Moderator: Redaktörer

paa skrev:Varför letar man problemen i komponentkvalitet när filtret inte ger en användbar frekvensgång, fasgång och grupplöptid?
För att det är lättare kanske?
Påkostade komponenter kan väl inte ersätta en riktigt dimensionering.
Richard skrev:paa skrev:Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.
Ok, då kan vi avfärda detta som boven.![]()
Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....
Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.
I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
Jag har både läst om, och hört hans konstruktioner med LT och har inte blivit speciellt imponerad.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror filtret är konstruerat exakt som det är tänkt, varken mer eller mindre.
Det är inte särskillt påkostat, det har inte särskillt mycket finesser, det är inte särskillt flexibelt utan det har sin målgrupp hos de som vill kunna göra lite, men inte betala mycket.
Det hade kostat några hundra till om det hade varit ett riktigt delningsfilter också, men det är inte heller målgruppen.
Det är vad det är.
paa skrev:I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
paa skrev:Richard skrev:paa skrev:Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.
Ok, då kan vi avfärda detta som boven.![]()
Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....
Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.
I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
Jag har både läst om, och hört hans konstruktioner med LT och har inte blivit speciellt imponerad.
Kanske det beror på att han använt för dåliga kondensatorer?
Richard skrev:Har också slängt in en beställning på en minidsp. Jag kommer att vara ytterligt kritisk vid lyssnandet och försämrar den på något sätt så kommer jag att sälja dyngan direkt.
Jag börjar bli less på överhypade grejor som ibland inte håller måttet.
tvett skrev:Richard skrev:Har också slängt in en beställning på en minidsp. Jag kommer att vara ytterligt kritisk vid lyssnandet och försämrar den på något sätt så kommer jag att sälja dyngan direkt.
Jag börjar bli less på överhypade grejor som ibland inte håller måttet.
De ordvalen låter som bra förutsättningar för produkten, när du verkar anse dig själv immun från placebo/nocebo...
MagnusÖstberg skrev:
Jag tror inte heller man skall lyssna på någon som inte är medveten om sina kunskapsbrister under några omständigheter. Eftersom det är så, gör man bäst i att undersöka själv. Det vore ju försmädligt om man förväntar sig objektivitet och kunskap, men det som ges är floskler, konstiga slutsatser och felaktigheter.
.
MagnusÖstberg skrev:Hint: Jag tror ingen är medveten om sina kunskapsluckor fullt ut. Varken du, jag eller någon annan.
En del är dessutom mer omedvetna än andra.
PappaBas skrev:Ja man kan ställa till det med vad som helst
En liten tanke Richard: du är med på relativa kontra absoluta förbättringar?
Dvs om något redan har väldigt liten påverkan så kommer en förbättring inte att slå igenom totalt sett.
En komponent som distar 0,05% som byts ut mot en som distar 0,005% upplevs förmodligen inte alls. En som distar 50% som byts mot en som distar 5% har förmodligen mycket större impact.
En ingenjörsmässigt bra lösning är där man använder komponenter som är "good enough". Men man har "good enough" överallt i konstruktionen.
Det är en smart konstruktion
Richard skrev:Tack för ett ickeraljerande inlägg, pappa bas.
Håller med dig helt.
tvett skrev:
Skulle vilja se ett exempel på när någon som tjänar pengar på SD-kuddar förespråkade dem senast. Att förklara funktionen är inte att förespråka.
Det är för övrigt ett ytterst dåligt exempel på vad du kallar "osund auktoritetstro" då forumet kräver redovisning om ekonomiska intressen.
Richard skrev:tvett skrev:Lyckades du få in SD-kuddar i den här tråden med?
Skulle vilja se ett exempel på när någon som tjänar pengar på SD-kuddar förespråkade dem senast. Att förklara funktionen är inte att förespråka.
Det är för övrigt ett ytterst dåligt exempel på vad du kallar "osund auktoritetstro" då forumet kräver redovisning om ekonomiska intressen.
Du har strax PM
PappaBas skrev:Haha skön inställning![]()
Du har rätt att man skall ifrågasätta vad man läser, andras utsagor osv men framför allt skall man ifrågasätta sig själv hela tiden! Då har man en kritiskt hållning.
Med en sådan inställning så kan man nog insupa mycket kunskap från olika källor rätt riskfritt. Det betyder inte att man godtar allt, ofta är det konfliktfyllda bud. Inget är enkelt, löken har många lager, Välkommen till verkligheten!
Att vara självkritisk är grundläggande för att kunna inhämta kunskap från sina egna upplevelser och försök.
Att vara kritisk utan att försöka inhämta kunskap ter sig ju närmast...enfaldigt?
Richard skrev:Ibland vet du kanske inte ens om några tester ägt rum, och hur noggranna de egentligen var.
Richard skrev:Kanske är det bara kassa IC kretsar som försämrar... 072 är ju inte toppklass direkt, och det sitter ju hela sex stycken i signalvägen.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Kanske är det bara kassa IC kretsar som försämrar... 072 är ju inte toppklass direkt, och det sitter ju hela sex stycken i signalvägen.
Nja, signalvägen för en miniDSP innehåller ju attans många fler komponenter än några TL072.... Det kan hända en hel där men antalet komponenter eller vad de heter är ju inte med automatik någon värdemätare eller garant för att signalen passerar med välljud i slutändan.
celef skrev:Det eviga tjatet om blindtest, som ju verkar vara en finne i röven att få till korrekt, vem fan orkar hålla på med sånt!? gör ni det jämt varje dag som ni låter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster