Strmbrg skrev:
Om vi håller oss till analoga signaler:
Kan man tänka sig att det i signaltransmissionen i en anläggning - även då högtalaren - deformerar ursprungssignalen på grund av intermodulation? Dvs att transmissionen inte sker stumt och stabilt utan att oscillativa skeenden uppstår. Men det kanske bara renderar i mer harmlös harmonisk distorsion?
Editering: Kom efter att jag skickat iväg inlägget att tänka på det där "minnesdistorsion", som någon fransk firma fokuserade på härom århundradet.
Alltså, apparater har inte distorsion, de har olinjäriteter. En apparat har följaktligen inte mycket harmonisk dist, men lite intermodulationsdist, det som avgör är vad för signal man matar den med (i kombination med olinjöriteten). Matar man med en sinus blir det oftast bara harmonisk distorsion.
Oscillativa beteenden i en högtalare, det är resonanser det. Resonanser är i sig linjära fenomen som inte ger distorsion utan bara tonkurvepåverkan. Ändå finns det distorsion som tittar fram framför allt vid resonanser, tex vid konuppbrytningar.
Hursomhelst, jag tror det närmaste vi kommer är intermodulationsdistorsion, där det uppstår nya deltoner som är en kombination av två instruments deltoner. Jag tror att de får en ihopklistrande verkan för hörseln, att instrumenten blir svårare att separera från varandra. Det kan väl vara en form av upplösningsminskning?