Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Inläggav JM » 2021-05-31 18:10

Tangband skrev:På så vis får man ned efterklangen i rummet precis lagom enligt min erfarenhet. Takreflexen stör inte alls lika mycket , troligen beroende på att den kommer mer än 5 ms efter högtalarens direktljud då man lyssnar . Taket är ofta längre från högtalaren än vad golvet är. Hjärnan har då lättare att separera takstudsen från direktljudet, jämfört med ett odämpat golv där högtalarstudsen kommer betydligt tidigare, inom 5 ms där hjärnan inte längre kan skilja direktljudet från golvreflexen.
Kanske kan man ta samma resonemang angående sidoväggarna bredvid högtalaren, - är den placerad mer än 170 cm ( 5 ms ) från högtalaren borde reflexen från den störa mindre eller inget alls, jämfört med om det till exempel bara är 50 cm.

Dina 5 ms försenade reflexer hit o dit kopplat till perceptionen förstår jag inte? Noterat tidigare att du nämner specifikt 5 ms fördröjda reflexer i andra sammanhang.
Hur tänker du här? Har du något skrivet du egentligen refererar till?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-31 21:04

JM skrev:
Tangband skrev:På så vis får man ned efterklangen i rummet precis lagom enligt min erfarenhet. Takreflexen stör inte alls lika mycket , troligen beroende på att den kommer mer än 5 ms efter högtalarens direktljud då man lyssnar . Taket är ofta längre från högtalaren än vad golvet är. Hjärnan har då lättare att separera takstudsen från direktljudet, jämfört med ett odämpat golv där högtalarstudsen kommer betydligt tidigare, inom 5 ms där hjärnan inte längre kan skilja direktljudet från golvreflexen.
Kanske kan man ta samma resonemang angående sidoväggarna bredvid högtalaren, - är den placerad mer än 170 cm ( 5 ms ) från högtalaren borde reflexen från den störa mindre eller inget alls, jämfört med om det till exempel bara är 50 cm.

Dina 5 ms försenade reflexer hit o dit kopplat till perceptionen förstår jag inte? Noterat tidigare att du nämner specifikt 5 ms fördröjda reflexer i andra sammanhang.

JM

Erfarenhet från egna inspelningar med olika placeringar av mikrofonerna, och bl.a detta.
https://www.cmu.edu/dietrich/psychology ... edence.pdf

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 22:16

Letade lite bland mina pdfer kring ovanstående och hittade nedanstående sammanfattande bild. Intressant tyckte jag. Kopierad ur "The precedence effect" av Ruth Litovsky, H. Steven Colburn och William A. Yost från 1999. Finns på ResearchGate.
tröskel för att höra tidsdiff i ljud.JPG
tröskel för att höra tidsdiff i ljud.JPG (83.23 KiB) Visad 3676 gånger

JM

Inläggav JM » 2021-05-31 22:37

Tangband skrev:
JM skrev:

JM

Erfarenhet från egna inspelningar med olika placeringar av mikrofonerna, och bl.a detta.

Då förstår jag.

The precedence effect has been studied extensively with pairs of clicks (one leading and one lagging); for such brief stimuli, the precedence effect is strongest when the leading click precedesthe lagging click by 1–5 ms and then rapidly becomes weaker (so that listeners start to hear thesecond click as a separate event and then begin to localize it with increasing accuracy; see Blauert1997).
For more “natural” sounds, like speech or music, the precedence effect persists for tens of ms.

I blåmarkerade området framgår det tydligt att precedence effekten varar i tiotals ms. För tal och gles musik upptill drygt 50 ms innan reflexen uppfattas som ett eko. För tät musik gäller flera hundra ms till eko upplevelsen.
Över 1-2 ms i precedenceintervallet lokaliseras ljudet till direktljudet. Direktljudet är det ljud vi hör men är kolorerat/maskerat av reflexerna. Mellan 2 - 15 ms är maskeringen extra ljudförstörande.
Så glöm det där med 5 ms i relation till tal o musik och att efter 5 ms påverkar inte reflexerna direktljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-05-31 22:44

Avståndet till bakväggen kan diskuteras. Likaså bristen på dämp på väggen intill högtalarna. Jag hade valt att dämpa väggen bakom högtalarna för att låta högtalarna skicka ljud mot mig och inte väggen. TV fungerar utmärkt som spegel för sena reflektioner.
Du skulle kunna prova att placera högtalarna bra mycket närmre väggen och flytta fram soffan. Bara för att! :)

SBIR!
http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2021-05-31 22:47

AndersHa skrev:Letade lite bland mina pdfer kring ovanstående och hittade nedanstående sammanfattande bild. Intressant tyckte jag. Kopierad ur "The precedence effect" av Ruth Litovsky, H. Steven Colburn och William A. Yost från 1999. Finns på ResearchGate.
tröskel för att höra tidsdiff i ljud.JPG

Litovsky är mycket duktig psykolog. Observera att sammanställningen nästan bara gäller klickljud. Tyvärr lockades hos i choclea implantat forskning och avslutade inte sin precedens forskning.
Kolla
viewtopic.php?f=9&t=68369&hilit=Precedence

JM

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 23:14

Jag fastnade kring vår förmåga att uppfatta tidsskillnader i stereofoni - hör till trådens ämne ändå kan jag tycka.

Hittade ett intressant online-test (elektronisk bastrumma och cymbal som ljud). För mig bekräftar det att jag har ett "låst" tidsfönster från någonstans mellan 1-2ms på upp till ca 5ms antaget detta ljud. Jag hör klar skillnad vid 5ms. Hör mycket liten skillnad vid 2ms men mycket stor skillnad vid 1ms. Skiljer sig kanske beroende på setup, men jag sitter i min lyssningsposition och lyssnar på högtalarna. Kommentarer?

https://www.audiocheck.net/blindtests_t ... php?time=5

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-05-31 23:37

sprudel skrev:Avståndet till bakväggen kan diskuteras. Likaså bristen på dämp på väggen intill högtalarna. Jag hade valt att dämpa väggen bakom högtalarna för att låta högtalarna skicka ljud mot mig och inte väggen. TV fungerar utmärkt som spegel för sena reflektioner.
Du skulle kunna prova att placera högtalarna bra mycket närmre väggen och flytta fram soffan. Bara för att! :)

SBIR!

Tack för tipsen :-) Ska absolut testa mera framöver. TVn är en projektorduk så något bättre än bilden visar. Hade tidigare en akustikpanel horisontellt (120cm lång) mellan högtalarna precis under duken. Då var högtalarna 30-40cm från väggen. Nu när jag har drygt 90cm hör jag ingen skillnad med eller utan den panelen. Den täcker förstås bara en liten del men förut tyckte jag att den hade viss hörbar påverkan på stereobilden.

Ska testa xls-arket för SBIR imorgon :-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-01 07:23

Jag hade avstått från dämp i mitten. Där vill jag ha reflexer bakifrån kommande, större än 20 ms.
Bakom, och på sidan av högtalare dämpning. Där ska enbart högtalare generera ljud när du har så nära till sidoväggarna. Hade avståndet varit större funkar det med diffusion.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 08:48

sprudel skrev:Jag hade avstått från dämp i mitten. Där vill jag ha reflexer bakifrån kommande, större än 20 ms.
Bakom, och på sidan av högtalare dämpning. Där ska enbart högtalare generera ljud när du har så nära till sidoväggarna. Hade avståndet varit större funkar det med diffusion.

Tidigare hade jag en divansoffa (med rätt mycket dämpande ytor) och samma 4st akustikpaneler. Då hade jag för kort efterklang i rummet. Nu har jag en soffa som dämpar mycket mindre och en bra klang i rummet. Visst skulle jag önska akustibehandling av bas o mid bas. Men det enda jag kan göra där idag är placeringar och att sätta suben att jobba i motfas med den värsta rumsresonansen. Akustikpanelerna är bara 5cm tjocka så de tar inte bas eller mid bas. Vart skulle du prova att sätta dem?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-06-01 08:56

Vet inte om du nämnt vilken typ av högtalare du har?
På skissen är de inte invinklade men det kanske de är i verkligheten?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-01 09:12

AndersHa skrev:
sprudel skrev:Jag hade avstått från dämp i mitten. Där vill jag ha reflexer bakifrån kommande, större än 20 ms.

Tidigare hade jag en divansoffa (med rätt mycket dämpande ytor) och samma 4st akustikpaneler. Då hade jag för kort efterklang i rummet. Nu har jag en soffa som dämpar mycket mindre och en bra klang i rummet. Visst skulle jag önska akustibehandling av bas o mid bas. Men det enda jag kan göra där idag är placeringar och att sätta suben att jobba i motfas med den värsta rumsresonansen. Akustikpanelerna är bara 5cm tjocka så de tar inte bas eller mid bas. Vart skulle du prova att sätta dem?

Bakom högtalare, hela vinkeln bakom och på sidovägg + första sidoreflexen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 09:13

juanth skrev:Vet inte om du nämnt vilken typ av högtalare du har?
På skissen är de inte invinklade men det kanske de är i verkligheten?

Det är golvare med porten nedåt. Ingen slavbas. I samband med att jag provade mig fram vinkeln på tringelnplaceringen testade jag invinkling. Efter rätt mycket lyssning kom jag fram till att rakt låter bäst i min setup. Möjligen är liten invinkling på några få grader lika bra, men inte bättre vad jag kunnat lyssna mig till så det blev rakt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-01 09:19

Ser ett piano inritat i ena hörnet. Håller det tyst när du spelar över högtalare? VI har haft en del akustiska instrument i vardagsrummet tidigare, de sjöng med rejält när ljudanläggningen kördes.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 09:21

sprudel skrev:
AndersHa skrev:

Det räcker inte panelerna till. Har idag två paneler för vardera första sidoreflex. Det finns en avsikt med det förstås men jag måste fundera o prova mera.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 09:26

RogerGustavsson skrev:Ser ett piano inritat i ena hörnet. Håller det tyst när du spelar över högtalare? VI har haft en del akustiska instrument i vardagsrummet tidigare, de sjöng med rejält när ljudanläggningen kördes.

Intressant. Jag har inte noterat något från pianot, men jag ska absolut kolla upp det. Jag kanske skulle göra ett frekvenssvep och lyssna intill pianot efter resonanser. Mycket bra tips! Tack :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-01 09:34

AndersHa skrev:
RogerGustavsson skrev:Ser ett piano inritat i ena hörnet. Håller det tyst när du spelar över högtalare? VI har haft en del akustiska instrument i vardagsrummet tidigare, de sjöng med rejält när ljudanläggningen kördes.

Intressant. Jag har inte noterat något från pianot, men jag ska absolut kolla upp det. Jag kanske skulle göra ett frekvenssvep och lyssna intill pianot efter resonanser. Mycket bra tips! Tack :-)

Det behöver du nog inte ens testa - pianot resonerar garanterat med i musiken, och kommer säkert att addera till det upplevda ljudet i åtminstone tysta partier.

Jag hade ett tag en bräda med tyg runt som jag klämde fast vid strängarna när jag skulle finlyssna. Funkade bra!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 09:41

Almen skrev:
AndersHa skrev:

Det behöver du nog inte ens testa - pianot resonerar garanterat med i musiken, och kommer säkert att addera till det upplevda ljudet i åtminstone tysta partier.

Jag hade ett tag en bräda med tyg runt som jag klämde fast vid strängarna när jag skulle finlyssna. Funkade bra!

Ser ut som jag missat något i mina tidigare lyssningar... Men man lär så länge man lever :-) Mycket tacksam för allas spridning av kunskap i denna tråd!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-01 12:15

AndersHa skrev:Jag fastnade kring vår förmåga att uppfatta tidsskillnader i stereofoni - hör till trådens ämne ändå kan jag tycka.

Hittade ett intressant online-test (elektronisk bastrumma och cymbal som ljud). För mig bekräftar det att jag har ett "låst" tidsfönster från någonstans mellan 1-2ms på upp till ca 5ms antaget detta ljud. Jag hör klar skillnad vid 5ms. Hör mycket liten skillnad vid 2ms men mycket stor skillnad vid 1ms. Skiljer sig kanske beroende på setup, men jag sitter i min lyssningsposition och lyssnar på högtalarna. Kommentarer?

https://www.audiocheck.net/blindtests_t ... php?time=5

Ja, det där stämmer nog bra.

Jag tycker var och en som har inspelningsapparatur ska testa att , då ni spelar in tex en fiol, lägga mikrofonen på golvet under inspelningen för att höra hur illa det låter då man sedan spelar upp resultatet . De riktigt tidiga reflexerna upp till ungefär 5- 8 ms gör att inspelningen blir otydlig.
20-50 ms reflexer uppfattas däremot som ett bra akustiskt reverb och ger extra efterklang. Tex en stenvägg.

Ställer jag en flöjtist 5 meter från en stor stenvägg kommer inspelningen att präglas av en angenäm efterklang då jag spelar upp resultatet. Förutsatt att jag placerat mikrofonerna ca 1,7 - 2,5 meter högt från golvet.
Lägger jag mikrofonen på golvet låter det genast otydligt.

Sätter man mikrofonen på 20 cm höjd från det kala golvet låter det fortfarande otydligt och illa . Vid ca 1,5 meter från alla angränsande ytor fås en tydlighet av instrumentens klangkaraktärer. Sätter man sedan en tjock matta under mikrofonen på 1,5 * 1,5 meter eller mer så blir det ännu tydligare, - bättre.

Jag ser uppspelning av musik genom två högtalare lite som en reversering av inspelningseventet med två inspelningsmikrofoner. Det är lite av samma förutsättningar som krävs om ljudet ska låta bra .

För högtalare krävs dämpning 100* 80 cm av närmaste liggande väggar ned till omkring 200 Hz, om högtalaren är placerad invid vägg, samt en tjock matta på golvet.

Jag lägger in bilden på dämpskivan till högtalaren piP - knappast en slump att den ser ut som den gör.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 17:19

Jag tänkte försöka mig på mig ett resonemang... Det är naturligtvis en förenklad bild och den bygger på endast ljud från bastrumma och cymbal, men den kanske ändå bidrar till någon klarhet i konsekvenser av vår hörselapparats funktion avseende vår förmåga att höra tidsskillnader mellan olika ljudkällor och uppspelning i små rum med stereofoni. Håller resonemanget så torde principerna gälla även andra ljud även om tider/avstånd påverkas av det.

Med det ljud jag testade (bastrumma och cymbal) så är 1ms tidsifferens mellan två ljudkällor lätt att höra. Kanske upp till strax under 2ms. Vi säger 2ms. Det innebär att man vill dämpa reflektioner inom >0-2ms. Mellan 2-5ms påverkas huvudsakligen ljudnivån av reflektioner eftersom vår hörselapparat summerar samma ton från två källor inom det tidsintervallet. Över 5ms hör vi tonerna som olika källor vilket ger klang i rummet - om vi har mer än säg 20ms skillnad. Det stora problemet blir hur man borde hantera det som ligger 5-20ms efter direktljudet. Att dämpa bort det är inte lösningen för små rum, eftersom vi då tappar möjligheten till en bra efterklang (>20ms).

- Reflekterat ljud inom motsvarande >0 - 70cm efter direktljudet bör dämpas bort. Typiskt första reflektion från sidorväggar i små rum. Men inte att förglömma golvet som borde ha dämpande matta framför högtalarna av denna anledning. Även dämpning mot vägg bakom högtalaren om den står intill väggen kan ev. motiveras av denna anledning.
- Reflektioner inom >70-170cm (upp till 5ms) torde vara mindre avgörande antaget att "allt" i rummet är symmetriskt. Tappar vi symmetrin i avstånd, rekflektioner eller dämpning så kommer stereeobilden att påverkas på grund av nivåskillnader som reflektionerna skapar inom detta område.
- Över 5ms upp till den tid som upplevs som en bra klang i rummet kanske 5-20ms eller 2-6m är svårare att hantera. Vi vill ha reflektioner >20ms men helst inte så mycket inom 5-20ms. Kanske blir insikten att man för små rum bör sätta diffusorer mot den ena eller båda motstående väggar som har längst avstånd mellan varandra för att skapa ett diffuserat fält för efterklangen. Det borde då bli en längre efterklang än om man gör motsvarande sak mellan väggar på kortare avstånd mellan varandra. Men för att det ska fungera behöver nog väggarna utan diffusorer inte ha så mycket dämpning. Hoppas det går att följa min tanke.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 21:55

AndersHa skrev:
sprudel skrev:Avståndet till bakväggen kan diskuteras. Likaså bristen på dämp på väggen intill högtalarna. Jag hade valt att dämpa väggen bakom högtalarna för att låta högtalarna skicka ljud mot mig och inte väggen. TV fungerar utmärkt som spegel för sena reflektioner.

SBIR!

Tack för tipsen :-) Ska absolut testa mera framöver. TVn är en projektorduk så något bättre än bilden visar. Hade tidigare en akustikpanel horisontellt (120cm lång) mellan högtalarna precis under duken. Då var högtalarna 30-40cm från väggen. Nu när jag har drygt 90cm hör jag ingen skillnad med eller utan den panelen. Den täcker förstås bara en liten del men förut tyckte jag att den hade viss hörbar påverkan på stereobilden.

Ska testa xls-arket för SBIR imorgon :-)

Då har jag matat in mina värden i SBIR-arket.
- Använde absorbtionskoeficienter för gipsvägg bakom högtalarna
- Alla mått enligt tidigare skiss samt högtalare FS3 cut off=27Hz
- Använde absorbtionskoeficienter för 50mm isolering som jag gjort akustikpanelerna av för sidoväggarna. Men sedan halverade absorbtionen på grund av att jag inte täckt hela vägen till väggen bakom högtalarna

SBIR.JPG
SBIR.JPG (81.86 KiB) Visad 3472 gånger

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-01 22:14

Almen skrev:
AndersHa skrev:

Gjorde ändå ett test för detta. Körde med sinusgenerator och lät den stega med en hertz upplösning från 20Hz upp till 10k. Både med öra intill stängt piano och öppet för att kunna lyssna på strängarna. Jag kunde inte med säkerhet höra något utom kanske strax över 1kHz där eventuellt fanns något när jag lyssnade så nära som möjligt med öppen piano. Så jag lyckades inte fånga någon ljud från pianot egentligen. Men jag hittade en del andra saker i rummet som resonerade vid enstaka frekvenser så det gav på så sätt ändå utslag :-) Kollade inte ljudtrycket men fick några andra saker att skallra så hyffsat högt ändå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-02 06:40

AndersHa skrev:
sprudel skrev:
AndersHa skrev:

Det räcker inte panelerna till. Har idag två paneler för vardera första sidoreflex. Det finns en avsikt med det förstås men jag måste fundera o prova mera.

Det måste ju inte vara traditionella dämppaneler när man experimenterar, soffdynor, kuddar, madrasser på avsedd plats funkar.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-02 11:15

Akustiska instrument "spelar med" ganska ordentligt, men detta uppfattar man inte med sinusar, utan man behöver transient excitering för att höra utklingningsförloppet från instrumenten. Instrumenten går alltså från att fungera som absorbenter (förvisso mycket ineffektiva sådana) när högtalare/rum är tydligt aktiva, till att fungera som källor när ljudtrycksnivån i rummet har sjunkit ordentligt efter en transient.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-02 11:20

AndersHa skrev:
Almen skrev:pianot resonerar garanterat med i musiken, och kommer säkert att addera till det upplevda ljudet i åtminstone tysta partier.

Gjorde ändå ett test för detta. Körde med sinusgenerator och lät den stega med en hertz upplösning från 20Hz upp till 10k. Både med öra intill stängt piano och öppet för att kunna lyssna på strängarna. Jag kunde inte med säkerhet höra något utom kanske strax över 1kHz

Ja, som I-or skrev, och som jag skrev ("i åtminstone tysta partier") så är det i pauserna efter ett utbrott det kommer att vara tydligt. Det betyder ju inte att det inte kan störa även annars, men att det är svårare att höra.

Prova att bara tjoa allt vad du orkar med örat nära pianot, ett kort "BAAA!", och kanske lite olika tonhöjd också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-02 12:13

Almen skrev:
AndersHa skrev:
Almen skrev:pianot resonerar garanterat med i musiken, och kommer säkert att addera till det upplevda ljudet i åtminstone tysta partier.

Gjorde ändå ett test för detta. Körde med sinusgenerator och lät den stega med en hertz upplösning från 20Hz upp till 10k. Både med öra intill stängt piano och öppet för att kunna lyssna på strängarna. Jag kunde inte med säkerhet höra något utom kanske strax över 1kHz

Ja, som I-or skrev, och som jag skrev ("i åtminstone tysta partier") så är det i pauserna efter ett utbrott det kommer att vara tydligt. Det betyder ju inte att det inte kan störa även annars, men att det är svårare att höra.

Prova att bara tjoa allt vad du orkar med örat nära pianot, ett kort "BAAA!", och kanske lite olika tonhöjd också.

Så klart :-) Enkelt sätt var att klappa händerna hårt intill pianot. Klappar man hårt i ett område under klaviaturen går det att få pianot att sjunga. Ett annat sätt är förstås att klappa till på pianot i sig :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-02 12:55

:)

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2021-06-02 13:35

I-or skrev:Akustiska instrument "spelar med" ganska ordentligt, men detta uppfattar man inte med sinusar, utan man behöver transient excitering för att höra utklingningsförloppet från instrumenten. Instrumenten går alltså från att fungera som absorbenter (förvisso mycket ineffektiva sådana) när högtalare/rum är tydligt aktiva, till att fungera som källor när ljudtrycksnivån i rummet har sjunkit ordentligt efter en transient.

Tackar för hjålp med den insikten :-) Jag har inte lyckat hitta något musikstycke som lockar fram pianot att sjunga. Förslag?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-02 20:13

Det var mycket länge sedan jag hade en flygel i lyssningsrummet, så jag minns inga specifika låtar, men allt som ger kraftfull bredbandig excitering med påföljande tystnad lär fungera. Snabba ekvilibristiska avslut eller crescendon från inspelningar med kort efterklangstid lär nog vara ganska avslöjande. Breaket på slutet i Roxettes The Look borde fungera.

I vissa fall (beroende på instrument) går det nog även med avslutande crescendon i symfoniorkestermusik om hallen har normal efterklangstid. Ravels Bolero borde fungera i dessa fall.

Först avklingar förstås högtalarelementens direktljud, sedan oftast högtalarens strukturljud (oftast ej hörbart eftersom det redan från början har relativt låg nivå) följt av rummets efterklang och sist musikinstrumentets efterklang.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-02 20:53

Tror inte pianot spelar så stor roll för den spatiala ljudupplevelsen som du är ute efter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi