter ½-timme då steget uppnådde arbetstemperatur. Det har jag tyckt om de flesta apparater jag kommit i kontakt med och jag gillade inte den egenskapen. Var det lytarna i nätdelen eller fetarna eller bådadera eller något annat? Jag hade provat en mängd olika lytar och ingen skillnad oberoende av lyt.

Jag bestämde mig för att prova med bilbatterier för att höra vad det kunde göra för skillnad på inspelningstid från igångsättande.

Efter att ha kopplat upp slutsteget för batteridrift och applicerat banankontakter på batterierna så höll jag i kabel med banankontakt mellan batteri och slutsteg och satte på musiken utan att ha anslutit batteriet. Jag ville höra ljudet inom 1 sekund från igångsättande. Jag satte mig på lyssnarplats och tryckte i banankontakten och musiken kom instant d v s direkt. Som att trycka ut en mute-knapp. Ljudet var fantastiskt redan från första millisekunden och ändrades inte något alls under det att fetarna värmdes upp. Det var helt konstant ljud och extremt fritt. Det blev en ny upplevelse.

Jag hade kanske förväntat mig att skillnaden på ljudet från tiden noll till uppvärmt slutsteg skulle vara mindre än med konventionellt, reglerat kraftaggregat, men inte att skillnaden skulle bli noll från tiden noll till uppvärmt slutsteg. Jag hade heller inte förväntat mig den totalt sett stora skillnad som var med bilbatterier kontra konventionellt, reglerat kraftaggregat. Då drog jag slutsatsen att det troligtvis är lytarna som på något sätt behöver inspelning/uppvärmning. Ingenjörerna på Rifa rekommenderade högre temperaturer på deras lytar. Tror de nämnde 50-70 grader C. Hursomhelst, jag har aldrig släppt tanken på batteridrift av elektronik. Nu, med mindre och effektivare batterier samt med effektivare slutsteg så kommer jag prova mer batteridrift. Jag är dock inte så förtjust i Alkaline eller vanliga batterier.

Nästa apparat jag och lilltroll nu håller på med är en ny prototyp på DAC med 12 kanaler och FPGA. Lilltroll håller på att cadda kretskort till digitaldelen. Den har även DSP och man kan ställa in allt möjligt i den digitala domänen inklusive delningsfilter. Nätdel blir med batteri, ett batteripaket för digitala delen och ett för den analoga delen och däremellan blir det galvaniskt åtskilt. Vi får se hur det kommer te sig.

Jag har kvar den gamla upplevelsen av batteridrift i minnet under alla år. Tror det var 1989 ungefär som jag labbade med bilbatterier på slutsteg. Tidigare hade jag använt bilbatteri på rörförsteg Audio Research till glödmatning med väldigt gott resultat. Jag körde även batteri på Pink Triangle skivspelare med väldigt bra resultat. Det var nog kring 1984.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-18 21:12

Validerade upplevelsen vid kraftbyte genom att mäta distorsion etcetera?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 21:27

Morello skrev:Validerade upplevelsen vid kraftbyte genom att mäta distorsion etcetera?

Nej. Hade det varit idag så skulle mätning ha skett, men då hade jag inte några mätinstrument gällande distorsion. Däremot blev ljudet såsom jag alltid önskat. Det är som att få en ny fin säng där man undrar varför man inte haft en sådan tidigare. Det är på grund av denna upplevelse jag först och främst bygger med shuntreglering, trots att verkningsgraden blir mycket lägre.

Med tanke på miljö och Greta 8) och allt annat tjafs så kommer jag hädanefter i möjligaste mån bygga elektronik med så hög verkningsgrad som möjligt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 10:13

jonasp skrev:

Att man slipper en full fungerande, konventionell, praktisk lösning och kan gå över till en okonventionell, fullt fungerande om än väldigt opraktisk lösning som känns mycket mer esoterisk? :mrgreen:

Vad vill du säga med det inlägget? Hur mycket har du på fötterna när du påstår att original nätdel är optimal och inte går att förbättra alls?
Upplever ditt inlägg mer som trakasseri av en medlems försök till experimenterande för att nå ett bättre ljud. Du ger uttryck för illaluktande bias där generella inställningen är att det jag inte förstår finns inte och proklamera detta med en förträfflig säkerhet att så är fallet.
Om det nu är så att du med tvärsäkerhet har full kontroll på alla variabler i en återgivningskedja och kombinationseffekterna av dem samt hur de påverkar ljudet kanske en mer ödmjuk och förlåtande attityd varit på sin plats istället för att nedvärderande. Speciellt eftersom du också har en roll som moderator.
Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 10:31

"Batterinätdel" som begrepp är ungefär som att tala om "rörslutsteg" - det är inte begrepp som beskriver kraftaggregatets eller slutstegets tekniska egenskaper.

Ett kraftaggregat kännetecknas bland annat av dess spänning, strömkapacitet, utgångsimpedans, lastreglering, stegsvar, brum- och brusnivå etcetera. Det är naturligtvis fullt möjligt att konstruera ett 230V-drivet aggregatet med samma tekniska egenskaper sett på utgången som en blysyraackumulator eller ett litiumjonbatteri eller något annat. I audiobranschen finns och har länge funnits en fäbless för det irrationella - tex att baxa in 250 kg batterier i vardagsrummet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 10:38

sprudel skrev:Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.

Jag tror det är som så att den pyramidala mängd pseudovetenskap som kommit att känneteckna audiobranschen avskräcker riktigt kompetenta människor för att verka i densamma.

Jag har under åren arbetat i ganska många elektronikbranscher utanför audio - gemensamt för alla är att det mer eller mindre helt saknas acceptans för det trams och flum som kännetecknar hifibranschen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-19 10:41

Jag ser inget konstigt med någon av metoderna, kanske den strömrenare som tråden handlar om gör nytta ifall man har uppenbara problem med strömtillförseln i sin bostad. Att göra undersökningar vad som sker vid egen strömtillförsel som experimentet med batteridrivning, kan väl ge vissa svar på frågan om det finns en vinst i att hitta en isolerande lösning mot de fel som kan uppstå med det vanliga elnätet. Bilbatterier må vara en klumpig lösning med dagens mått mätta, men experimentet i sig hade kunnat ge några intressanta svar ändå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 11:22

Morello skrev:
sprudel skrev:Vidare om din kompetens är på den nivån jag beskriver ovan obegripligt att du inte leder produktionen av den optimala elektroniken med framgångar över hela världens HiFi-entusiaster.

Jag tror det är som så att den pyramidala mängd pseudovetenskap som kommit att känneteckna audiobranschen avskräcker riktigt kompetenta människor för att verka i densamma.

Rob Watts, Nelson Pass, Bob Carver, Dan D’ Agostino, Stig Carlson, Ingvar Öhman osv de är inte rädda :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 11:27

Det finns självklart undantag.

Å andra sidan finns det exempel på ordentligt flum bland flera av herrarna i din lista. Alltså sådant som det inte finns acceptans för inom exempelvis militärelektronikbranschen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-19 11:48

Conan skrev:
Skärmklipp_popcorn.JPG

:mrgreen: Jag kan förstå din bild. Sådan här trådar brukar bli lite nöjjis läsning om man orkar. Jag orkar inte för jag har ändå inte råd med sådana grejer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 12:29

Hej å hå!

Jag känner mig inte trakasserad. Möjligen lite uttråkad emellanåt. Då framförallt orsakat av några personers fastlåsta utgångspunkter. Nya upptäckter kanske inte alltid kommer av det man redan vet, eller tar för givet att man vet.
Både MScalern och Accuphase-strömgrunkan kan såklart vara overksamma och min förnimmelse av påverkan därför inbillning. Men i så fall är inbillningen konstant, och det jag tycker mig höra i form av småsignalåtergivning etc, som jag inte tyckt mig höra förut lika gärna kunnat uppstå med dessa apparater om de bara vore atrapper.
Visst, så kan det såklart vara.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-19 13:10

sprudel skrev:
jonasp skrev:

Vad vill du säga med det inlägget? Hur mycket har du på fötterna när du påstår att original nätdel är optimal och inte går att förbättra alls?
Upplever ditt inlägg mer som trakasseri av en medlems försök till experimenterande för att nå ett bättre ljud. Du ger uttryck för illaluktande bias där generella inställningen är att det jag inte förstår finns inte och proklamera detta med en förträfflig säkerhet att så är fallet.

Inlägget var naturligtvis skämtsamt menat, och det var inte alls meningen att det skulle uppfattas som nedvärderande. Jag gör ingen hemlighet av att jag är skeptisk till nätrenare men jag vill med det sagt inte idiotförklara någon.

sprudel skrev:Om det nu är så att du med tvärsäkerhet har full kontroll på alla variabler i en återgivningskedja och kombinationseffekterna av dem samt hur de påverkar ljudet kanske en mer ödmjuk och förlåtande attityd varit på sin plats istället för att nedvärderande. Speciellt eftersom du också har en roll som moderator.

Självklart måste man kunna vara skeptisk (eller positiv) till alternativa nätdelslösningar utan att göra anspråk på att ha koll på alla kombinationseffekter. Och självklart måste jag kunna uttrycka mina åsikter som vanlig medlem utan att det kopplas till redaktörsrollen. I detta fall skämtade jag bara.

Min kompetens är irrelevant i sammanhanget. Det är inte mig vi diskuterar utan nätdelar. Skulle det vara så att det kan påvisas stora fördelar med dylika lösningar är jag mycket intresserad av att lära mig mer. Tills vidare förhåller jag mig skeptisk. Varför du börjar diskutera min person är obegripligt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-19 13:16

Sprudel.

Om du har vägarna förbi bjuder jag på en kopp kaffe eller en pilsner, beroende tiden på dygnet. Vi som är intresserade av välljud bör förena oss, inte träta. Om man kör med nätdelsrenare, rör, batterier, vinyl, cd, tidal, trissor eller vad skit som helst är irrelevant så länge nya inspelningar tokkomprimeras och mastras sönder.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 13:16

Ja, diskutera inte person. Det här ska ju föreställa ett hifi-forum och inte en syjunta.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-19 13:22

jonasp skrev:Sprudel.

Om du har vägarna förbi bjuder jag på en kopp kaffe eller en pilsner, beroende tiden på dygnet. Vi som är intresserade av välljud bör förena oss, inte träta. Om man kör med nätdelsrenare, rör, batterier, vinyl, cd, tidal, trissor eller vad skit som helst är irrelevant så länge nya inspelningar tokkomprimeras och mastras sönder.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-19 13:27

Vill du också ha en pilsner? :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 13:49

jonasp skrev:Sprudel.

Fair! :)

Blev bara trött på den raljerande attityden mot en ”sökare” i hans ansträngningar för bättre ljud.
HiFi-historien är bemängd med komponenter av vetskap som med tvärsäkerhet befunnits vara på ett visst sätt men som i efterhand inte visat sig var så. Tänker främst på digital lagring och uppspelning.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 14:01

Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?

Man måste väl rimligtvis först identifiera ett problem innan man, efter någon typ av analys, kan sätta in relevant åtgärd.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 15:14

Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?

Man måste väl rimligtvis först identifiera ett problem innan man, efter någon typ av analys, kan sätta in relevant åtgärd.

Okej, jag definierar inte mitt "problem" ur ett tekniskt perspektiv.
För min del så handlar det om att slippa distraheras av tillkortakommanden i hur musiken presenteras inför mina höron. Föreligger det tillkortakommanden som renderar i distraktion så vill jag bli av med dem. Föreligger det tillkortakommanden som INTE renderar i distraktion så kan de få fortsätta att föreligga.
Med de åtgärder jag har vidtagit så har distraktionerna minskat avsevärt. Det betyder alltså att jag tycker att det är mer givande att lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 15:43

Morello skrev:Med risk för att bli tjatig, vad är det för typ av problem ni tror kan lösas genom att sänka övertonshalten på inkommande 230-kraft?

Vi har tagit detta förut.
Svårt att förnimma/erfara något som problem innan man observerat något som gör uppgiften bättre.
Gången är ju den att man observerar, ställer hypotes, experimenterar, får ett resultat och drar ev slutsatser.
Har man dock bestämt sig för att allt är perfekt behöver man inte bekymra sig. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-19 15:53

Om man experimenterar utan vetenskaplig metod kan man t.o.m. få slagrutor att hitta vatten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 16:07

I-or skrev:Om man experimenterar utan vetenskaplig metod kan man t.o.m. få slagrutor att hitta vatten.

Ganz genau!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-19 16:13

Även om nu faktiskt är väldigt mycket mera tekniskt än många andra forum så är nog de flesta problem att det låter inte som i konserthuset.
Deras problem är inte övertonshalten på nätet eftersom de inte ens känner till orden.
Och folk testar olika saker för att förstärka deras subjektiva uppfattning att en grunka kan möjligen av någon anledning förhöja upplevelsen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-19 16:17

Instämmer med I-or och Morello ovan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 16:30

sprudel skrev:

Svårt att förnimma/erfara något som problem innan man observerat något som gör uppgiften bättre.
Gången är ju den att man observerar, ställer hypotes, experimenterar, får ett resultat och drar ev slutsatser.
Har man dock bestämt sig för att allt är perfekt behöver man inte bekymra sig. :)

För mig är det helt främmande att försöka förbättra ett system (hifi eller ej) med hjälp av att slumpmässigt byta ut ut delar i systemet och/eller komplettera systemet. Visst kan man ha tur att råka pricka rätt, men sannolikheten för det är inte långt från noll.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-10-19 16:38

sprudel skrev:

Ok - vi kör på den här vägen jag är nyfiken på var vi kommer - även om jag håller med Morello att man först bör identifiera problemet.

Nu är det observerat av Strömberg att ”distraktionerna minskat avsevärt”. Vad ställer vi för hypotes nu? Och vad är ett lämpligt experiment för att verifiera hypotesen.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-19 16:58

Morello skrev:
sprudel skrev:

För mig är det helt främmande att försöka förbättra ett system (hifi eller ej) med hjälp av att slumpmässigt byta ut ut delar i systemet och/eller komplettera systemet. Visst kan man ha tur att råka pricka rätt, men sannolikheten för det är inte långt från noll.

Ja det har framgått. Men tro det eller ej, en del musikälskare är inte ingenjörer, dom kanske inte ens har ett komplett mätlabb hemma. En del kanske inte ens känner en hjälpsam ingenjör. Så då får man vända sig till sin handlare som hjälper folk med råd och utlåning av produkter. Det finns många lyssnare som springer på konserter väldigt ofta med levande akustisk musik och inte bara ett konserthus utan reser över stora delar av jorden för att lyssna på musik. Som absolut vet vad dom vill uppnå och kan komma närmare genom att lyssna och tycka. Känner även tekniska ingenjörer som hellre lyssnar än mäter på hela grejor. Folk är olika.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 17:04

Jag vänder mig i princip aldrig till handlaren för vägledning. De intryck jag har fått i den vägen har fått mig att fundera själv istället. Handlaren använder jag bara för att kunna erhålla en produkt. Inget annat. Men vi har kanske olika erfarenheter och därmed olika förhållningssätt till handlarna.

PS
I syfte att degradera mitt anseende ytterligare å detta forum, så tar jag nu tillfället i akt att berätta att jag har skaffat en skarvdosa med stjärnkopplade uttag eller hur man nu skall beskriva det.

:D :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-19 17:12

Jag ser det inte som uteslutet att man får bra råd av en handllare. Känner man handlaren lite närmare så finns det en hel del kunskap att få där också eftersom dom har kontakt med leverantörerna. Sen får man väl värdera om kunskaperna är värdefulla för en själv också och det varierar ju säker i från gång till annan beroende på vad man diskuterar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi