Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 18:41

Så här blev utsläck nr två. Samma kondingar som i det förra försöket men mätsignalen är nu två burstar på två sekunder vardera. Den första på 100Hz och den andra på 1000Hz. Den på 1000Hz är lägre vilket jag tolkar som att lytens ri är lägre vid den frekvensen än vid 100Hz vilket gör spänningsfallet mindre. Lyten är 10uF-kondingen i den tidigare jämförelsen så det gar att kolla resistansen på den bilden vid dels 100 och 1k och jämföra med polyesterkondingen på 10uF i samma bild. Jag anser att min hypotes om ri:ts påverkan stämmer med/av det som har framkommit. Insvängningsförloppen tror jag kommer från elektroniken för de finns med även på signalen som matade kretsen och som finns på den andra kanalen som jag dessvärre kopierade över med mätkanalen för att slippa förväxlingar i ett visst läge.

Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 19:35

paa skrev:Varför letar man problemen i komponentkvalitet när filtret inte ger en användbar frekvensgång, fasgång och grupplöptid?
För att det är lättare kanske?
Påkostade komponenter kan väl inte ersätta en riktigt dimensionering.
8)

Det låter på dig som att filtret defacto är felkonstruerat. Ser man på grafen i hometheatreshack så ser dock nästan allt ut som från skolboken.

Det är INTE alls säkert att det är något fel på filtret. Det vet vi ju inte.
Vi har inte sett så många mätningar. Inget brus, inget brum och rätt påkostad uppbyggnad av filtret. Det är det vi VET.

Jag konstaterar bara att ljudet subjektivt låter bättre utan, och det är möjligt att jag skulle tycka precis likadant om minidsp eller cr80.

Du skulle kanske rent av föredra filtret. Det inte alls omöjligt, eftersom du gillar SD kuddar vilket jag inte gillar. Tycke och smak.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-13 20:25

Jag tror filtret är konstruerat exakt som det är tänkt, varken mer eller mindre.

Det är inte särskillt påkostat, det har inte särskillt mycket finesser, det är inte särskillt flexibelt utan det har sin målgrupp hos de som vill kunna göra lite, men inte betala mycket.

Det hade kostat några hundra till om det hade varit ett riktigt delningsfilter också, men det är inte heller målgruppen.

Det är vad det är.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-13 20:42

Richard skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
Richard skrev:
Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Ok, då kan vi avfärda detta som boven. 8)

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.

I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

Jag har både läst om, och hört hans konstruktioner med LT och har inte blivit speciellt imponerad.

Kanske det beror på att han använt för dåliga kondensatorer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 20:46

MagnusÖstberg skrev:Jag tror filtret är konstruerat exakt som det är tänkt, varken mer eller mindre.

Det är inte särskillt påkostat, det har inte särskillt mycket finesser, det är inte särskillt flexibelt utan det har sin målgrupp hos de som vill kunna göra lite, men inte betala mycket.

Det hade kostat några hundra till om det hade varit ett riktigt delningsfilter också, men det är inte heller målgruppen.

Det är vad det är.

Om högpassfiltret varit urkopplingsbart hade det varit mycket mera användbart, genom att den parametriska bas- eq: en kan rattas rätt flexibelt. Som det nu är, och om man har basar som går jäkligt djupt utan filter, så blir man lätt en smula besviken, basen går ju inte lika djupt med filtret som utan det.

Motsatt det som reklamen sa, där basen kunde fås att gå en halv oktav djupare genom kombination av högpass och bas eq. :?

På något sätt så är det litet som det förra F1 filtret, - det hade för inga pengar alls kunnat göras mycket bättre än det blev.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-13 20:49

paa skrev:I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:

Tack för länken.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-13 20:50

paa skrev:
Richard skrev:
paa skrev:
Flint skrev:
Richard skrev:
Flint skrev:Richard
Tyvärr. Ingen som helst skillnad mellan elektrolyten och polyesterkondingen på vardera 10uF i utsläckningsjämförelsen. Finns ingen anledning att ens visa någon bild för den visar bara ett rakt streck. Intressant test dock.

Ok, då kan vi avfärda detta som boven. 8)

Är filtreringen i Reckhorn dålig, eller blir det såhär dåligt med alla dylika filtergrunkor....

Ingen aning. Jag vet inte ens vad Linkwitz transform innebär. Därför säger jag inget i den debatten.

I avsnitt 9 på denna sida beskriver S. Linkwitz hur Linkwitz Transform (förkortat LT) är tänkt att fungera:

Jag har både läst om, och hört hans konstruktioner med LT och har inte blivit speciellt imponerad.

Kanske det beror på att han använt för dåliga kondensatorer?

Tror snarare att jag blivit för kräsen.

Det finns nog inga bra genvägar till riktigt stora lådor, har jag lärt mig av detta.

Två stycken 130 liter basreflex med dessa element blir nog bra....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 07:02

Tänker köra REW på reckhorn- skiten för att se om det är ett konstruktionsfel eller ej.

Har också slängt in en beställning på en minidsp. Jag kommer att vara ytterligt kritisk vid lyssnandet och försämrar den på något sätt så kommer jag att sälja dyngan direkt.

Jag börjar bli less på överhypade grejor som ibland inte håller måttet. :?

Det blir nog en ny tråd om den.

Hur lång tid tar det innan man får den ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 11:14

Richard skrev:Har också slängt in en beställning på en minidsp. Jag kommer att vara ytterligt kritisk vid lyssnandet och försämrar den på något sätt så kommer jag att sälja dyngan direkt.

De ordvalen låter som bra förutsättningar för produkten, när du verkar anse dig själv immun från placebo/nocebo...
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 12:00

tvett skrev:
Richard skrev:Har också slängt in en beställning på en minidsp. Jag kommer att vara ytterligt kritisk vid lyssnandet och försämrar den på något sätt så kommer jag att sälja dyngan direkt.

De ordvalen låter som bra förutsättningar för produkten, när du verkar anse dig själv immun från placebo/nocebo...

Jag är inte immun, men jag lyssnar utan osund auktoritetstro. :wink:

Själv är jag inte ens säker på att reckhorn är mätmässigt felaktigt, bara att det låter bäst urkopplat. Ska köra REW och se om filtret verkligen är defekt konstruerat. Kanske är det bara kassa IC kretsar som försämrar... 072 är ju inte toppklass direkt, och det sitter ju hela sex stycken i signalvägen.

Örat avgör alltid vad som är bäst ( tycker jag ) .

Jag skulle bli glad om minidsp håller måttet, den var ju inte direkt gratis att köpa in.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 14:00

Jag tror allt kan låta skit om man inte vet hur man skall använda prylarna.

Jag tror inte heller man skall lyssna på någon som inte är medveten om sina kunskapsbrister under några omständigheter. Eftersom det är så, gör man bäst i att undersöka själv. Det vore ju försmädligt om man förväntar sig objektivitet och kunskap, men det som ges är floskler, konstiga slutsatser och felaktigheter.

Det skall bli väldigt intressant att höra vad du anser om den billiga produkten mini-dsp och hur du lyckas med den. Subjektiva betraktelser är alltid trevliga.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 15:35

MagnusÖstberg skrev:
Jag tror inte heller man skall lyssna på någon som inte är medveten om sina kunskapsbrister under några omständigheter. Eftersom det är så, gör man bäst i att undersöka själv. Det vore ju försmädligt om man förväntar sig objektivitet och kunskap, men det som ges är floskler, konstiga slutsatser och felaktigheter.

.

Det är dig själv du pratar om nu, inte sant ? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 15:58

Hint: Jag tror ingen är medveten om sina kunskapsluckor fullt ut. Varken du, jag eller någon annan.

En del är dessutom mer omedvetna än andra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-15 16:17

Ja man kan ställa till det med vad som helst :)
Men kör på med mini-dsp:n Richard. Den ger dig otroligt mycket mer frihet att mickla med ljudet för dina basar.
Men för att se vad som händer så är det inte dumt med en mick i lyssningsposition. Det är ett bra sätt att få en grafisk översikt hur basen beteer sig i ditt rum.

En liten tanke Richard: du är med på relativa kontra absoluta förbättringar?
Dvs om något redan har väldigt liten påverkan så kommer en förbättring inte att slå igenom totalt sett.
En komponent som distar 0,05% som byts ut mot en som distar 0,005% upplevs förmodligen inte alls. En som distar 50% som byts mot en som distar 5% har förmodligen mycket större impact.

En ingenjörsmässigt bra lösning är där man använder komponenter som är "good enough". Men man har "good enough" överallt i konstruktionen.
Det är en smart konstruktion :)
Senast redigerad av PappaBas 2013-06-15 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 16:20

MagnusÖstberg skrev:Hint: Jag tror ingen är medveten om sina kunskapsluckor fullt ut. Varken du, jag eller någon annan.

En del är dessutom mer omedvetna än andra.

Det är sunt tänkande att man, jag och du samt alla andra aldrig har all kunskap, speciellt inte inom hifi. Det finns inga tumregelsmässiga sanningar.

Att följa auktoriteter och vad de rekommenderar på ett diskussionsforum är riskfyllt*, du vet ju inte om de som skriver har torrt på fötterna. Det är en sak. Ibland vet du kanske inte ens om några tester ägt rum, och hur noggranna de egentligen var.

Ibland finns det också ekonomiska intressen bakom, så att fråga om tex. SD- kuddar är bra till en person som tjänar pengar på patent i sonic design är ju som att fråga korvgubben om korven är god.

Eller att en person som ritat lådan till en speciell högtalare skulle vara opartisk vad gäller försäljningen av högtalaren.

Okritiskt tänkande och följande av råd utan att lyssna själv kan leda till att man plöjer ned 100000:- tals kronor i grejor som vid jämförelse kanske inte är så speciellt prisvärda.

* Riskfyllt, eftersom det kan bli väldigt dyrt, utan att ljudet blir bättre. :?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-06-15 16:26

Haha skön inställning :lol:

Du har rätt att man skall ifrågasätta vad man läser, andras utsagor osv men framför allt skall man ifrågasätta sig själv hela tiden! Då har man en kritiskt hållning.

Med en sådan inställning så kan man nog insupa mycket kunskap från olika källor rätt riskfritt. Det betyder inte att man godtar allt, ofta är det konfliktfyllda bud. Inget är enkelt, löken har många lager, Välkommen till verkligheten!
Att vara självkritisk är grundläggande för att kunna inhämta kunskap från sina egna upplevelser och försök.

Att vara kritisk utan att försöka inhämta kunskap ter sig ju närmast...enfaldigt?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 16:28

Lyckades du få in SD-kuddar i den här tråden med?

Skulle vilja se ett exempel på när någon som tjänar pengar på SD-kuddar förespråkade dem senast. Att förklara funktionen är inte att förespråka.
Det är för övrigt ett ytterst dåligt exempel på vad du kallar "osund auktoritetstro" då forumet kräver redovisning om ekonomiska intressen.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 16:34

PappaBas skrev:Ja man kan ställa till det med vad som helst :)

En liten tanke Richard: du är med på relativa kontra absoluta förbättringar?
Dvs om något redan har väldigt liten påverkan så kommer en förbättring inte att slå igenom totalt sett.
En komponent som distar 0,05% som byts ut mot en som distar 0,005% upplevs förmodligen inte alls. En som distar 50% som byts mot en som distar 5% har förmodligen mycket större impact.

En ingenjörsmässigt bra lösning är där man använder komponenter som är "good enough". Men man har "good enough" överallt i konstruktionen.
Det är en smart konstruktion :)

Tack för ett ickeraljerande inlägg, pappa bas.

Håller med dig helt.

Good enough överallt kan bli ganska bra, men de bästa grejorna är ju bättre än så. En " good enough" komponent som efterföljs av 100- tals likadana blir ju sämre än den enskilda komponenten. Felen adderas ju och blir aldrig bättre än den sämsta länken.

En IC som ger 0,05 % dist 20-20000hz och 1 db avrullning i basen kan anses vara " good enough", men 6 sådana kopplade i serie som i tex reckhorn B2 gör ju att disten blir betydligt högre i slutänden.

För att inte grejorna ska bli horribelt dyra så kan ingenjören inte välja de bästa komponenterna, och absolut inte i de flesta hemmabioreceivrarna. Det förstår jag naturligtvis.

Sedan är det som du skriver: är ljudet redan väldigt bra så kanske en basequalizer för 600:- inte kan utgöra en förbättring. Det finns för många kompromisser i en sådan, för många " good enough" beslut med avseende på komponenternas kvalitet. Är konstruktionen dessutom felkonstruerad så hjälper förstås inga superkomponenter heller. :?

Är ljudet riktigt bra från början så blir förbättringarna bara dyrare och mindre då man köper bättre grejor.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 16:39

Richard skrev:Tack för ett ickeraljerande inlägg, pappa bas.

Håller med dig helt.

Fy vilken fulretoriker du är Richard. Det är riktigt fult.
Först påstå att alla inlägg du inte tillskriver vara icke raljerande skulle vara just raljerande, och sen "hålla med" för att sedan skriva något med en helt annan andemening.... nej fy.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 16:43

tvett skrev:
Skulle vilja se ett exempel på när någon som tjänar pengar på SD-kuddar förespråkade dem senast. Att förklara funktionen är inte att förespråka.
Det är för övrigt ett ytterst dåligt exempel på vad du kallar "osund auktoritetstro" då forumet kräver redovisning om ekonomiska intressen.

Du har strax PM om detta.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 16:44

Richard skrev:
tvett skrev:Lyckades du få in SD-kuddar i den här tråden med?

Du har strax PM

Nej du om du ska komma med såna påståenden så kan du komma med argumenten öppet.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 16:51

PappaBas skrev:Haha skön inställning :lol:

Du har rätt att man skall ifrågasätta vad man läser, andras utsagor osv men framför allt skall man ifrågasätta sig själv hela tiden! Då har man en kritiskt hållning.

Med en sådan inställning så kan man nog insupa mycket kunskap från olika källor rätt riskfritt. Det betyder inte att man godtar allt, ofta är det konfliktfyllda bud. Inget är enkelt, löken har många lager, Välkommen till verkligheten!
Att vara självkritisk är grundläggande för att kunna inhämta kunskap från sina egna upplevelser och försök.

Att vara kritisk utan att försöka inhämta kunskap ter sig ju närmast...enfaldigt?

Tack för trevligt inlägg.

Håller med dig om att jag är en smula enfaldig, men eftersom jag vet hur internet fungerar så litar jag inte ett dyft på några goda råd angående hifi. Musikåtergivning är ju subjektivt och det enda jag vill säga dig om den där löken och " verkligheten" är att jag befunnit mig där rätt länge.

Kunskap är en sak, frågan är bara om kunskapen som levereras ibland är helt objektiv eller om det ligger en stor dos subjektivism, andra intressen bakom ? Hur det i verkligheten låter är en helt annan sak, speciellt för den som ska leva med grejorna. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 17:39

Richard skrev:Ibland vet du kanske inte ens om några tester ägt rum, och hur noggranna de egentligen var.

Jag menar det, ibland förstår man ju också att den som testat inte har en aning om vad den sysslar med, men det är ju inte alls som ser det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-15 19:39

Richard skrev:Kanske är det bara kassa IC kretsar som försämrar... 072 är ju inte toppklass direkt, och det sitter ju hela sex stycken i signalvägen.

Nja, signalvägen för en miniDSP innehåller ju attans många fler komponenter än några TL072.... Det kan hända en hel där men antalet komponenter eller vad de heter är ju inte med automatik någon värdemätare eller garant för att signalen passerar med välljud i slutändan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 20:56

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Kanske är det bara kassa IC kretsar som försämrar... 072 är ju inte toppklass direkt, och det sitter ju hela sex stycken i signalvägen.

Nja, signalvägen för en miniDSP innehåller ju attans många fler komponenter än några TL072.... Det kan hända en hel där men antalet komponenter eller vad de heter är ju inte med automatik någon värdemätare eller garant för att signalen passerar med välljud i slutändan.

Håller nästan med dig, men gödslande av dåliga komponenter försämrar ljudet. Det är en myt som sprids här på faktiskt att hur dåliga kretsar som helst duger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 21:07

Det är en myt som du sprider Richard....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-15 21:25

Richard skrev:Örat avgör alltid vad som är bäst ( tycker jag )

Men du gör väl aldrig kontrollerade blindtest?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-15 21:30

Almen skrev:
Richard skrev:Örat avgör alltid vad som är bäst ( tycker jag )

Men du gör väl aldrig kontrollerade blindtest?

Eller dito hörseltest?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-15 21:38

Det eviga tjatet om blindtest, som ju verkar vara en finne i röven att få till korrekt, vem fan orkar hålla på med sånt!? gör ni det jämt varje dag som ni låter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-15 21:44

celef skrev:Det eviga tjatet om blindtest, som ju verkar vara en finne i röven att få till korrekt, vem fan orkar hålla på med sånt!? gör ni det jämt varje dag som ni låter?

Det var nog mest ett svar på Richards kommentar om att öronen vet bäst, i ljuset av att det oftast verkar viktigare vad som står på komponenterna.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi