Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 17:44

darkg skrev:Jag har lite samma situation fast olik. På en garageinfart en bit bort, jag cyklar ofta förbi, står det en mystisk sak som kanske *flämt* ska slängas och garanterat är intressantare än en lastbilsvärmare för matlådor. Inte garanterat precis, men kanske. Jag glor exakt tillåtet länge varje gång. Men inte vågar jag fråga, kan tänka.

[ Bild ]

Den där bilden illustrerar pefekt hur jag känner mig just nu!

Det finns ingen riktig logik i känslan eftersom jag tvivlar på att högtalarna låter särskilt bra men nu vill jag verkligen ha dem! De kanske är borta och det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag någonsin hittar ett sådant par högtalare igen.

Anläggningen är så sällsynt att när jag sökte på internet hittade jag bara ett par enstaka "forums-träffar" och tack och lov service-manualen. En av dessa forums-träffar (på ett engelskspråkigt forum) var från 2004 och skrivet av en man från "Linköping -Sweden" som hade ett inte allt för allvarligt problem med denna anläggning, ingen visste något om den. Denna man är gissningsvis den man som donerat systemet jag köpt till butiken som jag köpte den från. Det sätter ribban ganska högt! :D

Jag har hittat ett par gamla annonser och forums-poster med bilder där folk i USA och Japan haft själva anläggning till salu eller visat upp den men bara en enda bild där de tillhörande högtalarna fanns med.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-10 19:11

jonaz81a skrev:
DVD-ai skrev:Sådana gamla proson burkar hade jag lillebror till, dom modifierades lite i filtret till diskant och båda basmellan registren för något högre och brantare delning och fick en stor seriekonding med hela högtalaren (från typ 100Hz och ner) samt avstämdes högre upp i frekvens.
På så vis så gick dom att spela tämligen starkt med från ca 60-70Hz (avstämningen) och upp och med bra partypuckel, det slog till förvånansvärt bra i mellangärdet.
och dom klarade rätt höga ljudnivåer i en mindre festlokal och överlevde flera långa och tuffa kvällar :D
Dessa fick naturligtvis lite hjälp nere i botten av olika risiga subbor som släpades fram bla mig men även från en del övriga inblandade :lol:
Dom drivdes vanligtvis av ett DBtechnologies PAsteg på typ 500w/8ohm.

Dom lät inte vackert, men absolut inte obehagligt och starkt nog spelade dom för att alla skulle vara imponerade över min "ombyggnad" och som köptes slutligen av en bekant för ganska exakt samma medel jag givit för dom = 1platta öl :mrgreen:

Jag betalde typ motsvarande två plattor riktigt billig öl för dessa åbäken! De är än så länge helt orginal, jag kommer redovisa mina lyssningsintryck senare.

En sak jag kan säga redan nu är de tål mycket effekt och kan skapa en hel del ljudtryck även orginal eftersom basen faller tämligen brant under 40Hz, de 25Hz - 32KHz +-3dB som specifikationen anger är en ren fantasisiffra. För mig passar det utmärkt att -3dB troligen infaller strax under 40 Hz och -6dB kanske runt 35Hz eftersom jag har en musikhatande granne under, högtalarna passar helt enkelt bra för att plåga gamla förstärkare.

Jag vet ej hur djupt lillebror givk men onödigt djupt för mitt ändamål...
så jag stämde av den högre för att få mer outputt närmare delningen mot basmoduler samt slängde på en konding för att det inte skulle bli "för mycket" samt för att avlasta dom samtidigt :)
Inte HiFi men fungerar för att få mer outputt :mrgreen:

Gör något kul med dessa också, jag mindes att diskanten kroknade ock därav gjorde jag min modd med kondingar jag hade liggande och flyttade upp delningen en aning samt gick från 2a till 3e ordningen.
Helt plötsligt så orkade diskanten med även på party ljudnivåer :D
på Lillebror så ändrade jag delningen på bas/mellan genom att linda av lite på spolen till dessa.
Meeen dessa du har kanske redan delar högre upp då det är 3vägare ?! :)

En till sak jag gjorde va att stoppade i extra dämpmaterial i området runt/bakom elementen för det var lite snålt tyckte jag och det hördes....
Både att jag tyckte det (för jag klagade garanterat ljudligt) och på ljudet som dom producerade ^^

Bild

Det är med 99% säkehet dessa på bilden som jag hade, dom golvstående.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 19:33

DVD-ai skrev:
jonaz81a skrev:
DVD-ai skrev:Sådana gamla proson burkar hade jag lillebror till, dom modifierades lite i filtret till diskant och båda basmellan registren för något högre och brantare delning och fick en stor seriekonding med hela högtalaren (från typ 100Hz och ner) samt avstämdes högre upp i frekvens.
På så vis så gick dom att spela tämligen starkt med från ca 60-70Hz (avstämningen) och upp och med bra partypuckel, det slog till förvånansvärt bra i mellangärdet.
och dom klarade rätt höga ljudnivåer i en mindre festlokal och överlevde flera långa och tuffa kvällar :D
Dessa fick naturligtvis lite hjälp nere i botten av olika risiga subbor som släpades fram bla mig men även från en del övriga inblandade :lol:
Dom drivdes vanligtvis av ett DBtechnologies PAsteg på typ 500w/8ohm.

Dom lät inte vackert, men absolut inte obehagligt och starkt nog spelade dom för att alla skulle vara imponerade över min "ombyggnad" och som köptes slutligen av en bekant för ganska exakt samma medel jag givit för dom = 1platta öl :mrgreen:

Jag betalde typ motsvarande två plattor riktigt billig öl för dessa åbäken! De är än så länge helt orginal, jag kommer redovisa mina lyssningsintryck senare.

En sak jag kan säga redan nu är de tål mycket effekt och kan skapa en hel del ljudtryck även orginal eftersom basen faller tämligen brant under 40Hz, de 25Hz - 32KHz +-3dB som specifikationen anger är en ren fantasisiffra. För mig passar det utmärkt att -3dB troligen infaller strax under 40 Hz och -6dB kanske runt 35Hz eftersom jag har en musikhatande granne under, högtalarna passar helt enkelt bra för att plåga gamla förstärkare.

så jag stämde av den högre för att få mer outputt närmare delningen mot basmoduler samt slängde på en konding för att det inte skulle bli "för mycket" samt för att avlasta dom samtidigt :)

Gör något kul med dessa också, jag mindes att diskanten kroknade ock därav gjorde jag min modd med kondingar jag hade liggande och flyttade upp delningen en aning samt gick från 2a till 3e ordningen.
på Lillebror så ändrade jag delningen på bas/mellan genom att linda av lite på spolen till dessa.

En till sak jag gjorde va att stoppade i extra dämpmaterial i området runt/bakom elementen för det var lite snålt tyckte jag och det hördes....
Både att jag tyckte det (för jag klagade garanterat ljudligt) och på ljudet som dom producerade ^^

[ Bild ]

Delningsfrekvensen för diskanten verkar vara 3500 Hz och basen delas vid 160 Hz, eller i alla fall på v.1, mina är v.2 så jag är inte helt säker. Att diskanten är den svaga länken har jag också läst, jag har faktiskt inte läst om någon som lyckats ha sönder just dessa 10" basar eller 6.5" mellanregister/midbasar trots att vissa har försökt. :D

Att addera mera dämpmaterial tror jag är en bra ide, jag ska också limma fast ett basreflexrör som sitter löst efter att den tidigare ägaren troligen greppat där när han flyttat högtalarna. Jag har jag inga direkta krav på att dessa högtalare ska lira riktigt fint så länge de spelar tillräckligt rent och pallar massor med effekt. Jag har läst på faktiskt att diskanten ska vara helt död över 8000 Hz, det stämmer inte. Diskanten spelar minst så högt som jag hör (~14000 Hz) och helt klart acceptabelt fint med tanke på produktsegment. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-10 20:17

jonaz81a skrev:
DVD-ai skrev:
jonaz81a skrev:

[ Bild ]

Delningsfrekvensen för diskanten verkar vara 3500 Hz och basen delas vid 160 Hz, eller i alla fall på v.1, mina är v.2 så jag är inte helt säker. Att diskanten är den svaga länken har jag också läst, jag har faktiskt inte läst om någon som lyckats ha sönder just dessa 10" basar eller 6.5" mellanregister/midbasar trots att vissa har försökt. :D

Att addera mera dämpmaterial tror jag är en bra ide, jag ska också limma fast ett basreflexrör som sitter löst efter att den tidigare ägaren troligen greppat där när han flyttat högtalarna. Jag har jag inga direkta krav på att dessa högtalare ska lira riktigt fint så länge de spelar tillräckligt rent och pallar massor med effekt. Jag har läst på faktiskt att diskanten ska vara helt död över 8000 Hz, det stämmer inte. Diskanten spelar minst så högt som jag hör (~14000 Hz) och helt klart acceptabelt fint med tanke på produktsegment. :D

Jag mins ej exakt modeen jag gjorde för att diskanten skulle överleva....
men jag mins att det blev 3e ordningen tillslut och med en "icke synkad" funktion = egentligen började diskanten att falla "för tidigt" med 6dB/okt mot lägre frekvenser och sedan stupade den med 18dB/okt vid ett "knä" som hamnade ca vid där original delningen var.
Jag lindade av lite på spolen till mid/bas så att den fick fylla i lite extra upp och resultatet blev rätt vettigt, extra bra då högtalaren blev ytterligare en aning snällare tack vare lite dal i området runt 3-4kHz.
Bättre än original ljudmässigt oavsett och mycket mycket tåligare mot den terror som dessa sedan fick utstå :lol:

Jag gjorde faktiskt en liten "variant" en gång när det var fest och det var en större lokal som skulle fyllas och det fanns inget bättre än mina små skit högtalare att dra med på festen....
Jag slängde på 2st extra diskanter på varje högtalare i en lös baffel som lades på toppen, dessa 2st extra horn vinklades 30* från varande och 30* upp så att det såg ut som två galna ögon på en förvånad varelse... hahah
och sedan kopplades dessa ihopp med den interna diskanten "på ett special sätt" (med en Ovetenskaplig L-pad dämpningskrets kopplad till alla 3diskanterna) för att få den utstrålade energin vettigt i nivå bara
Dessutom så hade jag vid tillfället 2st halvdanna 15" hemma på besök och dessa kopplades helt enkelt ihopp med frontarna som stöd under ca 500Hz, Proson högtalarnas basar blev avlastade med 6dB oktav från ca 500-700Hz och 15" tog över gradvis :)
Sedan delades hela skiten vid ca 80Hz mot varenda subb som kunde uppbringas av alla som kände någon som hade en !
Vet hur många det blev, men mins i alla fall att det var långt över 15olika subbor av olika slag som alla kopplades ihop. :lol:

Hahaha fyfan vad det såg ut med alla högtalare överallt och av olika slag och mina hoppkok till toppar som stod där och sprutade ljud ut massa olika diskanter och dom extra 15" basarna, ut i den hopplöst för stora lokalen... :lol:
Men dom jävlarna höll :D
Med nöd och näppe !
Exakt alla var nöjda över ljudtrycket, dom enda som var missnöjda var högtalarna som luktade lite bränt några gånger, jag fick hålla ett vakande öga på dom och mitt under kvällen öka nivån lite på alla diskanter och på 15" midd/basarna genom att fiffla med dämpningarna, detta för att kunna sänka nivån för dom stackars 6,5" arna utan att ljudnivån skulle upplevas som så mycket lägre på det stora hela 8)
PAsteget som drev topparna stod på rött hela kvällen, timme efter timme och ja det är rätt mycket effekt att trycka in i liknande högtalare och med "party musik" som ju nästan bara består av medelnivå...

Jösses vilket roligt minne den kvällen va, vad kul vi hade åt stereon den kvällen, den var kvällens stora samtalsämne även för dom helt oinsatta som var där :mrgreen:
Svårt att inte bli intresserad och nyfiken av ett sådant vansinnigt hoppkok som ändå spelar så pass bra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 20:34

DVD-ai skrev:
Jag mins ej exakt modeen jag gjorde för att diskanten skulle överleva....
men jag mins att det blev 3e ordningen tillslut och med en "icke synkad" funktion = egentligen började diskanten att falla "för tidigt" med 6dB/okt mot lägre frekvenser och sedan stupade den med 18dB/okt vid ett "knä" som hamnade ca vid där original delningen var.
Jag lindade av lite på spolen till mid/bas så att den fick fylla i lite extra upp och resultatet blev rätt vettigt, extra bra då högtalaren blev ytterligare en aning snällare tack vare lite dal i området runt 3-4kHz.
Bättre än original ljudmässigt oavsett och mycket mycket tåligare mot den terror som dessa sedan fick utstå :lol:

Jag gjorde faktiskt en liten "variant" en gång när det var fest och det var en större lokal som skulle fyllas och det fanns inget bättre än mina små skit högtalare att dra med på festen....
Jag slängde på 2st extra diskanter på varje högtalare i en lös baffel som lades på toppen, dessa 2st extra horn vinklades 30* från varande och 30* upp så att det såg ut som två galna ögon på en förvånad varelse... hahah
och sedan kopplades dessa ihopp med den interna diskanten "på ett special sätt" (med en Ovetenskaplig L-pad dämpningskrets kopplad till alla 3diskanterna) för att få den utstrålade energin vettigt i nivå bara
Dessutom så hade jag vid tillfället 2st halvdanna 15" hemma på besök och dessa kopplades helt enkelt ihopp med frontarna som stöd under ca 500Hz, Proson högtalarnas basar blev avlastade med 6dB oktav från ca 500-700Hz och 15" tog över gradvis :)
Sedan delades hela skiten vid ca 80Hz mot varenda subb som kunde uppbringas av alla som kände någon som hade en !
Vet hur många det blev, men mins i alla fall att det var långt över 15olika subbor av olika slag som alla kopplades ihop. :lol:

Hahaha fyfan vad det såg ut med alla högtalare överallt och av olika slag och mina hoppkok till toppar som stod där och sprutade ljud ut massa olika diskanter och dom extra 15" basarna, ut i den hopplöst för stora lokalen... :lol:
Men dom jävlarna höll :D
Med nöd och näppe !
Exakt alla var nöjda över ljudtrycket, dom enda som var missnöjda var högtalarna som luktade lite bränt några gånger, jag fick hålla ett vakande öga på dom och mitt under kvällen öka nivån lite på alla diskanter och på 15" midd/basarna genom att fiffla med dämpningarna, detta för att kunna sänka nivån för dom stackars 6,5" arna utan att ljudnivån skulle upplevas som så mycket lägre på det stora hela 8)
PAsteget som drev topparna stod på rött hela kvällen, timme efter timme och ja det är rätt mycket effekt att trycka in i liknande högtalare och med "party musik" som ju nästan bara består av medelnivå...

Jösses vilket roligt minne den kvällen va, vad kul vi hade åt stereon den kvällen, den var kvällens stora samtalsämne även för dom helt oinsatta som var där :mrgreen:
Svårt att inte bli intresserad och nyfiken av ett sådant vansinnigt hoppkok som ändå spelar så pass bra :)

Det låter helt klart som en fest värd att minnas! :D

Här kommer en bild på lek-setupen så som den ser ut för tillfället. Det är inga större förändringar från bilden jag postade i lyssningsplats-tråden igår förutom "Hej tomtegubbar!-tweaket", eller jo jag har adderat ytterligare ett tweak som förbättrar välbefinnandet! 8)

Det gäller också att hitta passande musik för ett par partylådor! :lol:

Test/lek-setupen, nu med ytterligare ett tweak!

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-10 20:51

Ser trevligt ut :)

mr cola står för välljudet ?! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 20:56

DVD-ai skrev:Ser trevligt ut :)

mr cola står för välljudet ?! :D

Mr Cola låter precis som en elmotor drivandes osmorda kugghjul av plast!

Det är otroligt att han fungerar efter alla år, sist det var batterier i honom var nog sent 80-tal! :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-11 18:10

Idag tittar vi lite närmre på, eller snarare i ett par högtalare som redan figurerat i tråden, Zachry (Ljudia) VX-10 (se sida 3).

Jag råkade vinna ett par oanvända 10" SEAS-basar på Tradera vilket fick mig att fundera över Zachry-lådorna, kan dessa högtalare modifieras för att passa SEAS-basarna tillsammans med ett annat 3" mellanregister/diskant? Jag skulle behöva dela vid <2000Hz och kanske sätta igen basreflexporten. Jag plockade fram lådorna och monterade loss en Sinus-bas med kass skumkant för att ta mig en närmre titt.

Tidigare i tråden har de spekulerats om hur tjock spånskiva lådorna är byggda av, nu vet jag att baffeln bara är ~15 mm tjock, backstycket bara ~11mm och sidorna kanske 18mm? Den tunna masonitbit som säkringen sitter fast i är det enda som håller isär utsida och innsida av lådan på denna plats och på innersidan av denna masonitbit är delningsfilterkomponenterna monterade. Jag övergav helt iden att använda denna låda för SEAS-basarna då den är ett haftsbygge av sällan skådat slag. Istället beställde jag billiga skumkanter från Kina till Sinus-basarna eftersom jag nu är nyfiken på hur illa konstruktionen egentligen låter orginal.

Jag tog ett par bilder på Zachry-lådornas element och filter, först kommer här ett par av säljarens bilder på SEAS-basarna jag köpte för 200kr styck.

SEAS 25 F-EW. Detta är "4 ohms"-versionen som SEAS inte vill kännas vid, jag antar dock att basen är identisk med 8 ohms versionen förutom att den är 4 ohm.

Bild

SEAS 25 F-EW baksida. Datablad för 8 ohms varianten fanns på SEAS hemsida.

Bild

Sinus WR 1178 FC (8 ohm). Magneten är precis som på SEAS-basarna liten, perspektivet får den att se stor ut.

Bild

Bild

Zachry 130400/140400 3" "diskant".

Bild

Zachry VX-10 delningsfilter och trådskaparens fingrar.

Bild

Jag får hitta på något kul med SEAS-basarna! Jag tror att det blir en "enkel" tvåvägare, jag måste bara hitta ett par billiga "diskanter" som klarar att delas vid 2000 Hz eller hellst ännu lägre.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-11 18:46

Gör en 2.5-vägare! Dvs du skaffar delar till en traditionell 2-vägshögtalare, typ 6.5" eller 5.25" bas/mellanregister plus diskant, så låter du Seas-basarna spela under 200Hz eller något sånt, Då slipper du problemet med att dela diskanten lågt, vilket lär minska effekttåligheten kraftigt. Du kommer också att få mycket lägre distorsion. Den enda "ansträngningen" från din sida är att du måste anpassa delningsfiltret för 2.5-vägs.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 18:55

Jag har 2 buntar med data på Seas element som du kan få i E-posten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-11 21:13

xeizo skrev:Gör en 2.5-vägare! Dvs du skaffar delar till en traditionell 2-vägshögtalare, typ 6.5" eller 5.25" bas/mellanregister plus diskant, så låter du Seas-basarna spela under 200Hz eller något sånt, Då slipper du problemet med att dela diskanten lågt, vilket lär minska effekttåligheten kraftigt. Du kommer också att få mycket lägre distorsion. Den enda "ansträngningen" från din sida är att du måste anpassa delningsfiltret för 2.5-vägs.

Det låter som en bra ide!

Ett par billiga 5.25"/6.5" basar ökar inte kostnaden för projektet mycket. Spolarna för att dela SEAS-basarna vid ~200 Hz kostar däremot kanske en slant men jag kan kanske "trolla fram" mer eller mindre lämpliga spolar gratis. Jag har "en del" skrot som inte fått vara med i tråden än! :D

Perfector skrev:Jag har 2 buntar med data på Seas element som du kan få i E-posten.

Det låter kanon!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 21:32

Seas 087H kan delas 1500 och tål då mer effekt än basen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-11 21:39

Perfector skrev:Seas 087H kan delas 1500 och tål då mer effekt än basen.

Hmm då blir det typ en Dynaco A-25/A-35 klon, det kanske skulle funka! :)

Det gäller bara att hitta sådana billigt!

Det finns ett par i Bulgarien men de är alldeles för dyra.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 21:51

jonaz81a skrev:

Kanske dessa kan duga?
http://www.tradera.com/item/302387/2642 ... d2010-8513

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-11 21:55

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Kanske dessa kan duga?
http://www.tradera.com/item/302387/2642 ... d2010-8513

Det är är faktiskt mycket fina diskantelement. Hade ett par ProAc med de i sig en gång i tiden, och det lät mycket trevligt..
De är tyvärr inte speciellt lämpade för en låg delning. Snarare vill de delas osedvanligt högt.. Jag verkar dock inte kunna bli av med mina
EAD 100HD-högtalare så de vore perfekta om jag bestämmer mig för att labba lite med att bygga 2-vägare av dem..
Bra pris! Hmm..

Apropå EAD.. Varför inte testa en 2-vägare med Seas-basarna och ett par hyfsade bredbandare ovanför?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 22:00

Den här kan passa och delas 2kHz 12 dB oktav
en lätt dämpning kan behövas, men det borde inte vara ett problem.
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103850/

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-11 22:52

Perfector skrev:Den här kan passa och delas 2kHz 12 dB oktav

Jag vill hellst bygga med "6 dB / oktav"-filter för att jag inte orkar mäta och ändra så mycket! "Keep it simple!" :D

Annars var det ett bra tips, priset var humant!

BPM skrev:Det är är faktiskt mycket fina diskantelement. Hade ett par ProAc med de i sig en gång i tiden, och det lät mycket trevligt..
De är tyvärr inte speciellt lämpade för en låg delning. Snarare vill de delas osedvanligt högt.. Jag verkar dock inte kunna bli av med mina
EAD 100HD-högtalare så de vore perfekta om jag bestämmer mig för att labba lite med att bygga 2-vägare av dem..
Bra pris! Hmm..

Apropå EAD.. Varför inte testa en 2-vägare med Seas-basarna och ett par hyfsade bredbandare ovanför?

Att bygga med en bredbandare kan vara ett alternativ. Jag gillade t.ex hur Fostex 4"arna som satt i de där "kaminerna" spelade mellanregister, jag får testa att koppla en utan lågpassfilter för att se hur ett sådant kan tänkas spela diskant. Jag vet inte om Fostex-elementen finns i 4 ohms versioner och så är de lite för dyra... Denna eller nåt liknande kanske skulle kunna fungera även om det inte kommer låta "high end" precis då de inte är "hyfsade" :D, "RILA RF 4005", den borde kunna delas ganska lågt. 290:- för två är juh billigt som snus och känsligheten 89 dB/w är exakt samma som SEAS-basen har, dock 6 ohm mot basens 4 ohm.

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... f-4005-par

De här vore betydligt bättre vad det gäller övre bredband och diskant men känsligheten är lite låg (84.6 dB/w) "Peerless Full Range 830985 2.5" "

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -830985-25
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-11 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-11 22:55

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Den här kan passa och delas 2kHz 12 dB oktav

Jag vill hellst bygga med "6 dB / oktav"-filter för att jag inte orkar mäta och ändra så mycket! "Keep it simple!" :D

Annars var det ett bra tips, priset var humant!

BPM skrev:Det är är faktiskt mycket fina diskantelement. Hade ett par ProAc med de i sig en gång i tiden, och det lät mycket trevligt..
Bra pris! Hmm..

Att bygga med en bredbandare kan vara ett alternativ. Jag gillade t.ex hur Fostex 4"arna som satt i de där "kaminerna" spelade mellanregister, jag får testa att koppla en utan lågpassfilter för att se hur ett sådant kan tänkas spela diskant. Jag vet inte om Fostex-elementen finns i 4 ohms versioner och så är de lite för dyra... Denna eller nåt liknande kanske skulle kunna fungera även om det inte kommer låta "high end" precis "RILA RF 4005", den borde kunna delas ganska lågt. 290:- för två är juh billigt som snus och känsligheten 89 dB/w är exakt samma som SEAS-basen har, dock 6 ohm mot basens 4 ohm.

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... f-4005-par

De här vore betydligt bättre vad det gäller övre bredband och diskant men känsligheten är lite låg (84.6 dB/w) "Peerless Full Range 830985 2.5" "

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -830985-25

Här f Inns flera 3" med god frekvensgång
http://www.monacor.se/produkter/3/

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-11 23:02

Perfector skrev:Här f Inns flera 3" med god frekvensgång
http://www.monacor.se/produkter/3/

De var snåla vad de gäller data på de flesta av dessa element.

Denna ser ut att kanske passa men det är med "whizzer cone" precis som Rila-högtalarna, frågan är hur det skulle låta.

Med så låg effekttålighet skulle man också behöva dela ganska högt om det ens skulle fungera, i alla fall 4 ohm och 88 dB/w (jag hör inte över 15khz så det kvittar).

SP-30
3' högtalare
Artikelnummer 10.1530

http://www.monacor.se/produkter/3/vnr/101530/

Denna är nog betydligt bättre men dyr.

http://www.monacor.se/produkter/3/vnr/104180/

Om det endå bara är billiga element med "whizzer cone" som är både lämpliga och passar inom min budgetram (~300kr per element) så kanske jag ska prova de billiga 5.25" bredbandare med "whizzer cone" som jag redan har... De är 4 ohms högtalare, spelar nog upp till 15000 Hz och är köpta på... Biltema.

Biltema "high end" Sound Barrier JR-303, de kostade nog <200kr paret för 10-15 år sedan.

Bild

Bild

Helt klart ett element med potential att låta tämligen illa, de köptes för och användes i en riktigt risig bil.

Jag får köra en liten jämförelse mellan Biltema-elementet och det hela utav mina två Fostex 4"are, det kan nog bli ganska roligt.

Nu ser jag att det har varit dags att sova ett tag, jag ska nog arbeta lite på den saken.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 00:17

Då kan den här nog passa om du inte hör mer än 15000.
Samt att den tål lika mycket effekt som seas 10'an och kan delas så lågt du önskar.
http://www.monacor.se/produkter/5/vnr/101390/

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-12 08:51

Perfector skrev:Då kan den här nog passa om du inte hör mer än 15000.
Samt att den tål lika mycket effekt som seas 10'an och kan delas så lågt du önskar.

Jo den ser ut att passa utmärkt, undrar hur den låter.

Efter lite sömn kom jag fram till att jag redan har flera olika bredbandare som för närvarande sitter i diverse små surround-högtalare. Jag ska lyssna lite på dessa för att se åt vilket håll det lutar.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 08:56

jonaz81a skrev:

Efter lite sömn kom jag fram till att jag redan har flera olika bredbandare som för närvarande sitter i diverse små surround-högtalare. Jag ska lyssna lite på dessa för att se åt vilket håll det lutar.

Den låter underbart.
Jag har använt den själv och kunden är mycket nöjd.
Bilagor
DSC_0050.jpg
DSC_0050.jpg (164.11 KiB) Visad 17344 gånger

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-12 09:08

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Den låter underbart.

Det låter betryggande! :)

Om jag beslutar mig för att bygga två-vägare med bredbandselement tillsammans med SEAS-basarna så kan det nog bli detta element!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 09:15

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Den låter underbart.

Det låter betryggande! :)

Om jag beslutar mig för att bygga två-vägare med bredbandselement tillsammans med SEAS-basarna så kan det nog bli detta element!

Läs lite om elementet.
AD står för aluminiumdrat dvs. profiltråd.
Kylhål i magneten och ett fantastiskt ljud.
Bättre kan du nog inte få det för dom pengarna.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-12 09:42

Perfector skrev:
Läs lite om elementet.

http://loudspeakerfreaks.com verkar bara ha ett exemplar av SPH-64X/AD (4-ohms versionen av SPH-68X/AD) och den verkar vara utgående.

Jag hittar inget annat bra ställe att beställa denna ifrån, var handlar du Monacors sortiment?

Inte för att jag tänker beställa nu direkt men det är ändå bra att veta.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 10:04

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
Läs lite om elementet.

http://loudspeakerfreaks.com verkar bara ha ett exemplar av SPH-64X/AD (4-ohms versionen av SPH-68X/AD) och den verkar vara utgående.

Jag hittar inget annat bra ställe att beställa denna ifrån, var handlar du Monacors sortiment?

Från hemsidan och det kan du åxå göra.
Men i 8 Ohm får du Ca: 3 dB dämpning jämfört mot Basens 4 Ohm och filtret räknas ju lätt om.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 10:06

Här ska du få att suga på :-)
http://www.monacor.se/produkter/5/vnr/163320/
Läs vad den kan så häpnar man

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-12 10:11

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
Läs lite om elementet.

Men i 8 Ohm får du Ca: 3 dB dämpning jämfört mot Basens 4 Ohm och filtret räknas ju lätt om.

Det är visserligen sant men om möjligt så ser jag gärna att högtalaren har så hög känslighet som möjligt när det ändå finns en passande 4-ohms version. Jag får skapa ett konto och fråga om de kan tänkas ha SPH-64X/AD även om de inte har den listad. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-12 10:14

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

Det är visserligen sant men om möjligt så ser jag gärna att högtalaren har så hög känslighet som möjligt när det ändå finns en passande 4-ohms version. Jag får skapa ett konto och fråga om de kan tänkas ha SPH-64X/AD även om de inte har den listad. :)

Har precis kollat och det finns ingen i 4 ohm längre
Om du utgår ifrån basens känslighet och tar 68X/ad som jämförelse och drar av 3 db så hamnar du rätt utan dämpningar på mellanregistret.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-12 10:34

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Från hemsidan och det kan du åxå göra.

Har precis kollat och det finns ingen i 4 ohm längre
Om du utgår ifrån basens känslighet och tar 68X/ad som jämförelse och drar av 3 db så hamnar du rätt utan dämpningar på mellanregistret.

Jo men det betyder väl att konstruktionen får en känslighet på ~86 dB/w om allt låter/mäter som det är specat (eller nära nog, jag kommer inte att jaga en spikrak frekvenskurva). 89 dB/w skulle kännas bättre eftersom man kan tänkas vilja driva med en effekt-svag förstärkare.

Jag har hittat 4-ohms varianten hos en engelsk nätshop, jag får kolla upp vad de vlll ha för frakta till Sverige. Engelsmännen är ofta bra på att ta betalt för frakt.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-12 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi