Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Man blir ju lite nyfiken på vad det är för mjukvara du använder för dessa simuleringar...
Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?
Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.
Tompa_39 skrev:kort fråga då....typ tumregelfråga![]()
i ett rum som är typ 4*6m bör man då placera "äggen" på var sin kortvägg? dvs med 6m emellan?
petersteindl skrev:Tompa_39 skrev:kort fråga då....typ tumregelfråga![]()
i ett rum som är typ 4*6m bör man då placera "äggen" på var sin kortvägg? dvs med 6m emellan?
Hur högt är det till taket?
Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs.
Tompa_39 skrev:kort fråga då....typ tumregelfråga![]()
Kraniet skrev:kommer systemet klara av surroundljudsformat som DD och DTS?
Surroundspåret på film innehåller ju allt som oftast mer dynamik och ett bättre ljud än stereospåret.
petersteindl skrev:Tompa_39 skrev:kort fråga då....typ tumregelfråga![]()
Det går att få superbt resultat med äggen på varsin kortvägg 1,35 meter från långvägg och centern mitt på längvägg.
Lyssnarposition är mitt på motstående långvägg 0,5 meter från väggen. Fixar du en diffusor bakom lyssnarplats så är lyckan gjord.
MvH
Peter
Aerob skrev:Göra vad? Om man undrar om någonting var gömt så kan man fråga.
Med ditt uttalande så utgår du ju ifrån att något var gömt.
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Göra vad? Om man undrar om någonting var gömt så kan man fråga.
Ja, det ÄR gömt om flera kan vittna att dom var där i timmar utan att veta om att den fanns!
Om en utställare skulle spela ett par monitorer som verkligen imponerande med sin djupa bas och det inte kom fram att han hade gömt undan ett par basmoduler, skulle du anse det var okej?
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Göra vad? Om man undrar om någonting var gömt så kan man fråga.
Ja, det ÄR gömt om flera kan vittna att dom var där i timmar utan att veta om att den fanns!
Om en utställare skulle spela ett par monitorer som verkligen imponerande med sin djupa bas och det inte kom fram att han hade gömt undan ett par basmoduler, skulle du anse det var okej?
Bill50x skrev:Du har en poäng här, själv hade jag ingen aning om att det fanns fler högtalare inkopplade.
Samtidigt förstår jag Peter som ju också önskade veta om någon hörde att det fanns en centerkanal. Men om man, bland annat, säljer ett system på utformning/design så kan det väl vara lämpligt att redovisa samtliga komponenter... Behövs det dessutom en speciell förstärkare/försteg kanske man lite tydligare ska redovisa detta när man talar om högtalarkostnad.
/ B
petersteindl skrev:Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?
Är centerhögtalaren tänkt att fungera, uppställningsmässigt, med en platt-tv? Om centern liknar H/V-högtalarna ser jag inte hur man ska kunna placera den med en tv på plats.
Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.
Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.
Centern liknar inte H/V- högtalarna.
MvH
Peter
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Du har en poäng här, själv hade jag ingen aning om att det fanns fler högtalare inkopplade.
Samtidigt förstår jag Peter som ju också önskade veta om någon hörde att det fanns en centerkanal. Men om man, bland annat, säljer ett system på utformning/design så kan det väl vara lämpligt att redovisa samtliga komponenter... Behövs det dessutom en speciell förstärkare/försteg kanske man lite tydligare ska redovisa detta när man talar om högtalarkostnad.
/ B
Ja, jag har inget emot Peter, har träffat han flera gånger, och har inget emot om han kör med center eller ej. Men jag skulle som lyssnare vilja veta om sådana saker.
JanBanan skrev:Systemet trollar alltså bort sidoväggar och bakvägg. Hur är det med taket? Skall det också trollas bort i en närliggande framtid?
Tumme skrev:petersteindl skrev:Kraniet skrev:men om ingen kunde höra om centern var ikopplad eller inte, vad fyller den då för funktion?
Det är inte det som jag skrivit. Det jag har skrivit var att ingen kunde detektera centern d v s höra ljud komma explicit från centerhögtalaren. Den försvinner alltså och kvar blir det en friprojicerad ljudbild där varken center eller sidohögtalare hörs. För att centern skall kunna integreras på ett sömlöst sätt så måste centern vara konstruerad efter vissa principer.
Sedan är det så att vid själva omkopplingsögonblicket så är det svårt att höra skillnad beroende på var man sitter och vilken panorering av instrument det är på skivan. Det är också så att hörseln är adaptiv och därför tar tid på sig att ställa om till annan ljudrepresentation. Jag har för avsikt att redogöra för Bremens ljudåtergivningsprinciper i detalj.
Centern liknar inte H/V- högtalarna.
MvH
Peter
Det låter ju oneklingen intressant det där med centern men det stora problemet med centrar och varför många inte gillar dom är ju att man har svårt att placera centern på ett bra ställe på grund av platt TV eller projektor. Jag som har proj och skulle behöva placera centern under duken och då kommer dialogen m.m alldeles för lågt och ljudbilden blir förstörd. Kan man med din center komma runt detta problem?
Frågan gäller väl mest om man kör DD och DTS 5.1 ljud eftersom det mesta filmljudet är multi mono speciellt dialog.
Thomas
petersteindl skrev:Skulle du som lyssnare vilja veta om sådana saker innan du lyssnar eller efter du lyssnat?
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster