Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Om moral och Linn-försäljare...

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 11:56

postpunk skrev:[Det stavas "förbrukat förtroende".
O vad har du råkat ut för då?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-23 12:08

Jag har aldrig hört eller ens sett en apparat från Linn, kan väl börja med det så jag slipper frågor om just den biten. Men det har andats lite om detta med att när nya versioner kommer ut på marknaden så är de gamla helt förbrukade? Jag kikade lite på taktoton.com, en av de svenska återförsäljarna av Linn, och såg att deras begagnatdel av helt nerlusad med äldre (gamla kan man knappast säga) versioner av företagets apparater.

Vet inte om det ska dras någon direkt slutsats av att jag kan se det hos en handlare, men är det en tendens hos Linn-gillarna att helt enkelt byta ut all utrustning när det kommit ny? Kan gammal och ny inte spela med bibehållen musikalitet och rytmiskt sväng alls? Det känns nästan lite så när man läser i tråden här och samtidigt drar lite (väl) snabba slutatser efter att ha sett en (1) begagnatlista.

Men en sådan sak gör mig lite misstänksam, särskilt när priserna verkar vara så rejält dumpade.

Edit: Kom på en till sak jag undrat lite över när jag läst tråden. Vad innefattar "installationen" för något? Det verkar ju nämligen helt orimligt svårt. Har inte Linn flera stycken allt-i-ett-system, de borde ju inte vara särskilt svåra att installera? Eller är det vanliga kniviga områden som kalibrering av skivspelare samt placering av högtalare som åsyftas? Det låter nämligen som om en installation av ett Linn-system skulle vara något helt annat än installationen av annan hifi-utrustning här, men så är det väl inte?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-23 12:23

prolinn skrev:Ursäkta, men vem tar en supernolla på allvar? :wink:

Supernollan skrev:
prolinn skrev:Kom och tänka på ytterligare ett landmärke där Linn på senare tid bidragit till att driva hifi-utvecklingen framåt och det gäller deras senaste generation slutsteg med Chakra teknologi.

Vad är Chaktra? På vilket sätt skiljer det sig från "traditionell förstärkarteknik"?

Jag är inte tillräckligt insatt för att gå in på detaljer. Kan bara konstatera att de med sin senaste förstärkargeneration (med Chakra-teknologi som de kallar den) når ungefär samma prestanda med sina billigaste slutsteg som man tidigare fick med sina bästa slutsteg (Klout, 2250 alltså Klimax undantagna).

Betyder det att det är din bedömning att det är ett objektivt faktum att människor i blindtest kommer fram till den uppfattningen? Eller citerar du bara deras egna påståenden om sina framsteg? Du skriver ju som om det vore ett faktum att det är så.

Jag säger inte att det inte är så, men jag kan tycka att om det du gör är att förmedla information från en reklamtext så är det kanske inte så värdefull informtion, och dessutom kan det vara lite vilseledande att du framställer det hela som faktisk information, trots att det inte finns några argument med i beskrivningen.

Jag hade inte sagt något om du börjat med "de skriver att...", eller "det är deras egen bedömning att..." eller något annat som gör att man när man läser texten du skriver får veta dess bakgrund.

Det är inte menat som kritik utan som ett förslag i bästa välmening. Inte minst för att du skall slippa sådana här petimererinlägg som det jag just skrivit. ;)

prolinn skrev:
Supernollan skrev:
prolinn skrev:Saken var den att de ansåg det praktiskt taget (komersiellt) omöjligt att vidareutveckla den konventionella förstärkartekniken mycket längre än vad de gjort med sina Klimax monoslutsteg.

Så ett slutsteg kan alltså inte bli bättre än Linn Klimax?

Det var väl inte det jag skrev!? Det kan det säkert. Om det är komersiellt vettigt att ta fram ett något bättre slutsteg till avsevärt högre pris är en annan fråga.

Om vi omformulerar det till: Så ett slutsteg med konventionell förstärkarteknik kan alltså enligt Linn inte vara bättre än Linn Klimax, om det inte är mycket dyrare?

Annars är ju betydelsen av det du skrev bara att Linn gör bedömningen att DERAS konstruktörer inte kunde komma längre, men att andra kanske kan?

