RogerJoensson skrev:Kronkan skrev:Husbondens Röst GöteborgsTidningen GP bevakar vinyl fantastiskt bra. Idag så är det artikel två i en liten serie om vinylprofiler i Göteborg. Det framgår i denna artikel att Bengans vinylförsäljningen är lika stor som cd-formatet. Det verkar vara unga människor som hittat formatet och är villiga att betala för sin musik igen.
Att dom skulle sälja vinyl för 10-15 miljoner kronor om året då? Det har jag svårt att tro. Däremot skulle det vara fullt möjligt att en butik drar till sig de vinylintresserade, samtidigt som försäljningen av cd i butik i det närmsta havererat. När de flesta försälningsställen försvinner så finns någon enstaka kvar som servar alla entusiasterna, men det gör det inte någon uppstigande raket. Tyvärr. Det är önsketänkande. Cd-försäljningen däremot, går nog in för ordentlig kraschlandning, nu när många väljer att ladda musiken istället. Så i förhållande till cd (som går mot noll) så kanske man kan se det som att det vänt. Om man vill.
Har nämnt det tidigare, men i STIM:s årdredovisning 2013 framgår det att inkomsterna från produktion av de fysiska medier ökat det året. Ökningen är inte obetydlig och är ett trendbrott. Den försäljare och musiker som intervjuvades idag på GP säger att försäljningen nu är densamma som hela förra året. Finns inget som säger att detta skulle vara begränsat till Stigberget i Göteborg.
Så vi får väl tro på vad marknaden säger både som helhet och som företrädare för en enskild butik.
Jag kan notera att det numera är trångt hos en av mina huvudleverantörer Linnegatans vinylbutik.
Alltså marknaden växer för framförallt vinyl. För hela marknaden få vi vänta till STIM.s årsredovisning för 1014. Men de delar inte in marknaden i cd och vinyl. Så långt jag kan förstå så ökade intäkterna från "mekaniseringen" med ca 13 % mellan 2012 tll 2013.
Har länkat tidigare till Stim:s årsredovisning och redogjort en aning om detta. Allt tyder ju på att vinylintresset är en internationell trend. Läs lite av det jag tidigare länkat till.
Från min sida finns inget önsketänkande. Till viss del får jag ju själv problem eftersom begagnatpriset av en del skivor ökat. Annat är väldigt prisvärt.