mx skrev:Räcker vilken skräphögtalare som helst för att täcka musikintresset?
Självklart - det enda som inte går att lyssna med är grejer som är defekta på nåt sätt.
Jag tror att det är det gamla vanliga - man hakar (omedvetet) fast musiklyssnandet/intresset vid hifi-intresset, när man sitter vid sin braiga Hifi-anläggning och ska njuta av musik. Istället för att ha det som två parallella men näraliggande intressen (som jag brukar säga) så hakar de i varandra just då.
Som du sa; "....något psykologiskt med att leta efter fel, då jag vet att det går
att få bättre. Ett par hörlurar är svåra att göra något åt liksom."
Hörlurarna inbjuder inte mentalt till att sätta musikavnjutandet i relation till återgivningen på samma sätt som när man sitter hemma i sweetspot. Tankarna går då till hifi, eftersom det är hifi man använder. Vilket sabbar för musiken.
Du ser inte hörlurarna som "hifi" (även om man skulle kunna), inte heller datorhögtalarna - då kommer du inte in på de tankegångarna helt enkelt...!
Så man måste se "hifi-musiklyssnandet" som en specifik aktivitet då den ofrånkomligen involverar hifi-anläggningen hemma och ens hifi-intresse. Det blir lite speciellt. Det kan ju vara kul i sig, men musiken får inte vara helt ifred liksom
Edit: så det har inte ett dugg att göra med skillnader i ljudkvaliteten mellan lurar, datorhögtalare, hifi etc. Däremot skapar dessa olika "mind set" eller vad man ska säga.