O vad har du råkat ut för då?postpunk skrev:[Det stavas "förbrukat förtroende".
Moderator: Redaktörer
O vad har du råkat ut för då?postpunk skrev:[Det stavas "förbrukat förtroende".
prolinn skrev:Ursäkta, men vem tar en supernolla på allvar?
Supernollan skrev:prolinn skrev:Kom och tänka på ytterligare ett landmärke där Linn på senare tid bidragit till att driva hifi-utvecklingen framåt och det gäller deras senaste generation slutsteg med Chakra teknologi.
Vad är Chaktra? På vilket sätt skiljer det sig från "traditionell förstärkarteknik"?
Jag är inte tillräckligt insatt för att gå in på detaljer. Kan bara konstatera att de med sin senaste förstärkargeneration (med Chakra-teknologi som de kallar den) når ungefär samma prestanda med sina billigaste slutsteg som man tidigare fick med sina bästa slutsteg (Klout, 2250 alltså Klimax undantagna).
prolinn skrev:Supernollan skrev:prolinn skrev:Saken var den att de ansåg det praktiskt taget (komersiellt) omöjligt att vidareutveckla den konventionella förstärkartekniken mycket längre än vad de gjort med sina Klimax monoslutsteg.
Så ett slutsteg kan alltså inte bli bättre än Linn Klimax?
Det var väl inte det jag skrev!? Det kan det säkert. Om det är komersiellt vettigt att ta fram ett något bättre slutsteg till avsevärt högre pris är en annan fråga.
prolinn skrev:Med Chakra-teknologin har de lyckats åstadkomma mycket kompetenta slutsteg till en i sammanhanget rimlig kostnad. Inte riktigt i samma klass som monostegen, men bra och betydligt billigare.
sportbilsentusiasten skrev:O vad har du råkat ut för då?postpunk skrev:[Det stavas "förbrukat förtroende".
IngOehman skrev:Då är det kanske bättre att bara redovisa vad man själv upplevt och hur positiv man är? Sådant behöver ju stödja sig på några argument.
Jag vet inte om jag gör mig förstådd ordentligt... Gör jag det?
Vh, iö
postpunk skrev:sportbilsentusiasten skrev:O vad har du råkat ut för då?postpunk skrev:[Det stavas "förbrukat förtroende".
Jag gjorde en stor felinvestering pga. falsk marknadsföring och blåljugande säljare. Varan motsvarade inte beskrivningen.
sportbilsentusiasten skrev:Men du lyssnade väl innan köp?
Att man senare hittar annat som passar ens smak bättre o då byter, är det samma sak som att blivit lurad under första köpet?
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men du lyssnade väl innan köp?
Att man senare hittar annat som passar ens smak bättre o då byter, är det samma sak som att blivit lurad under första köpet?
Det spelar ju föga roll om man lyssna eller inte innan.
sportbilsentusiasten skrev:Men du lyssnade väl innan köp?
Ja menar, du kanske hittar andra HIFIprylar i framtiden, som du DÅ föredrar?
Hänger du med på resonemanget?
Är ju sällan man kan testa ALLT (o veta allt) innan köp...
Dessutom har man ett eget ansvar, för de tvingade väl inte dig under pistolhot att köpa.
sportbilsentusiasten skrev:Det får du förklara.
Harryup skrev:Jag skulle vara väldigt försiktig i att utnämna något som absolut sant när det gäller ett inköp eller när det gäller tycke och smak.
Sportbilsentusiensten skrev:
Över en viss "kvalitetsgräns" är det mest en smaksak vad man föredrar då det låter bra oavsett märke. Fokus är på olika saker bara..."
Guitarminister skrev:Jag har samma uppfattning här. När man nått en viss nivå så är det mer fråga om tycke och smak. Att diskutera vad som är bäst är ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken färg som är vackrast eller vilken smak som är godast. Det beror på så många saker och ändras också över tiden.
sportbilsentusiasten skrev: Men du lyssnade väl innan köp?
IngOehman skrev: Kanske Sportbilsentusiasten han reda ut det hela? Jag kan det inte, och jag tror inte du Harry kan det heller. Sagt i bästa välmening.
IngOehman skrev:Om jag skulle sätta min egen uppfattning i print så är den dessutom på ett helt annat sätt, eftersom "bra" och "olika" är motsättningar om man talar om musikåtergivning i ordets rätta bemärkelse.
IngOehman skrev:Min erfarenhet och uppfattning är alltså att väldigt goda återgivningar är lika varandra, och att det är så per definition!
Subjektivisten skrev
...har man köpt dyra högtalare som faller vid 100 hz...
Subjektivisten skrev
Handlar inte hifi om att reproducera en inspelning så nära man kan?
Guitarminister skrev:Med sådana brister kan man nog inte anse att den uppnått tillräcklig kvalitetsnivå för att kunna .
Subjektivisten skrevGuitarminister skrev:Jo för vissa men inte för alla. Jag kanske kan sammanfatta min ståndpunkt med att min väg till den perfekta anläggningensnarare handlar om att hitta ett system som kan göra musik av Carola än att få henne att låta som i studion. Kanske är det ultimata slutmålet samma sak, vad vet jag.
subjektivisten skrev:... Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?
subjektivisten skrev: Been there, done that, didn't work. Problemet är ju att du har, antagligen, mer än en skiva med en låt på. Så vad händer om du försöker färga ljudet efter skiva A spår 2 med dom 1000-tals andra låtar du har på skivorna? Det är ju 1000-tals olika ljud och färgningen kommer ju påverka dom alla. Så om vi säger att du gillar discopuckel i högtalarna med skiva 2 spår 4, men sen så lyssnar du på skiva 65, som redan har en höjd puckel vid masteringen, så kommer det låta för tjockt.
Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?
Greensleeves skrev:subjektivisten skrev:... Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?
Jag vet inte. Verkar knappast vara möjligt...
Greensleeves skrev:Kanske bäst att lägga in backen, noga hålla utkik efter skylten "neutral, ofärgande, körbana", och svänga in där...
Hoppas inte inlägget lät för normativt..!
prolinn skrev:Greensleeves skrev:subjektivisten skrev:... Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?
Jag vet inte. Verkar knappast vara möjligt...
Det borde vara hyffsat självklart att det inte finns en universell färgning som gör all musik bättre (mer som den är tänkt att vara).Greensleeves skrev:Kanske bäst att lägga in backen, noga hålla utkik efter skylten "neutral, ofärgande, körbana", och svänga in där...
Hoppas inte inlägget lät för normativt..!
Är inte problemet att det inte finns någon fil där det bara står neutral. Det står antingen Nästan neutral-A, Nästan neutral-B, Nästan neutral-C etc. Där A, B respektive C representerar brister relativt en helt neutral signaltransmission.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Ursäkta, men vem tar en supernolla på allvar?
Supernollan skrev:prolinn skrev:Kom och tänka på ytterligare ett landmärke där Linn på senare tid bidragit till att driva hifi-utvecklingen framåt och det gäller deras senaste generation slutsteg med Chakra teknologi.
Vad är Chaktra? På vilket sätt skiljer det sig från "traditionell förstärkarteknik"?
Jag är inte tillräckligt insatt för att gå in på detaljer. Kan bara konstatera att de med sin senaste förstärkargeneration (med Chakra-teknologi som de kallar den) når ungefär samma prestanda med sina billigaste slutsteg som man tidigare fick med sina bästa slutsteg (Klout, 2250 alltså Klimax undantagna).
Betyder det att det är din bedömning att det är ett objektivt faktum att människor i blindtest kommer fram till den uppfattningen? Eller citerar du bara deras egna påståenden om sina framsteg? Du skriver ju som om det vore ett faktum att det är så.
Jag säger inte att det inte är så, men jag kan tycka att om det du gör är att förmedla information från en reklamtext så är det kanske inte så värdefull informtion, och dessutom kan det vara lite vilseledande att du framställer det hela som faktisk information, trots att det inte finns några argument med i beskrivningen.
Jag hade inte sagt något om du börjat med "de skriver att...", eller "det är deras egen bedömning att..." eller något annat som gör att man när man läser texten du skriver får veta dess bakgrund.
Det är inte menat som kritik utan som ett förslag i bästa välmening. Inte minst för att du skall slippa sådana här petimererinlägg som det jag just skrivit.
sportbilsentusiasten skrev:Här gör du en logisk kullerbytta.
På samma sätt kommer ju inte heller en rak frekvensgång att passa alla skivor, då en del skivor HAR en discopuckel!
sportbilsentusiasten skrev:Slutsats, en del vill ha en generell bashöjning som gör att de gillar de 1000 skivorna mer, o tar smällen att enstaka skivor med inbyggd bashöjning blir jobbigt basiga - då alternativet är att alla 1000 skivor låter (för dem) bassvaga utom de få med inbyggt puckel.
niclas skrev:Det bestämmer man helt själv.
Man ska ju inte känna sig tvungen att köpa något "neutralt" bara för att inte bli "lurad"..
subjektivisten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det får du förklara.
Du läste inte vad jag skrev alltså?
Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 25 gäster