Imidor skrev:Jansson skrev:Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.
Jag hänger inte riktigt med här.
Nja, en del idiotförklarar i många fall folk som har råd att köpa den där klimaxen och köper den bara för att det är just Linn (vilket man rent logiskt gör för att man tycker den låter bra.. hoppas jag i alla fall). Vore det t.ex Bladelius vore det inte alls lika högljutt om det hela. Vore det Mark Levinson vore det heller inte lika högljutt, och så vidare.
I många fall idiotförklaras folk (på faktiskt.se) som överhuvudtaget handlar Linn oavsett vad det är för produkt bara för att det är Linn. Det beteendet finner jag som lite småkonstigt, speciellt om man inte ens lyssnat på Linns senare produkter, dom har ju förnyat hela sitt sortiment i princip och idag låter faktiskt grejerna bra. Jag skulle gladeligen kunna köpa ett komplett linnsystem och jag skulle leva gott med det systemet då det presterar ett bra ljud. Kan inte tänka mig att många skulle tycka det systemet lät kass om man väl sätter sig och lyssnar på det för det gör det helt enkelt inte. Det finns också andra bra tillverkare som gör bra produkter som kostar ungefär lika mycket.
Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.
Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.
Absolut, du har helt rätt. Jag känner en del riktigt rika människor som är helylle och riktigt fruktansvärt smarta och drivna (och en del har rätt mycket tur). Jag är snarare imponerad av dom och önskar ibland att jag vore mer som dom istället för att vara en vanlig medelsvennebanan med V70 och hela baletten

(En del rika människor är dock riktiga idioter, oftast har dom inte lyckats skapa sin rikedom själva dock utan den har snarare fallit ner i knät på dom.)
Jansson skrev:Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.
Det är en välgrundad fråga tycker jag.
Absolut. Det är Linns eget påstående och i deras värld så är det väl helt enkelt så att dom verkligen tror på sina produkter. Konstigt vore väl iofs om det inte vore så. Alla seriösa företag tror väl på sina produkter, annars vore det märkligt att ens engagera sig såpass i det här med digitala streamers som Linn gör.
Jansson skrev:Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.
Det kan nog bara ens egna öron och plånbok avgöra. Har man mycket pengar så har man ju en helt annan referensnivå kring vad saker och ting får kosta och när saker börjar bli för dyra.
Jansson skrev:Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".
Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.
Linn behöver inte vara objektiva som tillverkare, dom följer ju sin egen linje och tror stenhårt på den. Om dom tycker att den nya är bättre än den gamla så tycker dom den nya helt enkelt är bättre än den gamla. Vad vore annars vitsen med den nya överhuvudtaget? Den gamla är ju fortfarande lika bra som den var tidigare och dess prestanda påverkas ju inte alls av att det kommit en ny produkt som dom tycker är bättre, den är bara i Linns ögon inte längre bäst utan näst bäst.
Dessutom såg jag att kunder som äger en Klimax DS generation 1 kan uppgradera sin maskin till en ny, då tar dom ut det gamla innandömet och sätter in det i ett nytt chassi med ny nätdel och man får då två apparater, man kan sälja den gamla maskinen i nya chassit och på så vis täcka en stor del av uppgraderingskostnaden. Tycker Linn har tänkt helt rätt på den fronten och gjort det bästa dom kunde göra för sina Klimaxkunder. Dvs handlar man klimax så kan man också känna en viss trygghet i att Linn faktiskt inte bara rakt av låter deras dyrare modeller bli passe och omsprungna av nyare produkter. Hade jag klimaxprylar hade i alla fall jag uppskattat det.
150.000:- är för övrigt egentligen inte sådär jättemycket pengar i dagens Sverige. Många av vännerna lägger ut dom pengarna på bil, båt, skoter osv och jag har själv lagt ut en bit över det på min egen anläggning, det är liksom inget konstigt i det. Man prioriterar ju sitt intresse och det får lov att kosta pengar. Man är dock ingen idiot bara för att man köper Linn även om nu en del tycker det, lika lite som man är en idiot för att man köper en fin bil för 650.000 som egentligen bara transporterar baken från punkt A till punkt B.
Håller med dig om det sista du skrev. Det är onödigt, fruktansvärt onödigt och håller man på med det så beror det ju oftast på något. Traditionella orsaker man om ska klura lite på det kan tänkas vara avundsjuka, okunskap eller kanske något annat. Att avsky en tillverkare såpass att man går till personligt angrepp mot ens medmänniskor tyder på brister ens egen personlighet kan jag tycka. Då har det helt enkelt gått lite överstyr och man kanske borde ta sig en funderare över vad man egentligen håller på med.
Imidor.
Först vill jag tacka för din vänlighet i ditt svar till mitt inlägg trots att jag försökte var lite spetfundig (?) angående " den nya bästa som är ännu bättre än den som nyss var allra bäst".
Vad jag ifrågasätter är trådskaparens rubrik.
Vad som intresserar mig är om en produkt ger rimlig valuta för pengarna.
Om nu en tillverkare påstår att deras produkt är bäst i hela världen så kan det vara sant eller inte särskilt sant, men man är ganska naiv om man om tror på det helhjärtat och inte undersöker om det verkligen så är fallet.
Risken är att man framstår som rättrogen och lätt fanatisk anhängare av ett speciellt märke istället för någon som faktiskt har belägg för sitt påstående.
Speciellt när det rör sig om kostsamma föremål.
Med en bakgrund som ihärdig och entusiastisk Naim användare har jag idag istället en helt annan syn på hur pris och prestanda förhåller sig många gånger till varandra.
Så därför:
Om det på ett objektivt och oberoende sätt kan visas att denna Klimax DS verkligen är "den bästa av alla på denna planet" så är det en mycket intressant produkt.
Annars är det mest snack enligt mig.
Men därför finns det ingen anledning att någon ska idiot-förklara någon annan, det grovt och onödigt.
En konstruktiv och respektfull diskussion däremot välkomnas i alla fall av mig.
Imidor, det är rätt sent och jag har jobbat satan idag.
Hinner inte kommentera mer ur ditt inlägg ikväll.
Jag måste knyta mig.
Jag vill dock kommentera en sak och det med att du skriver att " 150 000 kr är inte så jättemycket i dagens Sverige" , jag tror jag förstår vad du menar med det, men jag tycker du har fel.
150000 är skitmycket pengar för väldigt många i dagens Sverige.
Det borde vara skitmycket pengar även för dem som har just mycket pengar.
Men det är ett annat ämne....
Allt gott!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2