Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-07 00:02

Men för att anknya till topic så är det helt klart att lurar och även bättre datorhögtalare kan ge hifi-återgivning, det är inte problemet.

Grejen är (som sagt ovan) att de skapar andra förväntningar, annat fokus osv. Hörlurar är t.o.m. nåt du tar på dig(!) för att lyssna, datorhögtalare är i grunden multimedia - men Das Uber Hifi-anläggung är alltid ett "altare", och sweetspot handlar om perfektion. Med sina speciella för/och nackdelar, som allt annat.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-07 00:04

Kvällslyssnar lite på min anläggning.

Mm..
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-07 00:07

Jag lyssnar på musik med min iaf och det ämnar jag fortsätta med. Ibland Ring så spelar vi, tidiga lördagmorgnar. Det är svårt att felfokusera, det är något jag måste göra aktivt. Det är lättare att sjunka in i musiken helt klart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-07 00:18

Kanske att man kan urskilja lite olika hifi-lyssnarkategorier också :D Vissa är mer neurotiska, andra laissez-faire, en del perfektionistiska från start, några filosofiska... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 07:17

UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.

Mitt rum lyfter rätt rejält i basen.
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 09:11

Nattlorden skrev:Fast det bottnar ju i en ren definitionsdebatt; vad är taffligt för dig kontra vad är taffligt för subjektivisten. Och då han var först på banan, så får du nog allt svälja förtreten, för en subjektiv uppfattning har han allt rätt till utan att du skall peka trollfinger åt honom.

Just ignore. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2011-04-07 10:31

Tillägg: Head Related Transfer Function. :arrow: Denna kan med tiden omjusteras av hjärnan, detta kan uppnås av en tidsperiod på under två veckor.

Visst ultraljud påverkar hjärnan och kan rent fysiskt bränna huden. Ljud kan även kännas i magen. (räknas detta som hög ljudkvalité?) 8O

P.S. Allt jag skriver är relativt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-07 11:19

Jag gillar hörlurar. En bra hörlurarförstärkare och ett par vettiga Sennheiser
så är jag nöjd.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 11:30

välkommen tillbaka, mx. Någon kommentar på min kommentar efter att ha provlyssnat låt #2?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-07 11:38

Nattlorden skrev:välkommen tillbaka, mx. Någon kommentar på min kommentar efter att ha provlyssnat låt #2?

Har kunnat lyssna på min egen anläggning nu, och drar väl samma slutsatser. Hade bara möjlighet att lyssna via ett par datorhögtalare sist. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-07 12:01

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.

Mitt rum lyfter rätt rejält i basen.
Bild

Är du nöjd med lyftet? Är det som det är eller har du aktivt sökt rumsbidraget?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 12:54

Harryup skrev:Är du nöjd med lyftet? Är det som det är eller har du aktivt sökt rumsbidraget?

Det där är som det är - högtalarna de mättes med var linjära inom +/- ½ dB från fabrik.

Med tanke på att jag har satt basar i hörnen och dessutom infra-filter rejält uppskruvat så säger jag inte nej tack. Rummet är nämligen inte tätt och öppnar ut i andra rum utan dörr, så infraregistret är svåraktiverat.

Jag har varit nöjd länge och alla uppgraderingar därifrån har bara varit grädde på moset. Det går säkert att tillföra ännu mer grädde om rummet får moddas, men jag har spillande/smulande barn och heltäckningsskygg hustru (skyller i del sin mors astma på det), så det får bli ett långt projekt... men inte pga några brister, utan av nyfikenhet över vad som skulle hända.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-07 13:02

Men knölen runt 30 Hz borde få det att låta en smula tjockt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 13:17

shifts skrev:Men knölen runt 30 Hz borde få det att låta en smula tjockt?

Inte i mina öron. Men jag har ingen aning om den pucklen aktiveras lika mycket från mina distribuerade baslådor. Mätprogramvara är på önskelistan, men saknas.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 13:20

Spelar man sällan musik som har någon direkt energi kring 30-40 hz så är det ju lugnt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 13:31

subjektivisten skrev:Spelar man sällan musik som har någon direkt energi kring 30-40 hz så är det ju lugnt.

Med tanke på hur blandad musik jag spelar, så kommer man inte ifrån det. Men jag misstänker lyftet är mindre abrupt nu än på den gamla mätningen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-07 13:44

Det är nästan bara elektronisk musik som har någon vettig energi där nere. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-07 13:50

subjektivisten skrev:Det är nästan bara elektronisk musik som har någon vettig energi där nere. :)

Det lids inte brist på elektronisk musik.

Användarvisningsbild
tuba

Re: Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Inläggav tuba » 2011-04-10 17:16

mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och vilka begränsningar som finns.

Det där är ett problem som jag tror alla som hållit på ett tag känner igen :?

Enligt min erfarenhet så är det helt enkelt så att den anläggning som man lyssnat fram efter alla konstens regler och som låter så fantastiskt på diverse "hifiinspelningar" tyvärr inte alltid låter så bra på vanlig musik. Inte så att det inte låter BRA utan att man inte riktigt lyssnar på musiken utan på vad som är fel och vad som kan ändras... Däremot när man kör samma platta på tex "transistorradion" (eller ännu hellre en gammal Telefunkenradio från 50-talet...) så blir det musik av det hela. Låter kanske inte så BRA men det svänger och är härligt och man vill gärna lyssna på en skiva till.

Det jag kommit fram till är att, som några tidigare sagt här, det låter inte RÄTT det låter bara BRA om väldigt många mycket avancerade anläggningar. Och BRA är inte det vi vill ha enbart! Vi vill ha både BRA och RÄTT. Och en mycket enkel anläggning låter ofta mera RÄTT även om det inte låter så BRA... Ju mer man försöker få det att låta bra desto större chans att det samtidigt smyger sig in lite andra fel som vi inte vill ha... Lite av "Kiss" (Keep it simple stupid)

Så det du tyvärr åker på, enligt mitt sätt att se saken, är att få till en anläggning som BÅDE låter BRA och RÄTT för dig. Min tolkning av det du skriver i dina olika inlägg i tråden är att du har en fantastisk anläggning som du trivs med och som låter suveränt BRA, men tyvärr tycker inte dina öron att det låter tillräckligt RÄTT.

Det har tagit mig många år men numera kan jag spela alla sorters musik och inspelningar och det låter musik. Det går att sjunka in i och lyssna på musiken utan att sitta och fundera över om det är för mycket diskant eller... eller... Den har dessutom de flesta hifiparametrar som dynamik, djupbas, luftig diskant, detaljrikedom och vad du nu kan hitta på för att beskriva BRA... Och klarar givetvis av att få hifiinspelningar att låta super. Du får alltså inte tro att jag menar att en anläggning som spelar RÄTT måste maskera felaktigheterna på inspelningen, det har inte med det att göra alls! ALLT ska med men det ska vara KUL att lyssna! Du hör felen men retar dig inte på dem. Dvs du hör att det är mono, att det är lite taffligt i diskanten eller basen men strunt samma - det är härligt att lyssna. Ibland får jag en önskan av att vilja "spela med", veva i luften med armarna som om jag spelade lufttrummor osv... Samma känsla som i dina datorhögtalare men med bättre ljud, mera detaljer osv!

Jag tror inte det bara är en fråga om sinnesstämning, jag tror att vissa, även mycket avancerade och dyra, anläggningar som låter suveränt BRA ändå inte klarar av att låta så att våra öron tycker att det låter RÄTT. Och då försöker vi förändra och hitta fel i stället för att lyssna på musiken. "Oj vad bra det låter, vad ska vi nu hitta på för att få det att låta ännu bättre..." Eller också ger vi upp och går och dricker en kopp kaffe i stället för att lyssna färdigt på skivan.

Och tro mig, det är inte enbart priset, blindtesterna och mätningarna som avgör hur dina öron värderar resultatet. Det som är imponerande är sällan det som ger den önskade upplevelsen av att "jag vill lyssna mera".
Och det är bland annat det som gör att det är så himla svårt att hitta rätt prylar.
Grundare av Svalander Audio AB
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-10 17:31

Jag är lite fetischerad av apparater, men mest av musik, och i viss mån vill jag att det ska låta "rätt". Men en apparat som varken spelar rätt eller neutralt, kan ha ett sorts ljud som är KUL att lyssna på, som min gamla tandbergare, 846, den har en djäkla spelglädje och det låter mysigt om den, bara en sån sak kan göra att apparatintresset och musikintresset flyter samman och skapar ett sug att lira band/plattor/filer! :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-10 18:05

tuba skrev:Mkt kloka ord.

Jag ägnade mer en ett decennium till att snöra ihop en anläggning som 'spelade' lika bra som pojkrummets ARENA-grammofon, men med större 'Hifi-parametrar'. Det är liksom det som alltid varit grejen för mig, så fort jag pillar på ett ljudsystem. Man måste få minst samma kickar som då, annars är det kass.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-10 20:19

Objektivisten skrev:Man måste få minst samma kickar som då, annars är det kass.

+1´

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-10 20:52

Eller så kan man tänka sig en helt annan syn på saken; Idag, med digitala källor som inte går att skilja åt, förstärkare som inte färgar, skivor som inte behövs - att det blivit rätt trist med hifi.

Tacka vet jag förr, när man slogs mot azimuthvinklar, brus, dropouts, hack i skivan, när det var en bökig procedur att bara lyssna på en skiva, som man mödosamt letat fram bland otaliga skivbackar bland en massa musik man aldrig kunde hinna med eller ha råd att köpa.

Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.

Men det är väl som med resten av samhället idag, man får bli fucking Amish för att lära sig uppskatta det man har...

Bara en trött och grinig tanke :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-04-10 21:08

phloam skrev:Eller så kan man tänka sig en helt annan syn på saken; Idag, med digitala källor som inte går att skilja åt, förstärkare som inte färgar, skivor som inte behövs - att det blivit rätt trist med hifi.

Tacka vet jag förr, när man slogs mot azimuthvinklar, brus, dropouts, hack i skivan, när det var en bökig procedur att bara lyssna på en skiva, som man mödosamt letat fram bland otaliga skivbackar bland en massa musik man aldrig kunde hinna med eller ha råd att köpa.

Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.

Men det är väl som med resten av samhället idag, man får bli fucking Amish för att lära sig uppskatta det man har...

Bara en trött och grinig tanke :)

Plus 5543, och femtio.

Du har alltid så smarta inlägg, som ofta samklingar med mina tankar, tack för det!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-10 21:25

phloam skrev:Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.

Det är nog en personlighetsfråga. Okej, om man skaffat sig hårddiskmusik pga lathet så stämmer det kanske. Men om man inte gjort det av den anledningen utan att bara får att kunna stanna i njutläge utan att behöver bryta lika mycket, så är det nog snarare tvärt om... lättare att bara njuta.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-10 22:31

Jag sitter mycket framför datorn och letar ny musik, nya artister och stilar, men även gammal skåpmat, som jag inte haft tillgång till på evigheter, samtidigt som jag läser och skriver på forum.

Gudabenådade Spotify har revolutionerat mitt musiklyssnande och fått mig att söka det konstnärliga i första rummet och göra mina egna listor, medan jag njuter av musiken genom mina finlurar.
Frågan är hur länge de får hålla på, det gäller att utnyttja möjligheten medan den finns tillhands.

Men målet är att spisa listorna genom huvudanläggningen på starkt volympådrag. Då njuter jag så nackhåret reser sig emellanåt, även om inte alla låtar är helt perfekt mastrade. Naturligtvis finns det en gräns, där jag plockar bort låtar pga outhärdligt ljud och skänker artisten en vemodets tanke.

De album som håller måttet, köper jag i CD-format, införlivar i samlingen och njuter än mer. :)

tuba skrev:Det som är imponerande är sällan det som ger den önskade upplevelsen av att "jag vill lyssna mera".
Och det är bland annat det som gör att det är så himla svårt att hitta rätt prylar.

Visst och sant. Det har diskuterats tidigare, hur viktigt det är att passa sig för den så kallade imponatoreffekten. Den är kortlivad. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-04-11 09:19

Falkis skrev:... ljud som är KUL att lyssna på, som min gamla tandbergare, 846, den har en djäkla spelglädje och det låter mysigt om den, bara en sån sak kan göra att apparatintresset och musikintresset flyter samman och skapar ett sug att lira band/plattor/filer! :D

Så är det för mig också! Det är det jag menar med RÄTT :)
Jämför min "Telefunken från 50-talet" ovan eller Objektivistens Arena.
RÄTT (för mig) behöver inte vara det vi brukar kalla HiFi ... Men det är jäkligt kul när det sammanfaller och är både BRA och RÄTT (eller KUL om du hellre väljer det uttrycket, RÄTT har egentligen för mig inte något med frekvensgång eller distorsion att göra utan är ett rent subjektivt mått på något... Spelglädje kanske? eller mänsklighet?). Märkligt nog så är min erfarenhet att jag oftare återfinner denna mycket subjektiva parameter i gamla välbyggda apparater än i moderna superd:o. Jag får ibland för mig att vi är på väg i full fart mot ett ljudideal (från tillverkarna?) som inte alls tar hänsyn till detta. Lite som plastinbakad, hälsodeklarerad smaklös mikromat jämfört med "mammas köttbullar". I vår iver att få allt så bra det går så missar vi målet...
En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha? Fast den frågan var nog lite off topic... Sorry!
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 09:22

tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?

Nej, du vill ha en som klarar bådadera. Det är inget motsatsförhållande.

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-04-11 09:29

Nattlorden skrev:
tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?

Nej, du vill ha en som klarar bådadera. Det är inget motsatsförhållande.

OK! Rätt! Men du förstår säkert vad jag vill säga :)
I valet mellan perfekt teknik och anläggning spelar musik så det går till "mitt hjärta" så väljer jag det senare. Men som du säger - jag vill ha både bra teknik och härlig musik om det går! Men det är inte lättfunnet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 09:35

tuba skrev:OK! Rätt! Men du förstår säkert vad jag vill säga :)
I valet mellan perfekt teknik och anläggning spelar musik så det går till "mitt hjärta" så väljer jag det senare. Men som du säger - jag vill ha både bra teknik och härlig musik om det går! Men det är inte lättfunnet...

Det håller jag också med om... men det finns så många där ute som tar ståndpunkten att eftersom absolut max inte går att nå till så behöver man inte ens försöka utan bara ta vad som helst som tilltalar en oavsett hur tekniskt dåligt det är... Jag är övertygad om att du inte tänker så, men som "auktoritetsfigur" riskerar du att ge tyngd åt sådant tänkande.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi