Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-25 19:59

På deras hemsida så har dem nu även slängt in en länk till denna tråden ;)

http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1727

Isåfall är det väl dags att uppmärksamma deras besökare på den här produkten:

http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152

Om nu någon skulle få för sig att fundera över vad som överförs i en USB-kabel så kan jag berätta att det inte är datatrafik, utan digitala signaler, dvs ettor eller nollor och kabeln bryr sig mycket lite om informationen som överförs.

USB-kablar följer en standard som kan hantera avsevärd högre informationsmängd än vad som finns i musik. Deras påstående i produkttexten är direkt lögnaktigt.

Dessutom påstår de att kabeln i sig kan göra att en förstärkarteknik kan bli bättre, trots att kabeln förmedlar signaler som aldrig kommer i kontakt med förstärkarkretsar.

Hårddisklagrad musik hör definitivt hemma i audiofilernas finrum, men det har helt andra orsaker än deras avskyvärda produktbeskrivning.

Mitt tips: Köp en USB-kabel som känns bra till ett pris som ger dig pengar över till det vässentliga - musiken!

Funderar du allvarligt på deras kabel så kräv öppet köp/hemlån och jämför med en kabel i 60-kronorsklassen. Jag köper den billigare USB-kabeln av dig om du anser det värt att köpa deras kabel.

Tro mig, all produktbeskrivning är inte gjord för konsumentens bästa.

Sådanna här företag förstör audiobranchen :cry:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2009-02-25 20:27

Max_Headroom skrev:
dwain1 skrev:Fast det är klart att placera sitt försteg på den stora baslådan och sen spela högt för att sen inse att shit där gick försteget i golvet varpå chassiet blev skevt och kortslöt något roligt och så var det slut på den sagan. Ja då hjälper det kanske inte med dyra vibrationsminskande fötter?

Orsak:
För liten och lätt baslåda.
Lösning:
Skaffa fler och större baslådor.

Nu var det mer tänkt som ironi inlägget och ett försök att skämta :P

Och fler njae får räcka med den lådan och stor nja bara 160liter med en 15tums bas och den väger 60kg fast det kanske inte räcker? :wink:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-25 23:21

Bill50x skrev:
johanrohm skrev:Jag tycker att man bör särskilja produkt och marknadsföring av densamma.

Det finns många exempel på duktiga entreprenörer som inte klarat av marknadsföringen.

Så sant så sant.

Det finns en sida till av myntet. Man kan faktiskt veta hur saker fungerar, på ett praktiskt sätt. Dvs man provar och lyssnar på resultatet. Detta kan mycket väl göras på vetenskapligt sätt. Att sedan förklara det hela med tekniska fakta är dock mycket svårare, precis som någon tidigare här var inne på. Bättre att slopa mumbo-jumbo-jargången och istället hänvisa till pålitliga (nåja) källor.

/ B

Precis.

Det gäller att kunna förmedla den kompetens man (eventuellt) besitter.
Så att ett onödigt långtgående raljerande över en felstavad beskrivning kan undvikas i kritik.
En referensförteckning vore kanske lämplig, om man ska ge sig på att hävda olika egenskaper.

Förövrigt tycker jag att entreprenörskap är kul och att det bör uppmuntras.

:)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-25 23:40

Hej,

Är det någon som vet om polisen har fått tag på dem ännu? Det fanns inte något på Flashback.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-25 23:46

johanrohm skrev:Förövrigt tycker jag att entreprenörskap är kul och att det bör uppmuntras.

:)

Juppz, Clark Olofsson, Original Gangsters och företagen bakom kinesisk mjölkersättningen är alla bra entreprenörer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 00:11

OM vi släpper pajkastningen för ett tag, så skulle jag vilja leda debatten mot vilka elektromagetiska man faktiskt kan detektera och vad de får för ljudliga karakteristika.

Uppenbart så finns ju en hel tweak och kabelbransch kanske inte helt och hållet på placebo och förhoppning på att sälja ormolja. Utan en påverkan sker ju, så vad kan man påvisa beror på vad?

Så jag skulle bli tokglad av allt som handlar om psykoakustik, till mätningar , till elektromagnetism och elektroakustik kunde länkas, postas el dyl för att försöka få en nån sorts vetenskaplig information om vad som skulle kunna hända. I en kabel/Pryl/manick/apparat eller vad det kan vara.

Så gräv djupt och leta fram något bra nu :)

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 00:23

Andren skrev:Uppenbart så finns ju en hel tweak och kabelbransch kanske inte helt och hållet på placebo och förhoppning på att sälja ormolja. Utan en påverkan sker ju, så vad kan man påvisa beror på vad?

Något som Enid Lumley (the absolute sound) påpekade redan på tidigt 80-tal är att all skillnad (påverkan) inte behöver gälla apparaterna man lyssnar på utan lika gärna kan vara påverkan på lyssnaren. Bland annat påstod hon att man ska undvika sitta i en stol/soffa med metallram när man lyssnar och att man också ska undvika spänningsförande kablage i närheten.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det är en intressant synvinkel. Kan det vara en förklaring när man hör en skillnad men inte hittar några relevanta mätdata att backa upp det med?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 00:27

TAS är väl den absolut sämsta junktidningen av alla.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 00:46

Möjligt möjligt, men just därför får man vara kritisk till mätning och hur det utförs och vilka slutsatser som är rimliga. Av den anledningen så vore det kul att få artiklar av olika de slag länkade så att man kan läsa sig till något av allt mystiskt.

Sedan så kommer det säkert inte förklara allt, om det nu förklarar något. Men man kan ytterligare vidga sina vyer och man kan ju alltid se hur vetenskapliga artiklar i ämnet skrivs.

Mvh

Bill50x skrev:
Andren skrev:Uppenbart så finns ju en hel tweak och kabelbransch kanske inte helt och hållet på placebo och förhoppning på att sälja ormolja. Utan en påverkan sker ju, så vad kan man påvisa beror på vad?

Något som Enid Lumley (the absolute sound) påpekade redan på tidigt 80-tal är att all skillnad (påverkan) inte behöver gälla apparaterna man lyssnar på utan lika gärna kan vara påverkan på lyssnaren. Bland annat påstod hon att man ska undvika sitta i en stol/soffa med metallram när man lyssnar och att man också ska undvika spänningsförande kablage i närheten.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det är en intressant synvinkel. Kan det vara en förklaring när man hör en skillnad men inte hittar några relevanta mätdata att backa upp det med?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-02-26 00:52

Varför skulle det inte enbart vara placebo och ormoljekrängarlust? De flesta tweaks och dyrkablar verkar mystiskt tappa sin effekt i kontrollerade blindtester samtidigt som tillverkarna sällan kan komma med några rimliga tekniska förklaringar till produkternas fantastiska egenskaper. Hur förklarar man det?

Bill50x skrev:Något som Enid Lumley (the absolute sound) påpekade redan på tidigt 80-tal är att all skillnad (påverkan) inte behöver gälla apparaterna man lyssnar på utan lika gärna kan vara påverkan på lyssnaren. Bland annat påstod hon att man ska undvika sitta i en stol/soffa med metallram när man lyssnar och att man också ska undvika spänningsförande kablage i närheten.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det är en intressant synvinkel.Kan det vara en förklaring när man hör en skillnad men inte hittar några relevanta mätdata att backa upp det med?

Det skulle det väl teoretiskt kunna vara, men varför välja just denna förklaring? Verkar det inte troligare att man inte lyckats mäta det som orsakar skillnaden eller att skillnaden helt enkelt är inbillad?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-26 01:08

Oavsett vilket så borde det åligga den som säljer saker att visa att de har en effekt innan de påstår att effekten finns.

Jag tycker det är märkligt hur låga krav det är på reklam nuförtiden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-02-26 01:21

Bill50x skrev:Något som Enid Lumley (the absolute sound) påpekade redan på tidigt 80-tal är att all skillnad (påverkan) inte behöver gälla apparaterna man lyssnar på utan lika gärna kan vara påverkan på lyssnaren. Bland annat påstod hon att man ska undvika sitta i en stol/soffa med metallram när man lyssnar och att man också ska undvika spänningsförande kablage i närheten.

Om man ska gå vetenskapligt tillväga måste man först kunna utesluta alla mer konventionella förklaringar innan man börjar spekulera om sådant.
Kan man inte helt utesluta psykologiska (t.ex. placebo/nocebo) eller mätbara faktorer så finns det ingen anledning att börja leta efter alternativa förklaringar.

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-26 01:21

Svante skrev:Oavsett vilket så borde det åligga den som säljer saker att visa att de har en effekt innan de påstår att effekten finns.

Nuförtiden? När var det bättre då? Reklam har väl alltid varit en gråson. Det gäller ju inte att sälja in fakta, det gäller att sälja in varumärket och förstås illusionen. Är inte en attraktivt uppspacklad kvinna kvällen före mer åtråvärd än en mascararandig trasa dagen efter? Trots att det är samma kvinna.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-26 01:34

Jag tycker att det finns en ganska stor portion av " if it doesn´t hurt you and it makes you happy - go for it"
Vi kan inte leva i en skyddad verkstad, folk måste få bli lurade ibland för att förhoppningsvis lära sig något så småningom...

Personligen garvar jag åt sådant här, men för mycket länge sedan när jag var ung, snygg (nåja) och sålde halvtung HiFi, fick jag en kund som lyriskt berättade om hur han upptäckt att, femtioöringar före ett visst årtal (dom innehöll visst mer silver..) fick hans högtalare att låta så mycket bättre när han placerade sådana under högtalarspikesen - det var slöjor som drogs bort och instrumentplaceringar som möblerats om till det bättre - och basen, jösses så mycket stramare den blev.....

Jag tyckte redan då att psykvården började falla samman, men ju mer jag funderade på detta, ju mer började jag inse att snubben var lycklig, han hade ju sett ljuset - och i detta fallet hade det bara kostat honom 4 spänn!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 02:37

Svante skrev:Oavsett vilket så borde det åligga den som säljer saker att visa att de har en effekt innan de påstår att effekten finns.

Ja, antingen visar man sin teori som en förklaring till en viss egenskap som ökar en produkts funktionalitet, eller så hänvisar man till utomstående experter som i test har funnit att produktens funktionalitet är god. I detta fall har en utomstående facktidskrift gjort en test och den är gjord av facktidskriftens "högsta höns", som det heter. Vad jag förstår så finns det även ett positivt test gjord av denne facktidskrifts konkurrent, nämligen av en annan facktidskrift som har funnit samma sak. 8O Det finns i så fall två oberoende vittnen som har provat produkten och funnit den fungera bra.

Sedan finns det ett forum där ingen vare sig ha testat eller kommit i kontakt med produkten, men där i stort sett alla dömer ut produkten som varandes bluff och båg. Men facktidskrifterna hävdar ju motsatsen och de har testat produkten ifråga.

Jag kan inte hjälpa det, men bevisföringen haltar och den haltar inte hos tillverkaren av produkten, utom lite grann eftersom dens strävan att ta till vetenskap som ytterligare bevis på produktens förträfflighet förtar udden av facktidskrifternas positiva tester. Som jag ser det är just detta denne tillverkares misstag. Det räcker helt sonika att denne refererar till fackpress för att i detta fall legitimera produkten ifråga.

Jag har skrivit detta tidigare. Det är nog upp till er att gräva ner tjäran och fjädrarna och gå till motbevis - och inte i motbevis mot produktens vetenskaplighet (brist på) utan i motbevis mot de andra facktidskrifterna. Bevisar ni produktens felaktiga förklaringar så har det inte så stor betydelse eftersom faktum kvarstår. Branschens professionella experter hör produktens förträfflighet. Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E.

Lite funderingar på natten i Saltsjö-Boo :)

Natti, natti.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-26 08:27

Varför pratar du om Svante som en LTS-representant och inte som personen Svante i inlägget ovan Peter?

Jag skulle vilja säga att kraven på reklam inte är sämre nu än tidigare, men människor har gradvis blivit mer indoktrinerade och anmälningar görs inte så ofta mot företag där produkterna inte leder till mer skada än hål i plånboken och lite skam i värsta fall.

Hade man översatt det till ett bantningspiller så hade reaktionen blivit annorlunda: Att exploatera stackars feta, desperata människor är nämligen mycket värre - Oavsett om produktutbudet i sig är lika bedrägligt.

Undrar hur många anmälningar det kommit in till marknadsdomstolen avseende lögnaktiga påståenden om produkter genom åren. Mycket få, om några gissar jag. Jag gissar också att myndighetens bevakning av den här branchen är mycket begränsad :?

Jag tycker till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.

Ett medlemsskap i LTS visar åtminstonde att man tagit ställning FÖR en sund Hifibranch, men aktivt agerande och ifrågasättande på mässor eller i butiker krävs av alla om vi vill ha en branch vars syfte är att människor skall bli glada av musik.

Glädjande nog kan jag meddela att företagets monter på mässan i Stockholm var synnerliggen öde. Men de fanns där, och folk såg produkterna - och på något vis ger bara det legitimitet åt dem. Tyvärr.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-26 09:54

Kaffekoppen skrev:Jag tycker till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.

Ett medlemsskap i LTS visar åtminstonde att man tagit ställning FÖR en sund Hifibranch, men aktivt agerande och ifrågasättande på mässor eller i butiker krävs av alla om vi vill ha en branch vars syfte är att människor skall bli glada av musik.

Väl talat! Det är genom att man lyfter fram, ifrågasätter och diskuterar sådana här ämnen som man får en förhoppningsvis bred upplysning. Sedan får var och en värdera personligen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 10:37

petersteindl skrev:Sedan finns det ett forum där ingen vare sig ha testat eller kommit i kontakt med produkten, men där i stort sett alla dömer ut produkten som varandes bluff och båg. Men facktidskrifterna hävdar ju motsatsen och de har testat produkten ifråga.

Jag kan inte hjälpa det, men bevisföringen haltar och den haltar inte hos tillverkaren av produkten, utom lite grann eftersom dens strävan att ta till vetenskap som ytterligare bevis på produktens förträfflighet förtar udden av facktidskrifternas positiva tester. Som jag ser det är just detta denne tillverkares misstag. Det räcker helt sonika att denne refererar till fackpress för att i detta fall legitimera produkten ifråga.

Facktidskrifterna använder sig i princip enbart av öppna tester. Och det vet du likväl som jag vad dom är värda. Facktidskrifterna är dessutrom beroende av reklam för sin överlevnad. Det finns dessutom från facktidskrifternas sida ett intresse av att få ljudåtergivning att framstå som något märkvärdigare än det är. Läsarna ska känna sig lite som "invigda".
Undantag finns ju, som den där engelska tidskriften som stack ut hakan och menade att 2 DACar med en faktor 100 i prisskillnad lät i det närmaste likadant. Tydligen kunde man höra en liten, liten skillnad. Sällan har man fått så lite för 100 gånger mera pengar.

När det gäller vissa av produkterna i den här tråden så finns det ingenting som talar för att produkterna har dom effekter som påstås.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-02-26 10:56

Hifi-tidningarna har väl ungefär lika stor trovärdighet som de "sanningsvittnen" som brukar figurera när hälsopreparat marknadsförs, ni vet, "Arne, 44: Måsskitspillren gav mig livet tillbaka". Ansvaret ligger fortfarande på tillverkaren att redogöra för effekterna av sina produkter på ett vederhäftigt sätt. Annars blir det ju bara en rundgång där ingen behöver ta ansvar.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-26 11:14

De produkter som denna tråden handlar om faller ju på sin egen orimlighet.
Men om man nu inte inser detta, är man kanske exakt den målgrupp som produkterna vänder sig till - och kanske får sin inträdesbiljett till HiFi-heaven för några tusen.
Finns väl ganska många medicinska studier som visar att man inte ska underskatta placebo.

Köpa trisslotter för 3papp eller denna smörjan för samma pengar - lurad är man i vilket fall - men förhoppningen var ju att något skulle bli bättre.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-26 12:24

MrUncool skrev:Vet inte om någon redan påpekat det men Entreq länkar faktiskt till denna tråd! Kanske kommer någon mer givande kommentar så småningom...?

"Läs även gärna på faktiskt.se vad de som inte testat våra produkter säger.

Läs hela testen (texten skall det nog vara?) här."

Vad kan man säga annat än "We misunderestimated him"

(i den betydelsen som det Bush-kritiska lägret argumenterat för, nämligen att man avsiktligt trissat ner förväntningarna på något/någon, men ändå blir besviken eftersom man uppenbarligen inte undersakttat tillräckligt)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 12:27

Kaffekoppen skrev:Varför pratar du om Svante som en LTS-representant och inte som personen Svante i inlägget ovan Peter?

Jag skulle vilja säga att kraven på reklam inte är sämre nu än tidigare, men människor har gradvis blivit mer indoktrinerade och anmälningar görs inte så ofta mot företag där produkterna inte leder till mer skada än hål i plånboken och lite skam i värsta fall.

Hade man översatt det till ett bantningspiller så hade reaktionen blivit annorlunda: Att exploatera stackars feta, desperata människor är nämligen mycket värre - Oavsett om produktutbudet i sig är lika bedrägligt.

Undrar hur många anmälningar det kommit in till marknadsdomstolen avseende lögnaktiga påståenden om produkter genom åren. Mycket få, om några gissar jag. Jag gissar också att myndighetens bevakning av den här branchen är mycket begränsad :?

Jag tycker till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.

Glädjande nog kan jag meddela att företagets monter på mässan i Stockholm var synnerliggen öde. Men de fanns där, och folk såg produkterna - och på något vis ger bara det legitimitet åt dem. Tyvärr.

Kaffekoppen

Jag förstår inte hur du läser mina inlägg? Jag har inte alls pratat med Svante i egenskap av att Svante representerar LTS. Det var överhuvudtaget inte min tanke. Då har du missförstått inlägget i sin helhet. Jag pratar just med Svante för att jag tycker att Svante ställer frågor i sina inlägg som är berättigade och han ger konstateranden som jag tycker att det finns en tanke bakom. Jag försöker då ge Svante en input på hur jag ser att man kan gå tillväga i ett sådant här fall.

Det pratas just på detta forum ofta om BT och F/E. Dessa testförfaranden används ibland av olika personer och F/E används företrädelsevis av LTS. Men det är inte därför jag nämner dessa metoder. Jag nämner dessa för att de finns och att jag tycker att de lämpar sig väl för just ett sådant här fall, d v s de existerar som motpol till Facktidskrifternas testförfaranden och i detta fall borde de fungera alldeles utmärkt. I och med mitt inlägg så ger jag ju faktiskt vapnet mot produkterna som inte gillas i denna tråd.

Jag säger det igen. Vapnet är inte att slå hål på en teori som är så gles att det regnar in överallt. Det är ju redan hål i den :) Men faktum är: Det finns ju faktiskt två av varandra oberoende facktidskrifter som hävdar att produkten fungerar oavsett om teorin läcker som ett såll. Om man vill slå hål på produkterna ifråga så är mitt tips: Syna ljudet om ni vill få kraft i kritiken. Det vore enkelt att testa och "möjligtvis" kunna konstatera att dylika saker inte gör någon som helst skillnad på ljudet. Innan detta görs så finns det fortfarande en öppen möjlighet till att dessa produkter gör positiv verkan eftersom det fortfarande är det enda skrivna som finns. Alternativet till den häftiga kritik i denna tråd är ju redan visat, d v s att produkten har en positiv hörbar effekt.

Själv tror jag inte att produkterna ifråga förbättrar ljudet, men så länge det finns tester i tidningar som säger motsatsen så har tillverkaren ifråga ingen bevisbörda angående produktens teoretiska funktion. Det finns ju redan svart på vitt att produkten fungerar. Och fungerar den i praktiken och människor köper den så har den en plats på marknaden ända tills någon visar att den i praktiken inte fungerar eller tills att den inte säljs. Förstår ni inte det? Det har ingen betydelse vad man på detta forum tycker om Hifi & Musik eller High Fidelity. I en marknadsdomstol angående lögnaktiga påståenden om produkter så har ett forum av tyckare en lägre status än Hifi & Musik och High Fidelity och det faktum att man lätt borde kunna påvisa produktens bluff men väljer att inte göra det är ju också att ge produkten vatten på sin kvarn. Personligen anser jag dock att LTS borde ha högre status än tyckare på forum och även högre status än facktidskrifter. Andra tycker kanske inte så. Frågan är, vad tycker du själv Kk?

Beviset för produktens förträfflighet d v s Hifi & Musik och High Fidelity gäller även vid rättsligt prövande. Jag skulle vilja säga att ett ärende gentemot dessa produkter inte ens kommer upp till den instans som innebär rättsligt prövande eftersom Entreq bara behöver skicka in ett nummer av facktidskrifter som bevisar produktens förträfflighet. Detta ger produkterna en fullgod legitimitet och speciellt i och med att motsatsen ännu inte är visad. Inte nog med det, trots att det enligt vissa vore en baggis att visa att det inte fungerar så väljer dessa att inte använda sina metoder att påvisa produktens uppenbara brister. Vill motparten vara elak så skulle ju motparten kunna säga att ni väljer att inte använda era förträffliga metoder eftersom ni troligtvis inte ens själva litar på dem.

Kaffekoppen, ta mitt inlägg som ett inlägg innefattandes en dyrk.

Jag tycker att det åligger kritiker att visa på brister i det man kritiserar. Bristerna som man bör föra fram är i detta fall inte av teoretisk art. Det har ju tillverkaren redan själv gjort på ett alldeles utomordentligt förträffligt sätt :) Bristerna att påvisa är att produktens funktion i praktiken inte fungerar i motsats till vad facktidskrifterna säger.

Nej Kk, jag tycker inte att det är LTS uppgift att rensa upp i ”träsk” eller ge sig ut på korståg. Så, nu har jag sagt detta. Du har således helt fel i ditt antagande!

Men, om någon börjar ett korståg utan att i ett sådant här solklart fall ha tillräckligt på fötterna så kan det i förlängningen slå bakut. Och detta anser jag också skulle vara tragikomiskt. Man kan ju annars tycka att det som står på i denna tråd liknar ”Musen som röt”. Vad tror du Entreq länkar till denna tråd för?

"The proof of the pudding is in the eating", är ett gammalt engelskt ordspråk. Det betyder att receptet inte har någon betydelse i bevisbördan angående puddingens utsökta smak. Beviset ligger i hur det smakar. Och detta bevis har både Hifi & Musik och High Fidelity redan gett. TIPS! Bevisa att båda facktidskrifterna har fel! Syna inte receptet – smaka puddingen. Lyckas man inte med denna till synes enkla uppgift så kan man ju tycka att kritikerna liknar ”Musen som röt”.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 12:29

JTarnstrom skrev:Hifi-tidningarna har väl ungefär lika stor trovärdighet som de "sanningsvittnen" som brukar figurera när hälsopreparat marknadsförs, ni vet, "Arne, 44: Måsskitspillren gav mig livet tillbaka". Ansvaret ligger fortfarande på tillverkaren att redogöra för effekterna av sina produkter på ett vederhäftigt sätt. Annars blir det ju bara en rundgång där ingen behöver ta ansvar.

Det beror på vem du frågar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 12:39

slockna skrev:
MrUncool skrev:Vet inte om någon redan påpekat det men Entreq länkar faktiskt till denna tråd! Kanske kommer någon mer givande kommentar så småningom...?

"Läs även gärna på faktiskt.se vad de som inte testat våra produkter säger.

Läs hela testen (texten skall det nog vara?) här."

Vad kan man säga annat än "We misunderestimated him"

(i den betydelsen som det Bush-kritiska lägret argumenterat för, nämligen att man avsiktligt trissat ner förväntningarna på något/någon, men ändå blir besviken eftersom man uppenbarligen inte undersakttat tillräckligt)

10+ :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 12:46

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Sedan finns det ett forum där ingen vare sig ha testat eller kommit i kontakt med produkten, men där i stort sett alla dömer ut produkten som varandes bluff och båg. Men facktidskrifterna hävdar ju motsatsen och de har testat produkten ifråga.

Facktidskrifterna använder sig i princip enbart av öppna tester. Och det vet du likväl som jag vad dom är värda. Facktidskrifterna är dessutrom beroende av reklam för sin överlevnad. Det finns dessutom från facktidskrifternas sida ett intresse av att få ljudåtergivning att framstå som något märkvärdigare än det är. Läsarna ska känna sig lite som "invigda".
Undantag finns ju, som den där engelska tidskriften som stack ut hakan och menade att 2 DACar med en faktor 100 i prisskillnad lät i det närmaste likadant. Tydligen kunde man höra en liten, liten skillnad. Sällan har man fått så lite för 100 gånger mera pengar.

När det gäller vissa av produkterna i den här tråden så finns det ingenting som talar för att produkterna har dom effekter som påstås.

Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 12:52

MrUncool skrev:Det är genom att man lyfter fram, ifrågasätter och diskuterar sådana här ämnen som man får en förhoppningsvis bred upplysning. Sedan får var och en värdera personligen.

Bra inlägg. Men faktum kvarstår att två oberoende hififacktidskrifter anser att produkten fungerar i praktiken. Och ingen på detta forum har ens provat. :? Kan ni inte bättre? -är ju en fråga som jag tror tillverkaren undrar då han sitter framför brasan och myser på sin bondgård :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 13:01

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:När det gäller vissa av produkterna i den här tråden så finns det ingenting som talar för att produkterna har dom effekter som påstås.

Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

Peter, jag kunde inte sagt det bättre själv.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 13:18

petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Om tillverkaren har rätt så innebär det att den fysik som vi idag känner den är helt fel. Det borde ju rimligen ha upptäckts någon annastans också, och ine bara isolerat inom HiFi och dom öppna lyssnignstester som HiFi & Mysitk och High Fidelity håller på med. Själv ser jag den möjligheten som totlat orimlig.
Vidare när det gäller USB-sladden:
Om vanliga USB-sladdar förvanskar pulståtget så skulle ju ingen dataöverföring med sådana sladdar vara möjlig. Dessutom: Ljudformaten man normalt skickar i sånna här sladdar är av den arten att blir felen för stora så blir det inte "sämre svärta mellan instrumenten, mindra fast bas eller nåt annat audiofilt", utan det blir intingen tyst eller kommer ett plopp eller blipp.
Välden fungerar helt enkelt inte på ett sådan sätt att det som tillverkaren och HiFi-tidnignarna påstår skall kunna vara sant. Så enkelt är det. Det är inga spekulationer.

Att ingen påvsiar att produkterna är bluff beror på flera saker. Dom som köper dom vill ju naturligtvis inte erkänna att produkterna är verkningslösa, precis lika lite som en som köper en vattenvirvlare eller lyckosten. Hifi-tidnignarna har ju inte heller något som helst intresse av att avslöja bluffen. Vad skulle dom vinna på det? Minskat intresse från deras målgrupp. Med tiden kanske dom skulle kunna hitta och nå ut till en annan målgrupp men det är ju inte säkert.
Vanliga privatpersoner som genomskådar bluffen gör inte heller något eftersom dom själva inte köper varken sånna här prylar eller Hifi-tidningar. Ingen idé att bry sig, alltså.
Likheterna med New Age och allt trams som florerar där är slående.

Men du vill alltså att jag ska bevisa att någon som inte fungerar, inte gör det? Jag menar ju att det är upp till dom som säger att dom här sakerna fungerar att visa att dom fungerar. Hitills har ingen kunnat göra det.
- Inga kontrollerade lyssningstester kan visa några positiva resultat, ännu.
- Ingen har kommit upp med en förklaring hur en ljudskillnad skulle kunna upp stå genom t.ex. wraps kring nätsladden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-02-26 13:39

MrGillespie skrev:Jag får ofta känslan att hifi ibland har stora likheter med religion, oavsett hur mycket bevis det finns att saker inte fungerar så som det är sagt så vill man fortfarande tro att det är så.

Vilket får mig in på funderingen om varför det inte säljs kablar/elektronik som är välsignade av någon religiös auktoritet, doppade i någon helig flod eller liknande.

Eller finns det?

I sådana fall skulle jag faktiskt kunna acceptera att människor lägger pengar på produkterna, för då är dom korrekta visavi deras religiösa övertygelse.

I andra sammanhang, som med USB-kabeln, så blir jag bara trött. På jobbet överför vi 1.6terabit/s med WDM-teknik*, och skulle något sådant här fungera skulle det givetvis appliceras i den applikationen. Dels för att dom stora pengarna finns i telekombranschen, inte bland hifi-entusiaster, och dels för att alla eventuella enkla hastighetsförbättringar skulle ge en enorm konkurrensfördel för företaget ifråga.

Edit: * = Som visserligen till stor del är optiskt baserad. Men ersätt det med SDH någon vill ifrågasätta principen.
Senast redigerad av LypsylateX 2009-02-26 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-02-26 13:42

petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad.

Det går inte att motbevisa. Det vore detsamma som att försöka bevisa att något inte finns.

Ta exempelvis homeopati. Ingen har bevisat att det funkar men man kan inte bevisa att det inte gör det. En del människor tror på det och hävdar att det fungerar. Man kan säkert få fram ett antal "sanningsvittnen" som talar för homeopati.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi