Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:popedh skrev:Maarten skrev:....
..
man blir trött å förbannad.
Instämmer till fullo! HiFi-branschen är speciell; å ena sidan en viss charm med dess amatörmässighet och okunskap, -fältet känns ganska odefinierat och bortglömt. Vem som helst kan påstå nästan vad som helst utan större ifrågasättande. Detta ger en sorts frihet och kan vara en oas i en annars till synes väldefinierad värld.
Å andra sidan finns det mycket som kan förbättras och det krävs idag inte så mycket kunskap (relativt sett) för att höja sig över genomsnittet. Vilket kan vara kul för en del!
Kanske pga dessa två olika anledningar som HiFi ändå är fascinerande... ...
...och varför det blir så tjafsiga diskussioner?
Bra skrivet.. man börjar ju få feeling att stanna kvar här.. vart har ni hållt hus innan?
Mårten är en höjdare. Han är dessutom lika bra i skrift som i real life (å tepåkööpet göteborgare, som du!).
Han borde skriva massor på faktiskt!
Vh, iö
subjektivisten skrev:Vi tänker oss samma grej om du jobbar på ICA. När kunden kommer med en chipspåse så säger du, nej, det är inte nyttigt, här har du ett äpple istället. Den butiken blir inte långvarig...
Harryup skrev:Håller med Subjektivisten,
man kan inte kräva av dom som befinner sig längst ner i näringskedjan att göra uppror. Det enda som gäller är väl att förmå skivbolag och radiostationer världen över (puh) att ändra beteende. Dvs genom att införa en standard för sändningsteknik för att bevara kvalitén maximalt. Frivillighet blir nog svårt.
Style skrev:och hur många tycker att kompression är ett problem? alltså utanför besserwisser-forumen, de flesta jag känner tycker att skivor med för låg volym är kass
Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
Harryup skrev:Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
Precis, och folk köper inte skivor eftersom dom inte kan höra skillnad på mp3 och en vanlig CD. Om det verkligen blev en skillnad på nedladdat och köpt musik så skulle det gynna alla.
Harryup skrev:Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
Precis, och folk köper inte skivor eftersom dom inte kan höra skillnad på mp3 och en vanlig CD. Om det verkligen blev en skillnad på nedladdat och köpt musik så skulle det gynna alla.
Style skrev:Harryup skrev:Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
en marknadsekonomi är självreglerande, om du hade rätt hade de bolag som börjar sälja okomprimerat slagit ut de andra. Mig veterligen har de inte hänt, men det kanske kommer...
Style skrev:...
I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
i skrev:Jag citerar bosco: ""... men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...".
Dvs kunden har ingen chans att välja i det här fallet idag.
Rain skrev:i skrev:... Dvs kunden har ingen chans att välja i det här fallet idag.
Struntprat, sist jag kollade så fanns det sisådär några miljoner OLIKA CD skivor att köpa på nätet...
[s]Hur tänker du nu egentligen? Inte alls?Rain skrev:i skrev:Jag citerar bosco: ""... men ur slutkundens synvinkel är ju problemet att butiken bara säljer chips...".
Dvs kunden har ingen chans att välja i det här fallet idag.
Struntprat, sist jag kollade så fanns det sisådär några miljoner OLIKA CD skivor
att köpa på nätet...
Bill50x skrev:Harryup skrev:Style skrev:I en marknadsekonomi är det säljer bra bra och det som säljer bäst bäst. En enkel och entydig måttstock - nåt annat behövs inte.
En marknadsekonomi förutsätter att konsumenterna har några val. Det har man inte när det gäller musik. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer Madonna för att hennes skivor är mer komprimerade än Lalehs... Vi konsumenter är helt i händerna på skivbolagen när vi vill köpa en viss artists skivor.
/ B
Style skrev:Bill50x skrev:En marknadsekonomi förutsätter att konsumenterna har några val. Det har man inte när det gäller musik. Jag har mycket svårt att tro att någon väljer Madonna för att hennes skivor är mer komprimerade än Lalehs... Vi konsumenter är helt i händerna på skivbolagen när vi vill köpa en viss artists skivor.
Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen? Om så, vad är deras skäl? att retas med dig?
Ett fritt val har konsumenten idag, om däremot ett besserwisser-forum bestämde så skulle det vara ett minne blott
Style skrev:Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen?
bomellberg skrev:Har nu läst igenom hela denna tråd och förbluffats över hur fel jag haft då jag tidigare "tittat på vågformen" i mina audioapplikationer. Måste genast hitta ett program som kan visa hur slutvågformen ser ut och samtidigt visa enskilda sampel. Finns det några freeware-program som klara detta eller måsta jag köpa protools för 0,3 Mkr?
När det gäller mastringen/limitering, har inte JVC redan försökt komma åt problemet genom att släppa XRCD-releaser? Vad tycker forumet om deras (JVC's) sätt att angripa problemet?
Style skrev:Så, du tror inte att skivbolagen komprimerar för att det gynnar försäljningen?
maan8517 skrev:Popedh:
Så att jag förstår rätt, är ert problem hur man visar vågformen? Dvs man interpolerar linjärt mellan alla "amplitudpunkter" över tiden istället för att redovisa summan av "amplitudpunkt*Sincfunktion" över tiden?
Jag har haft för mig att DAC:ar lämnar ifrån sig en fyrkantsvåg som sen lågpassfiltreras men jag kanske blandar ihop det med PCM-förstärkare? Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå? Är det det här oversampling är till för eller blandar jag ihop allting nu?
Men själva uträkningen "amplitudpunkt*Sincfunktion" verkar inte så svårt givet att sincfunktionen avtar rimligt raskt så att man inte behöver titta på mer än ett par tusen punkter före och efter varje punkt man räknar på?
maan8517 skrev:Style:
Du kan inte använda marknadsekonomi på det där sättet. Patent och upphovsrätt gör att personen som äger rättigheterna på uppfiningen eller sången har monopol på försäljningen.
För övrigt är den här typen av marknadsekonomiska argument bara skit. Marknadsekonomi leder inte till optimering även om det kan göra det ibland. Marknadsekonomi är darwinism det vill säga de företag som överlever klarar sig och finns kvar. Det finns inget som helst villkor som säger att man måste vara bäst. Det är väldigt lätt att i marknadsekonomi hamna i situationer där alla aktörer tar optimala(egoistiska) beslut men totale blir dålig.
Det finns dessutom massor av exempel på när man måste reglera marknader för att det ska fungera, har du till exempel märkt att torsken blivit dyrare? Vad beror det på? Vad tror du skulle hända om vi inte reglerade radioutsändningar överhuvudtaget?
Det är förövrigt inte kommunism att reglera en marknad om det görs i demokratiska institutioner (ett folkligt mandat finns). Där det folkliga mandatet även kan vara av representativ natur dvs att experter bestämmer.
Jag har ändå visst hopp att med digital distribution kommer möjligheten att köpa audiofilvarianten av samma album finnas. Det är en fantastisk bra utveckling att när marknader globaliseras så kan även de minsta behov uppfyllas av nischaktörer. Tyvärr så måste nog skivbolagen (eller upphovsrätten) moderniseras genom reglering eller egen vilja så att sådana nischaktörer får finnas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster