'Dynamic Range' & The Loudness War

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-19 00:39

philip skrev:
Flint skrev:
Dåligt minne eller fulretorik. Du svarade så här på min fråga om orsaken till att lägga medelnivån högt.

Det spelar väl ingen roll om man styr ut för att få till ett sound och sedan drar ner volymen efter utstyrning eller om man låter den ligga kvar?

Om du verkligen menar det där så har du inte förstått problemet med loudness race.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-19 00:42

Flint skrev:Det skrämmer mig något att philip inte vill förstå att vi vill behålla en viss dynamik i musiken som vi är vana vid den sen tidigare. Att marknaden och trenderna ändras är en sak och ekonomin styr vare sig vi vill det eller inte men det vore passande med något mindre idiotförklarande av oss som konsumenter från philips sida. De flesta här har varit med ett tag och vi vet ganska bra vad vi pratar om och hur vi vill att det ska låta. Det vore lämpligt att visa en viss respekt för den erfarenheten och jag tror att den respekten skulle i större mån returneras tillbaka. philip kan inte styra trenden han heller utan har bara att följa med eller lägga ned. Han kunde lika gärna erkänna det. Det skulle öka hans trovärdighet.

Håller med. Men det går också att ha ett annat förhållningssätt. Det är aldrig så att kunden vilket kan vara artisten, bolaget eller slutlyssnaren är så entydig. Skickligheten i säljaren är att fånga kundens behov. Behöver alla kompression eller limitering. Man måste ju vara i dialog med kunden. Verkar vara ett standardkoncept som körs ut. Inte mer eller mindre. Kan vara Ok eller inte. Beror på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 00:43

Det är fult att säga så men jag undrar om philip verkligen har klart för sig funktionen i loudness race.
Eller så gör han allt han kan för att inte låtsas om den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-19 00:47

Inte en sportmössa . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-19 00:50

Laila skrev:Inte en sportmössa . . .

Nu känner jag mig lite stolt. Tror jag :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 00:53

Rent definitionsmässigt tycker jag att det borde vara "en luva" istället.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-19 00:53

Gör inte det. Du borde känna dig förstockad. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-19 00:58

Svante skrev:
Laila skrev:Inte en sportmössa . . .

Nu känner jag mig lite stolt. Tror jag :D .

Du menar att du har lyckats lära* en imbecill person som
mmaaj vad uttrycket "inte en sportmössa" står för . . . :D

*Utan att egentligen ha försökt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 00:58

CODY skrev:Gör inte det. Du borde känna dig förstockad. :)

Jag tänker inte försöka få dig att ändra uppfattning men tycker du verkligen att dagens musikmixningskultur eller vad man ska kalla den är bra? Med massakerremastering, tokkomprimering och loudness war?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-19 01:00

Tack raring . . . 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-19 01:01

Flint skrev:

Jag tänker inte försöka få dig att ändra uppfattning men tycker du verkligen att dagens musikmixningskultur eller vad man ska kalla den är bra? Med massakerremastering, tokkomprimering och loudness war?

Jamen Flint, det är väl bra att den lägsta biten i musiken har så lågt brus som möjligt 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 01:01

Flint skrev:Det är fult att säga så men jag undrar om philip verkligen har klart för sig funktionen i loudness race.
Eller så gör han allt han kan för att inte låtsas om den.

Han verkar inte ha analyserat utvecklingen särskillt väl.

Men han var på sätt och vis medveten om starten, vilken jag ser i radioutgåvorna i slutet på 80-talet. De hördes lite "tydligare" (högre) i radio....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:04

Svante skrev:Det jag förespråkar är precis motsatsen till det totalitära. Om alla tvingas lägga medelnivån på -23 dB kommer kunden att vrida upp sin volymkontroll med ~10 dB. Vi hamnar då i en sits där den som vill limitera får sitt material spelat precis som förut. Skillnaden blir att den som vill låta topparna vara orörda kan spela med samma medelnivå som den som limiterar. Jag tror att det kommer att generera mer välljudande fonogram. Har jag fel så spelar det ingen roll, de limiterade fonogrammen låter ju likadant som förut. Har jag rätt så har vi vunnit en massa välljud.

Det vore väl precis att ta bort det totalitära som loudness race har tvingat fram?

Det är helt ok att du förspråkar en ny standard. Jag kan med glädje berätta att en kund till mig häromdagen sa att volymen inte spelade någon större roll. Spotify matchar volymerna ändå tyckte han. Och det är jättebra! Hurra! Mitt jobb är att se till att det låter så jävla bra det kan. Jag utgår från min egen uppfattning men kunden har sista ordet och kunden får ALLTID lyssna nivåmatchat, ensam och på egen vald volymnivå. Vidare är jag alltid mycket noga med att informera kunden om att om det skulle vara minsta detalj eller största revision denne önskar så är det inga problem. Utan nöjda kunder är jag stekt. Detta betyder också att jag ibland måste gå mot vad jag själv anser vara ett bättre ljud mot ett sämre ljud. Det tycker inte kunden, för kunden är det tvärt om, vad det beror på kan vi diskutera i en annan tråd. I "Faktiska" termer går vi mot ett mer färgat ljud. Men i slutändan ska det alltid låta bättre efter mastring än innan, annars är det ingen idé.

Så att använda sig av ett nivåmatchat system är inget nytt för mig, så jobbar jag varje dag.

Det som gör mig upprörd är att det råder en uppfattning om att mastring inte skulle överleva vid ett nivåmatchat paradigm. Självklart skulle mastring efterfrågas. Mastring är inget nytt fenomen, har funnits sedan skivbranschens barndom och kommer finnas kvar under överskådlig tid. Det är ett gediget hantverk som innehåller mycket mer än ljudpåverkan.

Så, inför du ditt system men sluta använda mastring som ett skällsord, sluta använda det synonymt med slakt av mix. Det finns ingen poäng från LTS sida att föra krig mot mig. Jag är övertygad om att du och LTS mastringspanel hade reviderat er inställning om ni hade förstått vad mastring är och vilken skillnad det gör till det bättre.

Ser man i ett lite större perspektiv så får ni också inse att utbudet av musik har exploderat under samma tidsepok som det sk loudness kriget har ägt rum. När utbudet av artister ökar så ökar också antalet "tekniker", fler studios, fler mastrare... Och alla är inte så bra. Många kommer försvinna.

Så jag är inte emot en ny medelnivå standard. Men jag är för mastring. För jag får musik att låta bättre, och det är jag stolt över.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-19 01:05

Flint skrev:

NÄ. Inget av det du räknar upp TYCKER JAG är bra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:06

Svante skrev:
philip skrev:
Flint skrev:
Dåligt minne eller fulretorik. Du svarade så här på min fråga om orsaken till att lägga medelnivån högt.

Det spelar väl ingen roll om man styr ut för att få till ett sound och sedan drar ner volymen efter utstyrning eller om man låter den ligga kvar?

Om du verkligen menar det där så har du inte förstått problemet med loudness race.

Du missuppfattar mig, ljudmässigt alltså. Filerna är identiska förutom att en är 20dB lägre.

hade inget med loudness race att göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 01:08

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Jamen Flint, det är väl bra att den lägsta biten i musiken har så lågt brus som möjligt 8)

Man ska vara varsam med de små bitarna så sköter de stora bitarna sig själv. Det sa alltid mormor. Gumman var tidig med digitaltekniken och motade Olle i grind, morfar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-19 01:08

Har jag fel i att upprinnelsen till detta elände, började med något EU-beslut om att inte tillåta mer än en viss förstärkning/utnivån på portabla mediaspelare?
Vilket fick till följd att superlättdrivna hörlurar svämmade över marknaden och som grädde på moset maxades nivåerna på allt som ska hanteras.

Värsta exemplen på detta fördärv låter ju, även om de spelas genom en högklassig musikanläggning, som en transistorradio på en badstrand.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 01:08

philip skrev:....kunden har sista ordet....

Japp, så är det.

Skulle aldrig gå att komma med önskemål till dig eller någon annan i branchen. Ni skulle vara stenrökta.

En fråga bara - brukar din kund vara artisten eller skivbolaget, vem har "sista ordet"?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-19 01:09

MagnusÖstberg skrev:
philip skrev:....kunden har sista ordet....

Japp, så är det.

Skulle aldrig gå att komma med önskemål till dig eller någon annan i branchen. Ni skulle vara stenrökta.

En fråga bara - brukar din kund vara artisten eller skivbolaget, vem har "sista ordet"?

Kunden är alltid uppdragsgivaren och den som betalar, oavsett.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:10

MagnusÖstberg skrev:

Artisten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 01:13

philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Artisten.

Troligen för att du inte jobbar för något skivbolag utan för mindre enskilda kunder och gäng som pröjsar själva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-19 01:13

philip skrev:
Svante skrev:
philip skrev:
Flint skrev:

Du missuppfattar mig, ljudmässigt alltså. Filerna är identiska förutom att en är 20dB lägre.

Ja, fast det är ju det det har.

Om man limiterar OCH styr ut fullt, då är man drivande i loudness race. Därför spelar det roll.

Vi är överens i övrigt om att det låter lika.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:14

Flint skrev:
philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Artisten.

Troligen för att du inte jobbar för något skivbolag utan för mindre enskilda kunder och gäng som pröjsar själva.

Nej.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-19 01:16

philip skrev:
Flint skrev:
philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Artisten.

Nej.

Det sa du i alla fall förra gången vi snackade om samma sak.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:16

Svante skrev:
philip skrev:
Svante skrev:
philip skrev:
Flint skrev:

Ja, fast det är ju det det har.

Om man limiterar OCH styr ut fullt, då är man drivande i loudness race. Därför spelar det roll.

Vi är överens i övrigt om att det låter lika.

Inte mitt svar, det var svar på en annan fråga som jag uppfattade som teknisk.

Jag förstod vad du menade, därför skrev jag att du missuppfattat mig :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-19 01:16

Visst var det du philip som mastrade och kanske mixade också Taken by trees - Anna?
Den låter faktiskt fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-12-19 01:17

Ragnwald skrev:Visst var det du philip som mastrade och kanske mixade också Taken by trees - Anna?

Tack! Det var jag som mastrade. Jag ska mastra hennes nya i januari. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-19 01:17

Ragnwald skrev:Har jag fel i att upprinnelsen till detta elände, började med något EU-beslut om att inte tillåta mer än en viss förstärkning/utnivån på portabla mediaspelare?
Vilket fick till följd att superlättdrivna hörlurar svämmade över marknaden och som grädde på moset maxades nivåerna på allt som ska hanteras.

Värsta exemplen på detta fördärv låter ju, även om de spelas genom en högklassig musikanläggning, som en transistorradio på en badstrand.

Ja, loudness race började på 50-talet i radion i USA, har jag lärt mig. På CD har det varit ett problem sedan ~1990.

Mediaspelarna är ett annat kapitel, där begränsades toppnivån (idioter!) till xx dB, vilket understödjer det loudness race som redan finns. Det är bra att man vill begränsa hörselskaderisken hos ungdomen, men dåligt att de inte läser på vad som ger hörselskador.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-19 01:20

Ragnwald skrev:Visst var det du philip som mastrade och kanske mixade också Taken by trees - Anna?

Ja, jag har också fått intrycket att Philip hör till de mer varsamma efter vad jag har hört i tidigare diskussioner.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-19 01:23

philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Artisten.
Tack för svar.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi