Kaffekoppen skrev:Varför pratar du om Svante som en LTS-representant och inte som personen Svante i inlägget ovan Peter?
Jag skulle vilja säga att kraven på reklam inte är sämre nu än tidigare, men människor har gradvis blivit mer indoktrinerade och anmälningar görs inte så ofta mot företag där produkterna inte leder till mer skada än hål i plånboken och lite skam i värsta fall.
Hade man översatt det till ett bantningspiller så hade reaktionen blivit annorlunda: Att exploatera stackars feta, desperata människor är nämligen mycket värre - Oavsett om produktutbudet i sig är lika bedrägligt.
Undrar hur många anmälningar det kommit in till marknadsdomstolen avseende lögnaktiga påståenden om produkter genom åren. Mycket få, om några gissar jag. Jag gissar också att myndighetens bevakning av den här branchen är mycket begränsad
Jag tycker
till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.
Ett medlemsskap i LTS visar åtminstonde att man tagit ställning FÖR en sund Hifibranch, men aktivt agerande och ifrågasättande på mässor eller i butiker krävs av alla om vi vill ha en branch vars syfte är att människor skall bli glada av musik.
Glädjande nog kan jag meddela att företagets monter på mässan i Stockholm var synnerliggen öde. Men de fanns där, och folk såg produkterna - och på något vis ger bara det legitimitet åt dem. Tyvärr.
Kaffekoppen
Jag förstår inte hur du läser mina inlägg? Jag har inte alls pratat med Svante i egenskap av att Svante representerar LTS. Det var överhuvudtaget inte min tanke. Då har du missförstått inlägget i sin helhet. Jag pratar just med Svante för att jag tycker att Svante ställer frågor i sina inlägg som är berättigade och han ger konstateranden som jag tycker att det finns en tanke bakom. Jag försöker då ge Svante en input på hur jag ser att man kan gå tillväga i ett sådant här fall.
Det pratas just på detta forum ofta om BT och F/E. Dessa testförfaranden används ibland av olika personer och F/E används företrädelsevis av LTS. Men det är inte därför jag nämner dessa metoder. Jag nämner dessa för att de finns och att jag tycker att de lämpar sig väl för just ett sådant här fall, d v s de existerar som motpol till Facktidskrifternas testförfaranden och i detta fall borde de fungera alldeles utmärkt. I och med mitt inlägg så ger jag ju faktiskt vapnet mot produkterna som inte gillas i denna tråd.
Jag säger det igen. Vapnet är inte att slå hål på en teori som är så gles att det regnar in överallt. Det är ju redan hål i den

Men faktum är: Det finns ju faktiskt två av varandra oberoende facktidskrifter som hävdar att produkten fungerar oavsett om teorin läcker som ett såll. Om man vill slå hål på produkterna ifråga så är mitt tips: Syna ljudet om ni vill få kraft i kritiken. Det vore enkelt att testa och "möjligtvis" kunna konstatera att dylika saker inte gör någon som helst skillnad på ljudet. Innan detta görs så finns det fortfarande en öppen möjlighet till att dessa produkter gör positiv verkan eftersom det fortfarande är det enda skrivna som finns. Alternativet till den häftiga kritik i denna tråd är ju redan visat, d v s att produkten har en positiv hörbar effekt.
Själv tror jag inte att produkterna ifråga förbättrar ljudet, men så länge det finns tester i tidningar som säger motsatsen så har tillverkaren ifråga ingen bevisbörda angående produktens teoretiska funktion. Det finns ju redan svart på vitt att produkten fungerar. Och fungerar den i praktiken och människor köper den så har den en plats på marknaden ända tills någon visar att den i praktiken inte fungerar eller tills att den inte säljs. Förstår ni inte det? Det har ingen betydelse vad man på detta forum tycker om Hifi & Musik eller High Fidelity. I en marknadsdomstol angående lögnaktiga påståenden om produkter så har ett forum av tyckare en lägre status än Hifi & Musik och High Fidelity och det faktum att man lätt borde kunna påvisa produktens bluff men väljer att inte göra det är ju också att ge produkten vatten på sin kvarn. Personligen anser jag dock att LTS borde ha högre status än tyckare på forum och även högre status än facktidskrifter. Andra tycker kanske inte så. Frågan är, vad tycker du själv Kk?
Beviset för produktens förträfflighet d v s Hifi & Musik och High Fidelity gäller även vid rättsligt prövande. Jag skulle vilja säga att ett ärende gentemot dessa produkter inte ens kommer upp till den instans som innebär rättsligt prövande eftersom Entreq bara behöver skicka in ett nummer av facktidskrifter som bevisar produktens förträfflighet. Detta ger produkterna en fullgod legitimitet och speciellt i och med att motsatsen ännu inte är visad. Inte nog med det, trots att det enligt vissa vore en baggis att visa att det inte fungerar så väljer dessa att inte använda sina metoder att påvisa produktens uppenbara brister. Vill motparten vara elak så skulle ju motparten kunna säga att ni väljer att inte använda era förträffliga metoder eftersom ni troligtvis inte ens själva litar på dem.
Kaffekoppen, ta mitt inlägg som ett inlägg innefattandes en dyrk.
Jag tycker att det åligger kritiker att visa på brister i det man kritiserar. Bristerna som man bör föra fram är i detta fall inte av teoretisk art. Det har ju tillverkaren redan själv gjort på ett alldeles utomordentligt förträffligt sätt

Bristerna att påvisa är att produktens funktion i praktiken inte fungerar i motsats till vad facktidskrifterna säger.
Nej Kk, jag tycker inte att det är LTS uppgift att rensa upp i ”träsk” eller ge sig ut på korståg. Så, nu har jag sagt detta. Du har således helt fel i ditt antagande!
Men, om någon börjar ett korståg utan att i ett sådant här solklart fall ha tillräckligt på fötterna så kan det i förlängningen slå bakut. Och detta anser jag också skulle vara tragikomiskt. Man kan ju annars tycka att det som står på i denna tråd liknar ”Musen som röt”. Vad tror du Entreq länkar till denna tråd för?
"The proof of the pudding is in the eating", är ett gammalt engelskt ordspråk. Det betyder att receptet inte har någon betydelse i bevisbördan angående puddingens utsökta smak. Beviset ligger i hur det smakar. Och detta bevis har både Hifi & Musik och High Fidelity redan gett. TIPS! Bevisa att båda facktidskrifterna har fel! Syna inte receptet – smaka puddingen. Lyckas man inte med denna till synes enkla uppgift så kan man ju tycka att kritikerna liknar ”Musen som röt”.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.