Moderator: Redaktörer
UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.
Nattlorden skrev:Fast det bottnar ju i en ren definitionsdebatt; vad är taffligt för dig kontra vad är taffligt för subjektivisten. Och då han var först på banan, så får du nog allt svälja förtreten, för en subjektiv uppfattning har han allt rätt till utan att du skall peka trollfinger åt honom.
Nattlorden skrev:välkommen tillbaka, mx. Någon kommentar på min kommentar efter att ha provlyssnat låt #2?
Nattlorden skrev:UnholyRishna skrev:Det råkar inte vara så att du har en stående våg nere i de regionerna? Annars borde de ha tappat ett antal decibel vid 20Hz jämfört med t.ex. 30Hz.
Mitt rum lyfter rätt rejält i basen.
Harryup skrev:Är du nöjd med lyftet? Är det som det är eller har du aktivt sökt rumsbidraget?
shifts skrev:Men knölen runt 30 Hz borde få det att låta en smula tjockt?
subjektivisten skrev:Spelar man sällan musik som har någon direkt energi kring 30-40 hz så är det ju lugnt.
subjektivisten skrev:Det är nästan bara elektronisk musik som har någon vettig energi där nere.
mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och vilka begränsningar som finns.
tuba skrev:Mkt kloka ord.
Objektivisten skrev:Man måste få minst samma kickar som då, annars är det kass.
phloam skrev:Eller så kan man tänka sig en helt annan syn på saken; Idag, med digitala källor som inte går att skilja åt, förstärkare som inte färgar, skivor som inte behövs - att det blivit rätt trist med hifi.
Tacka vet jag förr, när man slogs mot azimuthvinklar, brus, dropouts, hack i skivan, när det var en bökig procedur att bara lyssna på en skiva, som man mödosamt letat fram bland otaliga skivbackar bland en massa musik man aldrig kunde hinna med eller ha råd att köpa.
Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.
Men det är väl som med resten av samhället idag, man får bli fucking Amish för att lära sig uppskatta det man har...
Bara en trött och grinig tanke
phloam skrev:Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.
tuba skrev:Det som är imponerande är sällan det som ger den önskade upplevelsen av att "jag vill lyssna mera".
Och det är bland annat det som gör att det är så himla svårt att hitta rätt prylar.
Falkis skrev:... ljud som är KUL att lyssna på, som min gamla tandbergare, 846, den har en djäkla spelglädje och det låter mysigt om den, bara en sån sak kan göra att apparatintresset och musikintresset flyter samman och skapar ett sug att lira band/plattor/filer!
tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?
Nattlorden skrev:tuba skrev:En anläggning som klarar av att återge perfekt fyrkantsvåg men inte klarar av att hålla mig fångad av musiken - är det verkligen det vi vill ha?
Nej, du vill ha en som klarar bådadera. Det är inget motsatsförhållande.
tuba skrev:OK! Rätt! Men du förstår säkert vad jag vill säga
I valet mellan perfekt teknik och anläggning spelar musik så det går till "mitt hjärta" så väljer jag det senare. Men som du säger - jag vill ha både bra teknik och härlig musik om det går! Men det är inte lättfunnet...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster