Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-21 16:08

Jax skrev:
RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!

Det är inte frågan om att få svensson att baxa in 100kgs högtalare o dyl. Det är frågan om att göra svensson medveten om att man kan få bra mycket bättre ljud för bara en skvätt pengar till. Jag menar att även säg audioprohögtalarna som lastpallsvaruhusen säljer låter bra mycket bättre än bergsprängarmutanterna. Svennson är bara inte medveten om detta då de inte får lyssna under ordnade former och utsätts för klåpare till försäljare.

Enligt min mening.

det är inte ens så.. Det handlar om att få svensson att lägga sina pengar på rätt grejjor! Många köper midisystem för 5000 kr och redan där kan man faktiskt plocka ihop bra grejjor. det handlar om att de får rätt information och inte blir vilseledda av säljare som är mer intresserade av att sälja än vad som är bra. gå in på onoff imorgon och kika runt och lyssna på säljarna när de säljer prylar till människor. Det är allt som oftast så att det som är sämst är det som säljs. Varför vet jag inte, kanske är det det som har mest avans som säljs, kanske fattar inte säljarna själva vad som är bättre.
Onoff och liknande kedjor anställer ju nämnligen inte folk efter vad dom kan utan hur bra dom är på att sälja! Klart som fan att det blir knas då och folk har underliga inställningar..

edit: detta är som jag ser det en av de största bovarna då många kunder tror att en handlare automatiskt har kompetens och vet vad han pratar om. I realiteten är det ju allt som oftast precis tvärtom (iaf om vi håller oss till onoff och liknande affärer)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 16:13

RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!

Här har vi nog knuten; jag tycker mig märka att ointresset för hifi beror på oviljan att satsa summorna som det verkar kosta för bättre resultat. Dvs det är ett taktiskt styrt ointresse !
Men kan man demostrera ett riktigt bra ljud i kombination med vettig prisnivå (i ett lättförstått paket) så kan nog betydligt fler bli intresserade.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-21 16:18

Det jag hade velat se mer av inom hifi/hemmabio är kompletta installationer, gjorda från grunden för att maximera prestanda utifrån en given budget. Om man vill få en sådan gjord idag, var ska man vända sig då? Tittar man i normala hemmabio/hifi-tidningar ser man oftast högtalare som är utslängda i vilken normal hemmiljö som helst.

Fokus ligger på kablar och vilka apparater som används. Fokus borde ligga på att man skapar en helhetslösning som fungerar på alla plan - inte bara ljudmässigt, utan estetiskt också.

Ett tag trodde jag att hemmabio var räddningen, det som skulle vända installationstrenden åt rätt håll. Där ser man ju reportage om hemmabioentusiaster som bygger om hela rum, möblerar med speciella möbler, bygger in högtalare i väggarna etc. Det är ju så det ska vara.

Men det har liksom inte riktigt tagit fart. Varför?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-21 16:40

Mja man skulle ju kunna vända på det här en stund, om man får svära i kyrkan. Många är inte intresserade av ljudkvalitet och ljudbild osv. De är ungefär lika ointresserade av det som jag är av mode. Det finns säkert folk som tycker att jag borde göra nånting åt min klädstil. "Det behövs ju så lite och det behöver ju inte vara dyrt. Det handlar bara om att hitta rätt kläder, som passar dig. Och bara att raka sig varje dag det gör ju sååå mycket för vilket intryck folk får av en och allt blir ju mycket bättre om man bara är lite mån om sitt utseende."

Ointressant!

Jag är inte det minsta intresserad av att handla kläder, det ska bara hålla mig varm och vara någorlunda bekväma. Precis så tror jag att folk resonerar om ljudapparater. De ska vara små och snygga och det ska gå att höra låtarna och ska det vara nåt extra så är det att det ska gå att spela starkt. Och hembio är ju häftigt för då kommer ljudet bakifrån ibland. Och sett i ljuset av klädanalogin så måste jag tycka att det är OK. Jag har ingen rätt att "omvända" folk till den rätta hifiläran. Jag kan tycka vad jag vill och jag kan tala om det för andra, men det är inte nödvändigtvis rätt att "få folk att inse" att man "ska ha" bra ljudprylar.

Ibland undrar jag tom om vi ljudtokar egentligen är handikappade. Vi klarar inte att bortse från en dålig anläggning och höra låten eller sångaren eller alla de där andra sakerna som förmedlas.

Modeanalogin är rätt bra, förresten, det finns massor med dyra kläder som inte alls är något bra. Chanel och Shakti lirar i samma bransch, skulle man kunna säga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-21 16:45

Svante, du har en poäng, men jag tror att rätt många som faktiskt är intresserade av musik och/eller film inte riktigt har insett vad som går att åstadkomma med en bra anläggning.

Det är fel att försöka omvänd alla - men att öppna dörrar och visa möjligheter är bra tycker jag.

Jag gillade skarpt liknelsen mellan vissa (kläd-)modeföretag och vissa (hifi-)modeföretag... :D Tror dock Chanel överlever Shakti.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-21 17:20

Svante skrev:Jag är inte det minsta intresserad av att handla kläder, det ska bara hålla mig varm och vara någorlunda bekväma. Precis så tror jag att folk resonerar om ljudapparater.
Å andra sidan, Svante - vilket modetryck och vilken modeupplysning läggs inte på oss svenskar? Modeprogram på tv'n, modemagasin i tidningsdisken, nya klädstilar visas smart upp via tv's program (Tack till ModeKlägerna AB), Fab5 visar hur eeenkelt det är att ta en "slopy guy" att se bra ut, mm.

Hur många har fått en vettig chans att höra en vettig anläggning?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-21 18:43

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Jag är inte det minsta intresserad av att handla kläder, det ska bara hålla mig varm och vara någorlunda bekväma. Precis så tror jag att folk resonerar om ljudapparater.
Å andra sidan, Svante - vilket modetryck och vilken modeupplysning läggs inte på oss svenskar? Modeprogram på tv'n, modemagasin i tidningsdisken, nya klädstilar visas smart upp via tv's program (Tack till ModeKlägerna AB), Fab5 visar hur eeenkelt det är att ta en "slopy guy" att se bra ut, mm.

Hur många har fått en vettig chans att höra en vettig anläggning?

So what? Det är ointressant ändå, för mig. Jag är helt enkelt inte intresserad. Egentligen är det rätt fantastiskt hur ointresserad jag är. Och det tycker jag är bra, rentav sunt.

Jag kan förstå att det är skillnad på dyra kläder, en del är dyra för att de är slitstarka (arbetarkläder, fjällräven och helly hansen) andra bara för att de är hippa, men jag köper ändå inte dyra kläder eftersom jag är så ointresserad, det billiga är helt enkelt tillräckligt bra. Och tillräckligt snyggt.

Jag bävar för vad ett TV-program om hifi skulle handla om. De skulle leta fram det mest otroliga (shaktistenar och dyrkablar) och någon person som påstår sig höra skillnaden. De skulle knappast ta upp "sånt där obegripligt" som ljudbild eller kvaliteten på ljudproduktioner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-21 19:10

Här tycker jag precis som Svante!
Det är väldigt få som är ute efter samma sak här i livet. Medias sätt att förenkla verkligheten är ofta häpnadsväckande. Som Svante är jag ointresserad av kläder, skyr det som pesten när favoritbrallorna är utslitna och nya måste införskaffas. Nu har förstås just den jeansmodell som jag har kört med dessutom försvunnit helt.... Lika lite intresse har jag av kvällspressens alla artiklar om "välja mobiltelefon/välja elleverantör/billigaste resorna till solen" m.m. Hur är det med andra där? Omvänt är den stora massan lika ointresserad av ljudåtergivningskvalitet. Starkt förenklat! Såg på lunchpausen en del av debattprogrammet om digital-tv. Redan 600-700 kr verkar vara för mycket för många att lägga på den. Då ter sig 5000 kr för en audioutrustning från stormarknaden ännu mera avlägsen. Något jag funderat över är den överkonsumtion av t.ex. musik som man ser idag. På bussen till jobbet sitter det mängder med folk med proppar i öronen om de nu inte telefonerar.... Det behövs tystnad i mellanåt för att det alls ska vara intressant med musik.
Att få folk att köpa vettigare musikåtergivningsapparatur har tidigare praktiseras, på t.ex. 70-talet. Lyckades inte speciellt bra och nu ser det mera komplicerat ut med all ny teknik som förvillar. Trots allt är man redan en udda figur som inte gör som alla andra. För ett par år sedan blev man ifrågsatt då man inte hade någon videobandare... Nu är det suspekt att inte ha mobiltelefonen påslagen. Hembio måste man ha, säger alla.... Personligen tycker jag det är trevligt att gå på bio. Har du ingen digitalkamera? Kör med systemkamera och dia sedan "urtiden" och då blir det en rejäl investering att gå ifrån det kemsika/analoga, man vill inte byta ner sig. Finns många parleller men nu är det kväll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 20:17

Jag är nog också ungefär lika ointresserad som Svante!

Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.

Att branschen däremot inte tillgodoser de önskemål som de som bryr sig har, upplever jag som en stor brist.

Eftersom jag själv bryr mig* kan jag förenkla mitt påstående till att jag agerar för förändringar inom musik- och hifi-branschen som jag vill ha! Då blir ju alla som tycker som jag glada på samma gång. Det är nog den enda rimliga arbetsgången, eftersom det är orimligt att engagera sig i saker man inte brinner för.

Som tur är tycker många som jag (eller om det är jag som tycker som många?), så det är inte svårt att hitta saker att agera runt inom LTS.

Vh, iö

*Om musik, om ursprungstrogen inspelning (/bra produktioner /omanipulerade överföringar) och om uppspelningskvalitet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-21 20:33

IngOehman skrev:Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.

Att branschen däremot inte tillgodoser de önskemål som de som bryr sig har, upplever jag som en stor brist.

Amen!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-21 21:11

det som e så roligt med allt detta är att det är "vanliga svenssons" som nästan bäst kan avgöra vad som låter "bra". Hypade hifiprylar döms ofta ut av en "grön" lyssnare som inte har några föreställningar om produkten ifråga.
Så det är inte så mycket som behövs göras annat än att öppet och ärligt låta dom lyssna på olika produkter. Det är nog här också som en stor bov ligger. I en normal affär av den typ som disskuterats ovan jämförs sällan produkter mot varandra utan säljaren pekar på den apparat han väljer och sen pratar omkull (i princip även om det inte är tanken) kunden.
Mvh
Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-21 21:38

Svante - fast iom alla tidningar och olika "intresseorganisationer" har du iaf möjlighet att välja bort något, medvetet.

Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide. Tråkigt att ni förutsätter och gissar hur det skulle bli
Neggo-Svante skrev:Jag bävar för vad ett TV-program om hifi skulle handla om. De skulle leta fram det mest otroliga (shaktistenar och dyrkablar) och någon person som påstår sig höra skillnaden.
Jag skulle inte göra det, om jag fick bestämma om detta program. Så vad bävar du för?

IngOehman skrev:Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.
Den är väll fin och bra - fortsätt med den vettja!
Själv vill jag möjliggöra ett medvetet val för dom som ännu inte har det (ett medvetet val alltså). Vi har en gemensam beröringspunkt i att vi är ointresserade i att "omvända" folk. Men som sagt, jag ger gärna folk mer kunskap, på ett förnuftigt och enkelt plan, så att dom kan ta till sig informationen och därefter göra sitt medvetna val - exempelvis som Svante säger: "Jag är helt ointresserad" - eller: "Jag vill nog veta lite mer...".

En annan aspekt som försvinner är att möta upp dom fel som görs. Sladd påpekade Aftonbladets (eller Expressens?) skribent som skrev dumheter. Modetidningarna är ett annat exempel.

Men nu känner jag mig repitiv...detta har jag redan skrivit och dom flesta av er redan förstått.

8)
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-21 21:40

Kraniet skrev:det som e så roligt med allt detta är att det är "vanliga svenssons" som nästan bäst kan avgöra vad som låter "bra". Hypade hifiprylar döms ofta ut av en "grön" lyssnare som inte har några föreställningar om produkten ifråga.
Så det är inte så mycket som behövs göras annat än att öppet och ärligt låta dom lyssna på olika produkter. Det är nog här också som en stor bov ligger. I en normal affär av den typ som disskuterats ovan jämförs sällan produkter mot varandra utan säljaren pekar på den apparat han väljer och sen pratar omkull (i princip även om det inte är tanken) kunden.
Detta känner jag inte igen mig i men jag går sällan i hifibutik. Jag bygger ju en del själv istället.

Men så länge kunden/Svensson gör ett medvetet val är jag lite gladare...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-21 21:48

EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.

Nja, nejdå, alltså jag tycker nog att det är bra att sprida kunskap till dem som vill ha det. Och visst är det bra med organisationer som vill göra det. Jag tycker att LTS är en sån.

Vad jag menade med mitt inlägg är att det faktiskt finns ett ointresse hos en majoritet. I en del fall finns det potential att väcka intresset, men hos många kommer det nog att stanna vid "en snygg stereo". Och så måste det få vara, i varje fall om min analogi håller.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-21 22:12

EngelholmAudio skrev:
Kraniet skrev:det som e så roligt med allt detta är att det är "vanliga svenssons" som nästan bäst kan avgöra vad som låter "bra". Hypade hifiprylar döms ofta ut av en "grön" lyssnare som inte har några föreställningar om produkten ifråga.
Detta känner jag inte igen mig i men jag går sällan i hifibutik. Jag bygger ju en del själv istället.

Men så länge kunden/Svensson gör ett medvetet val är jag lite gladare...

ja en hifiaffär är väl lite annorlunda fast det varierar där med. de butiker jag syftar på är de stora kedjorna som onoff osv.
Det där med medvetet val tycker jag alltså inte stämmer i vanliga fall då man inte har koll på hur annat låter. Får man inte chansen att jämföra flera produkter i samma prisspann så är det inte mycket till val. Har man då en säljare som argumenterar för en produkt och samtidigt drar nåt i sitl med "det mesta låter likadant" så blir det inte så intressant längre. Stereoprylar är inte direkt med i råd och rön så vitt jag vet.

Läste förresten nyligen i "vi i villa" hur man fixade biograf hemma med en billig projektor (10000) och ljudet räckte det med ett paket med "små lättplacerade" lådor med tillhörande baslåda så man fick "hela registret". Baslådan är ju dessutom så smidig att den går att gömma i närmaste byrålåda (tillspetsat men fortfarande inte långt från sanningen). Klart som fan att man inte är intresserade av hifi/ljud när det framställs på sådant vis..

Nej jag tycker ditt förslag är vettigt men det får se till att vara en förening/organisation som verkligen ser till att höras. I tv, i radio i råd och rön osv. En förening som kan visa på att bra ljudåtergivning inte är detsamma som ful inredning och mycket pengar. En förening/organisation som kan och vågar döma ut skitprodukter och kräva bättre inspelningar från musikbolag.
När folk liksom ser Fabian på tv5 och sammanställer hifi med hans tokidiotiska mastodontanläggning så är det inte lite underligt att de blir förskräckta.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 23:16

Frågan är fortfarande: Varför vill du inte engagera dig i LTS med dessa frågor?

LTS är en extemt öppen och flexibel organisation, som gjord för det du tycks vilja uppnå, med det stora fördelen att den redan finns, och att den funnits sedan 1950-talet. Du kan få starta en helt ny sektion med ansvar för att driva utåtriktad verksamhet mot "icke-LTS-medlemmar".

Så länge som det inte sker i strid med LTS principer vill säga: Oberoende, saklighet och strävan i riktning mot förbättrad musikåtergivning.

Är det främsta syftet att skapa ett uppsving för branschen är LTS fel boning dock. LTS finns till för alla välljudssökare i allmännhet, och för sina medlemmar i synnerhet.

Så snart branschen väl sätts i första rummet drabbas konsumenterna, i synnerhet de som bryr sig.

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag har en skiva med Vaugham Williams aristophaniska suite 'the Wasps' gående i bakgrunden.

Det är inte klokt hur mycket bra, mycket bra musik det finns, egentligen... Man kan knappt andas när de spelar här i mitt lyssningsrum. Så bra är det. Man liksom glömmer...

(Boult, LPO, 1968)

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 00:24

:) Det finns två synsätt i denna fråga helt klart.

1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det.
De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.

2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
För att kunna ställa krav måste konsumenten vara medveten.

Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.

Det hela är lite som skolan, skolans uppgift borde vara, även om det inte alltid är så, att presentera möjligheten av något och att väcka medvetenhet och intresse för något, i detta fall stereo.
Blir fler uppmärksammade om att det finns en värld de missat, kan fler bli intresserade och skaran öka, troligtvis inte dramatiskt men med en tillväxt som gör att skaran ljudintresserade i alla fall inte minskar.
Vänder man sig bara till de redan intresserade riskerar man sotdöden och att vårt intresse drunknar i bruset av allting annat.
Vill man finnas till i sinnesvärlden idag måste man synas på något sätt.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 00:58

Bravo skrev::) Det finns två synsätt i denna fråga helt klart.

1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det. De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.

Vad har du för bild av LTS och världen i övrigt egentligen?

LTS medlemmar är friskt spridda mellan kanske 15 och 90 år, kom på medlemsmötena och kolla själv.

Inte drar sig LTS innanför något skal. Tvärtom betyder att "vända sig till de intresserade" (med vilket jag inte menar samma sak som "redan" intresserade) att man når en massa nya människor.

Hur tror du vi får nya medlemmar egentligen? Vi är ju betydligt fler nu än vi var före internet, dataspel och en massa andra saker som slåss om medmänniskornas tid (och pengar).

Och sist men inte minst - varifrån har du fått att branschen är på nedåtgående? Det är den inte. Tvärtom. Det säljs mera audiovisuell hemelektronik än någonsin förut!

Skivbranschen har trubbel, men inte beroende på minskat musikintrsse, utan på grund av klantig hantering från skivbolagshåll och (delvis därför?) minskat intresse från konsumenterna att bidraga till de kämpande artiskternas överlevnad.

När man upplever fonogrampriserna ohemula och skivbolagen ointresserade av att hålla andra utgåvor köpbara än hitlistan... Det är ju billigare att ladda hem musik gratis.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-24 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 01:17

:) Nja, jag utgick från vad du skrev själv "IngOehman".
Det är skillnad på att verka bland intresserade och väcka intresset bland ointresserade eller omedvetna, den skillnaden kan väl inte vara så svår att förstå.
Om man vill väcka intresset bland omedvetna fyller ju inte LTS behovet, allt enligt din egen utsaga.
Det är i och för sig helt OK, man har helt olika målgrupper.

Vem har pratat om någon bransch eller ålder i LTS, det var bara ett konstaterande att de flesta [/i]bland allmänheten har så många konkurrerande intressen att hifi lätt blir ett glömt område.
Ytterst få har en aning om vad LTS är, dessutom är jag inte så LTScentrerad att allt jag skriver refererar till denna förening vilket borde framgått av inlägget med en parallell till skolan och vad skolan presterar/borde prestera.

Hela idén var ju att sprida intresset till flera, framförallt omedvetna och därmed kunna öka kravet på t.ex. mjukvaruindustrin.
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 05:11

Bravo skrev::) Nja, jag utgick från vad du skrev själv "IngOehman".

Jag har inte skrivit ett ord om att LTS-medlemmar (eller hifi-intresserade i allmänhet) skulle vara +35. Det stämmer ju inte alls. Tillströmningen av yngre till hifi-intresset är ju utmärkt.

Bravo skrev:Det är skillnad på att verka bland intresserade och väcka intresset bland ointresserade eller omedvetna, den skillnaden kan väl inte vara så svår att förstå.

Ointresserade som jag definierade det går inte att väcka intresset hos, det ingår liksom i definitionen för ointresse. Som när en telefonförsäljare ringer och tjatar, och man till sist säger jag är HELT OINTRESSERAD! :wink:

"Inte intresserbar" alltså. Det var så jag menade.

Vi verkar för att väcka intresset hos intresserade, eftersom det är meningsfullt verkande. Alla intresserade är inte praktiserande dock.

Bravo skrev:Om man vill väcka intresset bland omedvetna fyller ju inte LTS behovet, allt enligt din egen utsaga.

Nej, det har jag aldrig påstått. Du missförstod vad jag ville säga. Eller läser du det jag skriver som f-n läser bibeln? :wink:

De omedvetna kan visa sig vara klart intresserade. Dem når vi gärna. :P Vilka människor tror du jag pratade om när jag skrev att Epkpeng var välkommen att verka med utåtriktad verksamhet inom LTS om han vill? De omedvetna förtås.

Bravo skrev:Det är i och för sig helt OK, man har helt olika målgrupper. Vem har pratat om någon bransch eller ålder i LTS,

Du. Du skrev +35.

bravo skrev:det var bara ett konstaterande att de flesta [/i]bland allmänheten[i] har så många konkurrerande intressen att hifi lätt blir ett glömt område.

Men så är det ju inte. Musikåtergivning och hemmabio är större än någonsin. Och du antydde faktiskt att hifi-intresserade var +35, vilket inte stämmer alls. Jag har haft kontakt med hifi-branschen i över 30 år, och om något så har medelåldern sjunkit.

bravo skrev:Ytterst få har en aning om vad LTS är, dessutom är jag inte så LTScentrerad att allt jag skriver refererar till denna förening vilket borde framgått av inlägget med en parallell till skolan och vad skolan presterar/borde prestera.

Efter att jag skrev att LTS primärt vänder sig till dem som bryr sig (om ljudkvalitet), skrev du ordagrannt att synsätt ett var:
bravo skrev:1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det. De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.

Inte så mycket som ett ord om skolan i detta stycke. Och det är detta stycke jag har kommenterat. Det trodde jag framgick.

Skolan tar du upp senare i din text, i samband med att du ger stöd för synsätt två.

Vad jag vill säga är att det du kallar "synsätt 1" verkligen inte är något som LTS ställer upp på. Jag tyckte detta var viktigt att säga eftersom du i detta stycke SPECIFIKT skriver om LTS (hur lite LTS-centrerad du än säger dig vara) och du skriver att "LTS drager sig tydligen inom sitt skall" (du menar skal utgår jag ifrån).

Jag vill bara klargöra att du missuppfattat LTS isåfall.

bravo skrev:Hela idén var ju att sprida intresset till flera, framförallt omedvetna och därmed kunna öka kravet på t.ex. mjukvaruindustrin.

Visst, förvräng bara inte vad jag skriver, plz. Det behöver inte tolkas om. I synnerhet inte så att det får till följd att du påstår att jag påstått något annant än jag skrivit. :wink:

Vad jag velat säga är att det gäller att hitta de intresserade. Ju fler omedvetna som kan bli medvetna och bry sig, desto bättre. Ingen har väl i Sveriges hifi-historia verkat mera för att öka medvetenheten än just LTS.

Hoppas detta reder ut missförstånden.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-24 20:34, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-22 08:28

IngOehman skrev:Det gäller att hitta de intresserade. Ju fler omedvetna som kan bli medvetna och bry sig, desto bättre. Ingen har väl i Sveriges hifi-historia verkat mera för att öka medvetenheten än just LTS.

Vh, iö

Men är det riktigt sant? Jag menar om det bara är vissa personer som redan är intresserade av HiFi som vet om att LTS finns så kan man väl inte påstå sig öka medvetenheten?
Jag kan nog lugnt påstå att 80-90% av folket på stan aldrig hört talas om LTS. Jag visste ju knappt vad det var fören två år efter jag intresserat mig för HiFi!
Jag vet inte.. Nog tycker jag LTS uppfyller alla önskemål om den förening som efterfrågas här. Dock tycker jag inte att den viktiga punkten att höras och verka i "allmänhetens tjänst" finns i föreningen. Vore det så så borde väl föreningen synas lite mer?
Mvh
Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 09:12

Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.

Nja, nejdå, alltså jag tycker nog att det är bra att sprida kunskap till dem som vill ha det. Och visst är det bra med organisationer som vill göra det. Jag tycker att LTS är en sån.
Känns som att vi kanske har lite samma syn men väljer att beskriva det olika - glaset är halvtomt eller halvfullt! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-22 10:03

Ok då gör vi så här. Lts går ut och skriver i alla stora medier och kräver att skivbolagen skall göra bättre inspelningar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-22 10:39

Ok då gör vi så här. Lts går ut och skriver i alla stora medier och kräver att skivbolagen skall göra bättre inspelningar.

Japp, och bjuder in folk till visningar hur stereo kan låta trots små medel. Detta dessutom då i nån sorts landsomfattande aktion.

"LTS on Tour" :wink:

Va säjs LTS medlemmar, kan det vara nåt för att få en bredare massa att fatta och att öka medvetandet för bättre mastrad
musik + anläggningsuppbyggnad?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 11:09

Låter väl bra, men LTS har väl inget heltidsanställt folk vad jag uppfattat, så vem skall betala lön för dem som ställer upp på sin fritid? Någon måtta på idealismen och självuppoffrandet får det ju vara...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 11:35

No offence, men jag tror inte att dagens LTS är lämpad att åka omkring i en "LTS on tour". Inte för att uppnå det jag vill och efterfrågar i denna tråd.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-22 11:41

EngelholmAudio skrev:No offence, men jag tror inte att dagens LTS är lämpad att åka omkring i en "LTS on tour". Inte för att uppnå det jag vill och efterfrågar i denna tråd.

Varför inte Pär?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 11:48

mats skrev:
EngelholmAudio skrev:No offence, men jag tror inte att dagens LTS är lämpad att åka omkring i en "LTS on tour". Inte för att uppnå det jag vill och efterfrågar i denna tråd.

Varför inte Pär?
Känns som en annan diskussion jag inte vill föra i denna tråden. Ok? Är bara DU intresserad kan vi ta det per mail eller telefon. Nummer på min site, under KONTAKT.
vänligen
// Pär Engelholm

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-22 11:58

IOFS finns det inget som hindrar att ni i LTS utvecklar EA's idé och går ut med bredare kampanj eller på det sätt ni finner mest lämpligt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-22 12:09

Pär jag har mailat dig under kontakt på din hemsida :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi