Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 15:59

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:.. "sopa problemen under mattan" - där har du subjektivt bestämt dig för att det finns ett problem.

Menar du att det inte är bevisbart att det bråkas på forumet? :mrgreen:

Att det tjaffsas är väl en del av livet, inte en del av en polarisering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 16:01

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:.. "sopa problemen under mattan" - där har du subjektivt bestämt dig för att det finns ett problem.

Då borde det tjaffsas om allt, eller hur? Alltså får man mäta vad som tjaffsas mest och om det uppnår statistisk signifikans så har ett problem bevisats objektivt. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 16:02

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Då borde det tjaffsas om allt, eller hur? Alltså får man mäta vad som tjaffsas mest och om det uppnår statistisk signifikans så har ett problem bevisats objektivt. :wink:

Jag tycker det tjaffsas om det mesta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 16:04

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det tjaffsas om det mesta.

Hu... vilket avpolariserande uttalande! 8) :lol: :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 16:04

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det tjaffsas om det mesta.

"Tycker", är inte det en rätt subjektiv aktivitet ändå?

Men det kan ju vara så att din kombination av internetleverantör, dator, skärm inte ger dig rätt bild. Du kanske ska testa att byta musmatta.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 16:05

:mrgreen:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 16:12

tvett skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det tjafsas om det mesta.

Men det kan ju vara så att din kombination av internetleverantör, dator, skärm inte ger dig rätt bild. Du kanske ska testa att byta musmatta.

Ja, jag vill ju inte på något sätt fastslå att det är så utan påvisa att det för mig verkar saknas begränsningar om vad folk kan tjafsa om :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 16:22

Jag får kanske posta mitt inlägg igen eftersom Almen lyckades trolla bort sakinnehållet till förmån för polariseringstjafs. Almen, du är en skurk!!!!!!!!!!! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-14 16:26

Va? :( Jag som bara förklarade sakernas tillstånd. :cry:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 16:29

:lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-14 16:29

MagnusÖstberg skrev:
tvett skrev:

Ja, jag vill ju inte på något sätt fastslå att det är så utan påvisa att det för mig verkar saknas begränsningar om vad folk kan tjafsa om :D

Vore det inte rätt trevligt om du visste att du kunde lita på att din internetleverantör och din dator levererade texten andra skriver på forumet oförvanskad?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 16:33

tvett skrev:
MagnusÖstberg skrev:
tvett skrev:

Vore det inte rätt trevligt om du visste att du kunde lita på att din internetleverantör och din dator levererade texten andra skriver på forumet oförvanskad?

Jag vet att man inte kan lita på det fullständigt, men det är åtminstone något bättre än epost.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-14 16:39

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Frågan ställdes tidigare av Bensnake men fick dåligt gensvar; finns det här transparenttänket någon annanstans än just på detta forum? När man läser exempelvis amerikanska forum så upphöjs ju inte ett märke som Bryston ens tillnärmelsevis på det sätt som det görs här på faktiskt.

Men det är väl inte helt ovanligt att amerikanarna ofta föredrar lite annat stuk än europér? Finlir är ju inte direkt amerikanarnas kännemärke. Nej, kvantitet före kvalitet är vardagsmat där. Du som är Magnepan-fan bör ju ha Bryston, det är det de kör med numera. Koppling till Audio Research är inte så stark numera då Bill Johnson inte längre är i livet och Jim Winey lämnat över till sönerna.

Jo nog gillar jänkarna stora system alltid men om de generellt sett saknar finess vet jag inte om jag håller med om. Längre tillbaka var det väl däremot vanligare med högtalare från USA med stora feta basar utan finlir.
Bryston är säkert bra till Maggisarna men folk brukar ha olika uppfattning om hur bra då många föredrar exempelvis Pass Labs eller större rörsteg framför Bryston. Tror det kan vara andra anledningar än att de skulle vara "bäst" till att Magnepan använder just Bryston. Winey jnr tycks inte vara lika intresserad som sin far om man skall tro det man läser. En kille i staterna som bor nära fabriken frågade Steve om han spelade på 3.7 hemma, svaret var nej då frun tyckte de var för stora 8O . En eloge till Winey den äldre som hade 20.1.....och möjligen en mer förstående fru :D
Jag skulle gärna prova både 14/7B SST2 och ett par Pass XA100.5 för att bilda mig en egen uppfattning men ingen av dessa är direkt lättåtkomlig för hemlän här i Sverige.

Nattlorden skrev:Har stött på uppfattningen "over there" att Bryston är proffs/studio-elektronik, inte hemelektronik och därför bortser man från dem.

Det kan nog stämma
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 17:16

BPM skrev:Jag vet fortfarande inte varför du tycker att det är intressant att klargöra sambandet mellan Ino och sökandet efter transparens.

Då kan jag nog inte hjälpa dig. Du får helt enkelt nöja dig med mitt tidigare svar. Jag kan inte uttrycka mig klarare. Måhända en brist.
BPM skrev:Du säger att det absolut inte finns någon agenda. Det finns ingen anledning för mig att misstro det. Ändå känner jag att då Ino specifikt nämns så finns en misstanke om indoktrinering och att man i och med det riskerar att gå miste om något annat. Som i ditt tycke är bättre.

Jag har egentligen intet att tillägga heller i detta fall. Möjligen att jag kan tycka att det är lite synd (beroende på vilka mål man har med musiklyssning hemma, naturligtvis), OM det finns fall då man svalt fenomenet trohet mot insignalen-strävan med hull och hår och därför inte bemödat sig med att undersöka alternativa vägar, t.ex. strävan mot subjektivt upplevd transparens mot ursprungshändelsen (alltså en illusorisk upplevelse av hur musik låter på riktigt, t.ex. live i konsertsalen), som jag upplever att t.ex. ett välkomponerat rörförstärkarbaserat system är oslagbart på.

Problemet som jag ser det är att de som har denna sistnämnda strävan OCH använder Inohögtalare nästan aldrig ger uttryck för detta sitt synsätt i "debatten". I stället är det trohet mot fonogrammetförespråkarna som tar störst utrymme. Det är ju detta faktum som gjort att jag gör kopplingen jag redogör för inledningsvis i tråden. Strävan efter trohet mot fonogrammet, eller det som jag kallar fundamental transparenssträvan i omröstningsalternativen, har för mig liksom blivit synonymt med användande av Inohögtalare.

Om detta nu visar sig vara en felaktig hypotes, har jag ju gjort en ny erfarenhet.

Det finns ingen värdering i detta what so ever, bara nyvunnen insikt.
BPM skrev:Det gör också att jag inte ser det som problematiskt att Ino-anhängarna är extremt lojala både produkten och konstruktören.

Nej, det är inget problem i sig. Problemet uppstår när "de lojala anhängarna" ger uttryck för ett synsätt i debatten som direkt eller implicit antyder att allt annat än trohet mot fonogrammetsträvan är mindre värt. Detta är ju inget som enkom jag har upplevt utan flera andra med mig.
BPM skrev:Styvmoderligheten är dock enkel att se. Andra fabrikat som höjs till skyarna av vissa ges inte samma negativa kommentarer.

Det du beskriver har med ovanstående att göra.
BPM skrev:Jag håller personligen t.ex inte alls för otroligt att jag skulle föredra dina Audio Note.

Det gör faktiskt.se inte jag heller...
BPM skrev:Du får gärna mer konkret belysa misstagen jag gör i mina amatöranalyser.

Jag tycker inte att du gör några som helst misstag i dina analyser. Ej heller tycker jag att de är amatörmässiga. Misstaget uppstår enligt mitt förmenande i det ögonblick du mentalt överger alternativa vägar för att nå dina mål med musiklyssning utan att först testat och utvärderat dessa.

BPM skrev:Självklart vet jag att det finns alternativ.

Bra!
BPM skrev:Om det här skulle eskalera vill jag redan nu göra klart att jag håller dig, bensnake, som varandes en förbannat charmig, artikulerad och klipsk person och att eventuella kommande kommentarer som du ser som kritiska mot ditt synsätt inte på något vis är personliga.

Detta citat var jag tvungen att ha med... :wink: Jag har inga som helst problem med att du ifrågasätter mina synsätt. Ej heller ser jag några farhågor gällande eskalering med avseende på din och min konversation... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-14 17:47

bensnake skrev:Strävan efter trohet mot fonogrammet, eller det som jag kallar fundamental transparenssträvan i omröstningsalternativen, har för mig liksom blivit synonymt med användande av Inohögtalare.

Om detta nu visar sig vara en felaktig hypotes, har jag ju gjort en ny erfarenhet.

Grattis till den erfarenheten då, för fundamental transparenssträvan visar sig inte vara en majoritet hos Ino-ägarna, samt i reella tal är det ungefär lika många som har denna strävan bland de med andra märken.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 18:08

Det är jäkligt trist om folk känner att deras synsätt på hobbyn inte är fin/rätt nog. Också synd om andra känner att deras värderingar är fel. Jag lovar att försöka att inte bidra till den stämningen. Däremot går det lite varvet runt och så känner nog alla beroende på var de väljer att hänga på forumen. Nämner sällan på andra forum att jag har Ino, iom att stämpeln i pannan kommer snabbare än snabbast.
2021 maj på Spotify

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-14 18:30

Vi är två ( 2 ) då på Faktiskt.se ,Bensnake :lol: :lol: :lol:

Välkommen och hälsa på när du är i Götet och spisa musik!

MVH
Lech

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-14 18:34

shifts skrev:Det är jäkligt trist om folk känner att deras synsätt på hobbyn inte är fin/rätt nog. Också synd om andra känner att deras värderingar är fel. Jag lovar att försöka att inte bidra till den stämningen. Däremot går det lite varvet runt och så känner nog alla beroende på var de väljer att hänga på forumen. Nämner sällan på andra forum att jag har Ino, iom att stämpeln i pannan kommer snabbare än snabbast.

Du är en av få inoägare som jag upplever har en mycket sund inställning till din hobby/intresse i allmänhet och till musiklyssning i synnerhet. Tror aldrig jag sett dig gå in och på något sätt döma/moralisera över andras val och/eller förhållningssätt. Cred ska du ha! ;-)

Vad tror du att det beror på att den där stämpeln i pannan du pratar om kommer fram så fort det står klart att du är inoägare?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-14 18:47

bensnake skrev:
shifts skrev:Det är jäkligt trist om folk känner att deras synsätt på hobbyn inte är fin/rätt nog. Också synd om andra känner att deras värderingar är fel. Jag lovar att försöka att inte bidra till den stämningen. Däremot går det lite varvet runt och så känner nog alla beroende på var de väljer att hänga på forumen. Nämner sällan på andra forum att jag har Ino, iom att stämpeln i pannan kommer snabbare än snabbast.

Du är en av få inoägare som jag upplever har en mycket sund inställning till din hobby/intresse i allmänhet och till musiklyssning i synnerhet. Tror aldrig jag sett dig gå in och på något sätt döma/moralisera över andras val och/eller förhållningssätt. Cred ska du ha! ;-)

Vad tror du att det beror på att den där stämpeln i pannan du pratar om kommer fram så fort det står klart att du är inoägare?

För att där är de som vill beskriva dem som bokstavstroende transparentfundamentalister istället för individer?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 18:49

Det är nog många saker i en salig röra. Stämpeln kommer innehålla spår av många, långa, infekterade diskussioner flera haft med andra Ino-ägare. Sådant lever kvar länge, oförtjänt eller inte. Känns lite lustigt att skriva "Ino-ägare" i och med att jag vill skilja mig från en sådan generalisering, men ändå verkar vi bete oss lite som en minoritetsgrupp: Man ses på med skepcism och vi känner oss missförstådda och kan inte anpassa oss. :P

Tror i alla fall att det ser så ut.

Det blir ju knappast bättre om jag hoppar in i kabeltrådar på andra forum och vevar med armarna. "Du hade Ino sa du? Aktiv på Faktiskt? VAA, LTS också?!? Seeeeeeektmedlem".

Allt det där är jag ju. Förutom sektmedlem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 18:52

bensnake skrev:

Jag tror inte jag sett NÅGON döma/moralisera när det gäller val av hifi-utrustning. Har du verkligen sett det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 18:54

shifts skrev:Det är nog många saker i en salig röra. Stämpeln kommer innehålla spår av många, långa, infekterade diskussioner flera haft med andra Ino-ägare. Sådant lever kvar länge, oförtjänt eller inte. Känns lite lustigt att skriva "Ino-ägare" i och med att jag vill skilja mig från en sådan generalisering, men ändå verkar vi bete oss lite som en minoritetsgrupp: Man ses på med skepcism och vi känner oss missförstådda och kan inte anpassa oss. :P

Tror i alla fall att det ser så ut.

Det blir ju knappast bättre om jag hoppar in i kabeltrådar på andra forum och vevar med armarna. "Du hade Ino sa du? Aktiv på Faktiskt? VAA, LTS också?!? Seeeeeeektmedlem".

Allt det där är jag ju. Förutom sektmedlem.

Jag hamnade på Faktiskt när jag googlade på NAD 208 och Carlsson... Jag e också medlem i LTS, moooaaahaaaa
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-14 18:56

bensnake skrev:

Och i det här inlägget lyckades du slå fast:

- Shift är unik som inte klankar ner på andra fast han är Ino-anhängare
- En av få Ino-ägare som har sund inställning till sin hobby och till musiklyssning i synnerhet. Det har således inte Ino-anhängare i allmänhet.

Naturligtvis kan man anse att sådant skall berömmas.

Däremot spyr jag mer än gärna på den här typen av inlägg vars egentliga mening inte är att ge någon beröm utan att slänga skit på en stor grupp individer. Återigen på ett substilt sätt.

Faktum är att du tagit den bild du har av IngOehman och agerar likadant fast tusenfalt värre. Skitilla är vad det är.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-02-14 20:14

Det är ju lite intressant ändå att det aldrig eller vansinnigt sällan någon Inoägare startar en sån här tråd.

Jag själv äger inte Ino eller Bryston eller ens en Nad 208 men upplever att det är dom som har ett eller flera horn i sidan till IÖ personligen av någon anledning som jag inte ens kan gissa mig till som startar och underhåller tjafset.

Ett intressant psykologiskt fenomen men det blir lite tröttsamt ibland :?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 20:23

Almen skrev:Va? :( Jag som bara förklarade sakernas tillstånd. :cry:

Ok, det tolkar jag som ett erkännande. 8)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-02-14 20:44

Mycket bra tråd! :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-14 20:51

Birger skrev:Det är ju lite intressant ändå att det aldrig eller vansinnigt sällan någon Inoägare startar en sån här tråd.

Jag själv äger inte Ino eller Bryston eller ens en Nad 208 men upplever att det är dom som har ett eller flera horn i sidan till IÖ personligen av någon anledning som jag inte ens kan gissa mig till som startar och underhåller tjafset.

Ett intressant psykologiskt fenomen men det blir lite tröttsamt ibland :?

Det var lite det jag syftade på med "starka röster" i mitt förra inlägg. När de stora elefanterna dansar och inte drar sig för att trycka till småkryp som anses fara med osanning, så skapas inte bara antagonism utan även en rörelse mot polarisering i sakfrågorna.

Birger, när du säger att du inte ens kan gissa dig till anledningen att vissa har ett horn i sidan till IÖ så undrar jag hur du läser forumet egentligen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2013-02-14 21:06

det hjälper inte att inte ha Ino, Rotel, NAD osv, knappt träffat IÖ eller pratat med honom, käre shifts. Man har alltid svans, tillbedjare, Undersåte att ta till i desperata lägen. Faktiskts Goodwinvariant
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-14 21:23

dimitri: Det kanske är så illa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-14 21:31

shifts skrev:dimitri: Det kanske är så illa.

Kan du förklara vad Dimitri menade?
Förresten är du den sista behöver tänka på att inte bidra med dålig stämning :) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi