BPM skrev:Jag vet fortfarande inte varför du tycker att det är intressant att klargöra sambandet mellan Ino och sökandet efter transparens.
Då kan jag nog inte hjälpa dig. Du får helt enkelt nöja dig med mitt tidigare svar. Jag kan inte uttrycka mig klarare. Måhända en brist.
BPM skrev:Du säger att det absolut inte finns någon agenda. Det finns ingen anledning för mig att misstro det. Ändå känner jag att då Ino specifikt nämns så finns en misstanke om indoktrinering och att man i och med det riskerar att gå miste om något annat. Som i ditt tycke är bättre.
Jag har egentligen intet att tillägga heller i detta fall. Möjligen att jag kan tycka att det är lite synd (beroende på vilka mål man har med musiklyssning hemma, naturligtvis), OM det finns fall då man svalt fenomenet trohet mot insignalen-strävan med hull och hår och därför inte bemödat sig med att undersöka alternativa vägar, t.ex. strävan mot subjektivt upplevd transparens mot ursprungshändelsen (alltså en illusorisk upplevelse av hur musik låter på riktigt, t.ex. live i konsertsalen), som jag upplever att t.ex. ett välkomponerat rörförstärkarbaserat system är oslagbart på.
Problemet som jag ser det är att de som har denna sistnämnda strävan OCH använder Inohögtalare nästan aldrig ger uttryck för detta sitt synsätt i "debatten". I stället är det trohet mot fonogrammetförespråkarna som tar störst utrymme. Det är ju detta faktum som gjort att jag gör kopplingen jag redogör för inledningsvis i tråden. Strävan efter trohet mot fonogrammet, eller det som jag kallar fundamental transparenssträvan i omröstningsalternativen, har för mig liksom blivit synonymt med användande av Inohögtalare.
Om detta nu visar sig vara en felaktig hypotes, har jag ju gjort en ny erfarenhet.
Det finns ingen värdering i detta what so ever, bara nyvunnen insikt.
BPM skrev:Det gör också att jag inte ser det som problematiskt att Ino-anhängarna är extremt lojala både produkten och konstruktören.
Nej, det är inget problem i sig. Problemet uppstår när "de lojala anhängarna" ger uttryck för ett synsätt i debatten som direkt eller implicit antyder att allt annat än trohet mot fonogrammetsträvan är mindre värt. Detta är ju inget som enkom jag har upplevt utan flera andra med mig.
BPM skrev:Styvmoderligheten är dock enkel att se. Andra fabrikat som höjs till skyarna av vissa ges inte samma negativa kommentarer.
Det du beskriver har med ovanstående att göra.
BPM skrev:Jag håller personligen t.ex inte alls för otroligt att jag skulle föredra dina Audio Note.
Det gör faktiskt.se inte jag heller...
BPM skrev:Du får gärna mer konkret belysa misstagen jag gör i mina amatöranalyser.
Jag tycker inte att du gör några som helst misstag i dina analyser. Ej heller tycker jag att de är amatörmässiga. Misstaget uppstår enligt mitt förmenande i det ögonblick du mentalt överger alternativa vägar för att nå dina mål med musiklyssning utan att först testat och utvärderat dessa.
BPM skrev:Självklart vet jag att det finns alternativ.
Bra!
BPM skrev:Om det här skulle eskalera vill jag redan nu göra klart att jag håller dig, bensnake, som varandes en förbannat charmig, artikulerad och klipsk person och att eventuella kommande kommentarer som du ser som kritiska mot ditt synsätt inte på något vis är personliga.
Detta citat var jag tvungen att ha med...

Jag har inga som helst problem med att du ifrågasätter mina synsätt. Ej heller ser jag några farhågor gällande eskalering med avseende på din och min konversation...