Jag har inte undvikit tråden, men jag har just nu haft massa annat att grubbla på, rätt trista saker faktiskt så jag håller forumet utanför det.
Den roliga tiden har jag lagt på något annat, vilket är att slutföra bygget av mina högtalare, ett projekt som fortgått i ca 4mån. I och med bygget så ligger jag 20 sidor efter i läsningen nästan, så det här meddelandet blir lite i "efter" i debatten.
Jag kan inte samla till ett bra svar såhär i skrivande stund, men lite erfarenheter av mitt högtalarbygge kan jag iaf skriva.
När det gäller vibrationer som detta handlar om, vi struntar i kopplingen till golvet, så har detta varit en kärna i mitt jobb, att få lådan att stå still och inte ge missljud.
I början av bygget så trodde vi att vi skulle vara "safe" i konstruktionen av en transmissionline, bakladdningen till den 8" som spelar. Vi använde då 22mm spånskiva och styvade upp horngången med kakel, för att den skulle bli så styv som möjligt. I och med detta trodde vi att vi hade både hängslen och livrem och det skulle låta bra.
So far so good. När vi väl la upp den för att göra mätningar till filtret visade det sig att hela lådan sjöng som en kyrkklocka, det lät kattskit neråt och det kom ut rätt mycket skräp ur horngången. Vi ska inte tala om mätningarna, de såg riktigt skräp ut.
Så hur skulle vi då få still på dessa ondsinta vibrationer, för det tycker jag faktiskt att det var. Jo vi skaffade en hel del bitumen, asfaltmatta, och mer IKEA täcke och fyllde upp lådan med. Inte nog med detta så inhandlades 4 liter swedac dämplim, spackel, och 3kvm badrumsklinkers 30x60cm. Så vad var då tanken med detta?
JO vi ville först och främst att den vibration som uppstår skulle flyttas i frekvens, så på med asfaltsmattan, och för att den skulle mildras i amplitud med den extra massan.
Sen vet vi ju att om två styva skivor böjs, så kommer den största skjuvningen av materialet att ske i gränsskitet mellan dem, och där slänger vi in dämplimmet. Detta gör att när skivorna börjar deformeras av trycket så kommer skjuvningen att ske i limmet istället för i plattan/baffeln etc. Då står lådan mer still då energin absorberas i gränsskiktet och inte sätter lådan i rörelse. Vilket gör att lådan inte låter "illa".
Så vad har då detta resulterat i, ja det kan ni beskåda i en länk nedan.
Högtalaren nu när den har ett filter i betastadiet och element som behöver spelas in ordentligt, spelar musik och spelar på riktigt bra, mot förväntat i detta stadie.
Och lådorna då? Jag kan bara säga som sådant att den är dödstum. Jag har aldrig knackat på en låda stum låter stummare. Alltså optimalt betyg i knacktest. Här har vi då ett massförhållande rörlig/stilla på 1:3000.
membran på knappa 30g och 105kg stillastående massa.
Vad står högtalarna på? Ja just nu står de på 2 st postorderkataloger för att bespara golvet, då jag inte tillverkat några fötter ännu. Jag har inte bestämt mig ännu för hur jag tänkte designa dem.
Så ja Göran, jag hoppas du förstår min prioritering i avseende tid, och övrigt så finns ju ovan lite erfarenheter om det här med vibrationer när man konstruerar högtalare ovan. Jag vill inte ha vibrationer alls, för det låter skit i min 2vägare. Du är välkommen att komma och knacka på den när helst du önskar med lite förvarning. Hoppas detta gav dig något matnyttigt, oavsett vad det tillför debatten.
Bild på resultatet
Mvh Andrén
Byggtråd på Hififorum
Goran_Rudling skrev:Andren skrev:Goran_Rudling skrev:Andren skrev:
Jag har varken spikes eller mjukfötter utan tänker rent vibrationsmässigt, vilket måste vara kärnan i detta.
Mvh Andrén
Jag har sett att du kan tänka. Och du behöver varken spikfötter, mjukfötter eller klumpfötter för att göra det.
Frågan är enkel, mycket enkel.
Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig vid alla förekommande frekvenser?
Förklara varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser?
Har ställt frågan till Mattias Karlsson. Han kan inte svara.
Ber dig om ett svar.
Bäste Långtänkare Andrén,
Ställde en enkel fråga till dig för snart en vecka sen. Du har haft god tid på dig att komma med ett svar. Det enda du svarat är att frågan inte är enkel. Det svaret kom 2009-06-19 09:42
Har fortfarande inte sett svaret på mina frågor.
Kan du idag svara på frågorna ovan.
Eller behöver du mer tid?
Vad är det som är så förbaskat svårt med denna fråga.
Önskar fortfarande ett svar.
Göran Rudling
Jag vill säga att frågan inte alls är enkel och jag kommer ta mig tid för ett längre svar. Men Glad midsommar så länge!