jonaz81a skrev:DVD-ai skrev:jonaz81a skrev:
Jag betalde typ motsvarande två plattor riktigt billig öl för dessa åbäken! De är än så länge helt orginal, jag kommer redovisa mina lyssningsintryck senare.
En sak jag kan säga redan nu är de tål mycket effekt och kan skapa en hel del ljudtryck även orginal eftersom basen faller tämligen brant under 40Hz, de 25Hz - 32KHz +-3dB som specifikationen anger är en ren fantasisiffra. För mig passar det utmärkt att -3dB troligen infaller strax under 40 Hz och -6dB kanske runt 35Hz eftersom jag har en musikhatande granne under, högtalarna passar helt enkelt bra för att plåga gamla förstärkare.
Jag vet ej hur djupt lillebror givk men onödigt djupt för mitt ändamål...
så jag stämde av den högre för att få mer outputt närmare delningen mot basmoduler samt slängde på en konding för att det inte skulle bli "för mycket" samt för att avlasta dom samtidigt

Inte HiFi men fungerar för att få mer outputt
Gör något kul med dessa också, jag mindes att diskanten kroknade ock därav gjorde jag min modd med kondingar jag hade liggande och flyttade upp delningen en aning samt gick från 2a till 3e ordningen.
Helt plötsligt så orkade diskanten med även på party ljudnivåer

på Lillebror så ändrade jag delningen på bas/mellan genom att linda av lite på spolen till dessa.
Meeen dessa du har kanske redan delar högre upp då det är 3vägare ?!

En till sak jag gjorde va att stoppade i extra dämpmaterial i området runt/bakom elementen för det var lite snålt tyckte jag och det hördes....
Både att jag tyckte det (för jag klagade garanterat ljudligt) och på ljudet som dom producerade ^^
[ Bild ]
Det är med 99% säkehet dessa på bilden som jag hade, dom golvstående.
Delningsfrekvensen för diskanten verkar vara 3500 Hz och basen delas vid 160 Hz, eller i alla fall på v.1, mina är v.2 så jag är inte helt säker. Att diskanten är den svaga länken har jag också läst, jag har faktiskt inte läst om någon som lyckats ha sönder just dessa 10" basar eller 6.5" mellanregister/midbasar trots att vissa har försökt.

Att addera mera dämpmaterial tror jag är en bra ide, jag ska också limma fast ett basreflexrör som sitter löst efter att den tidigare ägaren troligen greppat där när han flyttat högtalarna. Jag har jag inga direkta krav på att dessa högtalare ska lira riktigt fint så länge de spelar tillräckligt rent och pallar massor med effekt. Jag har läst på faktiskt att diskanten ska vara helt död över 8000 Hz, det stämmer inte. Diskanten spelar minst så högt som jag hör (~14000 Hz) och helt klart acceptabelt fint med tanke på produktsegment.

Jag mins ej exakt modeen jag gjorde för att diskanten skulle överleva....
men jag mins att det blev 3e ordningen tillslut och med en "icke synkad" funktion = egentligen började diskanten att falla "för tidigt" med 6dB/okt mot lägre frekvenser och sedan stupade den med 18dB/okt vid ett "knä" som hamnade ca vid där original delningen var.
Jag lindade av lite på spolen till mid/bas så att den fick fylla i lite extra upp och resultatet blev rätt vettigt, extra bra då högtalaren blev ytterligare en aning snällare tack vare lite dal i området runt 3-4kHz.
Bättre än original ljudmässigt oavsett och mycket mycket tåligare mot den terror som dessa sedan fick utstå
Jag gjorde faktiskt en liten "variant" en gång när det var fest och det var en större lokal som skulle fyllas och det fanns inget bättre än mina små skit högtalare att dra med på festen....
Jag slängde på 2st extra diskanter på varje högtalare i en lös baffel som lades på toppen, dessa 2st extra horn vinklades 30* från varande och 30* upp så att det såg ut som två galna ögon på en förvånad varelse... hahah
och sedan kopplades dessa ihopp med den interna diskanten "på ett special sätt" (med en Ovetenskaplig L-pad dämpningskrets kopplad till alla 3diskanterna) för att få den utstrålade energin vettigt i nivå bara
Dessutom så hade jag vid tillfället 2st halvdanna 15" hemma på besök och dessa kopplades helt enkelt ihopp med frontarna som stöd under ca 500Hz, Proson högtalarnas basar blev avlastade med 6dB oktav från ca 500-700Hz och 15" tog över gradvis

Sedan delades hela skiten vid ca 80Hz mot varenda subb som kunde uppbringas av alla som kände någon som hade en !
Vet hur många det blev, men mins i alla fall att det var långt över 15olika subbor av olika slag som alla kopplades ihop.
Hahaha fyfan vad det såg ut med alla högtalare överallt och av olika slag och mina hoppkok till toppar som stod där och sprutade ljud ut massa olika diskanter och dom extra 15" basarna, ut i den hopplöst för stora lokalen...
Men dom jävlarna höll

Med nöd och näppe !
Exakt alla var nöjda över ljudtrycket, dom enda som var missnöjda var högtalarna som luktade lite bränt några gånger, jag fick hålla ett vakande öga på dom och mitt under kvällen öka nivån lite på alla diskanter och på 15" midd/basarna genom att fiffla med dämpningarna, detta för att kunna sänka nivån för dom stackars 6,5" arna utan att ljudnivån skulle upplevas som så mycket lägre på det stora hela
PAsteget som drev topparna stod på rött hela kvällen, timme efter timme och ja det är rätt mycket effekt att trycka in i liknande högtalare och med "party musik" som ju nästan bara består av medelnivå...
Jösses vilket roligt minne den kvällen va, vad kul vi hade åt stereon den kvällen, den var kvällens stora samtalsämne även för dom helt oinsatta som var där
Svårt att inte bli intresserad och nyfiken av ett sådant vansinnigt hoppkok som ändå spelar så pass bra