Frågan är om du eller någon annan kan peka på vilka (objektiva) egenskaper det är hos Linn-förstärkarna det är som är så bra, eller som är så dåliga hos andra apparater. Då är det ju liksom lättare att diskutera saken än om det bara är ett allmänt påstående om braighet som du viftat med.

Diskussioner kan snabbt nå sin ände när inga argument införs och anförs. Vad säger man till någon som bara säger "jag tycker så!"? Det enda man kan göra är ju att konstatera det, och möjligen kommentera det med "jaha".

prolinn skrev:Med Chakra-teknologin har de lyckats åstadkomma mycket kompetenta slutsteg till en i sammanhanget rimlig kostnad. Inte riktigt i samma klass som monostegen, men bra och betydligt billigare.

Har du lust att förtydliga orden "Kompetenta", "rimlig" och "Klass". Exakt vad menar du med dem? :?

Om någon sa dem om en tvål, skulle du köpa det (och den) rakt av utan att undra vad det är med den där tvålen egentligen, som gör att den är så bra? Skulle du inte tycka att de kunde säga något specifikt om den istället för en massa allmänna osubstansifierade påståenden?

Med Gnurgel-teknologin har Lux lyckats åstadkomma mycket kompetenta tvålar till en i sammanhanget rimlig kostnad. Inte riktigt i samma klass som deras gelgnur-tvål, men bra och betydligt billigare.

Vad ger den texten dig som läsare som gör den bättre än denna (lika informativa) text:

Bla bla bla bla bla bla Köp Lux bla bla bla bla bla strunta i att förstå bla bla bla bla Gnurgel-teknologi bla bara köp bla bla bla bla bla Lux bäst bla bla bla bla Lux bäst bla bla bla bla Lux bäst bla bla bla bla Lux bäst bla bla...

Jag efterlyser alltså fortfarande argument. Påståenden har jag tyck att du erbjudit rikligt av. Fler än jag behöver, men argument; fakta, grunder, orsaker, utfall... Finns det inga sådana?

Missförstå mig inte, jag menar inte att det behöver finnas några.

Jag tycker det är helt okej om det enda som finns är någons övertygelse och en redovisning av egna erfarenheter och intryck. Och om den enda rekommendationen är "lyssna själv" eller något liknande.

Men det som gör att jag återkommer med det här om argument är att du ständigt återkommer med påståenden som är formulerade så att de verkar vara objektiva (men diffust beskrivna) egenskaper / kvaliteter. Argumenten brukar finns där när det lanceras en massa objektiva påståenden i stil med "bästa teknologin", "gick inte att komma längre med konventionell tekonologi", "utvecklingen har gått framåt", "konkurrenterna är distansierade". Utan argument är det ju bara tomma påståenden. :?

Kort sagt: Vissa påståenden hör ihop med argument för att inte bara vara tomma.

Då är det kanske bättre att bara redovisa vad man själv upplevt och hur positiv man är? Sådant behöver ju stödja sig på några argument.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd ordentligt... Gör jag det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-23 12:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2008-07-23 12:35

sportbilsentusiasten skrev:

Jag gjorde en stor felinvestering pga. falsk marknadsföring och blåljugande säljare. Varan motsvarade inte beskrivningen.

Jag blev grundlurad och gick sedan runt i åratal med grava vanföreställningar om hur hifi fungerar.

Jag har aldrig blivit så lurad i mitt liv. Sjutton var jag då, och allt struntprat jag vidareförmedlade till vänner och bekanta under ett antal år får mig att må illa. JAG har missionerat ut Linns budskap och läror, omedvetet spridit felaktigheter/idiotier utan att ens få betalt för det. Jag kände mig rätt smutsig när jag förstod det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-23 12:50

IngOehman skrev:Då är det kanske bättre att bara redovisa vad man själv upplevt och hur positiv man är? Sådant behöver ju stödja sig på några argument.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd ordentligt... Gör jag det?

Vh, iö

Ja, det gör du, tycker jag.
Och jag håller med. Det är alltid intressant med någon form av hänvisning till referens om det så är till den egna smaken och sina egna upplevelser.
Fast i de flesta fall kan man nästan räkna ut att så är fallet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 13:34

postpunk skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Jag gjorde en stor felinvestering pga. falsk marknadsföring och blåljugande säljare. Varan motsvarade inte beskrivningen.

Men du lyssnade väl innan köp?
Att man senare hittar annat som passar ens smak bättre o då byter, är det samma sak som att blivit lurad under första köpet?

Ja menar, du kanske hittar andra HIFIprylar i framtiden, som du DÅ föredrar?
Hänger du med på resonemanget?
Är ju sällan man kan testa ALLT (o veta allt) innan köp...

Dessutom har man ett eget ansvar, för de tvingade väl inte dig under pistolhot att köpa.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 13:37

sportbilsentusiasten skrev:Men du lyssnade väl innan köp?
Att man senare hittar annat som passar ens smak bättre o då byter, är det samma sak som att blivit lurad under första köpet?

Det spelar ju föga roll om man lyssna eller inte innan. Det är ju samma som med sekter, ska man anse att folk får skylla sig själva om dom blir lurade? Varför tror du att vi har reklam till att börja med om alla vuxna nu inte "går på det"?

Läser man på olika hififorum så ser man ju att vuxna män verkar vara extremt lätta att lura. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 13:50

subjektivisten skrev:

Det spelar ju föga roll om man lyssna eller inte innan.

Det får du förklara.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2008-07-23 14:10

Ja menar, du kanske hittar andra HIFIprylar i framtiden, som du DÅ föredrar?
Hänger du med på resonemanget?
Är ju sällan man kan testa ALLT (o veta allt) innan köp...

Dessutom har man ett eget ansvar, för de tvingade väl inte dig under pistolhot att köpa.

Det handlar inte om att föredra det ena eller det andra! Ljuger man för mig om tekniska och fysiska förhållanden blir jag sur! Hittar man på historier som inte är sanna alls ("source first", "tune dem") och präntar in det i skallen på folk som inte vet bättre är man oseriös och borde få näringsförbud. Linnhandlare var inte bättre än kristallkrämare och spåtanter.

För den som är gott ekonomiskt bemedlad kanske det inte spelar så stor roll om det som sägs av säljaren är sant eller inte. Men för den som investerar i sitt livs hifianläggning i tron att han just köpt det absolut bästa som finns, ja, med rent magiska egenskaper, och sedan upptäcker att han blivit lurad på både teknisk, personlig och ekonomisk nivå, är det inte kul. Alls.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-23 14:29

Jag skulle vara väldigt försiktig i att utnämna något som absolut sant när det gäller ett inköp eller när det gäller tycke och smak. Och ens efterköpskänslor är inte dom samma som innan köpet, så över tiden förändras det mesta.
Man hör det man vill höra och när man vill ha en grej så tänker man inte alltid rationellt. Vad som är sant vid ett tillfälle kan vara felaktigt eller falskt i ett annat. En absolut sanning då det gäller att återskapa musik, dvs. en axakt kopia av framförandet anser jag det vara långt kvar till, hur bra det än låter.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-23 15:21

Det låter som om du vet vilka påståenden som Linn-handlaren kom med, eftersom du antyder (utan att använda ordet) att det varit subjektiva påståenden.

Allting är verkligen inte alls subjektivt, och sådant som inte är det, kan defnitivt vara sant eller falskt. Entydigt, och utan att förändras över tiden.

Jag vet definitivt inte vad Linn-handlaren som postpunk hänvisar till har sagt - med jag har hört oerhört mycket osanningar från olika hifi-handlare genom åren. Så nog förekommer det.

Kanske Sportbilsentusiasten han reda ut det hela? Jag kan det inte, och jag tror inte du Harry kan det heller. Sagt i bästa välmening. :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att jag hört så mycket dumheter från den ursprungliga (tror jag) Linn-handlaren och tillika generalagenten, att en bråkdel hade varit för mycket. Sedan länge och fortfarande (tror jag, men jag har inte varit där på länge) har dock en snubbe som heter Kalle tagit över, och honom har jag BARA postiva saker att säga om.

Edit: "sportbilsentusiasten" ändrat till "postpunk".
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-23 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 16:24

sportbilsentusiasten skrev:Det får du förklara.

Du läste inte vad jag skrev alltså?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 16:26

Harryup skrev:Jag skulle vara väldigt försiktig i att utnämna något som absolut sant när det gäller ett inköp eller när det gäller tycke och smak.

Det mesta inom hifin är inte tycke och smak. Det finns original och alla ändringar på det är förvrändningar. Sen att komma med felaktiga fysiska förklaringar är ju bara grädden på moset.

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-07-23 16:32

Sportbilsentusiensten skrev:

Över en viss "kvalitetsgräns" är det mest en smaksak vad man föredrar då det låter bra oavsett märke. Fokus är på olika saker bara..."

Jag har samma uppfattning här. När man nått en viss nivå så är det mer fråga om tycke och smak. Att diskutera vad som är bäst är ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken färg som är vackrast eller vilken smak som är godast. Det beror på så många saker och ändras också över tiden.

Moderna Linn rockar (vet inte så mycket om det äldre modellerna) det är inte något snack om det. Har man inte allt för stor hörselnedsättning så tror jag inte ens att man behöver vara normalbegåvad för att inse detta. Sen är det en annan sak om alla tycker om Linns "sound" och en tredje om man har råd/tycker att det är värt det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-23 16:40

Det första du skriver är ju liksom ett självuppfyllande påstående. I varje fall om man definierar att ha kommit över en viss kvalitetsnivå på just det sättet. ;)

Det säger ju ingenting.

Frågan är HUR du (eller ni) anser att man definierar den där kvalitetsnivån på något beskrivbart sätt, alltså annorlunda än det där cirkelpåståendet.

För du (ni) menade väl inte att prislappen fungerar för att definiera kvalitetsnivån?

Man kan även se att den objektiviserade idén om musikåtergivning, alltså att man faktiskt kan vilja försöka återge musiken "som den var", inte ens tycks ha föresvävat er! :o

Om jag skulle sätta min egen uppfattning i print så är den dessutom på ett helt annat sätt, eftersom "bra" och "olika" är motsättningar om man talar om musikåtergivning i ordets rätta bemärkelse.

Min erfarenhet och uppfattning är alltså att väldigt goda återgivningar är lika varandra, och att det är så per definition!

Är de inte det så är de bara i bästa fall subjektivt "trevliga". Det (upplevd trevlighet) betyder inte alls att det är goda (ackurata) återgivningar av hur musiken faktiskt var - även om den motsatta riktningens korrelation nog är väldigt vanligt - alltså att de bästa återgivningarna inte bara är lika varandra utan även låter väldigt trevligt att lyssna till!

(När programmaterialet som sådant är trevligt att lyssna till nota bene. Skammel från ett skolmatsalskök perfekt återgivet är näppeligen en garanterad njutning... ;))

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 17:30

Guitarminister skrev:Jag har samma uppfattning här. När man nått en viss nivå så är det mer fråga om tycke och smak. Att diskutera vad som är bäst är ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken färg som är vackrast eller vilken smak som är godast. Det beror på så många saker och ändras också över tiden.

Jaså? Så det spelar ingen roll om det finns en baston vid 25 hz på skivan, har man köpt dyra högtalare som faller vid 100 hz så är det tycke och smak?
Handlar inte hifi om att reproducera en inspelning så nära man kan? Om så är fallet, så bör det finnas ett original, skivan. Är det tycke och smak om det kommer Carola ur högtalarna när man spelar en Elvis skiva (för att överdriva)?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-23 17:44

sportbilsentusiasten skrev: Men du lyssnade väl innan köp?

Om man utgår från att det handlar om inköp av utrustning för återgivning är man ofta lurad både första och andra gången. (och sannolikt följande gånger också ... )

Om det handlar om vad som passar ens smak vid något visst tillfälle så är man aldrig lurad, man är alltid expert på sin egen smak.

Det kan förvisso sammanfalla, att vald utrustning är en god återgivare, och att det passar ens smak att ha en sådan utrustning. Då byter man kanske å andra sidan inte så ofta, vare sig smak eller utrustning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 18:32

IngOehman skrev: Kanske Sportbilsentusiasten han reda ut det hela? Jag kan det inte, och jag tror inte du Harry kan det heller. Sagt i bästa välmening. :)

Tror inte jag kan reda ut detta, då jag inte har all info.
Har heller inte träffat sagde handlare o heller inte Rudling (tidigare? general agent )så det känns inte rätt att kommentera fallet.

Har dock, precis som du IO, bara gott att säga om Kalle på stockholmsbutiken. Samma gäller Anders i göteborg.
Men de tillhör inte det gamla gardet Linnhandlare, även om båda varit med länge.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 19:29

IngOehman skrev:Om jag skulle sätta min egen uppfattning i print så är den dessutom på ett helt annat sätt, eftersom "bra" och "olika" är motsättningar om man talar om musikåtergivning i ordets rätta bemärkelse.

IngOehman skrev:Min erfarenhet och uppfattning är alltså att väldigt goda återgivningar är lika varandra, och att det är så per definition!

Just så är det givetvis!
Men det är vägen dit som är olika då tillverkare prioriterar olika när man måste utveckla en HIFIkomponent med begränsad budget.
Är därför som man visst kan tala om "bra" och "olika" samtidigt. "Bra" är målet..."olika" är vägen dit. :wink:

Du som konstruerar högtalare vet att det är lättare att tillverka en bra (åtegivningsmässigt) liten&billig högtalare om man inte behöver återge de djupaste bastonerna.

Detta innebär att för en given budget kan man som konsument välja de egenskaper man tycker är viktiga o köpa en produkt där konstruktören prioriterar dessa.
Tex, man köper en högtalare som levererar BAS o TRYCK men inte är så bra för övrigt (Tex Cervin Vega) - eller så köper man en liten talare som låter bättre fast saknar bas o tryck.
O där kommer alltså smaken och "olika" in. :D
Hänger du med?

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-07-23 19:31

Jag är väldigt försiktig med att nämna ekonomi och välljud i samma mening. Natuligtvis finns ingen direkt koppling mellan kostnadsnivå och ljudkvalitet, åtminstonde inte såtillvida att man är garanterad bra ljud bara för att man köper en dyr stereo. Å andra sidan skulle jag vara den första att hänga på låset till ONOFF och ELGIGANTEN den dag de börjar sälja riktigt high end ljud för enstaka tusenlappar. I övrigt tycker jag att pengar och stereapparater kan vara svårt att diskutera i normala logiska termer. Dock tycker jag att man bör se över sina prioriteringar den dag stereoanläggningens värde överstiger skivsamlingens.

Jag vet dock att det lär finnas svåra snubbar 8) som ensam eller i grupp sitter och lutar över samlingens enda, och alltid nytvättade, LP och lyssnar på något märkligt klockljud genom en miljonrigg. De får väl göra det då, helt ok för mig, men jag förstår dem inte.

Vad gäller musikåtergivning så är väl det en av de viktigaste hifiideologier vi nördar "bråkar" om. En annan (och lika objektiv, det vill säga föga) är den om musikförmedling. Dessa två inriktningar konvegerar när de blir tillräckligt bra. Tyvärr så är det ofta förknippat med dryga kostnader och svåruppnåeliga för oss normala löntagare. Därför tvingas åtminstonde jag till kompromisser. För mig blir då Linns produkter attraktiva då jag upplever dem som väldigt musikaliska. Men så är jag mer intresserad av musik och mindre av ljud också :wink:

Subjektivisten skrev

...har man köpt dyra högtalare som faller vid 100 hz...

Med sådana brister kan man nog inte anse att den uppnått tillräcklig kvalitetsnivå för att kunna .

Subjektivisten skrev

Handlar inte hifi om att reproducera en inspelning så nära man kan?

Jo för vissa men inte för alla. Jag kanske kan sammanfatta min ståndpunkt med att min väg till den perfekta anläggningen 8O snarare handlar om att hitta ett system som kan göra musik av Carola än att få henne att låta som i studion. Kanske är det ultimata slutmålet samma sak, vad vet jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 20:27

Guitarminister skrev:Med sådana brister kan man nog inte anse att den uppnått tillräcklig kvalitetsnivå för att kunna .

Men, vem bestämmer vilka brister som är okej och vilka som inte är okej? Sen är det ju inte bara brister utan medveten påverkan av ljudet från originalet.

Subjektivisten skrev

Guitarminister skrev:Jo för vissa men inte för alla. Jag kanske kan sammanfatta min ståndpunkt med att min väg till den perfekta anläggningen 8O snarare handlar om att hitta ett system som kan göra musik av Carola än att få henne att låta som i studion. Kanske är det ultimata slutmålet samma sak, vad vet jag.

Been there, done that, didn't work. Problemet är ju att du har, antagligen, mer än en skiva med en låt på. Så vad händer om du försöker färga ljudet efter skiva A spår 2 med dom 1000-tals andra låtar du har på skivorna? Det är ju 1000-tals olika ljud och färgningen kommer ju påverka dom alla. Så om vi säger att du gillar discopuckel i högtalarna med skiva 2 spår 4, men sen så lyssnar du på skiva 65, som redan har en höjd puckel vid masteringen, så kommer det låta för tjockt.

Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Hifimässigt neutral körbana att föredra..?

Inläggav Greensleeves » 2008-07-23 20:51

subjektivisten skrev:... Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?

Jag vet inte. Verkar knappast vara möjligt... :wink:
Kanske bäst att lägga in backen, noga hålla utkik efter skylten "neutral, ofärgande, körbana", och svänga in där... 8)

Hoppas inte inlägget lät för normativt..! :oops:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 21:29

subjektivisten skrev: Been there, done that, didn't work. Problemet är ju att du har, antagligen, mer än en skiva med en låt på. Så vad händer om du försöker färga ljudet efter skiva A spår 2 med dom 1000-tals andra låtar du har på skivorna? Det är ju 1000-tals olika ljud och färgningen kommer ju påverka dom alla. Så om vi säger att du gillar discopuckel i högtalarna med skiva 2 spår 4, men sen så lyssnar du på skiva 65, som redan har en höjd puckel vid masteringen, så kommer det låta för tjockt.

Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?

Här gör du en logisk kullerbytta.
På samma sätt kommer ju inte heller en rak frekvensgång att passa alla skivor, då en del skivor HAR en discopuckel!

Slutsats, en del vill ha en generell bashöjning som gör att de gillar de 1000 skivorna mer, o tar smällen att enstaka skivor med inbyggd bashöjning blir jobbigt basiga - då alternativet är att alla 1000 skivor låter (för dem) bassvaga utom de få med inbyggt puckel. :wink:

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Hifimässigt neutral körbana att föredra..?

Inläggav prolinn » 2008-07-23 21:33

Greensleeves skrev:
subjektivisten skrev:... Så hur får du en anläggning att färga ljudet så det funkar på alla skivorna du har?

Det borde vara hyffsat självklart att det inte finns en universell färgning som gör all musik bättre (mer som den är tänkt att vara).

Greensleeves skrev:Kanske bäst att lägga in backen, noga hålla utkik efter skylten "neutral, ofärgande, körbana", och svänga in där... 8)

Är inte problemet att det inte finns någon fil där det bara står neutral. Det står antingen Nästan neutral-A, Nästan neutral-B, Nästan neutral-C etc. Där A, B respektive C representerar brister relativt en helt neutral signaltransmission.

Användarvisningsbild
Tengil

Re: Hifimässigt neutral körbana att föredra..?

Inläggav Tengil » 2008-07-23 21:39

prolinn skrev:
Greensleeves skrev:

Det borde vara hyffsat självklart att det inte finns en universell färgning som gör all musik bättre (mer som den är tänkt att vara).

Greensleeves skrev:Kanske bäst att lägga in backen, noga hålla utkik efter skylten "neutral, ofärgande, körbana", och svänga in där... 8)

Är inte problemet att det inte finns någon fil där det bara står neutral. Det står antingen Nästan neutral-A, Nästan neutral-B, Nästan neutral-C etc. Där A, B respektive C representerar brister relativt en helt neutral signaltransmission.

Men neutral i ÅTERGIVNINGSSAMMANHANG betyder ju bara att det är neutralt till det producenten har tänkt sig vid inspelningen. I andra fall så leker man ju producent. Det betyder ju för 111é gången inte att det låter neutralt, kallt, basfattigt etc, utan endas som producenten tänkt sig när han mixade/(mastrade).

Vh Christer

niclas

Inläggav niclas » 2008-07-23 21:41

subjektivisten skrev:Men, vem bestämmer vilka brister som är okej och vilka som inte är okej?

Det bestämmer man helt själv. :)
Man ska ju inte känna sig tvungen att köpa något "neutralt" bara för att inte bli "lurad"..

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-07-23 21:57

IngOehman skrev:
prolinn skrev:Ursäkta, men vem tar en supernolla på allvar? :wink:

Supernollan skrev:
prolinn skrev:Kom och tänka på ytterligare ett landmärke där Linn på senare tid bidragit till att driva hifi-utvecklingen framåt och det gäller deras senaste generation slutsteg med Chakra teknologi.

Vad är Chaktra? På vilket sätt skiljer det sig från "traditionell förstärkarteknik"?

Jag är inte tillräckligt insatt för att gå in på detaljer. Kan bara konstatera att de med sin senaste förstärkargeneration (med Chakra-teknologi som de kallar den) når ungefär samma prestanda med sina billigaste slutsteg som man tidigare fick med sina bästa slutsteg (Klout, 2250 alltså Klimax undantagna).

Betyder det att det är din bedömning att det är ett objektivt faktum att människor i blindtest kommer fram till den uppfattningen? Eller citerar du bara deras egna påståenden om sina framsteg? Du skriver ju som om det vore ett faktum att det är så.

Jag säger inte att det inte är så, men jag kan tycka att om det du gör är att förmedla information från en reklamtext så är det kanske inte så värdefull informtion, och dessutom kan det vara lite vilseledande att du framställer det hela som faktisk information, trots att det inte finns några argument med i beskrivningen.

Jag hade inte sagt något om du börjat med "de skriver att...", eller "det är deras egen bedömning att..." eller något annat som gör att man när man läser texten du skriver får veta dess bakgrund.

Det är inte menat som kritik utan som ett förslag i bästa välmening. Inte minst för att du skall slippa sådana här petimererinlägg som det jag just skrivit. ;)

Jag redovisar vad jag och (har det visat sig) många andra med mig uppfattar som fakta (om man tillämpar tunedem). Hur många som gjort blindtest vet jag inte. Jag har inte gjort det i just detta exemplet.

Jag har skrivit det tidigare, men kansk inte så tydligt. För mig gäller bra-dåligt kriterie med avseende på hur respektive apparat presterar i en tunedem test.

Blindtester är bra om man, som jag ser det, är osäker på om den testmetod man tillämpar är pricksäker eller ej. Jag har konstaterat att jag (i de flesta fall) upplever samma skillnader vid öppna såväl som blinda tester. Därför tycker jag att blindtester inte ger mer än en massa extra krångel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 22:04

sportbilsentusiasten skrev:Här gör du en logisk kullerbytta.
På samma sätt kommer ju inte heller en rak frekvensgång att passa alla skivor, då en del skivor HAR en discopuckel!

Nej, ingen logisk kullebytta alls. En opåverkad återgivning är den gyllende medelvägen av den enkla anledningen att kaka på kaka blir alltid sämre. Ja, du har discopuckel på vissa skivor, vad skulle då en extra discopuckel hjälpa till med då? Inget. Skulle en "anti discopuckel" fixa det då? Nej, eftersom alla discopuckalar är lite olika så hjälper det föga plus att alla skivor som inte har discopuckeln kommer få en stor dip i basen. Vad hjälper det?

sportbilsentusiasten skrev:Slutsats, en del vill ha en generell bashöjning som gör att de gillar de 1000 skivorna mer, o tar smällen att enstaka skivor med inbyggd bashöjning blir jobbigt basiga - då alternativet är att alla 1000 skivor låter (för dem) bassvaga utom de få med inbyggt puckel. :wink:

Som jag sa, alla skivor låter olika så en färgning kan på sin höjd hjälpa en skiva, men resten då? Som jag nyss sa, been there och hur mycket man försöker övertyga en själv så funkar det inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-23 22:06

niclas skrev:Det bestämmer man helt själv. :)
Man ska ju inte känna sig tvungen att köpa något "neutralt" bara för att inte bli "lurad"..

Du köper vad du vill, ingen som säger emot. Säger dock det igen, alla skivor är olika, så det som funkar okej med en skiva kan vara rena katastrofen med andra skivor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-07-23 22:17

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det får du förklara.

Du läste inte vad jag skrev alltså?

Suck...jag frågade för jag inte förstog din kommentar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi