Svante skrev:Det jag förespråkar är precis motsatsen till det totalitära. Om alla tvingas lägga medelnivån på -23 dB kommer kunden att vrida upp sin volymkontroll med ~10 dB. Vi hamnar då i en sits där den som vill limitera får sitt material spelat precis som förut. Skillnaden blir att den som vill låta topparna vara orörda kan spela med samma medelnivå som den som limiterar. Jag tror att det kommer att generera mer välljudande fonogram. Har jag fel så spelar det ingen roll, de limiterade fonogrammen låter ju likadant som förut. Har jag rätt så har vi vunnit en massa välljud.
Det vore väl precis att ta bort det totalitära som loudness race har tvingat fram?
Det är helt ok att du förspråkar en ny standard. Jag kan med glädje berätta att en kund till mig häromdagen sa att volymen inte spelade någon större roll. Spotify matchar volymerna ändå tyckte han. Och det är jättebra! Hurra! Mitt jobb är att se till att det låter så jävla bra det kan. Jag utgår från min egen uppfattning men kunden har sista ordet och kunden får ALLTID lyssna nivåmatchat, ensam och på egen vald volymnivå. Vidare är jag alltid mycket noga med att informera kunden om att om det skulle vara minsta detalj eller största revision denne önskar så är det inga problem. Utan nöjda kunder är jag stekt. Detta betyder också att jag ibland måste gå mot vad jag själv anser vara ett bättre ljud mot ett sämre ljud. Det tycker inte kunden, för kunden är det tvärt om, vad det beror på kan vi diskutera i en annan tråd. I "Faktiska" termer går vi mot ett mer färgat ljud. Men i slutändan ska det alltid låta bättre efter mastring än innan, annars är det ingen idé.
Så att använda sig av ett nivåmatchat system är inget nytt för mig, så jobbar jag varje dag.
Det som gör mig upprörd är att det råder en uppfattning om att mastring inte skulle överleva vid ett nivåmatchat paradigm. Självklart skulle mastring efterfrågas. Mastring är inget nytt fenomen, har funnits sedan skivbranschens barndom och kommer finnas kvar under överskådlig tid. Det är ett gediget hantverk som innehåller mycket mer än ljudpåverkan.
Så, inför du ditt system men sluta använda mastring som ett skällsord, sluta använda det synonymt med slakt av mix. Det finns ingen poäng från LTS sida att föra krig mot mig. Jag är övertygad om att du och LTS mastringspanel hade reviderat er inställning om ni hade förstått vad mastring är och vilken skillnad det gör till det bättre.
Ser man i ett lite större perspektiv så får ni också inse att utbudet av musik har exploderat under samma tidsepok som det sk loudness kriget har ägt rum. När utbudet av artister ökar så ökar också antalet "tekniker", fler studios, fler mastrare... Och alla är inte så bra. Många kommer försvinna.
Så jag är inte emot en ny medelnivå standard. Men jag är för mastring. För jag får musik att låta bättre, och det är jag stolt över.