Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 11:38

RogerJoensson skrev:
Kronkan skrev:Husbondens Röst GöteborgsTidningen GP bevakar vinyl fantastiskt bra. Idag så är det artikel två i en liten serie om vinylprofiler i Göteborg. Det framgår i denna artikel att Bengans vinylförsäljningen är lika stor som cd-formatet. Det verkar vara unga människor som hittat formatet och är villiga att betala för sin musik igen.

Att dom skulle sälja vinyl för 10-15 miljoner kronor om året då? Det har jag svårt att tro. Däremot skulle det vara fullt möjligt att en butik drar till sig de vinylintresserade, samtidigt som försäljningen av cd i butik i det närmsta havererat. När de flesta försälningsställen försvinner så finns någon enstaka kvar som servar alla entusiasterna, men det gör det inte någon uppstigande raket. Tyvärr. Det är önsketänkande. Cd-försäljningen däremot, går nog in för ordentlig kraschlandning, nu när många väljer att ladda musiken istället. Så i förhållande till cd (som går mot noll) så kanske man kan se det som att det vänt. Om man vill.

Har nämnt det tidigare, men i STIM:s årdredovisning 2013 framgår det att inkomsterna från produktion av de fysiska medier ökat det året. Ökningen är inte obetydlig och är ett trendbrott. Den försäljare och musiker som intervjuvades idag på GP säger att försäljningen nu är densamma som hela förra året. Finns inget som säger att detta skulle vara begränsat till Stigberget i Göteborg.

Så vi får väl tro på vad marknaden säger både som helhet och som företrädare för en enskild butik.

Jag kan notera att det numera är trångt hos en av mina huvudleverantörer Linnegatans vinylbutik.

Alltså marknaden växer för framförallt vinyl. För hela marknaden få vi vänta till STIM.s årsredovisning för 1014. Men de delar inte in marknaden i cd och vinyl. Så långt jag kan förstå så ökade intäkterna från "mekaniseringen" med ca 13 % mellan 2012 tll 2013.

Har länkat tidigare till Stim:s årsredovisning och redogjort en aning om detta. Allt tyder ju på att vinylintresset är en internationell trend. Läs lite av det jag tidigare länkat till.

Från min sida finns inget önsketänkande. Till viss del får jag ju själv problem eftersom begagnatpriset av en del skivor ökat. Annat är väldigt prisvärt. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 12:03

Hur mycket jag än lyssnar på, och vårdar min vinyler ömt, rent ljudmässigt är de en återvändsgränd. Inte för att de inte kan låta bra, för det gör de ofta. Men cd eller strömmande kan låta lika bra och är enklare att hantera. Vad som är mest positivt med vinylen är det fysiska formatet. En rejäl skiva att hålla i, det är lite pyssel med borttagning av damm etc och det är lagom fokuseringstid per sida (ca 20 min) för en stressad storstadsmänniska. För att inte tala om omslaget, ett vinylomslag är en rejäl informationsyta. Att lyssna på en vinylskiva är helt enkelt en mer aktiv handling än att bara låta en spellista snurra på Squeezeboxen. Spelar man en vinyl tillsammans med vänner är det perfekt att skicka runt omslaget - hur gör man när man spelar strömmande?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-05 12:08

Skickar runt paddan. Inga konstigheter där.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 12:14

Bill50x skrev:Hur mycket jag än lyssnar på, och vårdar min vinyler ömt, rent ljudmässigt är de en återvändsgränd. Inte för att de inte kan låta bra, för det gör de ofta. Men cd eller strömmande kan låta lika bra och är enklare att hantera

/ B

Lika bra? CD har OHYGGLIGT mycket större potential att låta korrekt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 12:14

KarlXII skrev:Skickar runt paddan. Inga konstigheter där.

Inte samma känsla. Oftast visas bara omslagets första sida, inte texthäften och liknande. Dessutom är det alltid någon som tar emot padda med "fel" grepp och då är all information borta när man tittar och så ska det bläddras för att komma tillbaka.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-05 12:16

Man kan också vända på det. En padda kan visa betydligt mer information. Bilder, sångtext, videor. Allt möjligt.

Självklart är det inte samma känsla iom att det inte är samma sak och försöker inte heller vara. Det är annorlunda. Vad man föredrar är upp till var och en.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 12:18

Morello skrev:
Bill50x skrev:Hur mycket jag än lyssnar på, och vårdar min vinyler ömt, rent ljudmässigt är de en återvändsgränd. Inte för att de inte kan låta bra, för det gör de ofta. Men cd eller strömmande kan låta lika bra och är enklare att hantera

Potential, ja rent tekniskt. Men hur är det i praktiken? Jag struntar totalt i varför en vinyl ofta låter tom bättre än en cd, för mig som köpare/användare är det bra musik med så bra ljud som möjligt som är ledstjärnan. Så länge det inte uppfylls av de som producerar cd (eller säljer på nätet i form av filer) så väljer jag det som låter bäst - oavsett format. Paradoxalt nog är det vinylens begränsning som ljudbärare som gör att det faktiskt ofta låter bättre :-)

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 12:19

Kronkan skrev:Har nämnt det tidigare, men i STIM:s årdredovisning 2013 framgår det att inkomsterna från produktion av de fysiska medier ökat det året. Ökningen är inte obetydlig och är ett trendbrott.

Ok. Intressant! Vad omfattas i "fysiska medier"? Trendbrott från när och vilken nivå? osv.

Den försäljare och musiker som intervjuvades idag på GP säger att försäljningen nu är densamma som hela förra året. Finns inget som säger att detta skulle vara begränsat till Stigberget i Göteborg.

Så vi får väl tro på vad marknaden säger både som helhet och som företrädare för en enskild butik.

Jag kan notera att det numera är trångt hos en av mina huvudleverantörer Linnegatans vinylbutik.

Jo, men exempel från en butik/säljare behöver ju inte säga ett skvatt om marknaden. Hur många skivaffärer har upphört de sista åren... Det är inte konstigt att entusiasterna letar upp de butiker som fortfarande finns kvar. Man få vara glad att det finns sådana kvar. Alltså både entusiaster och butiker.
Alltså marknaden växer för framförallt vinyl. För hela marknaden få vi vänta till STIM.s årsredovisning för 1014. Men de delar inte in marknaden i cd och vinyl. Så långt jag kan förstå så ökade intäkterna från "mekaniseringen" med ca 13 % mellan 2012 tll 2013.

Har länkat tidigare till Stim:s årsredovisning och redogjort en aning om detta. Allt tyder ju på att vinylintresset är en internationell trend. Läs lite av det jag tidigare länkat till.

Jag lyckas inte själv söka fram någon info. Kan du vaska fram länken till dokumentet igen?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 12:22

KarlXII skrev:Skickar runt paddan. Inga konstigheter där.

Hur använder du paddan?
Var finns filerna? Används den som fjärrkontroll?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 12:47

RogerJoensson skrev:
Kronkan skrev:Har nämnt det tidigare, men i STIM:s årdredovisning 2013 framgår det att inkomsterna från produktion av de fysiska medier ökat det året. Ökningen är inte obetydlig och är ett trendbrott.

Ok. Intressant! Vad omfattas i "fysiska medier"? Trendbrott från när och vilken nivå? osv.

Den försäljare och musiker som intervjuvades idag på GP säger att försäljningen nu är densamma som hela förra året. Finns inget som säger att detta skulle vara begränsat till Stigberget i Göteborg.

Jo, men exempel från en butik/säljare behöver ju inte säga ett skvatt om marknaden. Hur många skivaffärer har upphört de sista åren... Det är inte konstigt att entusiasterna letar upp de butiker som fortfarande finns kvar. Man få vara glad att det finns sådana kvar. Alltså både entusiaster och butiker.

Jag lyckas inte själv söka fram någon info. Kan du vaska fram länken till dokumentet igen?

”De största intäktsökningarna under året skedde inom området
online och nya medier, som sammantaget ökade med 66 miljoner
kronor eller 41,1 procent. Det innebär att intäkterna från
online och nya medier för första gången var större än intäkterna
från skivförsäljning. Även från livemusiken fortsatte intäkterna
att växa under året”.

Stims årsredovisning 2013
http://www.stim.se/Documents/STIM_2013_Webb.pdf

Med framförande räknas live + alla typer av sändningar oavsett kanal. Mekanisering menas fysiska format. Så läser jag det.

Men inkomsterna ökar också från skivförsäljningen.

Helt klart är att en enskild butiks försäljning inte behöver spegla marknaden totalt. Någon skulle ju teoretiskt kunna öka i en sjunkande marknad. Blir det dåliga tider ökar försäljningen av hembryggerisatser. Exempelvis. Alltså inte nödvändigtvis.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 13:17

Trenden är väl rätt tydlig. Nedåt...
Trenden för mekanisering ser visserligen lite större ut än 2012, men ett år gör ingen trend...

Det verkar som om mekanisering omfattar både musik och litterära verk (ljudböcker etc) och att det handlar om ersättningar till upphovsmännen. Jag vet inte om det går att göra en koppling till produktion av skivor och skivförsäljning av musik, för det kan vara så att det handlar om ersättningar även till till filmmusik, ljudböcker och allt möjligt.

Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 13:31

RogerJoensson skrev:Trenden är väl rätt tydlig. Nedåt...
Trenden för mekanisering ser visserligen lite större ut än 2012, men ett år gör ingen trend...

Det verkar som om mekanisering omfattar både musik och litterära verk (ljudböcker etc) och att det handlar om ersättningar till upphovsmännen. Jag vet inte om det går att göra en koppling till produktion av skivor och skivförsäljning av musik, för det kan vara så att det handlar om ersättningar även till till filmmusik, ljudböcker och allt möjligt.

Jag har skickar en fråga till STIM så får jag se vad de svarar.

Nivån på försäljningen av vinyl i Engalnd närmar sig nivå från 1996. Och är mångdubblad sedan bottennoteringen.
Läs här från BPI British Phonograf Industri
http://www.bpi.co.uk/home/vinyl-sales-t ... -2014.aspx

“Vinyl may once have been considered a by-product of a bygone era but it is now well and truly a flourishing format making a come-back in a digital age. In an increasingly-digitised world, it appears that music fans still crave a tangible product that gives them original artwork, high audio quality, and purity of sound.

“Vinyl enthusiasts are now able to enjoy the renaissance of the format with a string of releases being made available on the format from emerging and established acts. From Record Store Day and Amazon Autorip to Listening Parties and initiatives like Secret 7”, there have never been more opportunities explore the magic that vinyl can offer.”

Om man nu tror att trenden sätts i Göteborg så misstänker jag ju själv att det som händer i London forfarande påverkar vad som händer i Sverige.

Trevligt att få läsa om vad STIM säger. :)

Om man läser vad BPI skriver och vad vår lokala leverantör skrivet i Götet så verkar det ju bli ett väldigt starkt år i år. Julförsäljningen är ju kvar. En stor del av handeln sker ju då. Vet, familjen hade en herrekipering i min undom. Alltså två månader kvar på året varav en är julhandeln. Oj, Oj.

Sedan kan man ju aldrig veta hur länge en trend håller i sig. Alla produkter har en cykel där förrsäljningen ökar för att sedan försvinna.
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-05 13:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 13:33

Kronkan skrev:Om man nu tror att trenden sätts i Göteborg så misstänker jag ju själv att det som händer i London fortfarande påverkar vad som händer i Sverige.

Kallas inte Göteborg för "Lilla London"?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 13:41

Bill50x skrev:
Morello skrev:

Potential, ja rent tekniskt. Men hur är det i praktiken? Jag struntar totalt i varför en vinyl ofta låter tom bättre än en cd, för mig som köpare/användare är det bra musik med så bra ljud som möjligt som är ledstjärnan. Så länge det inte uppfylls av de som producerar cd (eller säljer på nätet i form av filer) så väljer jag det som låter bäst - oavsett format. Paradoxalt nog är det vinylens begränsning som ljudbärare som gör att det faktiskt ofta låter bättre :-)

/ B

Håller faktiskt med om allt det där.

Lite motvilligt*. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det säger något om människan, som jag inte tycker om. Jag vill ju hellre tro att människor är kloka och vill väl.

Något är helt enkelt fel när vinyl låter bättre på grund av att mediets brister gör att man inte kan massakrera musiksignalen så illa som man gör för CD-utgåvorna, om den skall gå att gravera.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 13:43

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Om man nu tror att trenden sätts i Göteborg så misstänker jag ju själv att det som händer i London fortfarande påverkar vad som händer i Sverige.

Kallas inte Göteborg för "Lilla London"?

/ B

Det är helt rätt. Göteborg är ju en stad med sjöfart och handel. så var det åtminstone förr. Skivor och ny musik kom snabbast genom sjömännen. Liverpool är också en hamnstad. Därför kom de att ha en speciell kontakt med USA och det som hände där. Liverpool kom därför då bli det blev under några år.

Tidigare fanns det en administratör. här där jag arbetar idag, som hade en far som var till sjöss. Han hade som andra sjömän skivor med sig hem. Försökte köpa loss en samling av henne. Mest för att slå in dem i ett band och kunna berätta historien om vad som kom att bidra till att ändra vår kultur. Men hon ville ju inte sälja. Det förstår jag. Men synd :cry:
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-05 13:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 13:49

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Håller faktiskt med om allt det där.

Lite motvilligt*. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det säger något om människan, som jag inte tycker om. Jag vill ju hellre tro att människor är kloka och vill väl.

Något är helt enkelt fel när vinyl låter bättre på grund av att mediets brister gör att man inte kan massakrera musiksignalen så illa som man gör för CD-utgåvorna, om den skall gå att gravera.[/quote]
........................................................................

JAg är med på noterna! Helt medvilligt :D :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-05 13:55

"Paradoxalt nog är det vinylens begränsning som ljudbärare som gör att det faktiskt ofta låter bättre :-)"

Hur kan vi hålla med om detta?
Jag gör det då inte!

Vinyl låter ibland bättre än CD för att någon (inte gemene man) våldfört sig på CD-utgåvan
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-05 15:36

Morello skrev:"Paradoxalt nog är det vinylens begränsning som ljudbärare som gör att det faktiskt ofta låter bättre :-)"

Hur kan vi hålla med om detta?
Jag gör det då inte!

Vinyl låter ibland bättre än CD för att någon (inte gemene man) våldfört sig på CD-utgåvan

Precis. Som kund bryr man sig kanske inte alltid om de underliggande orsakerna, man köper det som låter bäst.

Sorgligt är bara förnamnet på det underutnyttjande som finns när det gäller CD.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 17:05

Här lite input till diskussionen om vinylens återkomst. Lite processrapport.

http://www.digitalmusicnews.com/permali ... rcent-2014
http://en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_revival

Länkade bildens plats på nätet är här. Får se om jag lyckas få upp en bild.
http://www.statista.com/statistics/1888 ... ince-2009/
Bilagor
lp-album-sales-in-the-united-states-since-2009-.png
The statistic above presents data on vinyl album sales in the United States from 1993 to the first half of 2014. Against the general trend, vinyl LP sales have continuously gone up for the last years. In 2011, 3.9 million vinyl LPs were sold in the United States. Källa www.statista.com
lp-album-sales-in-the-united-states-since-2009-.png (26.95 KiB) Visad 2382 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 17:36

Ja jädr... Man få ju gnugga ögonen mer än en gång. Även om det är en modenyck, att branschen lyckats snacka upp formatet, så är det ju overkligt. -Även om totalen är liten: "though vinyl records still make up only a marginal percentage (<3%) of overall music sales.", så borde ju det skicka någon form av signal någonstans att det kanske finns mer än en orsak.
Få man se nyutgivna akustiskt inspelade 78:or snart också. Det hade varit kul. Det inspelade ljudet blev ju adrig detsamma efter elektrifieringingen...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 17:43

RogerJoensson skrev:Ja jädr... Man få ju gnugga ögonen mer än en gång. Även om det är en modenyck, att branschen lyckats snacka upp formatet, så är det ju overkligt. -Även om totalen är liten: "though vinyl records still make up only a marginal percentage (<3%) of overall music sales.", så borde ju det skicka någon form av signal någonstans att det kanske finns mer än en orsak.
Få man se nyutgivna akustiskt inspelade 78:or snart också. Det hade varit kul. Det inspelade ljudet blev ju adrig detsamma efter elektrifieringingen...

Här ännu mera gnugg

…………………………………………………………………………………………….
Från : International Federation of the Phonografic Industri (IFPI)
http://www.ifpi.org/

“Physical format sales

Although the industry is less reliant on income from physical format sales, with their share declining from 60 per cent in 2011 to 51 per cent in 2012, they still account for the majority of industry revenues.
Despite the overall transition to digital, physical music sales still account for a major proportion of industry revenues in many major markets. Gifting and deluxe box sets remain popular while vinyl continues to grow as a niche product. Physical formats account for more than half (51.5 per cent) of all global revenues, compared to 56.1 per cent in 2012. Although global physical sales value declined by 11.8 per cent in 2013, major markets including Germany, Italy, the UK and the US saw a slow-down in the rate of physical decline. France's physical sales grew by an estimated 0.8 per cent, helped by a local repertoire boom which saw French repertoire accounting for 17 of the French top 20 albums of 2013.

While vinyl sales account for only a small fraction of the overall industry revenues, they have seen an increase in recent years in some key markets. In the US, vinyl sales increased by 32 per cent in 2013 (Nielsen Soundscan), and in the UK, they increased by 101 per cent in 2013 (BPI)”.
................................................................................................

Grafiken nedan är hämtad från Washington Post 2013. OBS Årtalet men källan till bilden är IFPI

Så trenden verkar snarast driven av USA- en gigantisk marknad
Men läs rätt. Vinylen är den linje som är den mörka linje som är nära golvet men stadig ökande i USA sedan 2006.Linjen går fram till 2012. 2013 vara ökningen 32 %. Och ökar som vi nu också vet 2014.

Bilden kanske är lite onödigt komprimerad. Det som är skillnaden mot förr innan cd. Då var en skivspelare i var mans hem. Den tiden är förbi. Nu en nischprodukt.
Bilagor
imrs.gif
By Caitlin Dewey April 11, 2013 Washington Post
imrs.gif (98.74 KiB) Visad 2363 gånger
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-05 18:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-11-05 17:50

AndreasArvidsson skrev:Man kan också vända på det. En padda kan visa betydligt mer information. Bilder, sångtext, videor. Allt möjligt.

Självklart är det inte samma känsla iom att det inte är samma sak och försöker inte heller vara. Det är annorlunda. Vad man föredrar är upp till var och en.

En stor poäng med en padda är att det går att läsa texten.
Texten på CD-fodral blir bara mindre och suddigare år för år.

/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 18:00

Det känns som om något inte stämmer. Är det något skumt med siffrorna? Är det någon form av marknads-kampanj? Var pressas alla dessa vinylskivor? Finns det verkligen sådan kapacitet kvar? osv

jag rotade bland länkarna på wikipediasidan. Enligt den här från Australien:
http://www.aria.com.au/documents/2012wh ... igures.pdf
2012:
CD Albums: 19 001 519
Vinyl Albums: 77 934

http://www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/ med google translate:
https://translate.google.se/translate?s ... t=&act=url

Den årliga försäljningen av ljudinspelningar:

Sålda enheter i % 2012:
"Musikproducenter medlemsföretag inspelade sålda enheter." (Googleöversättning)
Vinyl 0,0%
Cd 8%
Music Producers medlemsföretag spelat in en i euro partihandel (Googleöversättning)
2012:
Vinyl 0,6 miljoner euro
Cd 29,2 miljoner euro

Där ligger en fisk begraven ?

Ifpi ha 750 pund för den aktuella globala rapporten. Jag tror jag avstår...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 18:21

Det är svårt att hitta jämförbara siffror i absoluta tal, men detta kanske ger en fingervisning(?):

http://riaa.com/media/1806D32F-B3DD-19D ... 217836.pdf (sista sidan)
2014 Mid-Year Industry Shipment and Revenue Statistics.
United States Unit Shipments and Estimated Retails Dollar Value.

(In Millions, net after returns)
1h 2014 (jag orkar bara skriva av units shipped):
Download Single 643,6
Download Album; 54,3
CD:56,3
LP:6,5

Det är visserlingen en imponerande siffra för vinylen, men när jag räknar så får jag det till att vinylförsäljningen i antal är ca 2-3% (lite på hur man väger värdet av de nerladdade singlarna) av den amerikanska marknaden för köpt musik (stremingtjänster är inte inräknade)...
Ifpis finska siffror (förra inlägget) ger ca 2% för vinylen (utan att räkna med varken köpt, nerladdad musik eller streaming).

Så räknar man in vinylens status mot cd + köpt, nerladdad musik och streaming, så kryper dess andel nedåt 1% (cd:n har kanske 8% av marknaden).
Jag tror inte att skivindustrin ser vinylen som något särskilt viktigt. Åtminstone inte än (vad nu komma skall).
Har jag räknat rätt?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-05 18:44

Dynamiken på en vinylskiva är begränsas av den maximala inspelningsnivån och vinylskivans egenbrus. Jag har kollat lite på det här och funnit att de flesta LP-skivor har samma botten brus när man mäter i det tysta mellanrummet mellan spåren. Jag utgår ifrån att tystare än så kan det inte på en och samma skiva. Toppnivån ligger normalt i de flesta fallen på +9dBu som är det normala i den analoga världen. Men jag har även någon gång sett toppnivåer på vinylskivor upp emot +18dBu som är max (0dBf) i den digitala världen. Men om vi nu återgår till vår normal vinyl, då har vi en dynamik på 47dB till vårt förfogande. Bättre än så blir det inte på en normalt producerad LP-vinyl. En CD har 16bitar som motsvarar 96dB. De flesta CD-skivor är tyvärr utstyrda till 0dBf vilket är galet mycket. Enligt en studie som är gjord av Thomas Lund/TC Electronic är det nödvändigt att lägga den digitala maxnivån ett par dB under för att undvika en överstyrning av DA:n. Det verkar som att alla inom branschen inte känner till detta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 18:50

RogerJoensson skrev:Det är svårt att hitta jämförbara siffror i absoluta tal, men detta kanske ger en fingervisning(?):

http://riaa.com/media/1806D32F-B3DD-19D ... 217836.pdf (sista sidan)
2014 Mid-Year Industry Shipment and Revenue Statistics.
United States Unit Shipments and Estimated Retails Dollar Value.

(In Millions, net after returns)
1h 2014 (jag orkar bara skriva av units shipped):
Download Single 643,6
Download Album; 54,3
CD:56,3
LP:6,5

Det är visserlingen en imponerande siffra för vinylen, men när jag räknar så får jag det till att vinylförsäljningen i antal är ca 2-3% (lite på hur man väger värdet av de nerladdade singlarna) av den amerikanska marknaden för köpt musik (stremingtjänster är inte inräknade)...
Ifpis finska siffror (förra inlägget) ger ca 2% för vinylen (utan att räkna med varken köpt, nerladdad musik eller streaming).

Så räknar man in vinylens status mot cd + köpt, nerladdad musik och streaming, så kryper dess andel nedåt 1% (cd:n har kanske 8% av marknaden).
Jag tror inte att skivindustrin ser vinylen som något särskilt viktigt. Åtminstone inte än (vad nu komma skall).
Har jag räknat rätt?

Som jag skrev innan kommer inte vinyl återta sin roll som musikförmedlare. I Sverige gäller väl inkomsten från fysiska musikprodukter ca 12 % förra året. MEn andelen är ökande. En marknad en produkt vilken som helst utvecklas i cykler. En del är för bra och försvinner därför som kakelungen. Vem kan tillverka något som inte går sönder. Men antar att vinylens återkomst handlar om några grupper. Dels musikintresserade ungdomar dels äldre som är ur villa och barnperioden.

http://www.telegraph.co.uk/culture/musi ... years.html
Dessa album verkar vara några av storsäljarna i England
https://www.youtube.com/watch?v=9xE0x05Xuuk
https://www.youtube.com/watch?v=7lchD9SW4gs

Nu vet jag för lite om unga människor. Men kan man förstår vilken grupp som lyssnar på dessa så är vi närmare en förståelse av varför vinylförsäljningen ökar. Och hur de använder musik. Vilken livsstil har de för övrigt. De driver en del av vinylmarknaden framåt.

Sedan är en del av ökningen gammal musik. De vet vi vilka de är. De är personer som innan barn och hus hade en grammofon. Så flyttade barnen hemifrån. De är nostalgikerna. Dem känner jag till :wink: :wink:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 18:53

Nagrania skrev:Dynamiken på en vinylskiva är begränsas av den maximala inspelningsnivån och vinylskivans egenbrus. Jag har kollat lite på det här och funnit att de flesta LP-skivor har samma botten brus när man mäter i det tysta mellanrummet mellan spåren.

Det stämmer hyggligt, men basbruset jag pratar om kan höras i musiken åtminstone ett par minuter in i förstaspåret. Det är synnerligen störande eftersom man ofta på pop-etc-skivor lägger det viktigaste spåret först och på många andra skivor har långa inledningar innan det brakar loss (om det nu gör det). Kanske är det för att man försökt utnyttja plasten för långt ut, för att kunna höja nivån och därmed offrat lite av förstaspåret vad gäller detta. De flesta verkar ju inte störas av det...
En CD har 16bitar som motsvarar 96dB. De flesta CD-skivor är tyvärr utstyrda till 0dBf vilket är galet mycket. Enligt en studie som är gjord av Thomas Lund/TC Electronic är det nödvändigt att lägga den digitala maxnivån ett par dB under för att undvika en överstyrning av DA:n. Det verkar som att alla inom branschen inte känner till detta.

:) Ja, ibland undrar man... Fast på det "hemska" 80-talet var det vanligt att man aldrig var uppe på nollan, eller bara snuddade vid den någon enstaka gång (utan väsentliga bieffekter).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-05 19:11

Kronkan skrev:Grafiken nedan är hämtad från Washington Post 2013. OBS Årtalet men källan till bilden är IFPI

Bild

Så trenden verkar snarast driven av USA- en gigantisk marknad
Men läs rätt. Vinylen är den linje som är den mörka linje som är nära golvet men stadig ökande i USA sedan 2006.Linjen går fram till 2012. 2013 vara ökningen 32 %. Och ökar som vi nu också vet 2014.

Bilden kanske är lite onödigt komprimerad. Det som är skillnaden mot förr innan cd. Då var en skivspelare i var mans hem. Den tiden är förbi. Nu en nischprodukt.

Nu är bilden lite otydlig. Den svarta kurvan verkar försvinna under nollinjen vid 1997. Den kurva som pekar uppåt strax ovanför nollinjen från 2004 är väl "digital albums"? Försäljningen av "singles", är det digitalt via t.ex. iTunes?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-05 19:16

:) Ja, ibland undrar man... Fast på det "hemska" 80-talet var det vanligt att man aldrig var uppe på nollan, eller bara snuddade vid den någon enstaka gång (utan väsentliga bieffekter).

Det du pratar om var på grund av att Beta-master gjordes direkt från det analoga masterbandet utan en nivåförhöjning.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 19:21

Nagrania skrev:

Det du pratar om var på grund av att Beta-master gjordes direkt från det analoga masterbandet utan en nivåförhöjning.

Men det gick att skruva på så att det låg och hamrade på nollan på den tiden med (alltså >max). Den enda skillnaden var att man valde att inte göra det och jag tror att det var illa ansett att göra det med. Då. Det fanns ju ingen som helst anledning heller.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi