petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Då lilltroll och jag valde 15 miljoner tappar var det med utgångspunkt att uppnå en frekvensgång till 22 kHz +/- 0,01 dB och där halva samplingsfrekvensen skall hamna på -180 dB. Jag tror vi hade 32 eller 36 bitar och en översampling på 1024 ggr, d v s kring 50 MHz med 32 eller 36 bitars upplösning. Då skyfflar man 1,8 Gbits per sekund. Upsamplingen skedde i flera steg, så den totala tidsfördröjningen hamnade kring 30 ms.
Dessutom gick det att åstadkomma med den FPGA vi tidigare valt.

Vad blev det ljudliga resultatet? Alltså upplevt med hörselsinnet.
Vet inte. Men det var första gången som jag upplevt ett icke-ljud. Det flödar musik utan anmärkning. Hur låter det? Vad skall man göra nu?
Hm, kanske ett annat sätt att tala om det som jag brukar kategorisera som distraktioner.
Jag funderar nästan inte alls på hur det låter numera (förutsatt att vaxet är "sjysst"). Det är denna ambition jag har med hifi sedan ett antal år tillbaka. Jag vill lyssna på musik utan att distraheras av tankar på vare sig teknik eller "ljud" när jag spisar ett vax jag gillar.
Det som har kommit att ta förstaplatsen i distraktionerna numera är min tinnitus. Den distraktionen kan jag i viss mån nedbringa genom att spela upp musiken litre högre.
Jag vill egentligen även slippa att imponeras av ett bra resultat. Ty, även det är ju att fokusera på tekniken under lyssnandet. Just
jag vill inte fokusera på det.
Andra må ha andra, mer eller mindre tydligt definierade ambitioner.
Det är valfritt och baseras på ens intressen och - i förekommande fall definierade - syften.
Vet inte men jag tänker mig att "forskning" och upptäckter
emellanåt kan bestå av ordningsföljden:
Jag noterar något (oväntat) - jag säkerställer genom repetering mm - jag försöker klargöra orsaken och finna förklaringarna.
Om jag inte finner förklaringen till det säkerställda fenomenet, så avfärdar jag inte fenomenets existens.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.