mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 19:25

Tacka gudarna det finns iaf två format idag så man kan få chansen att höra skivorna någonlunda bra. Fick hem senaste Megadeth på vinyl och det går det iaf lyssna på mot CDn som är...ja, bedrövlig. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-07-19 20:26

IngOehman skrev:
popedh skrev:
Maarten skrev:....
..
man blir trött å förbannad.
Instämmer till fullo! HiFi-branschen är speciell; å ena sidan en viss charm med dess amatörmässighet och okunskap, -fältet känns ganska odefinierat och bortglömt. Vem som helst kan påstå nästan vad som helst utan större ifrågasättande. Detta ger en sorts frihet och kan vara en oas i en annars till synes väldefinierad värld.

Å andra sidan finns det mycket som kan förbättras och det krävs idag inte så mycket kunskap (relativt sett) för att höja sig över genomsnittet. Vilket kan vara kul för en del!
Kanske pga dessa två olika anledningar som HiFi ändå är fascinerande... ...
...och varför det blir så tjafsiga diskussioner?

Bra skrivet.. man börjar ju få feeling att stanna kvar här.. vart har ni hållt hus innan?

Mårten är en höjdare. Han är dessutom lika bra i skrift som i real life (å tepåkööpet göteborgare, som du!).

Han borde skriva massor på faktiskt!

Vh, iö

Det var en trevlig och generös inbjudan! Känner mig förstås lite smickrad och uppmuntrad att skriva.
Men jag har haft mycket att göra under en längre period och att skriva på faktiskt tar så mycket tid, vilket bland känns som slöseri med energi, -speciellt när diskussioner (mina och andras) med tiden känns upprepande.

Mvh Mårten

Ett Ps till Popedh: Jag anar att du försöker säga; Don't shoot the messenger! Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-07-19 21:44

subjektivisten skrev:Vi tänker oss samma grej om du jobbar på ICA. När kunden kommer med en chipspåse så säger du, nej, det är inte nyttigt, här har du ett äpple istället. Den butiken blir inte långvarig...

Jag håller med, men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:04

Harryup skrev:Håller med Subjektivisten,
man kan inte kräva av dom som befinner sig längst ner i näringskedjan att göra uppror. Det enda som gäller är väl att förmå skivbolag och radiostationer världen över (puh) att ändra beteende. Dvs genom att införa en standard för sändningsteknik för att bevara kvalitén maximalt. Frivillighet blir nog svårt.

jösses

en liten grupp av besserwissrar ska alltså bestämma hur det ska låta då den obildade massan är för korkad för att veta sitt eget bästa

i det gamla sovjet hade kanske detta varit en bra tanke
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 00:13

Style:
Jag tror nog du missförstår.
Världen är full av standarder som underlättar livet om det är rätt gjort.
Är det inte bra att alla klockor borde visa samma tid i hela Sverige samtidigt?
Är det inte bra att vi bara har 220v i väggen överallt?

En sändninsgstandard skulle inte behöva göra att radion lät sämre men att man väl kunde behålla dynamiken på skivorna och det stället som behöver kompression radio, disco, bilstereo etc får sköta sin egen komprimering.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:17

och hur många tycker att kompression är ett problem? alltså utanför besserwisser-forumen, de flesta jag känner tycker att skivor med för låg volym är kass

EDIT: vi ska alltså inskränka människors frihet och införa en kostsam standard för att några självutnämnda experter tycker att det vore bra. Jösses igen Sovjet 2.0 närmar sig

I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 00:23

Style skrev:och hur många tycker att kompression är ett problem? alltså utanför besserwisser-forumen, de flesta jag känner tycker att skivor med för låg volym är kass

Förmodligen dom flesta om dom får höra hur det kan låta. Innan som det är nu så reagerar knappast någon vanlig konsument. Men jag kan inte förstå varför alla inte skulle kunna vilja ha en mer dynamisk återgivning. Vill man ha ett visst sound så kan ju producenten fortfarande trycka ihop dynamiken, och lämna lite mer utrymme på skivor där det är bättre med mer dynamik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 00:26

Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.

Precis, och folk köper inte skivor eftersom dom inte kan höra skillnad på mp3 och en vanlig CD. Om det verkligen blev en skillnad på nedladdat och köpt musik så skulle det gynna alla.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:29

Harryup skrev:
Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.

Precis, och folk köper inte skivor eftersom dom inte kan höra skillnad på mp3 och en vanlig CD. Om det verkligen blev en skillnad på nedladdat och köpt musik så skulle det gynna alla.

en marknadsekonomi är självreglerande, om du hade rätt hade de bolag som börjar sälja okomprimerat slagit ut de andra. Mig veterligen har de inte hänt, men det kanske kommer...
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 01:15

Harryup skrev:

En marknadsekonomi förutsätter att konsumenterna har några val. Det har man inte när det gäller musik. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer Madonna för att hennes skivor är mer komprimerade än Lalehs... Vi konsumenter är helt i händerna på skivbolagen när vi vill köpa en viss artists skivor.

Och vad är det för fel på standarder? Tack vare emc-standarden så tål din mobiltelefon minst 8kV urladdning av statisk elektricitet mot displayen. Utan samma standard hade din mobiltelefon med all säkerhet stört ut annan utrustning, tex abs-bromsarna i din bil. I det här fallet är standarden inget ingrepp i ditt fria val (eftersom alla tillverkare måste leva upp till den) utan en försäkran till rimlig kvalitet.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 01:18

Style skrev:
Harryup skrev:

en marknadsekonomi är självreglerande, om du hade rätt hade de bolag som börjar sälja okomprimerat slagit ut de andra. Mig veterligen har de inte hänt, men det kanske kommer...

Folk köper artisters skivor eller framförande av verk, man köper inte skivbolagsskivor. Vill man ha Berliner Filharmonikerna så blir det förmodligen en DG-skiva, vill man köpa en Bowie så får man finna sig i att köpa den skiva som gjorts. Man kan inte köpa alla artisters skivor ifrån Telarc.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-20 01:23

Popedh,

Vilka argument anför skivbolagen för vansinneslimiteringen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:24

Style skrev:...

I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.

Jag citerar bosco: ""... men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...".

Dvs kunden har ingen chans att välja i det här fallet idag.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 01:46

i skrev:Jag citerar bosco: ""... men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...".

Struntprat, sist jag kollade så fanns det sisådär några miljoner OLIKA CD skivor
att köpa på nätet...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 02:04

Rain skrev:
i skrev:... Dvs kunden har ingen chans att välja i det här fallet idag.

Struntprat, sist jag kollade så fanns det sisådär några miljoner OLIKA CD skivor att köpa på nätet...

Återigen, av en given artist finns det mycket sällan någon valfrihet. Önskar jag köpa Ulf Sturesons skivor så har jag ingen valmöjlighet mellan olika kvaliteter. Vill jag köpa tomater kan jag välja mellan svenska, holländska och från andra länder. Med lite möda kan jag leta upp tomater som är producerade nästgårds eller under speciella förhållanden (utan kemikalier tex). Jag kan köpa röda tomater, gula tomater, jag kan hitta körsbärstomater....

Men av Eric Claptons "Slowhand" hittar jag bara en sort, nämligen en sönderkomprimerad "digitally remastered". Letar jag länge i begagnatkorgarna hittar jag kanske en originalutgåva från 70-talet som åtminstone är hyggligt bra mastrad.

Eller menar du att musik bara är en produkt som vilken spik som helst och om Eric Clapton känns söndermastrad så kan jag köpa Vikingarnas Kramgoa låtar #47 istället eftersom ingen ville kosta på en komprimering på denna?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 07:33

Rain skrev:
i skrev:Jag citerar bosco: ""... men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...".

Struntprat, sist jag kollade så fanns det sisådär några miljoner OLIKA CD skivor
att köpa på nätet...
[s]Hur tänker du nu egentligen? Inte alls? :roll:[/s]

Att det finns miljontals olika CD-skivor är väl inte direkt något nytt. Det gillar vi.

Men det finns ju oftast bara en utgåva av varje alster, och vill man ha det alstret kan man ju inte direkt välja hur den skall vara producerad rent tekniskt. Man har alltså ingen valfrihet - det finns bara en sorts chips ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-20 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 09:58

Bill50x skrev:
Harryup skrev:

En marknadsekonomi förutsätter att konsumenterna har några val. Det har man inte när det gäller musik. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer Madonna för att hennes skivor är mer komprimerade än Lalehs... Vi konsumenter är helt i händerna på skivbolagen när vi vill köpa en viss artists skivor.

/ B

Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen? Om så, vad är deras skäl? att retas med dig?

Ett fritt val har konsumenten idag, om däremot ett besserwisser-forum bestämde så skulle det vara ett minne blott
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 10:09

Style skrev:
Bill50x skrev:En marknadsekonomi förutsätter att konsumenterna har några val. Det har man inte när det gäller musik. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer Madonna för att hennes skivor är mer komprimerade än Lalehs... Vi konsumenter är helt i händerna på skivbolagen när vi vill köpa en viss artists skivor.

Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen? Om så, vad är deras skäl? att retas med dig?

Ett fritt val har konsumenten idag, om däremot ett besserwisser-forum bestämde så skulle det vara ett minne blott

Vari ligger dagens "fria" val? Och på vilket sätt skulle detta fria val begränsas om tex en standard (liknande den som enligt uppgift finns för filmproduktion) för kvaliteten stipulerades?

Varför skivbolagen komprimerar? För att låta högst i reklamradion verkar vara den gängse uppfattningen.

Så återigen, för att vara extra tydlig, om jag vill köpa den senaste skivan med The Bad Plus, vari ligger mitt fria val när det gäller den tekniska kvaliteten?

Om jag har en sliten gammal vinylskiva med The Who och önskar den på CD, vari ligger mitt fria val då när jag upptäcker att mix och komprimering är skitkass jmf med min gamla skiva?

/ B

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-20 10:44

Style:

Du kan inte använda marknadsekonomi på det där sättet. Patent och upphovsrätt gör att personen som äger rättigheterna på uppfiningen eller sången har monopol på försäljningen.

För övrigt är den här typen av marknadsekonomiska argument bara skit. Marknadsekonomi leder inte till optimering även om det kan göra det ibland. Marknadsekonomi är darwinism det vill säga de företag som överlever klarar sig och finns kvar. Det finns inget som helst villkor som säger att man måste vara bäst. Det är väldigt lätt att i marknadsekonomi hamna i situationer där alla aktörer tar optimala(egoistiska) beslut men totale blir dålig.

Det finns dessutom massor av exempel på när man måste reglera marknader för att det ska fungera, har du till exempel märkt att torsken blivit dyrare? Vad beror det på? Vad tror du skulle hända om vi inte reglerade radioutsändningar överhuvudtaget?

Det är förövrigt inte kommunism att reglera en marknad om det görs i demokratiska institutioner (ett folkligt mandat finns). Där det folkliga mandatet även kan vara av representativ natur dvs att experter bestämmer.

Jag har ändå visst hopp att med digital distribution kommer möjligheten att köpa audiofilvarianten av samma album finnas. Det är en fantastisk bra utveckling att när marknader globaliseras så kan även de minsta behov uppfyllas av nischaktörer. Tyvärr så måste nog skivbolagen (eller upphovsrätten) moderniseras genom reglering eller egen vilja så att sådana nischaktörer får finnas.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-07-20 12:45

Bra inlägg Maan! God helhetssyn.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 13:47

Style skrev:Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen?

visst har det gynnat försäljningen, men inte genom att folk älskar komprimmerat crapp, utan för att de insett att det som låter högt via radio attraherar. Nivåhöjningen har varit deras sätt att nå ut starkast med produkten.

Irriterande att det fungerar? Jupp.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-07-20 13:49

Har nu läst igenom hela denna tråd och förbluffats över hur fel jag haft då jag tidigare "tittat på vågformen" i mina audioapplikationer. Måste genast hitta ett program som kan visa hur slutvågformen ser ut och samtidigt visa enskilda sampel. Finns det några freeware-program som klara detta eller måsta jag köpa protools för 0,3 Mkr?

När det gäller mastringen/limitering, har inte JVC redan försökt komma åt problemet genom att släppa XRCD-releaser? Vad tycker forumet om deras (JVC's) sätt att angripa problemet?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-20 13:57

bomellberg skrev:Har nu läst igenom hela denna tråd och förbluffats över hur fel jag haft då jag tidigare "tittat på vågformen" i mina audioapplikationer. Måste genast hitta ett program som kan visa hur slutvågformen ser ut och samtidigt visa enskilda sampel. Finns det några freeware-program som klara detta eller måsta jag köpa protools för 0,3 Mkr?

När det gäller mastringen/limitering, har inte JVC redan försökt komma åt problemet genom att släppa XRCD-releaser? Vad tycker forumet om deras (JVC's) sätt att angripa problemet?

Ja du, inte ens protools HD klarar ju uppenbarligen av det;(

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-20 14:06

Kan nån PMa mej om hur man lägger upp filer här.. har några intressanta exempel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 14:37

Style skrev:Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen?

visst har det gynnat försäljningen, men inte genom att folk älskar komprimmerat crapp, utan för att de insett att det som låter högt via radio attraherar. Nivåhöjningen har varit deras sätt att nå ut starkast med produkten.

Irriterande att det fungerar? Jupp.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-20 14:38

Popedh:

Så att jag förstår rätt, är ert problem hur man visar vågformen? Dvs man interpolerar linjärt mellan alla "amplitudpunkter" över tiden istället för att redovisa summan av "amplitudpunkt*Sincfunktion" över tiden?

Jag har haft för mig att DAC:ar lämnar ifrån sig en fyrkantsvåg som sen lågpassfiltreras men jag kanske blandar ihop det med PCM-förstärkare? Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå? Är det det här oversampling är till för eller blandar jag ihop allting nu?

Men själva uträkningen "amplitudpunkt*Sincfunktion" verkar inte så svårt givet att sincfunktionen avtar rimligt raskt så att man inte behöver titta på mer än ett par tusen punkter före och efter varje punkt man räknar på?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-20 14:54

...perspektiv...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 17:00

maan8517 skrev:Popedh:

Så att jag förstår rätt, är ert problem hur man visar vågformen? Dvs man interpolerar linjärt mellan alla "amplitudpunkter" över tiden istället för att redovisa summan av "amplitudpunkt*Sincfunktion" över tiden?

Jag har haft för mig att DAC:ar lämnar ifrån sig en fyrkantsvåg som sen lågpassfiltreras men jag kanske blandar ihop det med PCM-förstärkare? Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå? Är det det här oversampling är till för eller blandar jag ihop allting nu?

Men själva uträkningen "amplitudpunkt*Sincfunktion" verkar inte så svårt givet att sincfunktionen avtar rimligt raskt så att man inte behöver titta på mer än ett par tusen punkter före och efter varje punkt man räknar på?

Den lösningen är riktigt dålig. Man ska emulera rekonstruktionsfiltret istället. Fundera en stund på varför så inser du nog det. Tips är att fundera på om vågformen ritas som den är eller efter en z-transform. EDIT: det finns många fler skäl också.
Senast redigerad av Style 2007-07-20 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 17:07

maan8517 skrev:Style:

Du kan inte använda marknadsekonomi på det där sättet. Patent och upphovsrätt gör att personen som äger rättigheterna på uppfiningen eller sången har monopol på försäljningen.

För övrigt är den här typen av marknadsekonomiska argument bara skit. Marknadsekonomi leder inte till optimering även om det kan göra det ibland. Marknadsekonomi är darwinism det vill säga de företag som överlever klarar sig och finns kvar. Det finns inget som helst villkor som säger att man måste vara bäst. Det är väldigt lätt att i marknadsekonomi hamna i situationer där alla aktörer tar optimala(egoistiska) beslut men totale blir dålig.

Det finns dessutom massor av exempel på när man måste reglera marknader för att det ska fungera, har du till exempel märkt att torsken blivit dyrare? Vad beror det på? Vad tror du skulle hända om vi inte reglerade radioutsändningar överhuvudtaget?

Det är förövrigt inte kommunism att reglera en marknad om det görs i demokratiska institutioner (ett folkligt mandat finns). Där det folkliga mandatet även kan vara av representativ natur dvs att experter bestämmer.

Jag har ändå visst hopp att med digital distribution kommer möjligheten att köpa audiofilvarianten av samma album finnas. Det är en fantastisk bra utveckling att när marknader globaliseras så kan även de minsta behov uppfyllas av nischaktörer. Tyvärr så måste nog skivbolagen (eller upphovsrätten) moderniseras genom reglering eller egen vilja så att sådana nischaktörer får finnas.

Det är klart att man kan använda marknadsekonomi så. Det är en darwinistisk mekanism som driver tillväxt av hela systemet. Det är det som gör det så bra. De företag som överlever och tjänar mest över tid är bäst. Enkelt och entydigt.

Sen är det självklart att det behövs vissa regleringar, men dessa ska vara så få som möjligt. Komprimering av musik hör inte till det som behöver regleras.
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 17:34

En standard är inte en reglering. Det ger bara konsumenterna möjlighet att se vilka som följer den.

Skulle vara intressant att arbeta fram en sådan standard.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi