Den bästa har just blivit bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-05-18 20:51

Supernollan skrev:
Imidor skrev:Det är nog ingen som riktigt påstår det heller. Eller?

Det verkade som att ha råd likställdes med att köpa Linnprodukter,
men jag kanske har fel.

Har man råd kan man köpa Linn, eller något annat. Det jag själv inte riktigt gillar är den hätska stämningen som råder gentemot dom som nu råkar gilla Linns produkter. Samma sak i varje tråd där Linn nämns i princip av någon orsak.

---------------------------------------------------------------------------------------

Om kritik är välbyggd och har ett propert fundament att stå på, annat än att Linn suger hästba**e så är det en helt annan femma. Det skadar alltså inte om man faktiskt har lyssnat på det man sågar vid fotknölarna. Det skadar inte heller om man använder sig av någorlunda fräsch fakta, inte sådant som var för 15 år sedan som ganska många gör.
Linn för 15 år sen lät rent bedrövligt i många avseenden men numera har dom anpassat sig lite mer till övriga marknaden, tom säljarna har lugnat ner sig rätt mycket och numera är Linn ett alternativ bland andra hos dom flesta ÅF's jag pratat med i alla fall. Förr var det ju bara Linn för hela slanten och allt annat var rena skiten.. En ÅF jag pratade med rätt nyligt sade tom att han hade lyssnat på ett system som han faktiskt tyckte lät bättre än klimax. Det säger ändå rätt mycket om att en förändring har skett och det ser jag som positivt. Stämpeln med galna ÅF och en nästan fanatisk skara anhängare luckras så sakteliga upp och idag tycker jag inte just Linn är konstigare än t.ex Naim, Mark Levinson eller Meridian eller något annat märke som har lite dyrare produkter och nästan helt saknar billiga instegsprodukter.

Jag ser det också såhär, ju fler tillverkare som sysslar mycket med R&D desto bättre, det driver utvecklingen framåt. Sen att produkterna kostar apa ibland rör inte mig i ryggen egentligen, jag behöver ju inte köpa dom om jag inte vill.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-18 21:03

Jag tror Linn får bära hundhuvudet för sina mest fanatiska förespråkare, men det är inget nytt - det råkar fler tillverkare ut för ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-05-18 23:13

Imidor skrev:
Jansson skrev:Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.

Jag hänger inte riktigt med här.

Nja, en del idiotförklarar i många fall folk som har råd att köpa den där klimaxen och köper den bara för att det är just Linn (vilket man rent logiskt gör för att man tycker den låter bra.. hoppas jag i alla fall). Vore det t.ex Bladelius vore det inte alls lika högljutt om det hela. Vore det Mark Levinson vore det heller inte lika högljutt, och så vidare.

I många fall idiotförklaras folk (på faktiskt.se) som överhuvudtaget handlar Linn oavsett vad det är för produkt bara för att det är Linn. Det beteendet finner jag som lite småkonstigt, speciellt om man inte ens lyssnat på Linns senare produkter, dom har ju förnyat hela sitt sortiment i princip och idag låter faktiskt grejerna bra. Jag skulle gladeligen kunna köpa ett komplett linnsystem och jag skulle leva gott med det systemet då det presterar ett bra ljud. Kan inte tänka mig att många skulle tycka det systemet lät kass om man väl sätter sig och lyssnar på det för det gör det helt enkelt inte. Det finns också andra bra tillverkare som gör bra produkter som kostar ungefär lika mycket.

Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.

Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.

Absolut, du har helt rätt. Jag känner en del riktigt rika människor som är helylle och riktigt fruktansvärt smarta och drivna (och en del har rätt mycket tur). Jag är snarare imponerad av dom och önskar ibland att jag vore mer som dom istället för att vara en vanlig medelsvennebanan med V70 och hela baletten :) (En del rika människor är dock riktiga idioter, oftast har dom inte lyckats skapa sin rikedom själva dock utan den har snarare fallit ner i knät på dom.)

Jansson skrev:Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.

Det är en välgrundad fråga tycker jag.

Absolut. Det är Linns eget påstående och i deras värld så är det väl helt enkelt så att dom verkligen tror på sina produkter. Konstigt vore väl iofs om det inte vore så. Alla seriösa företag tror väl på sina produkter, annars vore det märkligt att ens engagera sig såpass i det här med digitala streamers som Linn gör.

Jansson skrev:Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.

Det kan nog bara ens egna öron och plånbok avgöra. Har man mycket pengar så har man ju en helt annan referensnivå kring vad saker och ting får kosta och när saker börjar bli för dyra.

Jansson skrev:Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".

Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.

Linn behöver inte vara objektiva som tillverkare, dom följer ju sin egen linje och tror stenhårt på den. Om dom tycker att den nya är bättre än den gamla så tycker dom den nya helt enkelt är bättre än den gamla. Vad vore annars vitsen med den nya överhuvudtaget? Den gamla är ju fortfarande lika bra som den var tidigare och dess prestanda påverkas ju inte alls av att det kommit en ny produkt som dom tycker är bättre, den är bara i Linns ögon inte längre bäst utan näst bäst.

Dessutom såg jag att kunder som äger en Klimax DS generation 1 kan uppgradera sin maskin till en ny, då tar dom ut det gamla innandömet och sätter in det i ett nytt chassi med ny nätdel och man får då två apparater, man kan sälja den gamla maskinen i nya chassit och på så vis täcka en stor del av uppgraderingskostnaden. Tycker Linn har tänkt helt rätt på den fronten och gjort det bästa dom kunde göra för sina Klimaxkunder. Dvs handlar man klimax så kan man också känna en viss trygghet i att Linn faktiskt inte bara rakt av låter deras dyrare modeller bli passe och omsprungna av nyare produkter. Hade jag klimaxprylar hade i alla fall jag uppskattat det.

150.000:- är för övrigt egentligen inte sådär jättemycket pengar i dagens Sverige. Många av vännerna lägger ut dom pengarna på bil, båt, skoter osv och jag har själv lagt ut en bit över det på min egen anläggning, det är liksom inget konstigt i det. Man prioriterar ju sitt intresse och det får lov att kosta pengar. Man är dock ingen idiot bara för att man köper Linn även om nu en del tycker det, lika lite som man är en idiot för att man köper en fin bil för 650.000 som egentligen bara transporterar baken från punkt A till punkt B.

Håller med dig om det sista du skrev. Det är onödigt, fruktansvärt onödigt och håller man på med det så beror det ju oftast på något. Traditionella orsaker man om ska klura lite på det kan tänkas vara avundsjuka, okunskap eller kanske något annat. Att avsky en tillverkare såpass att man går till personligt angrepp mot ens medmänniskor tyder på brister ens egen personlighet kan jag tycka. Då har det helt enkelt gått lite överstyr och man kanske borde ta sig en funderare över vad man egentligen håller på med.

Imidor.

Först vill jag tacka för din vänlighet i ditt svar till mitt inlägg trots att jag försökte var lite spetfundig (?) angående " den nya bästa som är ännu bättre än den som nyss var allra bäst".

Vad jag ifrågasätter är trådskaparens rubrik.

Vad som intresserar mig är om en produkt ger rimlig valuta för pengarna.

Om nu en tillverkare påstår att deras produkt är bäst i hela världen så kan det vara sant eller inte särskilt sant, men man är ganska naiv om man om tror på det helhjärtat och inte undersöker om det verkligen så är fallet.

Risken är att man framstår som rättrogen och lätt fanatisk anhängare av ett speciellt märke istället för någon som faktiskt har belägg för sitt påstående.

Speciellt när det rör sig om kostsamma föremål.

Med en bakgrund som ihärdig och entusiastisk Naim användare har jag idag istället en helt annan syn på hur pris och prestanda förhåller sig många gånger till varandra.

Så därför:

Om det på ett objektivt och oberoende sätt kan visas att denna Klimax DS verkligen är "den bästa av alla på denna planet" så är det en mycket intressant produkt.
Annars är det mest snack enligt mig.

Men därför finns det ingen anledning att någon ska idiot-förklara någon annan, det grovt och onödigt.

En konstruktiv och respektfull diskussion däremot välkomnas i alla fall av mig.

Imidor, det är rätt sent och jag har jobbat satan idag.
Hinner inte kommentera mer ur ditt inlägg ikväll.
Jag måste knyta mig.

Jag vill dock kommentera en sak och det med att du skriver att " 150 000 kr är inte så jättemycket i dagens Sverige" , jag tror jag förstår vad du menar med det, men jag tycker du har fel.

150000 är skitmycket pengar för väldigt många i dagens Sverige.
Det borde vara skitmycket pengar även för dem som har just mycket pengar.
Men det är ett annat ämne....

Allt gott!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-20 20:28

Säga vad man vill, men hifivärldens gossen Ruda gör minsann att det blir debatt.

Att ens påstå att spelaren är världens bästa- och nu har den blivit ännu bättre, är ju ur- kaxigt.

Alldeles oavsett att logiken haltar betänkligt. :)

Vem blir först med ett blindtest mot squeezebox Duet ?

...och hur mycket bättre än den gamla blir klimax DS Mk 111, om några år?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-20 22:46

Richard skrev:Att ens påstå att spelaren är världens bästa- och nu har den blivit ännu bättre, är ju ur- kaxigt.

Varför haltar logiken? Att något är världens bästa betyder inte att den är perfekt. Det finns utrymme för förbättringar alltså.

Men visst är det kaxigt :-)

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-05-20 22:49

Men frågan är på vilket vis den är världens bästa, kanske för att den har världens bästa logga, says who?

Ingen lögn i ordets strikta bemärkelse, men inte heller speciellt nära sanningen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 08:31

Bill50x skrev:
Richard skrev:Att ens påstå att spelaren är världens bästa- och nu har den blivit ännu bättre, är ju ur- kaxigt.

Varför haltar logiken? Att något är världens bästa betyder inte att den är perfekt. Det finns utrymme för förbättringar alltså.

Men visst är det kaxigt :-)

/ B

Men Bill, ser du inte sambanden ?

Saker blir inte hela tiden bättre- fullt genomsläpp av musiken kan inte bli bättre än transparent.

Den gamla klimax vill ingen längre ha- den är nästan värdelös, eftersom den inte är " bäst längre" .

För den nya är ju oändligt mycket bättre. :)

Det krävs en klar syn och kanske inblick i hela försäljningssystemet för att förstå varför det finns en klar anledning till att den nya klimax DS släpps precis samtidigt med " nya uppgraderingar " i klimaxslutstegen och i ackurat- serien, de föstärkare som klimax DS oftast demonstreras med.

Inget fel med detta, och man får väldigt goda och imponerande resultat med systemmatchade apparater. Det låter säkert jättebra.

Detta har man sysslat med fråg dag ett, att optimera den bästa källan med de bästa förstärkarna och högtalarna i samma märke. Du har väl läst vad högtalarekonstruktören Crawford säger om systemmatchning på Linn ?

Tror du han ljuger ?

http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html

"Rod experienced difficulties accepting Linn's philosophy that he should use only Linn components in his listening system, which he found somewhat limiting. 'They also had a policy of changing only one component at a time in the listening tests. The trouble with this, which I only discovered later, is that hi-fi and speaker design is a multi-dimensional plane on which there is a series of peaks. Although you hope you're going higher and higher, it's very easy to get stuck on a local peak. What Linn had been doing, over the previous ten years - at least in my opinion - was to optimise the chain of Linn Sondek, amplifiers and speakers for one another. As time passed, "I had major battles trying to get additional reference equipment. Linn had some Naim amps left from their days of collaboration, and in the end, I convinced them to buy a pair of Epos lls, which had come out at around that time. My opinion was that it was a big and varied world out there, and consumers were running a huge diversity of equipment. Fortunately Linn had dealers in Glasgow. I found I could take my prototypes to their stores and compare them against other brand."

Detta borde vara väldigt goda nyheter för alla de som köper begagnat, eftersom de äldre " värdelösa" apparaterna inte alls är värdelösa, de låter synnerligen imponerande om de kombineras med grejor från samma generation.

Tex. Låter Ikemi, Kairn, kloutar med Keltik fruktansvärt bra. De kostar litet begagnat.
Mycket bättre än de nya grejorna för samma pris.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 10:53

Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller?
Enda problemet med det är ju att folk tycker olika om vad som är världens bästa i allmänhet oavsett vad det gäller så varför skulle HiFi vara en objektiv hobby som där man kunde kora världens bästa i någon gren och det gäller för vad alla (skall) tycker (a). Dessutom så kan man ju faktiskt missa en detektion i F/E-lyssning så då får man ju korat en apparat som faktiskt inte är perfekt till världens bästa.
Jag ser mediaspelare som en ganska ny form av digitalapparat där t.ex. inblandning av olika codecar och omvandligar mycket väl kan påverka. Mediaspelare känns inte färdigutvecklade ännu rent spontant och utveckligen har ju inte heller stått still iom med 668 då bluray kommit med nya ljudformat.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 11:08

Harryup skrev:Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller?
Enda problemet med det är ju att folk tycker olika om vad som är världens bästa i allmänhet oavsett vad det gäller så varför skulle HiFi vara en objektiv hobby som där man kunde kora världens bästa i någon gren och det gäller för vad alla (skall) tycker (a). Dessutom så kan man ju faktiskt missa en detektion i F/E-lyssning så då får man ju korat en apparat som faktiskt inte är perfekt till världens bästa.
Jag ser mediaspelare som en ganska ny form av digitalapparat där t.ex. inblandning av olika codecar och omvandligar mycket väl kan påverka. Mediaspelare känns inte färdigutvecklade ännu rent spontant och utveckligen har ju inte heller stått still iom med 668 då bluray kommit med nya ljudformat.

mvh/Harryup

Du slår huvudet på spiken då du skriver:

"Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller? "

Javisst ! Så enkelt är det om du tittar på begreppet hifi med en objektiv synvinkel.

Tittar du däremot med en subjektiv vinkel som jag tror du menar så kan vad som helst anses perfekt- en Denver- cd för 200 kr kan anses som helt perfekt om du lyssnar subjektivt till den, dvs. du har ingen egentlig referens.

Samma gäller tex. en Maccintosh cd- med rör på utgången och med skyhög distorsion pga av detta, den kan betecknas som " helt perfekt" fastän den
kanske kostar 100000:- om den betraktas subjektivt, och denverspelaren för 200:- kanske , om du lyssnar till den objektivt låter betydligt mera likt masterbandet....

Du är naturligtvis helt fri att betrakta allting subjektivt, men någon hjälp vid uppgraderingar blir det ju sällan. :?

Läs vad Crawford skriver.

Ett cirkelformat uppgraderingsbeteende gynnar försäljaren av apparaterna, eftersom kunden aldrig någonsin blir nöjd om kriterierna blir subjektiv lyssning utan någon som helst referens.

Är då apparaterna påstått behäftade med " musikalitet" ( vilket de ju omöjligen kan ha, de är ju inte intelligenta utan återger bara- från perfekt till sämre och sämre... ) så finns det ingen hjälp för kunden alls att få.

Förrutom kritiskt tänkande förstås.
Senast redigerad av Richard 2011-05-21 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 11:20

Harryup skrev:Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller?

mvh/Harryup

Jag måste också kommentera detta som du skriver att:" folk tycker olika om vad som är världens bästa i allmänhet".

Tycker de likadant då det gäller smutsiga kontra rena fönster, också.?

Jag tror inte det.

Ett smutsigt fönster syns ju direkt.

Det går ju inte att se ut pga. all skit som skymmer sikten.

Och inte hjälper det alls att putsa det närmaste fönstret, eftersom det yttre fönstret fortfarande är fullt av dynga ( om vi snackar treglasfönster- med analogin: cd- förstärkare- högtalare ).

Source first stämmer alltså inte.

Men lurendrejeri i hifibranchen är legio- eftersom hörseln är så lättlurad- konsumenterna också, pga det.

Alltså:

Ett billigt , rent fönster är mycket bättre än ett dyrt, smutsigt fönster.

Priset spelar sällan någon roll.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 11:35

Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-21 11:37

Harryup skrev:Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.

mvh/Harryup

Kanske inte går att F/E-testa, men det borde ju gå att göra vetenskapliga
studier i alla fall där personer får lyssna på olika signalkällor och avgöra hur de
uppfattar ljudet.

Om tillräckligt många väljer en viss signalkälla och det är signifikant, så borde
man väl kunna säga att det är... i alla fall en av världens bästa signalkällor? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 11:39

Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-21 11:41

MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er ;)

Nä, det glömmer "vi" nog inte. Men jag ville bara påpeka att det går att hitta
en signalkälla som tillräckligt många anser vara den bästa, för att den ska
kunna räknas som världens bästa.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 11:42

MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er ;)

Var en del av mitt svar till Richard först att folk verkar i vissa fall av någon anledning tycka olika. Nästan som en del har en egen vilja.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-21 11:42

Bah, det är inte samma sak.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 11:43

mx skrev:

I precis just den testuppsättningen. Fast du får nog en ganska stor testgrupp. Räcker det med enkel majoritet? Eller skall det vara mer än 90% av befolkningen?

mvh/harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-21 11:44

Harryup skrev:
mx skrev:

I precis just den testuppsättningen. Fast du får nog en ganska stor testgrupp. Räcker det med enkel majoritet? Eller skall det vara mer än 90% av befolkningen?

mvh/harryup

Som när det gäller annan statistik behövs självklart bara ett så stort sample
som är nödvändigt. Men jag förstår vad du menar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-21 11:50

Harryup skrev:

Var en del av mitt svar till Richard först att folk verkar i vissa fall av någon anledning tycka olika. Nästan som en del har en egen vilja.

mvh/Harryup
8O

Det går inte!!

:D
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 11:57

Harryup skrev:Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.

mvh/Harryup

Johodå- det går de visst !

Med hyfsat stor noggranhet, dessutom.

( dock inte med extremt hög noggrannhet, som i fallet med förstärkare).

Beskrivning på hur detta går till har berättats här på faktiskt många,många gånger förrut.

Det är väl bara Harryup och Bill 50 x som påstår annorlunda.

Det är alltså en klar myt att man inte kan F/E testa signalkällor med hyfsad noggrannhet, för det kan man ju visst det. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-21 11:58

Richard skrev:

mvh/Harryup

Johodå- det går de visst !

Med hyfsat stor noggranhet, dessutom.

( dock inte med extremt hög noggrannhet, som i fallet med förstärkare).

Beskrivning på hur detta går till har berättats här på faktiskt många,många gånger förrut.

Det är väl bara Harryup och Bill 50 x som påstår annorlunda.

Det är alltså en klar myt att man inte kan F/E testa signalkällor med hyfsad noggrannhet, för det kan man ju visst det. :)

Hm, hur går det till?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-21 12:04

Richard skrev: med hyfsad noggrannhet, för det kan man ju visst det. :)

Vad skall du med "hyfsad noggranhet" till då svaret ifrån en F/E-lyssning är; färgar eller är odetekterbar vid lyssningstillfället?

Finns inget hyfsat i det svaret utan endast ja eller nej.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-21 15:23

+200, hoppas detta är allas intention. Viva individen! :D
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 19:27

StefanL skrev:

+200, hoppas detta är allas intention. Viva individen! :D

+300 !

Visst är det så !

Ut och lyssna själva!

...och kom ihåg att inta en sunt kritisk hållning.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-21 20:33

Richard, det går inte att garantera maximal känslighet i enskilda F/E test, därför är det direkt olämpligt att använda i objektivt syfte som att påstå att någonting är 100% transparent bara för att det passerat odetekterat.
Känner man F/E metoden så vet man också att känsligheten beror på en rad faktorer beroende på hur testet är beskaffat.
Man kan alltså inte överföra ett resultat från ett F/E test och tro att apparaten alltid skall uppföra sig identiskt, och även om den gör det kan man aldrig garantera att färgningen förblir under hörtröskeln oavsett hur du förändrar förutsättningarna runt om.

En Stjärna är inte icke existensiell bara för att jag inte upptäcker den utan en kraftig kikare, man ser den bara inte utan de nödvändiga verktygen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 20:40

Goldfinger skrev:Richard, det går inte att garantera maximal känslighet i enskilda F/E test, därför är det direkt olämpligt att använda i objektivt syfte som att påstå att någonting är 100% transparent bara för att det passerat odetekterat.
Känner man F/E metoden så vet man också att känsligheten beror på en rad faktorer beroende på hur testet är beskaffat.
Man kan alltså inte överföra ett resultat från ett F/E test och tro att apparaten alltid skall uppföra sig identiskt, och även om den gör det kan man aldrig garantera att färgningen förblir under hörtröskeln oavsett hur du förändrar förutsättningarna.

Visst kan man rycka som du om detta, men att begära att både " hängslen och svångrem " ska vara legio vid varje apparattestande är ju omöjligt.

Det räcker kanske att konstatera att F/ E metoden är den mest objektiva och mest tillförlitliga metoden som finns överhuvudtaget, då man testar hifi- grejor.

Alla andra metoder är mindre tillförlitliga. För mig räcker det.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-21 20:45

Då garanterar du exempelvis att de högtalare som används vid de enskilda testerna är helt oöverträffbara i upplösning/genomsläpp? Bara lika bra eller sämre finns kvar därute, det är modigt att tro.. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-21 20:51

Goldfinger skrev:Då garanterar du exempelvis att de högtalare som används vid de enskilda testerna är helt oöverträffbara i upplösning/genomsläpp? Bara lika bra eller sämre finns kvar därute, det är modigt att tro.. :)

Nej, men vid de enskillda F/ E testerna får man ju höra hur skillnaderna egentligen låter. Det handlar ju aldrig om " försämrad takt" eller " ton" förmåga, utan uteslutande om " sämre ljud " .

Apparaterna har ju inga som helst musikaliska förmågor- och finns det skillnader av någon som helst betydelse, så hörs de i F/ E testet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-21 21:10

Fast jag pratar om något annat, nämligen att ju högre upplösning du har i lyssningshögtalarna desto storleksmässigt mindre färgningar kommer att bli detekterbara.
Känsligheten i F/E metoden är ju i allra högsta grad beroende av den faktorn.

Jag menar, genom ett par no name högtalare från Siba eller dyl så är väl nästan allt transparent, förstår du vad jag menar? :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi